Gå til innhold

Er dette seksuell trakasering eller er jeg bare hårsår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente i midten av 20årene som for et års tid siden var nyutdannet og flyttet tilbake til byen jeg er fra og begynte å jobbe innen systemutvikling. For 3-4 måneder siden fikk vi en ny leder for utviklingsavdelingen. Han er rundt 50, gift og har unger på rundt min alder. Han er en veldig god leder på mange måter, men så er det noen sider ved ham som jeg er mer usikker på.

Jeg elsker virkelig jobben jeg gjør og er veldig trygg på det jeg driver med faglig, samtidig som at jeg får masse utfordringer og frihet i hvordan jeg utfører oppgavene mine. Det siste jeg vil er altså å bytte jobb. Jeg får også masse skryt for jobben jeg gjør både fra denne lederen, men også fra andre ledere og kollega. En av grunnene til at jeg gjør det veldig bra er at jeg legger ned veldig mange timer på jobb. Det blir ofte ganske sene kvelder på jobb, noe som går greit da jeg er singel, bor alene og har ingen som forventer meg hjem til middag liksom. Denne nye lederen min jobber også veldig mye og det hender rett som det er at vi er blant de siste igjen på jobben om kveldene (er mye småbarnsforeldre blant dem jeg jobber med som må hjem for å hente unger osv.). Det begynte med at han gjerne stakk hodet sitt innom kontoret mitt i det han skulle gå for å høre om jeg ville sitte på hjem (jeg bor på veien hjem for hans del og tar buss til og fra jobb). Det var en kveld jeg takket ja til det og når vi pratet i bilen på vei hjem kom det frem at han kjenner en fyr jeg holdt på med da jeg var 18-19 år. Dette var en fyr som var 25 år eldre enn meg og vi hadde et til tider turbulent forhold i 1,5 år frem til jeg slo opp da jeg flyttet for å studere. Vi har hatt kontakt litt sporadisk siden den gang. Det så ikke ut som at lederen min visste hvem jeg var før denne samtalen. Men når han koblet meg til denne kompisen sin så det ut som det gikk opp et lys for han og at han plutselig visste  veldig mye om meg. Jeg vet at eksen min diskuterte oss med vennene sine og det som kanskje plager meg litt ekstra er at grunnen til at jeg ble sammen med denne fyren er at vi møttes på nett gjennom felles, kinky interesser som jeg er rimelig sikker på at ikke er en hemmelighet ovenfor vennene hans. Det var ikke en hemmelighet ovenfor de av vennene hans jeg traff i det minste (sjefen min var ikke blant dem jeg traff).

Etter dette føles det ut som at sjefen min gir meg mer oppmerksomhet og virker mer nysgjerrig på en måte som ikke føles noe bra. Jeg har dessverre opplevd en del vondt i forhold til menn, i form av fysisk og psykisk overgrep, noe som jeg fortsatt jobber med, men som gjør at jeg blir veldig lett ukomfortabel med for mye personlig oppmerksomhet fra menn. Jeg er derfor også oppmerksom på at jeg sikkert også lett kan tolke oppførsel som mer pågående og aggressiv enn det som er reelt. Jeg skulle gjerne diskutert dette med venner, men pga. ting som tidligere har skjedd har også vennene mine nå lett for å reagere på en overbeskyttende måte og jeg ønsker ikke å gjøre noe stort ut at noe som kanskje ikke er noe. Jeg tenkte derfor jeg skulle høre litt her inne om hva som er normalt og hvor linjen går for når det faktisk er upassende oppførsel.

Eksempler på ting sjefen min kan gjøre:

