Gå til innhold

Hvor mye koster egen hest?


bolle456

Anbefalte innlegg

7 timer siden, bananbøy skrev:

Det gjør også en hund. Uten at den koster 6000 kr i måneden...

Så du mener at man skal begynne med ting man ikke har interesse for? Bare fordi det er rimeligere? 

Anonymkode: ab4f5...dff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke vaksinere en gang i året, det er bare tull. Samme med tannrasp om hesten ikke har noen spesielle tannproblemer. 

Anonymkode: 637a4...c99

Selvfølgelig varierer dette med tannrasp, men har vært bort i altfor mange med ponnier som tror at de hverken trenger hovstell eller sjekk av tennene, med saler som overhodet ikke passer. Bare fordi det er en ponni. Fordi den er liten. Ponnier tåler IKKE alt, og skal også tas vare på.

Man bør sjekke tennene jevnlig, om det er hvert halvår eller årlig, eller med 18 mnd. intervaller er individuelt. Men de bør sjekkes. Det er ikke alle hester som protesterer hvis de har vondt, og problemer i munnen sprer seg til kjeven og videre til rygg. Og da får man plutselig en hest med sammensatte problemer fordi man ikke gadd å sjekke jevnlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss er det rundt 7000 i mnd. Du må regne med å ha budsjett og mulighet til å sette av minst 10 000 hver md mtp på uforutsette utgifter. Hest er dyrt, med mye ansvar. Om ikke jenteungen din klarer å ri hesten/trene den nok osv, burde du ansette forrytter på deltid, hesten må stimuleres og passes, det er et levende vesen

Anonymkode: 245ae...05b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at man skal begynne med ting man ikke har interesse for? Bare fordi det er rimeligere? 

Anonymkode: ab4f5...dff

Nei, men det er da helt sykt å bruke så mye penger på hobbyen til ungen. Spesiellt når det ikke en gang er noe elitenivå idrett eller noe slik men bare en vanlig hobby som man aldri vil tjene penger på. Hvis man hadde hatt en unge med helt eksepsjonelle evner i en idrett eller musikk eller annen liknende hobby og dermed hadde gode muligheter for å bli profesjonell på internasjonalt nivå når de blir eldre innen dette så kan man skjønne at man kan legge litt penger i det. Men å bruke 80 000 kr i året for at ungen skal sitte å hompe på et dyr runt i ring på en grusplass er jo helt galemattias.

Anonymkode: e5053...8dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det er da helt sykt å bruke så mye penger på hobbyen til ungen. Spesiellt når det ikke en gang er noe elitenivå idrett eller noe slik men bare en vanlig hobby som man aldri vil tjene penger på. Hvis man hadde hatt en unge med helt eksepsjonelle evner i en idrett eller musikk eller annen liknende hobby og dermed hadde gode muligheter for å bli profesjonell på internasjonalt nivå når de blir eldre innen dette så kan man skjønne at man kan legge litt penger i det. Men å bruke 80 000 kr i året for at ungen skal sitte å hompe på et dyr runt i ring på en grusplass er jo helt galemattias.

Anonymkode: e5053...8dc

Forstår virkelig ikke hvorfor du har så store problemer med at noen vil bruke penger på hest jeg. Eller er det du som betaler for det? Hvorfor ikke bare godta at noen faktisk bruker masse penger på hest og så leve livet videre? 

Anonymkode: ab4f5...dff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 hester. Da vi hadde en betalte vi 1000kr mnd for stallplass inkl. alt. Dette var utegang da. I tillegg kom forsikring på ca 1600kr året og vetrinær 1 gang pr. År til ca 2500kr. I fjor bygde vi utegangsstall hjemme. Den kom på ca 35.000kr (liten med plass til to hester). I tillegg vil jeg anslå ca 5000kr til gjerder. Vi forer med rundballe, en rundballe nå på vinterstid holder i 2-3 uker til 2 hester. De står ikke på fri tilgang. En slik koster vel 300kr+mva mener jeg. I tillegg går det 4-5 sekker spon pr mnd, ca 500kr. Sommerstid går de på beite og trenger inke ytterligere foring. 

