Gå til innhold

Tann-/munnproblem, er på reise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke har smerter pleier man å kunne vente med slike ting. Men det vil jo mest sannsynlig komme tilbake på et tidspunkt. Hvor lenge er du på backpacking?

Anonymkode: dfc57...345

Til begynnelsen av juli. Hva må gjøres for at betennelsen (hvis det er det) forsvinner?

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en grå tann også, og den er det betennelse i roten på som jeg har hatt i 10 år eller mer. Tannlegen vil gjøre noe men jeg har ikke giddet enda.

Anonymkode: dfc57...345

Har du ikke noe smerter da? 

Anonymkode: ab0e7...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så mye tannlegen kan gjøre med selve betennelsen. Ved første tilfellet skar han et snitt i tannkjøttet for å gi litt plass rundt, rengjorde grundig, og ba meg skylle med Corsodyl. Corsodyl er bakteriedrepende, og brukes derfor ved betennelser. Er det veldig betent, kan vel også antibiotika gis.

Anonymkode: 21b0c...4fa

Så det vil si at hvis man får betennelse én gang, er man nærmest "dømt" til å ha tilbakevendende betennelser resten av livet? Og må behandle med Corsodyl eller antibiotika for hver gang? 

Anonymkode: ab0e7...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det vil si at hvis man får betennelse én gang, er man nærmest "dømt" til å ha tilbakevendende betennelser resten av livet? Og må behandle med Corsodyl eller antibiotika for hver gang? 

Anonymkode: ab0e7...1eb

Neida, absolutt ikke. Betennelser kommer ikke uten grunn, det er jo bakterier som gjør det. Jeg er helt kvitt problemet etter at jeg trakk tennene. Som sagt, for meg var det et resultat av at jeg ikke fikk pusset skikkelig fordi det var trangt i munnen. En matrest som har sittet fast et sted, hull som fører til oppsamling av bakterier, eller dårlig tannhygiene kan være årsaker. Det kan selvsagt være andre årsaker til smertene enn en betennelse, men så lenge det er gått over ville jeg bare sett det an.

Anonymkode: 21b0c...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, i fare for å mate med teskje nå, men fordi jeg ikke fikk rengjort skikkelig, kom problemet tilbake. Matrester samler seg igjen og igjen, bakterier dannes, og det blir betent.

Anonymkode: 21b0c...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, i fare for å mate med teskje nå, men fordi jeg ikke fikk rengjort skikkelig, kom problemet tilbake. Matrester samler seg igjen og igjen, bakterier dannes, og det blir betent.

Anonymkode: 21b0c...4fa

Ja, jeg skjønner! Kan jo være at det er et sted i området baki der hvor det har lett for å samle seg bakterier for meg da. Kan jo prøve å rengjøre så godt jeg kan der, med tannpuss og tanntråd. Men jeg er liksom litt skeptisk til den grå partiet på den tanna, også... 

Anonymkode: ab0e7...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er på backpacking fram til begynnelsen av juli. 

I forrige uke fikk jeg (uten forvarsel) vondt i tenner/tannkjøtt på høyre siden i underkjeven. Usikker på om det kom fra tennene eller tannkjøttet, men smerten kjentes hele tiden, og ekstra hvis jeg trykket mot tannkjøttet bak visdomstannen her. Ser også at visdomstannen litt gråaktig (det er ikke resten av tennene) og ikke like utvokst som visdomstannen på venstre side i underkjeven. 

Hun ene jeg reiser med hadde et munnskyllevann kalt Corsodyl. Jeg prøvde dette to ganger daglig, og smerten forsvant etter ca. 2-3 dager. Nå har jeg altså vært symptomfri i omtrent 1 uke. Det grå på høyre nedre visdomstann er der fortsatt. Men ingen smerter. 

Tips til hva jeg bør gjøre videre? Er skeptisk til å dra til tannlegen mens jeg er på backpacking. Men jeg er jo ikke hjemme i Norge før i begynnelsen av juli. Er det veldig dumt av meg å ikke få tannlege til å se på dette før da? Vil jo ikke at det skal utvikle seg til noe verre. 

Får jeg symptomer igjen kommer jeg hvertfall til å finne en tannlege, men tenker om det er viktig selv om smertene nå har gitt seg helt? 

Anonymkode: ab0e7...1eb

Så lenge du er symptomfri så ville jeg gitt bæng. De aller, aller fleste vondter i munnen skyldes bihuler eller tannkjøtt. Grunnen til dette er at en tann stort sett skal være pill gjennområtten til nervene før du kjenner hint av smerte. Og da kommer det tilbake. Og det haster ikke spesielt mye. Og sannsynligheten for det scenarioet er tilnærmet lik 0 i den moderne verden så lenge du har ok tannhygiene. 

At Lars Monsen gjør noe er for øvrig ikke et kvalitetstegn. :ler: Fyren tror på kvakksalvere. Gjør det motsatte av han og du bør være  trygg. ;) 

Anonymkode: e5e7d...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...