  • Han tar på meg i uskyldige settinger. I stedet for å spørre om han kan vise meg noe på dataen min, så kan han ta meg på skulderen og skubbe meg forsiktig bort for å gi plass til seg selv eller legge hånden sin omtrent over min på musen. Han kan også forklare ting og vise til sin egen skjerm når jeg er inne hos han, uten å gi plass til meg, slik at jeg må komme veldig nær ham for å kunne se hva han refererer til. Han har også lagt hånden sin lett på skulderen eller korsryggen min for å «føre» meg inn en dør eller heis eller lignende, det har han gjort foran andre uten at noen andre har sett ut som de reagerer på det.
  • Han har kommet med kommentarer som fremstår som humor, men som jeg syns er ubehagelige. Han har blant annet kommet med kommentarer som om at jeg liker eldre menn, eller at jeg foretrekker at andre bestemmer osv. som regel alltid når vi er på tomannshånd og som en «spøk».
  • Spør om privatlivet mitt på medarbeidersamtale. Dette var i forbindelse med at han lurte på om jeg om jeg hadde funnet meg til rette i ny leilighet, hvor jeg følte det lå i luften at han lurte på om jeg bodde alene eller sammen med noen.
  • Føler generelt han ser på meg på en måte jeg syns er ubehagelig.. Uten å egentlig ha noe mer ufyllende å si om det.

 

Jeg syns det er vanskelig å vite om han faktisk går for langt eller om det er jeg som tåler for lite. I en profesjonell setting kan jeg nok tolkes som lagt mer selvsikker og utadvendt enn hva jeg egentlig er. Så det kan jo tenkes at han tror at det er greit og at jeg tåler såpass. Jeg ønsker jo ikke å være en hårsår jente som ikke tåler å bli spøkt med heller. Spesielt i en bedift med mye menn ønsker jeg ikke å være den alle må gå på tå rundt fordi jeg ser seksuell trakasering i alle uskyldige kommentarer og handlinger. 

Så hva tenker dere? Jeg har jo her trukket frem tingene jeg finner ubehagelig. Han er jo utenom dette en veldig god sjef som har vært et godt valg for bedriften vår på veldig mange måter. Om dette faktisk er drøy oppførsel fra hans side og ikke bare er jeg som tåler lite, hva bør jeg gjøre? Kan jeg komme meg ut av dette uten å lage noe stor sak ut av dette? 

Anonymkode: 0b8d2...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke dette var så mye å snakke om og ville ikke tenkt trakassering her. Han er bare litt gubbeteit og har dårlige antenner. Mulig det ligger en liten flørt der fra hans side, men du åpnet jo på en måte for det da du fortalte at du har vært sammen med en på hans alder. Han kan jo også tro at du fortalte det for å signalisere at du liker eldre menn. Dette stopper du lett ved å være mer bestemt når du har prøver seg med "morsomheter". Sett deg i respekt bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du beskriver det så synes jeg ikke han er over kanten, egentlig. Jeg ville tatt høyde for at du kanskje har alle antennene ute og derfor reagerer på ting som kanskje egentlig ikke er flørtende fra hans side.  

Jeg ville i alle fall ikke gjort noe med det slik det er nå, men du kan jo være litt mer reservert ovenfor han om du synes hans nærvær er ubehagelig. Jeg har jobber med flere menn som har vært langt mer berørende enn det der og også til dels hatt grov humor og mye spøking, men har aldri opplevd det som trakassering. Også har jeg vært borti menn som har gitt veldig vibber av seksuelle undertoner, noe jeg ikke synes er greit. Det har litt med å gjøre hva slags erfaringer vi har gjort oss tidligere også. 

Anonymkode: 5d82d...77a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at det er du som er paranoid ang det du tror at han plutselig visste om deg. Kanskje han ikke vet noe om det, for selvom han kjenner til denne eksen din betyr det ikke at de nødvendigvis har hengt så mye sammen at det har vært vanlig å dele sånne ting, selvom han delte det med andre.

Så til eksemplene :
Første eksempel med hånden på datamusen osv er sånn typisk lærere også kan gjøre. Det alene ville jeg ikke lagt noe i .

At han kommenterer at du liker eldre menn og bestemte menn osv når dere er i enerom er uten tvil upassende ja, men trenger ikke være helt seksuell trakassering og trenger heller ikke ha noe med at han vet disse tingene om ditt private sexliv, for mange menn er nemlig fra før av av den oppfattelsen at kvinner liker bestemte menn, og eldre menn i lederstillinger vil ofte fremstille seg ekstra alfa og komplimentere seg selv for å få mer positiv oppmerksomhet. Men ja, upassende!

Å spørre om du har funnet deg til rette i ny leilighet er bare vanlig hyggelig smalltalk. Samme hadde det vært om han til og med rett ut spurte om du hadde samboer eller ikke.