Datteren vår på 13 har holdt på med hest siden hun var 4. Hun har beskjed om at den dagen alt blir et ork med hesten, så forsvinner de fort. Det er ingen problem å få henne til å arbeide, og det er tungt arbeid! 

Ja, det koster litt, men om det eneste de bryr seg om er hesten, og man har råd til det, så hvorfor ikke? 

Vi har ikke konkurransehester da. Ene koster 10.000kr og andre fikk vi. 

Er nok dyrere om en skal være med på konkurranser både i forhold til klær, utstyr og avgifter.

Anonymkode: 6920d...9b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er heldigvis ikke alle idioter etter lærballer. En hest lærer et barn å ta ansvar, man vokser utrolig mye på det. 

Anonymkode: ab4f5...dff

Ikke hvis alt er betalt og tilrettelagt av mor og far...

Jeg hadde hest fra jeg var 16-19, betalte hver eneste krone selv (sparepenger, deltidsjobber ved siden av skolen) og gjorde alt arbeidet selv.

TS: som du ser av svara her så vil dette bli veldig dyrt. Du bør i alle fall ha en avtale med jenta om at hun skal bidra noe. Har du andre barn - hva får i så fall de?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, bananbøy skrev:

Så sjukt hva folk bruker på jentungene....

Hva skjedde med fotballtrening til 200 kr mnd?

Det er en livsstil. Hva folk bruker pengene sine på er opp til de :) Man kan jo også bruke de på å spise ute, kjøpe dyre klær, bruke generelt mye penger på mat, andre hobbyer. Mens noen velger å bruke det på hest. Jeg syns ikke det er så hårreisende, nå til dags koster jo det å drive med f.eks. langrenn flere tusen i mnd. Skal de heller begynne med bordtennis for det er rimeligere...?

Anonymkode: 33cba...244

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville undersøkt muligheten for hest på fôr. Da har dere ikke ansvaret for alle utgiftene, men datteren din vil fremdeles kunne ha et visst ansvar for hesten og å få holde på med hobbyen sin. Her er det også mulighet til å skreddersy en avtale for f.eks hvilke dager hun skal stelle og ri hesten. Det blir nok veldig travelt med skole, jobb og å ha fullt ansvar for en hest, ser jeg for meg, uten at jeg har noen erfaring med det selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hest på studentbudsjett, bor landelig og hesten står på gården til naboen. 

Stalleie; 1300 i mnd

Forsikring; 6500 i året

kraftfor (får kun betfiber i vann på vinteren); 500 i året

Vasksine og tannrasp; 2000 i året

Hovslager; ca 1200 hver 2.mnd, 

Utstyr; 2000 ca i året? Hatt hest i 15 år så har det meste man trenger

kurs/stevner fra 0 kr i året til 20.000 det året vi konkurrerte mye. Denne posten kan man styre selv etter økonomi. 

Sum rett under 3000 i mnd for min, islandshest 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 2.01, bananbøy skrev:

Det gjør også en hund. Uten at den koster 6000 kr i måneden...

Nja. Nå har forskere påvist en sammenheng om at hestejenter er mer løsningsorientert og praktisk anlagt enn sine medsøstre, så...

Anonymkode: 91e5e...4ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2018 den 22.37, AnonymBruker skrev:

Nja. Nå har forskere påvist en sammenheng om at hestejenter er mer løsningsorientert og praktisk anlagt enn sine medsøstre, så...

Anonymkode: 91e5e...4ed

Nå må man ikke ha egen hest til 6000 kr i måneden for å være "hestejente", da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.3.2018 at 9:58 PM, Krokanis said:

Har hest på studentbudsjett, bor landelig og hesten står på gården til naboen. 

