Gå til innhold

Kroppspress, hvor kommer det fra?Jobbe med oss selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 15 år, og som de fleste vet så er nesten alle jenter på min alder usikre på seg selv, inkludert meg selv. Nå snakker jeg altså om kropp og utseende. Mange mener dette stammer fra bloggere, kjente instagrammere osv... Dette er noe jeg selv er ganske enig i. 

Så er det mange som mener at man må jobbe med seg selv, og at kroppspresset stammer fra innsiden og ut, ikke utsiden og inn(hvis det gir noe mening?). Altså at man må jobbe med seg selv, og at det er vår egen feil at vi blir påvirket av dette presset. Men hva vil det egentlig si at vi må jobbe med oss selv? Hvordan gjør man liksom det?

Gjerne også kommenter hvor dere mener presset stammer fra, og hvem som påvirker oss, og hvordan man kan fikse dette problemet i dagens samfunn.

Anonymkode: 57fcd...0e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fantes kroppspress lenge før instagram og bloggere.

Instagram og bloggere har blitt påvirket av kroppspress ikke motsatt. 

Problemet kan fikses ved med trening og bedre kosthold. Fedmepandemien tar flere liv en røyking, alkohol, våpwn og narkotika sammenlagt.

Kroppspress er en biologisk prosess som har eksistert siden vi utviklet sanser. Det vil aldri forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener presset kommer utenfra, fra alle slags medier men også andre mennesker generelt. Det blir helt galt å gi unge skylden for at de blir påvirket, for det er jo helt naturlig at barn og unge blir påvirket av det de ser! Derfor er det først og fremst voksne som må ta ansvaret der, ikke forvente at unge skal være i stand til dét.

Men unge kan gjøre så godt de kan selv med å stå i mot presset, ved å være mer fornøyde med seg selv som de er, gi hverandre gode tilbakemeldinger når man tør å stå mot press og er seg selv. Altså det stikk motsatte av mobbing. Skjønner at dette ikke er lett, når det fins såpass mange voksne som trenger å skjerpe seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ichiko skrev:

Jeg mener presset kommer utenfra, fra alle slags medier men også andre mennesker generelt. Det blir helt galt å gi unge skylden for at de blir påvirket, for det er jo helt naturlig at barn og unge blir påvirket av det de ser! Derfor er det først og fremst voksne som må ta ansvaret der, ikke forvente at unge skal være i stand til dét.

Men unge kan gjøre så godt de kan selv med å stå i mot presset, ved å være mer fornøyde med seg selv som de er, gi hverandre gode tilbakemeldinger når man tør å stå mot press og er seg selv. Altså det stikk motsatte av mobbing. Skjønner at dette ikke er lett, når det fins såpass mange voksne som trenger å skjerpe seg.

Dette er kunnskapsløst. Du finner eksempler på kroppspress lenge før moderne media.

Å være fornøyd med tingenes tilstand hjelper ikke. Trening og mestring kan gjøre noe med disse tankene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kanskje viktigste grepet man kan gjøre, er å ta avstand fra all påvirkningen utenfra. Bestem deg for at du ikke vil følge blogger, instagramprofiler, og andre kontoer på sosiale medier som bidrar til økt kroppspress. Likevel, kroppspresset var der for oss som var unge før sosiale medier også. Jeg tror det er viktig å skape en kultur der kropp rett og slett får mindre fokus.

Dernest må mye av jobben gjøres innenfra. Fokuset bør i størst mulig grad flyttes bort fra kroppen, og over på andre ting. I den grad kroppen skal få fokus, bør det være på funksjon heller enn utseende. Jeg forsøker å være mest mulig avslappet når det gjelder kropp, og skjuler den ikke i situasjoner der det er naturlig å vise kropp; på strender, i svømmehallen, i garderober. Jeg sover naken, går rundt lettkledd hjemme om det er naturlig, og forholder meg til kropp som noe egentlig ganske uviktig. Når det gjelder egenskaper ved meg selv, er det de indre jeg velger å gi plass.

Anonymkode: b9f5e...70f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Dette er kunnskapsløst. Du finner eksempler på kroppspress lenge før moderne media.

Å være fornøyd med tingenes tilstand hjelper ikke. Trening og mestring kan gjøre noe med disse tankene. 

 

Dette er kunnskapsløst - mener du virkelig at medier er et moderne fenomen?

Trening og mestring, skriver du: som vanlig er det din løsning å gi etter for presset for å endre på en kropp som i utgangspunktet er helt fin. Ja, jeg har lest noen av dine andre innlegg i forumet.

Fortell da: hvorfor hjelper det ikke å være fornøyd med seg selv?

Endret av Ichiko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror unge jenter alltid har vært usikre på seg selv og at det er en naturlig del av utviklingen mot kvinne. At det er sånn fordi vi skal lære å tilpasse og underkaste oss for å få tilhørighet i en flokk, og for at mennene skal se at vi er lette å forme. Jeg tror det bare er biologien som ikke har holdt tritt med samfunnsutviklingen, og at de gamle greiene henger igjen selv om vi kvinner i dag er langt friere både i forhold til flokk og partnervalg enn vi var før. 

Jeg tror ikke det er så mye å få gjort med det, dessverre. Hvis vi lager forbud mot å vise fram lekre kropper finner dere bare på noe annet for å måle og rangere hverandre. Dere får bare holde ut og trøste dere med at dere blir tryggere med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjelper er å drite i hva andre mener og være fornøyd med den man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, asterix skrev:

Det som hjelper er å drite i hva andre mener og være fornøyd med den man er.

Skulle ønske det var like lett som du får det til å høres ut som...

Anonymkode: 57fcd...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok i alle fall veldig mye å hente på å slutte å kaste penger etter de påståtte kildene til kroppspress. Så lenge kvinner selv kjøper bladene, leser bloggene og belønner reklamene som påstås å skape kroppspress er det klart at dette ikke vil forsvinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...