Gå til innhold

Hvis KrF stiller seg bak mistillitsforslaget


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så enkelt er det nok ikke. Hvis man legger sammen de "personlige" og "upersonlige" kristne så utgjør det et ganske så stort antall med ganske så stor bredde innen synet på de fleste spørsmål deriblandt abort. Nå virker du litt som humanetikere som har funnet et bortgjemt vers i bibelen og vil fortelle kristne hva de skal mene og tro på.

Anonymkode: 5d4ba...e65

Du kan være kulturelt kristen ja, men da er du egentlig ikke kristen. Og det å være for abort er heller ikke forenlig med å være kulturelt kristen. 

Abort er galt ifølge Gud. Kristne tror på Guds ord.

Anonymkode: 983f3...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan være kulturelt kristen ja, men da er du egentlig ikke kristen. Og det å være for abort er heller ikke forenlig med å være kulturelt kristen. 

Abort er galt ifølge Gud. Kristne tror på Guds ord.

Anonymkode: 983f3...240

Abort behøver ikke være galt ifølge Gud.

Det er en tolkninsgspørsmål, og gitt at vi har ekstreme antalll fortolkningsversjoner av "Gud" , kan man ikke trekke slike entydig religiøse streker som du gjør.

Beklager, det er mange kristne som støtter selvbestemt abort, av ulike årsaker som ikke en gang begrenser seg til aksept av abort som handling. Og akkurat den delen av deres tro er javnt over den minst problematiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareide var klar og tydelig i sin tale til landsstyremøtet idag. Overasskende hvor klar han var faktisk! Nå tror jeg ikke mistillitsforslaget er umulig.

Endret av boski
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kristendom går ikke overens med sosialisme.

Anonymkode: 983f3...240

Si det til Berge Furre, Helene Bjørnøy osv.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper
1 hour ago, boski said:

Hareide var klar og tydelig i sin tale til landsstyremøtet idag. Overasskende hvor klar han var faktisk! Nå tror jeg ikke mistillitsforslaget er umulig.

Jeg er enig, og jeg så også talen.

Momenter han tok opp:

- Krf tar avstand fra utspillet til Sylvig.

- Sylvig som øverste leder for Justis og beredskap i Norge forsto ikke at utsagnet hun kom med fyrer opp høyre ekstremismen.

- Sylvig lot facebookposten stå i flere dager før hun tok den vekk, og trengte 4 forsøk på å komme med en skikkelig unnskyldning. Selv om den var varslet på forhånd. Det viser at problemet stikker dypere enn akkurat denne saken. 

- Knut Arild tilgir Listhaug, men spørsmålet er om man har tillit til henne.

- Høyre valgte å gå i regjering med Frp og ikke Krf. Krf gikk til valg på å bli kvitt Listhaug, og Frp, men ønsket Erna som statsminister.

- Saken har en annen dimensjon. Erna har latt Frp drive dobbeltkommunikasjon i regjering i 5 år. Det har preget det offentlige ordskiftet på en negativ måte. Krf ønsker nå anstendighet i norsk politikk hvor man har tillit mellom folk, politikere og politiske partier. Erna har vist at hun ikke har kontroll på Listhaug, og dette har svekket statsministeren.  

- Det er til syvende og sist statsministerens ansvar å ta grep for å unngå kabinettspørsmål.

Alt i alt følte jeg at han la et grunnlag her som virkelig gjør det mulig for Krf å stille seg bak mistillitforslaget. Jeg er forsatt i tvil på hva de kommer til gjøre, men sannsynligheten for at Krf stiller seg bak forslaget gikk opp etter denne talen. Alt i alt synes jeg Knut Arild gjorde en veldig god profil. Han sa rett ut hva som var problemet til Krf i denne saken var, uten å holde igjen hva de ulike problemene var. Det er veldig befriende å se politikere faktisk bare si ting som de er. Knut Arild og hans støtteapparat har virkelig gjort en god jobb med denne talen fordi de tok opp momentene de burde, og som har vært snakket om i mediene de siste dagene. Jeg mener at dette kanskje er den tøffeste politiske beslutningen som må tas i dette tiåret, og det står virkelig respekt av Knut Arild og Krf dersom de kaster Listhaug nå under det presset de er satt under.  

Edit: Når man ser enkelte av argumentene Krf har kommet med her ser man egentlig at Erna og høyre kanskje har tatt så mange avgjørelser som går mot Krf's sine ønsker at grensen for tjenester Krf gir til Høyre kanskje er nådd for lenge siden.

