Gå til innhold

Er du i overgangsalder , eller har du vært der ? Trenger råd .


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg nærmer meg overgangsalder og merker at kroppen forandrer seg.

Mensen er uregelmessig og jeg har litt hetetokter.

Det som er mest plagsomt er at mensen kommer og går som den vil :( 

Blør lite eller mye , få dager, mange dager..

Uff så slitsomt.

Er det noen som har tips og råd å komme med, kanskje historier om hvordan du taklet omstillingen og hvor lenge det pågikk.

Takker for alle svar :) 

Anonymkode: 84240...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med lege og få målt hormonene dine. Plagene trenger ikke kunne forklares med overgangsalderen.

Anonymkode: 814c7...dcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun opplevd at mensen er uregelmessig. Det kan gå flere uker enn normalt mellom hver mens, men ellers er den som vanlig. Nå har jeg ikke hatt mensen siden begynnelsen av januar, men det kjennes ut som den er på vei stadig, og da er vel det eggeløsning? 

Det var i fjor på omtrent denne tiden jeg tok en blodprøve og spurte legen i samme slengen om jeg hadde kommet i overgangsalderen og det bekreftet hun. 

Jeg vet ikke om du kan bruke hormoner til å stabilisere mensen? Selv om du ikke skal bruke f.eks p-piller eller andre hormonpreparater som prevensjon, så kan det kanskje gjøre at du får mensen litt mer normalt?

Anonymkode: a1681...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne 45. Tror jeg har overgangsalderen på gang. Merker det mest på humøret. Veldig nedstemt og ustabil. Og mye svette - som lukter. Sterkere menstruasjon. Hvor gammel er du?

Anonymkode: 8c4c8...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femelle fra helsekosten hjelper på noe av plagene. Jeg testet det ikke ut selv, men begynte med hormoner pga tørre slimhinner. Som jeg sa til legen min så er jeg ikke klar for å parkere sexlivet mitt så tidlig.

Anonymkode: 01420...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne 45. Tror jeg har overgangsalderen på gang. Merker det mest på humøret. Veldig nedstemt og ustabil. Og mye svette - som lukter. Sterkere menstruasjon. Hvor gammel er du?

Anonymkode: 8c4c8...e2b

Jeg er også 45 :) 

Anonymkode: 84240...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også 45 :) 

Anonymkode: 84240...d20

Jeg syns jeg kom tidlig i overgangsalderen, men da er kanskje 45 vanlig... 

Anonymkode: 8c4c8...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonplaster. Hjelper godt!

Anonymkode: f99b1...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 46 og har siden jeg var 45 merket at syklusene mine er blitt kortere enn før. Tidligere kunne jeg nesten stille klokka etter den, med regelmessige 28 dagers sykluser. Nå har jeg sykluser som varierer mellom ca. 21 til 25 dager. Problemet med det, er at jeg har minst like mye pms som før, bare oftere :( . Så da er det ikke jo ikke mange dagene igjen der jeg føler meg "normal" i psyken. :( Ellers er mengde og varighet som før. Jeg har dessverre ingen råd å gi. Men det kan sikkert være nyttig å utveksle erfaringer med andre kvinner som også nærmer seg overgangsalderen.

Anonymkode: eaf88...fa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre.

Men litt fint også å ikke være alene. Jeg skjønner jo at det bare er noe vi kvinner må igjennom . 

Men jeg hadde ikke trodd det skulle være så slitsomt :( 

Anonymkode: 84240...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med lege og få målt hormonene dine. Plagene trenger ikke kunne forklares med overgangsalderen.

Anonymkode: 814c7...dcb

Jeg har vært hos legen , alt er ok.

Anonymkode: 84240...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...