Gå til innhold

Amsterdam


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Er det noen av dere som har vært i Amsterdam? Fortell gjerne om deres opplevelser :)

Anonymkode: 3c194...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket

Ja. Overraskende dyrt på cafe og restaurant i forhold til andre reisemål på kontinentet. Utrolig mye hasj i sentrumsgatene rett i handlekjernen så der holdt jeg meg unna. Mange fine små lommer og del-nabolag dersom man tar seg en 10-20 minutters spasertur vekk fra den absolutte sentrumskjernen. Alle prater engelsk. Ville nok dratt tilbake om det passet med en togtur.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Overrasket skrev:

Ja. Overraskende dyrt på cafe og restaurant i forhold til andre reisemål på kontinentet. Utrolig mye hasj i sentrumsgatene rett i handlekjernen så der holdt jeg meg unna. Mange fine små lommer og del-nabolag dersom man tar seg en 10-20 minutters spasertur vekk fra den absolutte sentrumskjernen. Alle prater engelsk. Ville nok dratt tilbake om jeg det passet med en togtur.

Det blir min 7.gang der nede nå til sommeren. Jeg aner ikke hvorfor jeg drar tilbake gang på gang - for jeg liker ikke hasjlukten og synes egentlig at bygningene er grå og triste og det samme gjelder for kanalene. Ganske høyt prisnivå også. Men det er en sjarm der likevel - helt ulikt andre steder. Som du sier, bare man kommer seg litt ut av den absolutte bykjernen - vekk fra Dam og masseturismen. Kort flytur dit har nok også bidratt til at jeg har vendt tilbake dit. Jeg er en av få som drar dit som ikke er interessert i hverken hasj eller Red Light distriktet. Jeg drar dit for fotografere og synge profesjonell karaoke. Moro å komme ned dit og bli gjenkjent og få alt av drikke gratis i baren fordi jeg trekker gjester :) Har jo da faktisk venner der når jeg tenker etter - og flott med masse mennesker fra hele verden rundt deg og bli kjent med nye. Det er jo også bare en liten togtur til andre koselige småbyer eller enorme sandstrender som Zandvoort, Bloemendaal og Scheveningen. Gleder meg til turen til sommeren. Da skal jeg bo på samme hostellet som i fjor. Kun kr 2896,- for 14 netter inkl frokost og låsbart skap på rommet - det er en sovesal sammen med andre på rommet da - men absolutt verdi for pengene når man reiser alene.

Anonymkode: 3c194...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det blir min 7.gang der nede nå til sommeren. Jeg aner ikke hvorfor jeg drar tilbake gang på gang - for jeg liker ikke hasjlukten og synes egentlig at bygningene er grå og triste og det samme gjelder for kanalene. Ganske høyt prisnivå også. Men det er en sjarm der likevel - helt ulikt andre steder. Som du sier, bare man kommer seg litt ut av den absolutte bykjernen - vekk fra Dam og masseturismen. Kort flytur dit har nok også bidratt til at jeg har vendt tilbake dit. Jeg er en av få som drar dit som ikke er interessert i hverken hasj eller Red Light distriktet. Jeg drar dit for fotografere og synge profesjonell karaoke. Moro å komme ned dit og bli gjenkjent og få alt av drikke gratis i baren fordi jeg trekker gjester :) Har jo da faktisk venner der når jeg tenker etter - og flott med masse mennesker fra hele verden rundt deg og bli kjent med nye. Det er jo også bare en liten togtur til andre koselige småbyer eller enorme sandstrender som Zandvoort, Bloemendaal og Scheveningen. Gleder meg til turen til sommeren. Da skal jeg bo på samme hostellet som i fjor. Kun kr 2896,- for 14 netter inkl frokost og låsbart skap på rommet - det er en sovesal sammen med andre på rommet da - men absolutt verdi for pengene når man reiser alene.

Anonymkode: 3c194...7c4

Dette høres jo ut som en kjempeplan! Det i uthevet beskriver meg også. Jeg kunne blitt med deg, men jeg tviler på at karaoke-stemmen min er akseptabel. Finnes de profesjonell dusjsynging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amsteram er en fantastisk by! Mannen og jeg var der fire dager i januar og vi trivdes veldig godt!

Vi hadde ikke så mange poster på programmet, følte at tiden gikk veldig fort for det. Vi tok kanalcruise, var på whiskeybar, bluesclub, et kunstmuseum og ellers bare koste oss. Vi var innom red light district, det var veldig rart må jeg si.

En dag tok vi tog til Zaanse Schans og det var litt av en opplevelse. Da kommer du tilbake til det originale Nederland, for hundrevis av år siden. Vindmøller og tresko, tok masse fine bilder der. Togbilletten var billig, men pga. bygging måtte vi bytte tok to ganger. Total reisetid ble likevel bare 40 minutter og det var verdt det!

Vi leide en studioleilighet gjennom AirBnB og betalte 2800 for fire netter.

Er forøvrig enig med de over; generelt høyt prisnivå på både aktiviteter og mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd der i mange år, er veldig glad i byen! Byen har så veldig mye spennende å by på under overflaten. Men samtidig er overflaten også veldig fin. Jeg har flyttet hjem nå, men drar regelmessig tilbake på ferie. Det er svært sjelden jeg går på museum, men jeg går ofte på kino (er mange små kinosaler der som viser gamle kultfilmer som sjelden settes opp andre steder), konserter av ymse slag, og drikker mye øl på de fantastiske små, brune pubene rundt i byen.

Anonymkode: fa176...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.3.2018 den 9.30, AnonymBruker skrev:

Det blir min 7.gang der nede nå til sommeren. Jeg aner ikke hvorfor jeg drar tilbake gang på gang - for jeg liker ikke hasjlukten og synes egentlig at bygningene er grå og triste og det samme gjelder for kanalene. Ganske høyt prisnivå også. Men det er en sjarm der likevel - helt ulikt andre steder. Som du sier, bare man kommer seg litt ut av den absolutte bykjernen - vekk fra Dam og masseturismen. Kort flytur dit har nok også bidratt til at jeg har vendt tilbake dit. Jeg er en av få som drar dit som ikke er interessert i hverken hasj eller Red Light distriktet. Jeg drar dit for fotografere og synge profesjonell karaoke. Moro å komme ned dit og bli gjenkjent og få alt av drikke gratis i baren fordi jeg trekker gjester :) Har jo da faktisk venner der når jeg tenker etter - og flott med masse mennesker fra hele verden rundt deg og bli kjent med nye. Det er jo også bare en liten togtur til andre koselige småbyer eller enorme sandstrender som Zandvoort, Bloemendaal og Scheveningen. Gleder meg til turen til sommeren. Da skal jeg bo på samme hostellet som i fjor. Kun kr 2896,- for 14 netter inkl frokost og låsbart skap på rommet - det er en sovesal sammen med andre på rommet da - men absolutt verdi for pengene når man reiser alene.

Anonymkode: 3c194...7c4

Du er ikke en av få... Du vet hvor mange turister som er innom Amsterdam i løpet av året? Det er nemlig sånn at flertallet IKKE reiser dit av grunnene du nevnte. Med den holdningen er det ikke rart mange tror folk reiser dit for å røyke hasj.

Hilsen hollender

Anonymkode: 91151...06e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tid, dra innom andre byer også. Rotterdam, Haag og Delft er alle fine byer som er verdt å sjekke ut. 

Anonymkode: be74e...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...