Stalleie; 1300 i mnd

Forsikring; 6500 i året

kraftfor (får kun betfiber i vann på vinteren); 500 i året

Vasksine og tannrasp; 2000 i året

Hovslager; ca 1200 hver 2.mnd, 

Utstyr; 2000 ca i året? Hatt hest i 15 år så har det meste man trenger

kurs/stevner fra 0 kr i året til 20.000 det året vi konkurrerte mye. Denne posten kan man styre selv etter økonomi. 

Sum rett under 3000 i mnd for min, islandshest 

Enig. Hest trenger ikke være dyrt. Men, det kan bli det hvis hesten begynner å plages med mage/tarm eller skader bena.

Dyrt er det likevel. Har hatt hest, men selv om alt var på lavbudsjett ble det likevel en dag for dyrt fordi vi mistet stallplassen. Det var veldig trist å måtte selge hesten. Det var like ille som jeg tror det må være å omplassere en hund man er glad i.

Hest på halvfor høres bedre ut, men mange tenåringer er modne nok til å forstå at hesteholdet ikke varer evig. Jeg var ikke det, og gikk i sorg. Den varte lenge.

Det jeg vil frem til er at det er bedre å la være å kjøpe hest til tenåringen, hvis man ikke er sikker på at man har økonomi til å beholde den, betale alle forsikringer og også ha en buffer-konto.

De fleste takler at hesten må selges. Jeg gjorde også det, men følte at mine foreldre sviktet meg, ja så barnslig kan en tenåring være. Hvis man kan kalle det barnslig da. De burde aldri kjøpt hesten, som ble like trofast som en hund, hvis de ikke hadde sett lenger enn til sin egen nesetipp.

Anonymkode: e1e71...891

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Enig. Hest trenger ikke være dyrt. Men, det kan bli det hvis hesten begynner å plages med mage/tarm eller skader bena.

Dyrt er det likevel. Har hatt hest, men selv om alt var på lavbudsjett ble det likevel en dag for dyrt fordi vi mistet stallplassen. Det var veldig trist å måtte selge hesten. Det var like ille som jeg tror det må være å omplassere en hund man er glad i.

Hest på halvfor høres bedre ut, men mange tenåringer er modne nok til å forstå at hesteholdet ikke varer evig. Jeg var ikke det, og gikk i sorg. Den varte lenge.

Det jeg vil frem til er at det er bedre å la være å kjøpe hest til tenåringen, hvis man ikke er sikker på at man har økonomi til å beholde den, betale alle forsikringer og også ha en buffer-konto.

De fleste takler at hesten må selges. Jeg gjorde også det, men følte at mine foreldre sviktet meg, ja så barnslig kan en tenåring være. Hvis man kan kalle det barnslig da. De burde aldri kjøpt hesten, som ble like trofast som en hund, hvis de ikke hadde sett lenger enn til sin egen nesetipp.

Anonymkode: e1e71...891

Mitt innlegg. Vi hadde ikke så store utgifter og jeg hatet nesten faren min når han sa at : Nå har vi ikke råd til å ha hesten mer. Dessuten har vi ikke stallplass. Jeg sa, det har vi, på den andre siden av "bygda", der gamle-huset står. Akkurat da gikk hesten på et jorde, og jeg og alle i familien måtte bære vann flere ganger om dagen. Jeg forhørte meg, ingen i bygda hadde plass til en hest. Hesten var vant til sauer, og spesielt glad i hunder.

Slakteriet nærmet seg. Kulda kom. Det var året før. Jeg slamret med dører og falt i akutt gråt, men så kom jeg ned trappa og sa til pappa: Du, du som har pratet så  mye om dine bygningsprestasjoner, kan du ikke bare isolere og bygge en stall på låven? Og så sa jeg at : Jeg kan hjelpe deg.

Det gjorde jeg og alt gikk bra.

