Gå til innhold

tips til hundetrener som kan redusere seprasjonsangst hos hund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

er det noen her som har erfaring med eller vet om en type trener som jobber med å redusere seprasjonsangst og bjeffing hos hund?

Jeg ser etter en slags «hundeskole» jeg kan sende hunden til.

Jeg hadde en tidligere kollega på jobb som hadde hatt sin hund på en slags «camp» i noen uker en sommer, å fikk tilbake en hund som var kvitt seprasjonsangsten og sov hodt i buret når den var alene hjemme. 

Min hun bjeffer mye når den er alene hjemme og vi skal flytte fra enebolig på landet,  til leilighet i byen, derfor må hunden kunne være rolig og stille når den er alene hjemme. I tillegg vil jeg at hunden skal være trygg når den er alene og ikke være redd. 

På forhånd takk for svar. 

Anonymkode: dc8db...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hunden har separasjonsangst fra deg, så er det du som må jobbe med det. Gjerne i samarbeid med en hundetrener som lager et opplegg sammen med deg. Hunden må lære å fungere hjemme alene i ditt hus og må lære å være borte fra deg, gradvis. Derfor er det du som må ta jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund hadde ekstrem seperasjonsangst - kunne ikke se meg med jakke eller sko, eller høre meg gå i gangen uten å begynne å bjeffe og bli helt fra seg. Ødela to bur, mange dører osv. Dette har jeg jobbet med  i 1 år, og han har nå ingen tegn til seperasjonsangst lenger. Så you can do it!

Slik jeg gjorde det, men kan hende noe annet vil funke for deg. 

Begynte å ta på sko og jakke for så å ikke dra noen steder. Når hunden roet seg ned og sluttet å årvåke meg tok jeg det av igjen. Dette gjorde jeg mange ganger om dagen.

Når hunden ikke ble så stresset av dette lenger, begynte jeg å gå utenfor døren. Først bare 5 sek, så 10, så 30, så 1 minutt. Gjør dette MANGE ganger. Ikke la hunden ha tilgang til å komme bort til døren, ha h*n i bur eller sperre for en dør, så h*n kun kan se, men ikke komme til ytterdøren. 

etter noen veker med dette begynner du å forlate huset, og kommer ikke inn igjen før hunden er stille, selv om det tar 1 time+. 

IKKE snakk, ta eller se på hunden før du drar hjemmefra. Å «ta farvel» gjør hunden usikker.

IKKE snakk eller se på hunden dei første 5 minuttene etter du har komt hjem. Hunden må lære at det at du går og kommer hjem er helt naturlig, og ikke noe å bli oppskaket av. 

Ros, kos og godbit fikk hunden når han var rolig. 

 

Edit: skrivefeil.

Endret av Sukkerbi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...