Gå til innhold

Hvordan klarer folk å strikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er blond og får det bare ikke til. Blir bare veldig fascinert av at folk kan strikke både gensere og skjerf, jeg forstår bare ikke hvordan det er mulig. Har dere gått på kurs? Sånne strikkeoppskrifter skjønner jeg ingenting av. 

Anonymkode: 67e7d...ba5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går vel på intresse. Lærte å strikke av bestemor når je var liten. Er ikke vanskelig å lære. Lese en oppskrift er jo også noe man må lære. Er forkortelser i oppskrifter man lærer og vips så skjønner man de.

Hårfarge eller inteligens har lite å si om man kan lære å strikke. 

Anonymkode: 9146f...f11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del satte meg meg ned med en enkel oppskrift og lærte via Youtube-videoer. Etter hvert lærer man jo stadig flere teknikker og triks (jeg lærer fortsatt via Youtube). Det er i grunn bare å starte (helst med et lite og enkelt prosjekt) også lære etter hvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingen måte vanskelig, bare man kan grunnteknikkene :) Dra i en stikkebutikk, finn en strikkekafe, eller spør venner og bekjente, så finner du sikkert noen som kan lære deg :) Og oppskrifter finnes i alle mulige vanskelighetsgrader, så finnes alltid noe for nybegynnere der ute også :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte å strikke av min mors tante da jeg var 5 år. Strikket min første genser da jeg var 11 (rosa angora...). Å strikke mønster med flere farger eller flettemønster/hullmønster har jeg lært fra bøker og ved å følge oppskrifter. Sokker er ren matematikk, så det strikker jeg uten oppskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er blond og får det bare ikke til. Blir bare veldig fascinert av at folk kan strikke både gensere og skjerf, jeg forstår bare ikke hvordan det er mulig. Har dere gått på kurs? Sånne strikkeoppskrifter skjønner jeg ingenting av. 

Anonymkode: 67e7d...ba5

Hva søren har hårfargen din med noe å gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel sånt man lærer på skolen eller av noen man kjenner. Utrolig kjedelig og repetitivt evighetsarbeid spør du meg. 

Anonymkode: 686a2...287

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brunt hår, men får det heller ikke til, så tror ikke hårfargen er årsaken :P 

Anonymkode: 64a87...28a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er blond og får det bare ikke til. Blir bare veldig fascinert av at folk kan strikke både gensere og skjerf, jeg forstår bare ikke hvordan det er mulig. Har dere gått på kurs? Sånne strikkeoppskrifter skjønner jeg ingenting av. 

Anonymkode: 67e7d...ba5

Lærte basis strikking på barneskolen -alså frem og tilbake med en farge og legge opp maskene.  Resten har jeg lært av videoer på drops og youtube. 

Har av og til mens jeg har strikket tenk "hæææ,  det ser ikke likt ut" Men har lært meg og stole på prosessen,  å da ser jeg at jeg gjør rett

Anonymkode: 522cb...4a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg lærte å strikke mer avansert enn frem og tilbake så brukte jeg videoer på garnstudio.com der finnes også bildeforklaringer ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mamma som er veldig flink til å strikke, så det er av henne jeg har lært å lese oppskrifter og legge ut strikketøyet. Hver gang jeg skal gjøre noe jeg ikke har gjort før, ringer jeg henne eller får hjelp mens jeg er hjemme. Det mest grunnleggende, som rette, vrange, legge opp og felle av, lærte jeg på skolen.

For meg ligger selve strikketeknikken ganske naturlig i hendene, så jeg har alltid strikket veldig pent, men tolking av oppskrifter tar litt tid.

Anonymkode: 58ed6...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte rette og vrange masker + opplegg og å felle av som barn, og fikk hjelp til å strikke min første lue som 7-8-åring. Jeg var ikke spesielt tidlig ute. Deretter strikket jeg nesten ingen ting på over 10 år. Da jeg ble student ville jeg ha en strikkegenser som var veldig in akkurat da, og det var første gang jeg strikket etter mønster. Jeg fikk hjelp av en venninne når jeg kom til ting jeg var usikker på eller ikke forsto. Tror dette er en ganske vanlig måte å lære på. 

Senere har jeg strikket mye forskjellig og i mange forskjellige teknikker. Jo mer man har lært seg, jo enklere er det å lære nye ting, for da er man liksom «inni det». Det finnes masse filmer på nett som viser ulike teknikker. Det kan være til hjelp :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte underveis, kunne legge opp og strikke rett, og bestemte meg for å strikke mønstersokker en dag, ble veiledet av min mor ang hælfelling på telefon (før you tubes tid, dette). Lese strikkeoppskrifter er som å lese noter, det er et enkelt system, men går nedenfra og mot venstre, så man kan ikke "lese" dem som bokstavkoder. Men når man sitter der med strikketøyet er det logisk, det er den veien mønsteret blir til. 

Anonymkode: b0655...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må man være flink i matte for å kunne strikke? For jeg er helt elendig i matte. Jeg bare lurte på om det er sammenhengen med at jeg er så dårlig til å strikke.

Anonymkode: 67e7d...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesse først og fremst. Jeg har 0 interesse og hater alt av håndarbeid, så det går bare ikke. :) Vil ikke... Haha! Men jeg prøvde å ville det en periode. Var fortsatt dårlig da... Men jo mer man strikker, jo bedre blir man.

Endret av s0la
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Må man være flink i matte for å kunne strikke? For jeg er helt elendig i matte. Jeg bare lurte på om det er sammenhengen med at jeg er så dårlig til å strikke.

Anonymkode: 67e7d...ba5

Det er veldig lite sammenheng mellom matematikk og strikking. Eneste unntaket er utregning av hvor ofte man må felle/øke, men dette gjøres veldig lett på en kalkulator. Men for mange er strikking mye interesse og øvelse.

Anonymkode: 58ed6...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man være flink i matte for å kunne strikke? For jeg er helt elendig i matte. Jeg bare lurte på om det er sammenhengen med at jeg er så dårlig til å strikke.

Anonymkode: 67e7d...ba5

Når det gjelder kniplinger vil jeg si det er greit å ha en "mattehjerne", men ikke når det gjelder strikking.

Anonymkode: 8aa8c...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man være flink i matte for å kunne strikke? For jeg er helt elendig i matte. Jeg bare lurte på om det er sammenhengen med at jeg er så dårlig til å strikke.

Anonymkode: 67e7d...ba5

Hvis du skal strikke sokker uten oppskrift slik jeg lærte av min farmor må du kunne dele på 2 og 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte å strikke ved å se på teknikker på YouTube og drops :) startet når jeg var sykemeldt fordi jeg holdt på å gå på veggen av kjedsomhet 😅

Anonymkode: df053...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd mange ganger, men kan hverken hekle, strikke eller kors sting :fnise: Men lære meg 3D origami, DET klarte jeg <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...