Helt til neste år. Da hadde skjebnen gjort det lettere for min pappa. Han kjøpte et lettstelt moderne hus. Med bare fire mål tomt.

Vi bodde i et område der det var vanskelig, de er svært sære, men, som sagt, som tenåring ble jeg helt satt ut når vi måtte selge hesten vår!!!

Vi fikk heldigvis solgt. Til slutt. Jeg kjøpte han tilbake etter sy

tten år. Alle på Bjertkebanen syntes jeg var klin kokos. De begynner å le, en sa: Se på henne da, hun har kjøpt et gammelt øk på xxx år. Holdte på å synke ned i bordet, men sa, selvsagt -  jeg satte hesten på fritt beite, og som pensjonist.

Det jeg vil frem til, er at kjøper man en hest til en ungdom, må man ta det som å kjøpe en hund, de blir familiemedlemmer.

Anonymkode: e1e71...891

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker hester, men er allergisk. Likevel, man kan jo stalle opp en hest.

Hva du enn gjør som en mamma eller pappa, ikke kjøp hest  hvis dere ikke har råd til å følge opp.

Datteren kan gå på rideskole ved siden av, men sørg for at dressur er innenfor. Men hun trenger ikke det. Når jeg var ung, kunne jeg ri uten sal, kunne hoppe på en hesterygg i fart, kunne ri  uten sal. Og uten bitt. Slakke tøyler.

Jeg har hatt hest en gang, han ble skremt og galopperte ut av en port jeg ikke visste fantes.Vi måtte lete. Han hadde  svømt over en rimelig stor elv med isklumper og vår. Fikk vi høre. Men, ingen visste hvor han var. Det var en bru der også. Jeg fant hingsten nede ved fjorden, det var sol og han lå og SOV. 

Jeg sa, din j..... kjeltring, Hadde ikke med meg sal eller hodelag. Han humret og reiste seg opp. Så sa jeg ikke noe mer, leide hesten i en lang strekning, så sa jeg at nå er jeg lei av å gå, men vi skal hjem. Hjem. Han var uten sko, så vi gikk side ved side. Men jeg hoppa på ryggen hans og sa nå er jeg lei. Hjem

Men han var på den måten at han var supersmart, og var blitt pisket og hadde sine nykker. Han stolte ikke på mange. Jeg kunne krype under magen hans, sitte bak og børste halen og bruke lang tid.

Hest betyr ansvar. Også fra foreldrene.

Anonymkode: e1e71...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagmugg er gratis. Gullerøtter er billig og sukkerbiter koster heller ikke så mye. Om sommeren kan den jo bare spise gress så da blir det billig.

Ville regnet med 2000 i måneden.

Men hva i allverden skal man med en hest? Lage pølser?

Husk at hester er ondskapsfulle dyr. De biter fra fronten, og driter og sparker fra bakenden. Men de er ok på midten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sier som Øystein Sunde : Hest er best som pålegg! 

Anonymkode: 0d257...d54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, abrasiveRefraction said:

Sagmugg er gratis. Gullerøtter er billig og sukkerbiter koster heller ikke så mye. Om sommeren kan den jo bare spise gress så da blir det billig.

Ville regnet med 2000 i måneden.

Men hva i allverden skal man med en hest? Lage pølser?

Husk at hester er ondskapsfulle dyr. De biter fra fronten, og driter og sparker fra bakenden. Men de er ok på midten da.

Hvorfor svare når man overhodet ikke har peiling? 