At han ser på deg på en ubehagelig måte er det bare du som kan vite, men for meg kan det høres ut som at du tror at han har en oppfattelse av deg som han nødvendigvis ikke har, og tolker oppførselen hans etter det du tror han ser på deg som. At du på en måte ser litt ned på deg selv og skammer deg over din seksuelle fortid siden du tror han vet dette om deg og er seksuelt ute etter deg på grunn av det. For enkeltvis er ikke de tingene du beskriver her noe som tyder på at han er seksuelt ute etter deg, men for deg som opplever det samlet så kan det jo være det, og er det ubehagelig så synd jeg du skal markere det, og ikke bare finne deg i det, uansett hva intensjonene hans med det er, om det er å være hyggelig, smalltalke, eller ha seksuelle fantasier og blikk. Det er viktig at du trives på jobb!

Anonymkode: 89722...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiaiai, han ser på deg på feil måte? Slikt kan vi ikke ha noe av 😂 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seksuell trakassering? Eh nei. Typisk i de her metoo dagene. Noen tror alt er seksuelt trakassering. 

Endret av Axl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han holder det akkurat i grenseland sånn at du ikke har noe å "ta" han på. Jeg synes ikke det er greit å bli tatt på noen som helst plass så skjønner følelsen din. Hvis de kommentarene han kommer med hentyder til at du er sub for eks så synes jeg det er kvalmt. Han ser nok på det som uskyldig flørt. 

Anonymkode: 012c0...ed9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksempler på ting sjefen min kan gjøre:

  • Han tar på meg i uskyldige settinger. I stedet for å spørre om han kan vise meg noe på dataen min, så kan han ta meg på skulderen og skubbe meg forsiktig bort for å gi plass til seg selv eller legge hånden sin omtrent over min på musen. Han kan også forklare ting og vise til sin egen skjerm når jeg er inne hos han, uten å gi plass til meg, slik at jeg må komme veldig nær ham for å kunne se hva han refererer til. Han har også lagt hånden sin lett på skulderen eller korsryggen min for å «føre» meg inn en dør eller heis eller lignende, det har han gjort foran andre uten at noen andre har sett ut som de reagerer på det.
  • Han har kommet med kommentarer som fremstår som humor, men som jeg syns er ubehagelige. Han har blant annet kommet med kommentarer som om at jeg liker eldre menn, eller at jeg foretrekker at andre bestemmer osv. som regel alltid når vi er på tomannshånd og som en «spøk».
  • Spør om privatlivet mitt på medarbeidersamtale. Dette var i forbindelse med at han lurte på om jeg om jeg hadde funnet meg til rette i ny leilighet, hvor jeg følte det lå i luften at han lurte på om jeg bodde alene eller sammen med noen.
  • Føler generelt han ser på meg på en måte jeg syns er ubehagelig.. Uten å egentlig ha noe mer ufyllende å si om det.

Anonymkode: 0b8d2...865

Han er litt på kanten, spesielt dersom dette startet etter at han fikk info om deg + eldre menn, siden det sier noe om motivasjonen hans. Ta tak i det nå, før det eskalerer. 

Marker avstand når han kommer for nære, trekk deg unna, spør om han kan flytte seg litt osv. Når han prøver å føre deg kan du snu deg så du møter ansiktet hans, møt blikket hans litt kjølig, og så gå et steg tilbake. 

Kommentarer om eldre menn osv kan du rett og slett si at du synes det er upassende med slike spøker i jobbsammenheng. 

Kommentarer om privatliv kan møtes med "beklager, men det er privat"

Anonymkode: d32b9...bf0

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, King in the North skrev:

Aiaiai, han ser på deg på feil måte? Slikt kan vi ikke ha noe av 😂 

 

Menn som latterliggjør kvinners ubehag har ikke noe på et kvinneforum å gjøre! Pell deg vekk din drittunge

Anonymkode: 89722...9af

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Axl skrev:

Seksuell trakassering? Eh nei. Typisk i de her metoo dagene. Noen tror alt er seksuelt trakassering. 

