Gå til innhold

Katten vår gjemmer seg når vi får besøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den ene katten vår på 9 mnd blir redd og gjemmer seg når vi får besøk. Han har alltid gjort dette. Da vi fikk han (15mnd) var han utrygg og redd oss også. Likte ikke å bli klappet og kost med. Likte ikke å bli løftet. Men vi jobbet mye med dette og gradvis ble han tryggere og tryggere på oss. Det gikk ikke så veldig lang tid denne prosessen i grunnen. Han er blitt en katt som helst vil være der vi er og han elsker kos. Løfte han er ingen problem. Ligger seg på rygg og vil bli klødd på magen osv. Han er en så herlig liten tass! 💙

Men så snart noen andre kommer på besøk. Uansett om det er 1 eller flere personer, så piler han vekk og gjemmer seg. I kjelleren eller under sofaen. Prøver å lokke han fram, men det lykkes ikke. Synes det er så dumt dette. Tenker også på tilfeller der noen skal passe han ved ferier og sånt. Funderer litt på hvordan vi kan bedre dette, men kommer ikke på noe særlig vi kan gjøre. Det er vel bare slik han er tenker jeg. 

Men jeg spør likevel her. Er det noen som har gode råd? 

Anonymkode: 58a8f...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi ham tid. Han er trygg på dere som er det hele døgnet, men når det kommer inn fremmede kjenner han ikke dem og blir usikker. Hadde selv en redd katt, han løp også under senga i det samme det ringte på døren. Fire år senere er han ute i stua når det er folk her, noen få utvalgte får også klappe litt :)

Anonymkode: ca75c...024

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Leo skrev:

Men hvorfor trenger du å gjøre noe med det? :klo:

Som jeg skrev så tenker jeg litt på situasjoner der vi trenger kattepass ved ferier f eks. 

Anonymkode: 58a8f...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev så tenker jeg litt på situasjoner der vi trenger kattepass ved ferier f eks. 

Anonymkode: 58a8f...89b

Det går av seg selv når katten oppdager at den "fremmede" faktisk er den som serverer mat og kanskje har litt kos å tilby etc. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer ut for å spise uansett, tviler på at det blir et problem. Vet ikke om det er så lurt å klappe på magen da, katter har en naturlig refleks om å angripe i den stillingen som de ofte ikke greier å kontrollere. Simple dyr.

Anonymkode: 153ab...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt råd er å la ham være og håpe han blir tryggere med tiden.

Men jeg jobber med noen i en slik situasjon. En som har en katt, og ei som passer på av og til om han eller noen andre (meg i inkludert), reiser bort. (Hun blir ofte spurt da hun er utdannet vetrinær 👍🏻). 

Akkurat denne katten til han er redd dama som kommer innom. Men hun fikser kassen, setter ut ny mat, vann og evt. prøver å gi noe oppmerksomnet, men ellers så går hun videre. Katten får mat og vann og hun ser til at han har det bra :) kanskje mattilsynet mener at katten og MÅ få oppmerksomhet, men en kan ikke akkurat tvinge en katt til kos når h*n ikke vil 😅😅

Anonymkode: 639e7...064

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal selvsagt få bruke den tiden han trenger. 😻 Vi har ikke ferieplaner på noen mnd enda, men syntes det hadde vært fint om han var litt trygg på kattepasseren. At han fikk litt mer selskap og kos. Men det går sikkert bra. 😊 I år har vi ikke planer om å reise vekk lenger enn en uke av gangen. Blir litt oppdelt ferie dette året. Men det passer jo fint for pus sin del. 😊

Anonymkode: 58a8f...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kommer ut for å spise uansett, tviler på at det blir et problem. Vet ikke om det er så lurt å klappe på magen da, katter har en naturlig refleks om å angripe i den stillingen som de ofte ikke greier å kontrollere. Simple dyr.

Anonymkode: 153ab...6bc

Her snakker vi om at det er katten selv som ønsker å bli klappet på magen. En katt som blotter magen er en trygg katt i trygge omgivelser. Har aldri opplevd et angrep fra en katt som selv «spør» om å bli klødd på magen sin. Jeg har en katt til som gjør dette spm er to år. Har hatt katt tidligere også som likte dette. Aldri angrepet. 

Anonymkode: 58a8f...89b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt var slik. Nå så er første instinkt å løpe og gjemme seg. Men han kommer frem etter 5 min.

Si til besøket at de ikke skal se på, snakke eller røre katten. Bare ignorere. 
Du må ikke gå å hente katten. La katten komme frem selv. 

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kommer ut for å spise uansett, tviler på at det blir et problem. Vet ikke om det er så lurt å klappe på magen da, katter har en naturlig refleks om å angripe i den stillingen som de ofte ikke greier å kontrollere. Simple dyr.

Anonymkode: 153ab...6bc

Katten min har aldri angrepet meg. Han slenger seg ned på rygg og vil ha kos daglig. Så den der må du lengre utpå landet med. 
 

Anonymkode: b0406...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine brukte 7-8 måneder før han turte komme fram om det var besøk, og tok nesten ett år før noen andre kunne kose med han. 
La han få tid. Kattepass på usikre katter er ikke noe problem, katten velger selv om dem vil ha oppmerksomhet eller ikke. 

Anonymkode: e5079...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JeSuisLouise

Jeg hadde også en katt som reagerte på samme måte. Hun var livredd ringeklokka, og gjemte seg under dyna. Men tok ikke lang tid før hun hoppet oppi sofaen og ville ha kos. 

