Gå til innhold

Er dette seksuell trakasering eller er jeg bare hårsår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Axl skrev:

Kanskje det, men ikke noe å bli hårsår over. Ignorer så blir han lei. Nå vet i alle fall TS at det IKKE er seksuell trakassering.

Og det er du som bestemmer det, eller? Syns du er ganske bastant om et tema du tydeligvis ikke kan noe om.

I tillegg bagatelliserer du uakseptabel oppførsel og bidrar til å ufarliggjøre dette. Det syns jeg du skal ta innover deg. 

Anonymkode: 247f8...30b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han er sjefen hennes og kommenterer at hun liker eldre menn og at andre bestemmer over henne. Det er mye verre enn å bare "være borti hverandre"

Anonymkode: 834bf...45c

Så får hun si ifra om at det er ugreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er du som bestemmer det, eller? Syns du er ganske bastant om et tema du tydeligvis ikke kan noe om.

I tillegg bagatelliserer du uakseptabel oppførsel og bidrar til å ufarliggjøre dette. Det syns jeg du skal ta innover deg. 

Anonymkode: 247f8...30b

Nei jeg bestemmer ikke det, men man kaller ikke alt man vil for seksuell trakassering bare for det er en dårlig oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan behandler han andre ansatte?

Prøv å observer om han også legger hendene sine på skulderen til den 40 år gamle mannlige kollegaen din. Hør med de andre om hva det snakkes om på medarbeidersamtaler. 

Min gjetting er at han bare behandler deg slik, eventuelt andre unge damer på jobben. Da har han et klart seksuelt motiv og du bør være veldig på vakt. Han vil gradvis tilnærme seg og flytte grenser sakte så du ikke selv ser forandringene. 

Vær veldig på vakt og allier deg med andre unge kvinner om du kan. I disse MeToo dager er få som tør å avvise slike bekymringer, utnytt det.

Anonymkode: b4ede...945

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han er litt på kanten, spesielt dersom dette startet etter at han fikk info om deg + eldre menn, siden det sier noe om motivasjonen hans. Ta tak i det nå, før det eskalerer. 

Marker avstand når han kommer for nære, trekk deg unna, spør om han kan flytte seg litt osv. Når han prøver å føre deg kan du snu deg så du møter ansiktet hans, møt blikket hans litt kjølig, og så gå et steg tilbake. 

Kommentarer om eldre menn osv kan du rett og slett si at du synes det er upassende med slike spøker i jobbsammenheng. 

Kommentarer om privatliv kan møtes med "beklager, men det er privat"

Anonymkode: d32b9...bf0

Dette. Sett grenser for deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menn som latterliggjør kvinners ubehag har ikke noe på et kvinneforum å gjøre! Pell deg vekk din drittunge

Anonymkode: 89722...9af

Wow så voksne vi er da:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal ikke veldig mye til før enkelte føler seg seksuelt trakkaert, men for all del. Det er du som må sette grenser for deg selv og bestemme hva du synes er komfortabelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er for vagt til å komme inn under seksuell trakassering. Det der er uønsket oppmerksomhet, som også er ubehagelig, men altså ikke trakassering.

Jeg synes du skal sette grenser mer tydelig overfor ham. Hvis han prøver å legge hånden over din, så ta bort din hånd bestemt. Hvis han tar på deg, så kost bort hånden hans. Om nødvendig si raskt og bestemt hvor bare han hører det "jeg vil ikke at du tar på meg slik" så gå videre. Ta styringa for hvordan relasjonen skal være.

Ikke sitt på hjem med ham mer, det bare styrker den private følelsen. Om han spør om ting i privatlivet, svar vagt og kort. "Leiligheten er bra, takk". Ikke si ting som inviterer til videre samtale om ting i ditt privatliv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke engang inøærheten av trakassering, seksuelt eller av andre former. Du er bare særdeles overfølsom. Anbefaler at dersom du virkelig ikke greier å riste av deg disse følelsene så burde du kanskje be om en samtale med han og ta opp hva du føler slik at du får det av brystet.

Anonymkode: 18e9f...452

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stol på magefølelsen. Hvis ting ikke føles greit, så er de faktisk ikke det. 

Folk som svarer her i tråden har ikke stått i situasjonen selv og aner ikke hvordan det oppleves. Det vet derimot du. 

Anonymkode: 14ae0...03c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke trakassering, men upassende ja. Si det til ham.

Anonymkode: d9a0c...7bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han virker i alle fall ivrig på å erstatte din eks. Det er ikke trakkassering (enda), men du bør begynne å grensesette så du unngår at det blir en ubehagelig situasjon av dette. Trekk deg unna om han er borti deg og det gjør jo ikke noe om du lurer inn en setning om eldre menn var en tabbe du aldri skal gjenta. 

Anonymkode: 7f3a3...a7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit. 

Det å spørre om leilighet er hyggelig smalltalk, og at han kanskje ser på deg kan være du som overtolker. Men stadige berøringer er ikke greit, og det er absolutt ikke greit hvis han faktisk referer til et seksuelt forhold du hadde tidligere med en fyr han kjenner... Skjønner at han har vært såpass vag at det er vanskelig å vite om han mente det eller ikke. Jeg synes ikke en voksen sjef skal legge hånden på korsryggen til sin yngre ansatte - det er rett og slett ikke profesjonelt og ikke noe jeg synes man trenger å synes er greit. Som noen andre her over sa så kan du se litt på hvordan han interakterer med andre ansatte (og kanskje spør andre jenter på jobb som du stoler på) for å kanskje trygge deg på at han iallfall ikke har pekt ut deg pga forholdet til eksen. Også som andre sier jobb selv for å sette grenser, ikke sitt på med ham, gå unna om han tar på deg, sånne ting. Lykke til :)

Anonymkode: ac0b5...830

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Hårsår 

Anonymkode: 5a2b2...6cf

Ikke hårsår, oppførselen er ekstremt upassende for en sjef. Men det er ikke trakassering

Anonymkode: d9a0c...7bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er sjefen hennes og kommenterer at hun liker eldre menn

Anonymkode: 834bf...45c

Ja tenk at han våger å si fakta...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

han kjenner en fyr jeg holdt på med da jeg var 18-19 år. Dette var en fyr som var 25 år eldre enn meg og vi hadde et til tider turbulent forhold i 1,5 år frem til jeg slo opp da jeg flyttet for å studere. Vi har hatt kontakt litt sporadisk siden den gang.

 

Anonymkode: b9a11...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er på jobb og han er sjefen hennes! Hun må kunne forvente at den gamle grabukken begynner å oppføre seg profesjonelt.

Anonymkode: 834bf...45c

Jaja jeg visste ikke at jeg ble seksuelt trakassert på jobb før i dag, men nå har jeg lært at jeg også blir det visstnok. For også min kvinnelige sjef spør om min fritid på medarbeidersamtaler, slår noen vitser en gang i blant, og lener seg frem og tar over musa noen ganger når hun skal vise noe på PC'en....

Anonymkode: b9a11...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menn som latterliggjør kvinners ubehag har ikke noe på et kvinneforum å gjøre! Pell deg vekk din drittunge

Anonymkode: 89722...9af

Finnes det noe som helst i denne verden lenger som kvinner ikke føler ubehag ved?

Anonymkode: b9a11...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere menn:

Jeg håper dere liker det når den storvokste, eldre homofile sjefen deres begynner å snakke om hvor godt dere liker å bli dominert av eldre menn og avslutter med å legge hånda i korsryggen på dere. Sånt er jo bare stas, er det ikke? 

 

 

Anonymkode: d86d1...f39

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...