"De her me too dagene", du vet at seksuell trakassering var like utbredt før me too? bare at nå er det flere åpne diskusjoner om det og krav om holdningsendring fordi nok er nok.
Det kan helt klart oppleves som seksuell trakassering at en sjef berører en , flørter og kommer med seksuelle hentydninger basert på de preferansene han på annet vis (ufrivillig fra den ansatte) vet at den ansatte har.

 

Anonymkode: 89722...9af

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, King in the North said:

Aiaiai, han ser på deg på feil måte? Slikt kan vi ikke ha noe av 😂 

 

Hun er på jobb og han er sjefen hennes! Hun må kunne forvente at den gamle grabukken begynner å oppføre seg profesjonelt.

Anonymkode: 834bf...45c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sjef oppfører seg akkurat likt. Han er 60 og jeg er 30. Han er tilogmed verre - i tillegg til mye "uskyldig" berøring kommer han med mange grove vitser og antydninger. Men jeg kjenner han godt, og jeg kan fint gi beskjed når det går for langt. Jeg har ingen dårlige erfaringer, slik som deg, og alt dette gjør meg egentlig ingenting.

Men folk er forskjellige. Jeg kan fint forstå hvis noen andre hadde kalt oppførselen til sjefen min for upassende (noen har tilogmed kommentert det), og funnet det ubehagelig. Jeg bryr meg ikke, for jeg vet at han er sånn med alle, og at han vet klinkende klart hvor grensa går. Og det han gjør gjør han i full åpenhet, det er ingenting "snikete" ved det.

Poenget her er at DU liker det ikke, og det gjør DIN arbeidshverdag dårligere. Derfor må det ta slutt. Kan du ikke si for eksempel at du liker et tydelig skille mellom jobb og privatliv, og at du ønsker mer profesjonalitet. Si at du har en større intimsone enn de fleste, og har behov for mer avstand?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"De her me too dagene", du vet at seksuell trakassering var like utbredt før me too? bare at nå er det flere åpne diskusjoner om det og krav om holdningsendring fordi nok er nok.
Det kan helt klart oppleves som seksuell trakassering at en sjef berører en , flørter og kommer med seksuelle hentydninger basert på de preferansene han på annet vis (ufrivillig fra den ansatte) vet at den ansatte har.

 

Anonymkode: 89722...9af

Jeg vet godt det var mye før også, men nå går folk amok. Det må gå an å være borti hverandre uten at ALT skal være seksuell trakassering. Ellers er det livsfarlig å leve altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er du hårsår. Hvis du synes ting er privat, så si heller "det er privat". Du trenger ikke å ta opp sånne ting med meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Axl said:

Jeg vet godt det var mye før også, men nå går folk amok. Det må gå an å være borti hverandre uten at ALT skal være seksuell trakassering. Ellers er det livsfarlig å leve altså. 

Han er sjefen hennes og kommenterer at hun liker eldre menn og at andre bestemmer over henne. Det er mye verre enn å bare "være borti hverandre"

Anonymkode: 834bf...45c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er sjefen hennes og kommenterer at hun liker eldre menn og at andre bestemmer over henne. Det er mye verre enn å bare "være borti hverandre"

Anonymkode: 834bf...45c

Det er likevel ikke seksuell trakassering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Axl said:

Det er likevel ikke seksuell trakassering. 

Det er upassende og uprofesjonelt.

Anonymkode: 834bf...45c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er upassende og uprofesjonelt.

Anonymkode: 834bf...45c

Kanskje det, men ikke noe å bli hårsår over. Ignorer så blir han lei. Nå vet i alle fall TS at det IKKE er seksuell trakassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nah det er ikkje seksuell trakassering. Du har lov til å føla at det er ubehagelig, du har lov til å synast det han har sagt er ekkelt og unødvendig, du er ikkje følsom. Eg tolke det meir som at han stole meir på deg enn du gjør på han i forhold til den type humor, teit ting av han å gjøre. Men det er altså noko mange mannfolk gjør når di er trygge på damer, det handle litt om ego også. Det kan godt henda at han fleipe med sånt i framtida utan at det eigentlig tyder noko anna enn at han vil ha små bekreftelser på at han framleis i teorien har draget. Eg tviler på at han genuint ville prøvd seg på deg. Men eg kjenner han ikkje.
 

 

Anonymkode: aa8c2...3b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...