Gå til innhold

Langtidssykemeldt, fylle dagene med hva?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 25 år, langtidssykemeldt med noen gode dager og en del dårlige dager. Det vil si at jeg ikke klarer å være aktiv hver dag, men jeg kjeder meg ofte. 

Dere som er mye hjemme, hva fyller dere dagene med? 

Jeg står opp halv åtte, noen dager i uka går jeg tur, jeg leser litt, lager litt kort, og holder på litt med husarbeid og baking. 

Likevel klarer jeg ikke fylle dagene mine, så derfor lurer jeg på om dere har noen tips? 

Anonymkode: 4c000...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 25 år, langtidssykemeldt med noen gode dager og en del dårlige dager. Det vil si at jeg ikke klarer å være aktiv hver dag, men jeg kjeder meg ofte. 

Dere som er mye hjemme, hva fyller dere dagene med? 

Jeg står opp halv åtte, noen dager i uka går jeg tur, jeg leser litt, lager litt kort, og holder på litt med husarbeid og baking. 

Likevel klarer jeg ikke fylle dagene mine, så derfor lurer jeg på om dere har noen tips? 

Anonymkode: 4c000...9f1

Anbefaler å ha noe å stå opp til. Så forsøk å lag avtaler. Om det er avtale med deg selv om å gå tur. Gå på kafe alene eller med noen.   Strikke en genser til noen. Handle. Gå på ski. Vaske huset. Dra på biblioteket og les en bok. 

Noe utenfor huset er lurt. 

Anonymkode: 05c34...f62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en frivillighetssentral i nærheten av deg? Isåfall kan du sjekke om de har noen form for hobbykafe på formiddagen! Om du har form til det kan du også melde deg frivillig der eller hos Røde Kors for eksempel, det er superkoselig!😊 nå er jeg på AAP og har vært det i flere år, så jeg skjønner deg veldig godt! Dagene er lange og enda lengre når jeg ikke har noe å fylle de med, men nå går det i behandling 1-2dager i uken, hobbyklubb og yoga, da er opptil fire (formid)dager fylt og energiskålen min ganske tom, de andre dagene prøver jeg å gjøre noe fornuftig, sånn som husarbeid, gå på tur eller lignende, alt etter hvor mye (lite) energi jeg har fått utdelt. Ute er jeg forresten (nesten) hver eneste dag, noen ganger går ikke turen lengre enn til butikken, men da har jeg fått litt luft og bevegelse og det kan gjøre underverker på både kropp og humør. Og så strikker jeg da, så jeg fyller dårlige dager ofte med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at du kan beholde jobben du har, eller bør du kanskje se etter alternative jobber? I såfall ville jeg meldt meg på kurs (gjerne nettbasert, slik du kan gjøre det når du er i form). Hvis ikke du vil melde deg på kurs som kan føre til utdanning/bedre mulighetene for annen jobb, så finnes det jo sikkert hobbykurs. Eller du kan søke på youtube/pinterest etter videoer hvor du kan lære å lage noe. 

Vil du være mer sosial eller er det nok å bare være "deg"? Du kan jo legge ut en annonse for å bli kjent med andre langtidssykemeldte. Kanskje dere kan gå på tur sammen, ha hobbyklubb, filmkvelder osv. 

Hva med å bidra gjennom frivillig arbeid? Kanskje du kan bli besøksvenn? Bake noe og gi vekk til vanskeligstilte? Lufte hunden til noen som trenger hjelp noen dager i uken. Samle ting, klær osv til en frivillig organisasjon (kanskje folk kan komme med ting til deg slik du kan samle opp og slipper å gå ut de dagene du ikke er i form). 

Plant/dyrk noe. Lag mat. Kanskje du kan lage opp i porsjoner og fryse ned slik at du kan gjøre det mer lettvint om du ikke er helt bra noen dager? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig at jeg har to venninner som også går hjemme, så vi har lunsj en gang i uka. Ut over det så holder jeg det ryddig hjemme (får ikke vaske/støvsuge pga bekkenløsninga), baker, leser en bok, planlegger innkjøp da vi pusser opp, dagdrømmer meg bort i interiør og kommende prosjekter. Jeg pynter til påske, planlegger navnefest (unødvendig, for jeg ombestemmer meg nok, men det får dagen til å gå) også tar jeg meg i å unne meg en tur på cafe alene innimellom eller en tur ut. 

Har også lagt inn én ting i mnd som jeg gjør bare for min egen del. Ene måneden har jeg frisørtime, en annen måned massasjetime, en helgetur (hotell eller vennebesøk som er vanskelig å få til i hverdagen) eller en middag ute med venner/mannen. 

Når jeg leser gjennom svaret mitt ser det ut som jeg bruker mye penger, men det er snakk om prioriteringer. Det å planlegge eller og telle ned dagene er halve gleden :)  Dessuten er det begrenset hva jeg får gjort hver dag pga formen. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På Sunday, March 18, 2018 den 17.08, AnonymBruker skrev:

Jeg er 25 år, langtidssykemeldt med noen gode dager og en del dårlige dager. Det vil si at jeg ikke klarer å være aktiv hver dag, men jeg kjeder meg ofte. 

Dere som er mye hjemme, hva fyller dere dagene med? 

Jeg står opp halv åtte, noen dager i uka går jeg tur, jeg leser litt, lager litt kort, og holder på litt med husarbeid og baking. 

Likevel klarer jeg ikke fylle dagene mine, så derfor lurer jeg på om dere har noen tips? 

Anonymkode: 4c000...9f1

Alle de forskjellige telletrådene her på Kvinneguiden!!

 :kaklehone:

Anonymkode: 3132c...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...