Gå til innhold

Sykemeldt - sint sjef


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen uker siden sendte jeg melding til sjefen min om at jeg var blitt sykemeldt og at den var i takt fra og med dagen han fikk vite om det.
Han stilte ingen videre spørsmål, så jeg antok han forstod at det var en 100% sykemelding.
Han ville prate med meg om dette dagen etter , og da han forstod at jeg ikke kom på jobb ble han ekstremt sint. Han skjønte ikke at den var 100% og der stod han uten ansatt til å stille. Klønte av meg, men den lå tilgjengelig på altin - så dette fikk han i all praksis melding om fra nav (?) og burde sjekket opp???
Da han ringte meg skjelte han meg ut og sa at jeg var ekstremt uproff i min atferd - og at jeg MÅTTE ringe han. Han ramset opp hvordan han hatet meg for å være sykemeldt og at det lagde et helt kaos i systemet. Grunnen til at det kom så utydelig frem var fordi
1) psyken min var helt ødelagt og det var den raskeste måten å få det frem på (går på dps i behandling og fungerer såvidt om dagen)
2) jeg trodde han skjønte meg i første omgang
3) jeg visste ikke om jeg faktisk ville bruke sykemeldinga - pga at jeg ante denne situasjonen ville oppstå. 
Han fikk inn reserve for 1mnd, men da han nylig fikk beskjed pr tlf om at jeg måtte forlenge sykemeldings-perioden min sa han '' det her holder ikke, skjønner du ikke det? Hvorfor har du ikke sagt noe om risikoen før? nå må jeg ordne ting på nytt og 50% av mine ansatte skal reise vekk. HVA TENKER DU MED?!  Jeg må rapportere dette her til de som sitter høyere opp. '' 
Jeg er kanskje mann selv og bør sikkert tåle litt høye røster, men nå vet ikke hva jeg skal forholde meg til nå.. Jeg jobber i Maxbo som ass.butikksjef. Jeg gruer meg som fanden å snakke med han på nytt. Har jeg virkelig fortjent dette her?

 

 

Anonymkode: f72b7...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du har overhodet ikke fortjent den typen oppførsel fra din sjef. Jeg ville gått rett til min fagforening, alternativt verneombud! 

Anonymkode: c6d62...dc9

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo DU som bør rapporere dette høyere opp. Han har ikke noe sak på deg her. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du har overhodet ikke fortjent den typen oppførsel fra din sjef. Jeg ville gått rett til min fagforening, alternativt verneombud! 

Anonymkode: c6d62...dc9

problemet er at vi ikke har verneombud, og jeg er tillitsvalgt på arbeidsplassen. Den som da har ansvar for arbeidsmiljøet osv...Jeg har heller ingen fagforening. Skjønner nå at jeg burde hatt en.
Jeg synes det er kjempe skummelt å gå imot sjefen slik, og jeg føler meg jo helt elendig fra før. Jeg begynte å gråte i telefonen, men dette hørte han ikke - takk gud for det. Er det et alternativ å kontakte sjefen til sjefen min? Og hvordan kan jeg evt gjøre det?

 

Anonymkode: f72b7...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta all kommunikasjon med ham fra nå av skriftlig, og kontakt fagorganisasjon, verneombud og sjefen til sjefen. 

Og pust! Dette er ikke din skyld! 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er selv forpliktet til p levere sykemelding SAMME dag som du får den.

Men det forsvarer ikke drittal oppførsel....

Anonymkode: 84ccd...0f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er selv forpliktet til p levere sykemelding SAMME dag som du får den.

Men det forsvarer ikke drittal oppførsel....

Anonymkode: 84ccd...0f3

han fikk den på altinn

Endret av enavdem
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

problemet er at vi ikke har verneombud, og jeg er tillitsvalgt på arbeidsplassen. Den som da har ansvar for arbeidsmiljøet osv...Jeg har heller ingen fagforening. Skjønner nå at jeg burde hatt en.
Jeg synes det er kjempe skummelt å gå imot sjefen slik, og jeg føler meg jo helt elendig fra før. Jeg begynte å gråte i telefonen, men dette hørte han ikke - takk gud for det. Er det et alternativ å kontakte sjefen til sjefen min? Og hvordan kan jeg evt gjøre det?

 

Anonymkode: f72b7...0cc

Som tillitsvalgt burde du jo absolutt vore medlem av fagforeninga. 

Anonymkode: a79f1...0d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pysa skrev:

Ta all kommunikasjon med ham fra nå av skriftlig, og kontakt fagorganisasjon, verneombud og sjefen til sjefen. 

Og pust! Dette er ikke din skyld! 

 

han ønsket å snakke om to dager, hvordan kan man få den samtalen ned skriftlig? 

Endret av enavdem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være et verneombud tilgjengelig om ikke i din butikk, men mer sentralt i Maxbo? 

Anonymkode: c6d62...dc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enavdem skrev:

han ønsket å snakke med meg om to dager, hvordan kan jeg få den samtalen ned skriftlig? 

Ta med deg en tredjeperson?

Anonymkode: c6d62...dc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bør være et verneombud tilgjengelig om ikke i din butikk, men mer sentralt i Maxbo? 

Anonymkode: c6d62...dc9

skal undersøke det. Hvordan skal jeg gå frem i ''varsling'' av min sjefs oppførsel? Jeg har virkelig ikke peiling på hvordan å håndtere dette riktig, er så utrolig nervøs rundt hele situasjonen nå.

