Gå til innhold

En ung jente går på tur med hunden min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

[[Template forums/front/topics/postContainer is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Fortsetter under...

At barn går tur med andres hunder har vel blitt mindre og mindre vanlig etter som man har blitt mer bevisst rundt hundehold.

Hva du burde gjøre er jo ganske innlysende: Om du ikke er 100 % sikker på at jenta tar skikkelig vare på hunden og er i stand til å kontrollere den ute på tur slutter du selvsagt å la henne gå tur med den. 

Anonymkode: 0a203...4a6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på den alderen (10-15 år siden) husker jeg vi fikk gå tur med noen hunder i nabolaget. Sånn jeg husker det gikk det helt fint, men det tok slutt fordi noen av de som gikk tur dro hunden mye rundt og var ikke snille (i følge eierne). Nå som jeg har hund selv tenker jeg at det er helt uaktuelt å la barn gå tur med den. Jeg har ikke inntrykk av at det er så vanlig å gå tur med andres hunder lenger, og jeg ser nesten aldri barn under 15-16 år gå tur med egne hunder heller. Personlig hadde jeg aldri klart å tilgi meg selv dersom noe skulle skjedd med hunden mens et barn gikk tur med henne. Hvis du har en dårlig følelse av at jenta ikke tar godt nok vare på hunden, så syns jeg du skal si nei til flere turer. Det er lov å være litt overbeskyttende 

Anonymkode: 492c6...c93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal selvfølgelig ikke få lov til å gå tur med hunden mer! Hvorfor skal hun gå tur med den? For å være snill med henne? Du har ansvar for hunden, ikke for en vilkårlig nabounge.

Anonymkode: 023a9...35a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har behov for hjelp til å lufte hunden så er det jo bare å si nei. Iallefall hvis du er usikker på forsvarligheten. Både for hunden og for jenta sin del. Det vil være forferdelig for jenta hvis noe skjer mens hunden er i hennes varetekt, f.eks om hunden biter noen, om en løs hund går til angrep, eller om f.eks hunden din klarer å stikke av og blir påkjørt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ok. Vet hun hva hun kal gjøre dersom hunden utagerer? Eller andre hunder angriper? Vet hun hvilken metode du bruker (positiv forsterkning osv) og kan dette? Klarer hun å holde hunden igjen dersom den prøver å komme seg løs? Vet hun hvilke "regler" du har og følger hun disse (ikke lar hunden hilse på andre hunder, ikke slippe den løs osv f.eks)? 

Et barn på 10-12 år klarer nok neppe alt dette. Jeg ville heller forsøkt å finne en voksen. F.eks en hjemmeværende, en pensjonist, student eller lignende med erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...