Anonymkode: 04940...4fe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

En liten islandshest spiser 5kg. Høy i døgnet. Et spann multivitaminer koster 150 kr og varer i all evighet. Er du heldig med hovene og finner en rimelig skoer, koster det ikke all verden å holde sko (og evt. tenner) heller. Vaksinasjon og ormekur koster litt, men er ikke all verden det heller. Stallplass varierer fra noen hundre til mangfoldige tusen, så undersøk mulighetene i ditt nabolag. Trenger virkelig ikke koste skjorta med hest, og det er en sunn og givende hobby! <3 Bare fordi det finnes tredemøller, solarium og svømmebasseng til hest betyr det absolutt ikke at dette er noe man trenger å investere i. 😆 Jeg har kun hjelm til meg selv. Til hesten min har jeg hovkrok og bare én, men dog verdens beste kost (en skurekost faktisk) og hodelag. Dekken på islendinger er stort sett for eierens skyld og kun det, for en frisk islandshest tåler både regn og vind, sommer og vinter like godt. (På Island har de ikke en gang trær til ly, men klarer seg helt fint ute 24/7, selv i snøstorm) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har hatt tre hester på forskjellige staller til forskjellige priser med diverse "goder" og "mangler".

Høy kan være et forbanna herk å få tak i, og det du får tak i er ikke nødvendigvis i god kvalitet. Da er det kjekt å vite hvilken høykvalitet hesten din trenger (H1, H2, H3 osv.), og om den trenger tørrhøy eller ensilage. Det er veldig leit å få bestilt opp et lass med ensilage, også viser det seg at hesten din ikke tåler det og må ha tørrhøy. Den feilen har vi gått på i stallen før. Kraftfôr er ikke så vanskelig. Felleskjøpet selger Champion, som er helt OK for de fleste. Selv foretrekker jeg Havens da de har mye spennende kraftfôr, for eksempel Cool Mix. Den ene hesten min spiste det for å ikke være helt apekatt. Flis er heller ikke spesielt vanskelig å få tak i. Felleskjøpet selger i ferdigpakkede firkanter. Du kjøper et visst antall firkanter, også henter du en og tar så mye du trenger fra den. For meg var en halv firkant nok etter vanlig møkking.

Hest 1 sto først på et lite småbruk. Betalte 1300 kr i måneden med høy, flis og kraftfôr inkludert. Vi hadde en bitteliten ridebane som ikke egnet seg som det, men var nære skogen og kunne ri der. Svært dårlig med oppbevaring, og stallen ble ikke låst. Fôringer nesten daglig. To fôringer pluss fri tilgang på høy. Ingen muligheter for å spyle hest, det var kun kaldt vann fra husveggen. Han flyttet til ny stall, hvor vi betalte 4500 kr i måneden med høy, flis, stor ridebane, ridehall, nære skogen og gode innhegninger med mulighet for å stå alene og flere sammen. Kraftfôr sto vi for selv. Eget låsbart skap, tørkerom til dekken og industrivaskemaskin med polletter. Utstyrsgangen ble låst og stallen var kameraovervåket. En kveldsfôring i uka og fôring to ganger daglig hver 8. helg. Fire fôringer daglig, to med kraftfôr. Vaskespilt med varmt og kaldt vann.

Hest 2 sto på den siste stallen som hest 1 sto på, samme pris.

Hest 3 sto på en annen stall. 6000 kr i måneden. Høy og flis inkludert. Skap på låsbart rom, plass til stevneskap i garasjen og stort loft hvor vi bare fordelte putekasser og skap rundt ettersom hvor mye oppbevaring vi trengte. Stor ridebane, stor ridehall, nære skogen og en hjemmesnekra feltrittsbane som ingen egentlig brukte. Fast gruset innhegning for hver hest. Fast gressbeite for hver hest, pluss to større gressbeiter hvor hester kunne gå sammen. Vaskespilt med varmt og kaldt vann og et solarium som vi aldri fikk somla oss til å henge opp. Vi tok kveldsfôringer når vi hadde mulighet. Egentlig var det satt opp faste dager med en kveld annenhver uke, men de som var i stallen til kveldsfôring hjalp alltid hverandre. To fôringer daglig, pluss et mellommåltid når de ble tatt inn på ettermiddagen/kvelden. Kveldsfôring på rundgang, men den sto du fritt til å gi til andre i stallen mot 450 kr for hele helga di. Hun som bodde i huset ved siden av stallen tok hestene inn om det ble dårlig vær, og møkket plutselig bokser om hun fikk lyst og ikke hadde noe å gjøre. Det var mulighet for helpensjon hvor en ikke gjorde noe annet enn å stelle og ri hesten, og hadde du dårlig tid tok de andre mer enn gjerne hesten din. De fleste gratis, og noen mot betaling.