Anonymkode: f72b7...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, enavdem skrev:

han ønsket å snakke om to dager, hvordan kan man få den samtalen ned skriftlig? 

Ikke gå på det møtet alene. Ta med deg hovedtillitsvalgt, eller be din sjefs overordnede om å bli med. Helst begge. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så burde du bare melde deg inn i handel og kontor med en gang. 

Anonymkode: 4ad19...2dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er selv forpliktet til p levere sykemelding SAMME dag som du får den.

Men det forsvarer ikke drittal oppførsel....

Anonymkode: 84ccd...0f3

Men en kan også sende sm samme dag, så lenge sjefen er blitt informert.

En kan videofilme/ta opp samtaler som en selv er med i. Dette kan informeres om, eller ikke. Det kan sjeldent brukes som bevis, etter som jeg har forstått, men det er veldig greit å ha, slik at en vet hva som er sagt.

Du kan melde deg inn i fagforbundet idag, betale kontigent nå idag/imorgen. Utsette møtet en ukes tid (skriftlig) og få med deg fagforbundet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha baller nok til å takle dette som _tilllitsvalgt_ Om du er for redd slike situasjoner til å ta tak i det og slå tilbake, så bør du strengt tatt overlate tillitsvalgtvervet til noen andre. 

Anonymkode: a487c...91e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

det står høyst sannsynlig i kontrakten din hvordan du skal melde fra om sykdom, som oftest er det per telefon. Sjefen din er ikke inne på altinn og sjekker hver dag om det kommer sykemeldinger eller ikke. Uproft å bli så sint, men jeg tror også du har vært litt uklar i måten du sa meldte fra om sykemeldingen 

Anonymkode: a4734...b1a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen uker siden sendte jeg melding til sjefen min om at jeg var blitt sykemeldt og at den var i takt fra og med dagen han fikk vite om det.
Han stilte ingen videre spørsmål, så jeg antok han forstod at det var en 100% sykemelding.
Han ville prate med meg om dette dagen etter , og da han forstod at jeg ikke kom på jobb ble han ekstremt sint. Han skjønte ikke at den var 100% og der stod han uten ansatt til å stille. Klønte av meg, men den lå tilgjengelig på altin - så dette fikk han i all praksis melding om fra nav (?) og burde sjekket opp???
Da han ringte meg skjelte han meg ut og sa at jeg var ekstremt uproff i min atferd - og at jeg MÅTTE ringe han. Han ramset opp hvordan han hatet meg for å være sykemeldt og at det lagde et helt kaos i systemet. Grunnen til at det kom så utydelig frem var fordi
1) psyken min var helt ødelagt og det var den raskeste måten å få det frem på (går på dps i behandling og fungerer såvidt om dagen)
2) jeg trodde han skjønte meg i første omgang
3) jeg visste ikke om jeg faktisk ville bruke sykemeldinga - pga at jeg ante denne situasjonen ville oppstå. 
Han fikk inn reserve for 1mnd, men da han nylig fikk beskjed pr tlf om at jeg måtte forlenge sykemeldings-perioden min sa han '' det her holder ikke, skjønner du ikke det? Hvorfor har du ikke sagt noe om risikoen før? nå må jeg ordne ting på nytt og 50% av mine ansatte skal reise vekk. HVA TENKER DU MED?!  Jeg må rapportere dette her til de som sitter høyere opp. '' 
Jeg er kanskje mann selv og bør sikkert tåle litt høye røster, men nå vet ikke hva jeg skal forholde meg til nå.. Jeg jobber i Maxbo som ass.butikksjef. Jeg gruer meg som fanden å snakke med han på nytt. Har jeg virkelig fortjent dette her?

 

 

Anonymkode: f72b7...0cc

For det første så skal det som regel ringes inn når man er sykmeldt. Du kan ikke anta at din sjef trodde det var 100% sykmeldt.  Du har faktisk et ansvar selv her og informere riktig. SMS melding ved sykdom er ikke bra. 

Anonymkode: f2121...c64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ha baller nok til å takle dette som _tilllitsvalgt_ Om du er for redd slike situasjoner til å ta tak i det og slå tilbake, så bør du strengt tatt overlate tillitsvalgtvervet til noen andre. 

Anonymkode: a487c...91e

Jeg har hatt denne rollen lenge, og er dyktig i den. Hatt mange fighter med sjefen på egne og ansatte sine vegne - med gode resultater. Jeg er egnet for den i utgangspunktet, ingen tvil, men jeg går til dps i intens behandling og jobbet på siden. Nå har jeg kommet til et punkt hvor psyken min har  nådd bunnen og jeg er mm fra et sammenbrudd konstant. Det preger evnen min til å håndtere denne situasjonen betydelig. Og hverdagen drastisk. Det er en grunn for denne sykemeldingen - strengt tatt.

 

Anonymkode: f72b7...0cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt denne rollen lenge, og er dyktig i den. Hatt mange fighter med sjefen på egne og ansatte sine vegne - med gode resultater. Jeg er egnet for den i utgangspunktet, ingen tvil, men jeg går til dps i intens behandling og jobbet på siden. Nå har jeg kommet til et punkt hvor psyken min har  nådd bunnen og jeg er mm fra et sammenbrudd konstant. Det preger evnen min til å håndtere denne situasjonen betydelig. Og hverdagen drastisk. Det er en grunn for denne sykemeldingen - strengt tatt.

 

Anonymkode: f72b7...0cc

Har dere ikke en varatillitsvalgt du kan bruke som din tillitsvalgte? 

Anonymkode: 45577...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...