Gå til innhold

Studielån, mulighet for litt tips og veiledning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

jeg er en jente på 20 år som nå skal ut å utdanne meg innenfor HR og ledelse. Jeg har drømt om å studere i Bergen hvor jeg da kom inn! dette er en privat skole og jeg må også søke om lån til bo og skole. Dette kommer på c. 358 000 kroner etter bachelor, jeg er forferdelig usikker om dette er noe jeg burde gå for og om dette i det hele tatt er vanlig å ta opp.

Skolen finnes i Oslo, litt under en times tid fra der jeg bor med tog men drømmen har virkelig vært Bergen. Sparer 158 000 ved å bo hjemme men av en eller annen grunn er dette et vanskelig valg for meg. Hadde vært super fint med litt innspill i hva andre tenker enn kun mine foreldre.  

Mvh en ung usikker kvinne :laugh:

Anonymkode: 379e9...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske vanlig med studielån av den størrelsen, og ikke noe stort problem å betale ned med de standard ganske små avdragene Lånekassen setter opp. Det er først hvis du har tenkt til å kjøpe bolig at dette kan bli et problem. De trekker all gjelden din fra på det beløpet du kan få i boliglån. Dessuten kan banken være skeptisk til å gi deg boliglån hvis du har mye gjeld sammenlignet formue. Du må også ha 15% i egenkapital for å få boliglån, og det tar jo lenger tid å spare opp med gjeld ved siden av da.

For å si det enkelt: Hvis du ikke har noe planer om å kjøpe bolig, så gå for drømmen din.

Anonymkode: 6c676...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som har rundt 300k i studielån, er nyutdannet og likevel har råd til å kjøpe bolig, så at studier/studielån stopper boligkjøp er bare tull. Selvsagt tar det nok litt lengre tid, men samtidig tjener du fort inn igjen det du "taper" på å studere når du får en bedre betalt jobb.

Det er helt normalt å ha 350k i studielån, jeg har det selv, og nå har jeg nedbetaling på ca 2000 i mnd. Hvis Bergen er drømmen din, bør du gå for den! Man lærer mye av å flytte til et nytt sted og skape et nytt nettverk for seg selv, i tillegg til å bo borte fra foreldrene sine. Bergen er også en veldig fin studieby, det er mye sosialt som skjer og som du kan engasjere deg i. Selv om det er dyrere, får du nok mange flere erfaringer av å flytte vekk. Starter du nå, er du ferdig som 23-åring og har god tid til å spare opp egenkapital til bolig. Bare jobb litt ved siden av studiene, i alle fall om sommeren, og fyll opp BSU mens du studerer :) 

Anonymkode: b363e...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å ha 300k ++ i studielån etter endt utdanning. Ikke tenk på det

Anonymkode: d1ce4...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

jeg er en jente på 20 år som nå skal ut å utdanne meg innenfor HR og ledelse. Jeg har drømt om å studere i Bergen hvor jeg da kom inn! dette er en privat skole og jeg må også søke om lån til bo og skole. Dette kommer på c. 358 000 kroner etter bachelor, jeg er forferdelig usikker om dette er noe jeg burde gå for og om dette i det hele tatt er vanlig å ta opp.

Skolen finnes i Oslo, litt under en times tid fra der jeg bor med tog men drømmen har virkelig vært Bergen. Sparer 158 000 ved å bo hjemme men av en eller annen grunn er dette et vanskelig valg for meg. Hadde vært super fint med litt innspill i hva andre tenker enn kun mine foreldre.  

Mvh en ung usikker kvinne :laugh:

Anonymkode: 379e9...113

Jeg kan bare svare for meg selv hva jeg tenker. Hvis du kan spare 158 000 kroner ved å bo hjemme og studere, så ville jeg anbefale deg det. Husk at du skal tilbakebetale de pengene en dag. Og da kommer Lånekassen med månedlige regninger.Det er sure penger å betale tilbake.  Sannsynligvis må du nok jobbe mange timer for å tilbakebetale de pengene til Lånekassen.  Men hvis du synes at Bergen er det rette for deg, til tross for pengene, så burde du gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig sum, k26 pr med nesten 500 000kr i gjeld.

Kan si for min del hadde det nesten ingen innvirkning på å få lån i banken. De så på studielånet som en utgift og ikke et lån. Jeg alene fikk kjøpe leilighet til 2,2 mill (maks grense ble satt til 2,4), med et lite lån fra mor og far til ca halvparten av egenkapitalen jeg trengte, og ~500 000kr i årslønn.

Både jæren sparebank og Sparebanken vest var enige i at studielån er en utgift på samme linje som strøm og internett, og ikke et lån som skal påvirke lånet du ønsker til bolig :laugh: så anbefaler å se litt rundt på baneken når den tid kommer i fremtiden 👍🏻 For det finnes de bankene som vistnok ikke har samme tanker :) (kanskje det kommer ann på hvem du møter også... 🤔). 

Anonymkode: 61ab7...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Serafin said:

Jeg kan bare svare for meg selv hva jeg tenker. Hvis du kan spare 158 000 kroner ved å bo hjemme og studere, så ville jeg anbefale deg det. Husk at du skal tilbakebetale de pengene en dag. Og da kommer Lånekassen med månedlige regninger.Det er sure penger å betale tilbake.  Sannsynligvis må du nok jobbe mange timer for å tilbakebetale de pengene til Lånekassen.  Men hvis du synes at Bergen er det rette for deg, til tross for pengene, så burde du gjøre det. 

Men hvem faen gidder det da? Å ikke bo hjemme og å bli voksen og selvstendig er verdt de pengene.

Anonymkode: b8fc7...343

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å finne en offentlig høyskole/universitet slik at du slipper å ta opp lån til skolepenger. 

Forøvrig er det helt vanlig å ta opp studielån. Det du bør fokusere på, er hvilke jobbmuligheter utdanningen vil gi deg, og hvilken lønn du kan regne med.

Anonymkode: 53f85...8a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt innenfor normalen med den type studielån, veldig mange har mye mere i og. Ville kjørt på hvis det er drømmen. Å spare 150 000 på å bo hjemme i tre år er virkelig ikke noe å tenke på. Man trenger å flytte hjemmefra, lære seg å stå på egne ben, lage sin egen hverdag og leve studielivet. Om du klarer å ha en liten helgejobb på siden så hjelper det betraktelig og. Kjør på!

Anonymkode: 14b30...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor hjemme får du ikke gjort om deler av studielånet til stipend, vet ikke om du har hensyntatt det i regnestykket ditt?

Anonymkode: 77c5f...a58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes heller du bør fokusere på å skaffe en liten helgejobb enn å vurdere å bo hjemme. Det er utrolig viktig å lære seg å stå på egne ben, og selv føler jeg at jeg har lært minst like mye av å dra ut i verden og ta vare på meg selv som jeg har gjennom å studere. Jeg kommer forresten nå til å ha 500k i lån etter fullført master, og vil si lånet ditt er ganske normalt. 

Anonymkode: cb25a...ccc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...