Gå til innhold

Hvordan klarer folk å strikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil si det handler ganske mye om interesse, og å lære seg litt og litt. Og ikke minst mengde, da man blir mye flinkere av å ha strikket mye, som med alt annet.

Jeg lærte å strikke av bestemoren min som barn, og strikket litt nå og da gjennom barndommen og litt i tenårene, men da ganske enkle ting. Så begynte jeg å lære meg litt vanskeligere ting, og det er jo veldig motiverende å lære seg mer og se at resultatene blir bedre. Strikking kan jo gjøres ganske enkelt, samtidig som det er massevis av teknikker og måter å gjøre ting på, og det er noe av det som gjør strikking så gøy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må gidde å øve deg på å strikke, det er likt alle andre ting du vil lære og bli god i. 

Litt etter litt blir du flinkere, begynn med enkle ting og ta i bruk all den tålmodigheten du har. Det er litt knotete til å begynne med, men så løsner det. Lær deg riktig teknikk, se videoer og bare strikk. Ikke begynn med for tykke pinner, det er tungt!  Pinne nr 3 er behagelig å strikke med, finn et garn som passer og strikk noe enkelt. 

Jeg lærte å strikke på barneskolen, men ble ikke så flink da. I tenårene prøvde jeg igjen, og da strikket jeg flere gensere (enkle). Det har vært en del år jeg overhode ikke har strikket, men så begynte jeg igjen. 

Anonymkode: 1bfb1...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaringer som de fleste andre her. 

Men om jeg skal komme med ett lite tips så anbefaler jeg deg å ha gode pinner og ett garn som glir godt på pinnene når du skal lære deg å strikke. Husker jeg kjøpte ett strikkekit til jentungen da hun var 5-6 år, og det inneholdt grusomme pinner og ett ganske tykt ullgarn som knirka over pinnene. Det ble ikke mye strikkemotivasjon av det kan en vel si. Det var før jeg selv skjønte dette med gode pinner og garn. 

Når jeg endelig forsto sammenhengen med pinner og garn og gikk til innkjøp av Addi sine rundpinner, knekte hun koden tvert og strikket mye en periode. Bare enkle ting, men strikkingen gikk som en lek. 

Så det er mitt hovedtips. Gode pinner, feks Addi sine som jeg er veldig glad i, og feks Drops Lima som er ett billig garn som glir godt på pinnene. Unngå akryl eller bomull til å begynne med da det både kan knirke og er lite elastisk.
Og start med noe enkelt, en lapp til ett framtidig lappeteppe kanskje, eller til en pute som er litt mer overkommelig mtp antall lapper du trenger? Eller bare til prøvelapper uten formål. Garnet er såpass billig at en får ikke følelsen av å "være sint på penger" om det ikke blir noe av lappene.
Da kan du øve på ulike opplegg og avfellinger, rette og vrange masker. Det er veldig mange fine mønster som lages kun ved å bruke rette og vrange masker. 

Og gå deg vill inne på ravelry! Det er motivasjon for meg når jeg har strikketørke. Da kommer strikkelysten tilbake ganske kjapt og jeg "kjemper" meg gjennom pågående prosjekter bare for å kunne starte på noe nytt. 

Ja, og spør om ting! Inne på strikkegrupper på facebook, eller forum. Strikkenerder elsker å hjelpe andre strikkere er min erfaring. :D Lykke til! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garnstudio har veldig gode videoer som lærer deg å strikke. Det finnes også videoer på youtube

Her er en liten beskrivelse for hvordan du strikker rette masker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må virkelig ha lyst til å strikke, samt massevis av tålmodighet for å få det til. Selv synes jeg det er drepende kjedelig og har ingen interesse, men tar hatten av for alle som tar seg bryet. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk låne strikkepinner og garn av ei jente på jobben, da jeg plutselig fant ut at jeg ville prøve meg på strikking. Gikk ganske bra, helt til jeg begynte små-klø i hendene på natta... ble bare verre og verre og endte opp med skikkelig eksem! (viste seg at jeg ikke tålte garnet). Har ikke strikket mer etter det. :frkk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...