Som man ser over, så varierer prisen veldig etter hva du ønsker fra stallen du står på. Utegang er desidert billigst, men mange hester passer ikke til det. To av mine kunne ikke stå på utegang da de frøs lett. Hun ene fikk låsninger om vi gikk fra stallen til ridehuset uten ullteppe om vinteren. Han ene brukte pysj (fleece-dekken) på natta om sommeren når det var regn eller mye vind fordi han frøs så han skalv.

Ja, hest er godt for å lære å ta ansvar. Men man trenger ikke å eie en hest for å lære det samme. Det er mye svindel ute og går på hestemarkedet, og jeg ble selv svindlet for 60 000 kr. Selger ga hesten smertestillende før veterinærsjekken uten at veterinær visste om det, slik at han ikke slo ut på bøyeprøven. Vi ba ikke om blodprøve da vi stolte på selger (dressurdommer og trener...), men noen måneder etter at hesten kom fant dyrlegen vår ut at han hadde spatt som mest sannsynlig var medfødt. Han gikk MB i dressur og enkelte øvelser på høyere nivå, nå kan han ikke gå sjenkelvikninger i skritt engang for å holde benet så godt som mulig lengst mulig. Jeg vil egentlig anbefale å ha hest på fôr flere dager i uka, så ha hest på helfôr og så kanskje kjøpe hest etter en god stund. Er man heldig og finner den perfekte hesten på helfôr, så kan man være enda heldigere å få kjøpe den. 

Jeg var 14 da jeg fikk min første hest, og det var en ekstremt stor overgang fra å være i stallen hver dag for å ri andres hester til å ha ansvar for min egen. Nå var det ingen andre som måtte fikse det hvis hesten snubla og skadet seg, nå var det jeg som måtte det. Selv om jeg hadde levd i stallen fra jeg var liten, så var det likevel en bratt læringskurve. Det var ingen eier jeg kunne støtte meg på, det var jo min hest. Sko annenhver måned og plutselig mye oftere om en sko falt av. Sjekk av tenner en gang i året. Vaksine en gang i året. Rare småskader støtt og stadig som måtte fikses, og i verste fall måtte dyrlegen komme en tur. Hesten min hadde i tillegg sommereksem (flåttallergi) - noe også islandshester i Norge så godt som alltid har. 

Sommereksem er ikke noe å kødde med. Det var ikke gøy å ha en hest som hadde et kjøttsår i stedet for man, og som faktisk klarte å brekke halen (!) da han klødde seg. Det eneste som hjalp for han var en injeksjon med kortison i mai pluss kortison-tabletter daglig fra april til slutten av september. Det var et seriøst helvete å stelle sårene hans sommeren han kom, for eieren før meg gjorde ikke noe for å hjelpe på eksemen. Sårrens, antibakteriell salve med sitronduft for å skremme fluer, vente en time, en tjære-salve for å beskytte, holde insekter bedre unna og for å hjelpe sårene med å gro.

Det er ikke meningen å skremme, men det er veldig viktig å nevne de vonde tingene med å ha hest også. For en 15-åring er det en stor forandring. En hest man eier kan ikke bare leveres tilbake der den kom fra, så det er veldig viktig å tenkte nøye gjennom om man har lyst til dette. Hest er IKKE billig. Vi betalte over godt over 100 000 kr årlig på hestene, enda vi kjøpte mye av utstyret brukt. Kjøpssummen på en hest er det billig i forhold til å eie den.

Anonymkode: 26c3f...0b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...