Bare gi katten tid, kattepasseren kan jo komme innom på besøk og f.eks ta med seg litt godsaker sånn at katten forbinder henne med noe positivt :) Min katt elsket Dreamies og ble kjempeglad de gangene jeg hadde kattepasser innom. Da kom hun fram og ville kose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kommer ut for å spise uansett, tviler på at det blir et problem. Vet ikke om det er så lurt å klappe på magen da, katter har en naturlig refleks om å angripe i den stillingen som de ofte ikke greier å kontrollere. Simple dyr.

Anonymkode: 153ab...6bc

Katter er utrolg forskjellige på dette område, du må lære å kjenne din katt, og vite hva h*n liker.

Har selv to katter. Han ene elsker å bli koset med, særlig på magen, begynner å male som bare det. Eneste gang du ikke får kose med mager er om han er i leke humør, som generelt betyr at kos er utelukket.

Han andre katten liker generelt ikke å kose i det hele tatt, kanskje 1-2 min. Magen hans... han biter ikke, klorer ikke, men du merker at magen ikke er et favoritt område. Men aldri har han angrepet. Ikke de gangene jeg har måtte koste/rive ut floker i pelsen og han virkelig er å dårlig humør. 

Alle katter er ulike, men en generell regel når en møter nye katter er ikke klapp magen, men finnes mange som også liker det, ihvertfall fra sitt menneske 😸

Anonymkode: 639e7...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner katten din godt. Lyst til å gå og gjemme meg når vi fårbesøk jeg også i blandt. 

La den ha en trygg plass og et sted å rømme til. Kansje går det seg til etterhvert. Å mase, tvangskose og tvangssosialisere den vil bare virke mot sin hensikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katter er utrolg forskjellige på dette område, du må lære å kjenne din katt, og vite hva h*n liker.

Har selv to katter. Han ene elsker å bli koset med, særlig på magen, begynner å male som bare det. Eneste gang du ikke får kose med mager er om han er i leke humør, som generelt betyr at kos er utelukket.

Han andre katten liker generelt ikke å kose i det hele tatt, kanskje 1-2 min. Magen hans... han biter ikke, klorer ikke, men du merker at magen ikke er et favoritt område. Men aldri har han angrepet. Ikke de gangene jeg har måtte koste/rive ut floker i pelsen og han virkelig er å dårlig humør. 

Alle katter er ulike, men en generell regel når en møter nye katter er ikke klapp magen, men finnes mange som også liker det, ihvertfall fra sitt menneske 😸

Anonymkode: 639e7...064

Så rart, alle kattene jeg har hatt har elsket å bli kost på magen... 

Anonymkode: addf8...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to katter (søstre) har alltid vært likedan. Jeg er overbevist om at årsaken er at de ikke er tilstrekkelig vant med noen andre enn meg. Jeg har lite besøk, så de får lite trening. Men hvis besøket og jeg setter oss i sofaen en stund, så kommer etter hvert begge kattene frem og tør å bli kjent med de "fremmede". 

Tror det er viktig at kattene opplever at "sjefen"\"slaven" aka matmor behandler besøket som trygge folk. At man holder seg i ro, ikke beveger seg rundt omkring frem og tilbake, snakke rolig, "kule'n". Da signaliserer man til kattene at det er trygt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Uni skrev:

Mine to katter (søstre) har alltid vært likedan. Jeg er overbevist om at årsaken er at de ikke er tilstrekkelig vant med noen andre enn meg. Jeg har lite besøk, så de får lite trening. Men hvis besøket og jeg setter oss i sofaen en stund, så kommer etter hvert begge kattene frem og tør å bli kjent med de "fremmede". 

Tror det er viktig at kattene opplever at "sjefen"\"slaven" aka matmor behandler besøket som trygge folk. At man holder seg i ro, ikke beveger seg rundt omkring frem og tilbake, snakke rolig, "kule'n". Da signaliserer man til kattene at det er trygt.

Vi har kanskje hatt litt lite besøk nå i vinter. Så det er kanskje årsaken. Om våren og sommeren er det gjerne litt mer aktivitet. Så det hjelper kanskje. 😊

Anonymkode: 58a8f...89b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe mat til katten som den liker spesielt godt? Jeg vet at hvis jeg hadde strødd tørrfiskbiter (hakker det opp til dem) rundtomkring når jeg hadde besøk ville kattene mine kommet frem om de gjemte seg. Om du tar frem noe katten liker mens besøket er der, vil den etter hvert begynne å forbinde det med besøket selv om den ikke kommer frem i begynnelsen. Besøket må selvsagt late som katten ikke er der og ikke prøve å klappe etc. 

Anonymkode: a6eab...38b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noe mat til katten som den liker spesielt godt? Jeg vet at hvis jeg hadde strødd tørrfiskbiter (hakker det opp til dem) rundtomkring når jeg hadde besøk ville kattene mine kommet frem om de gjemte seg. Om du tar frem noe katten liker mens besøket er der, vil den etter hvert begynne å forbinde det med besøket selv om den ikke kommer frem i begynnelsen. Besøket må selvsagt late som katten ikke er der og ikke prøve å klappe etc. 

Anonymkode: a6eab...38b

Han liker godbiter som f eks dreamies. Skal prøve rådet ditt fremover. 👍😊 

Anonymkode: 58a8f...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...