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tidligere regjeringer utgått fra ett parti kan ikke egentlig sammenliknes med dette. Hadde Sylvi vært Høyre-statsråd, så hadde jeg vært enig med deg. Men alt tyder på at FrP ikke vil godta at hun blir skjøvet ut, og da klapper regjeringen sammen uansett hva Erna måtte ønske. Som sagt tror jeg det ville være en generaltabbe av KrF å felle regjeringen, og nei - jeg tror ikke det bare vil være å hoppe tilbake igjen over blokkgrensene etter det. Som Høyre-velger kan jeg likevel si at det hadde vært interessant å fått et regjeringsskifte nå ... er ganske sikker på at AP ikke hadde kommet styrket ut av det på sikt. Og så kan vi håpe på et klarerer blått mandat etter neste valg. Sylvi blåser jeg i, og jeg fatter ikke at folk er så opptatt av henne verken den ene eller den andre veien. 

Anonymkode: 9d3f7...574

Om det er Erna som ikke godtar at hun blir skjøvet ut, eller om det er Siv er i bunn og grunn en og samme sak, men det er klart regjeringen klapper sammen om Frp går ut. Nå er det ikke værre enn at de kan flytte Sylvi Listhaug til et mindre konfliktfylt felt, men de er jo innmari sta. Det er nesten så man kan forvente at de vil ut.

Jeg er faktisk uenig med deg i at et regjeringsskifte nå er uheldig for AP. Jeg tror det er strategisk er veldig bra for AP. Blokk samarbeidet til Høyre vil være satt i tvil, og AP og KrF vil komme ut av dødens sport. Venstre sidene vil nok måtte gi mye til Venstre og KrF for å holde regjeringsmakten i 3 år, men det vil dras vesentlig mer mot venstre enn hva status er i dag. Det vil bli sett på som en seier for Støre. At han greier å få til Ap politikk selv med mindretall.

Han vil ha et KrF som vet de ikke kan kaste han ved første anledning, og meget vennligsinnede samarbeidspartnere på venstre og sentrum.

DETTE er spennende og utrolig GØØY!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Problemet med Listhaug er ikke bare ordvalget i en enkelt sak.

1. Hun antyder at AP støtter terrorisme

[...]

Anonymkode: 5d4ba...e65

Bullshit. Det er slike venstre raddiser som deg som antyder dette. Hun har verken sagt eller antydet at de støtter terrorisme.

Anonymkode: 2ff60...a28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil de ikke da miste enda flere stemmer og mest sannsynlig risikere å havne under sperregrensen? Mtp at de allerede har mistet velgere til høyresiden. Vil det ikke være "klokest" av Hareide, sånn sett, å støtte Listhaug?

Anonymkode: 983f3...240

Hareide gikk til valg på å bli kvitt Listhaug, så han følger bare opp dette løftet dersom KrF varsler mistillit mot Listhaug. Hvor smart det er for KrF å gjøre dette er en annen sak. Jeg kan ikke se at de kan tjene noe på det. Tror det snarere kan være spikeren i kista for partiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit. Det er slike venstre raddiser som deg som antyder dette. Hun har verken sagt eller antydet at de støtter terrorisme.

Anonymkode: 2ff60...a28

Dette har ingenting med raddiser å gjøre. Listhaug opperer som Justisminister på vegne av Stortinget.

"AP mener terroristenes rettigheter er viktigere enn nasjonens sikkerhet".

å kalle det bullshit at dette antyder at Listhaug kommuniserer at AP tenker mer til fordel for terrorister en landerts rettigheter får stå på din regning. Jeg tenker jo at dette er en spissformulering, men det hjelper lite når det er faktisk dette hun sier.

Mener du seriøst at dette er passende ytringer for en justisminister??? Selv om du prøver å legge din sårhet og politiske idelogi til side. At dette er greit å ytre den dagen det er premiere for 22. juli for over 70 unge mennesker fra AP mistet livet i terrorisme... føler du virkelig at det kan kritiseres at AP reagerer kraftig på dette? Virkelig!?

Når hun i tillegg i dag blir fornærmet for å bli beskyldt for å fyr opp holdninger som medførte handlingene til ABB, og mener at Storingets reaksjon hennes FB status er et angrep på ytringsfriheten er dette komplett. Altså ytringsfriheten er virkelig ikke vært angrepet her. Hun har fått og får ytre seg så mye hun vil. Hun plasseres forann en nasjonal mikrofon så ofte hun vil, og sånn kommer det også til å fortsette. Feilaktige og løgnaktige ytringer er det selvsagt lovlig å motsi, om du føler det er et angrep på ytringsfriheten ja da er du passe "hårsår".

FrP elsker offer rollen, og her spilles kortene helt etter bok. Carl I Hagen har kjørt dette løpet så lenge, at det virker å være en ryggmargrefleks som slår til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...