Gå til innhold

Alltid noe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 9 + 2 uker på vei, fått beskjed om at det er 95% sjangs for at dette går veien. Er 35 år, blir 36 når jeg er 18 uker på vei. Går på blodfortynnende pga tidligere mistede graviditeter. Nå er jeg redd for downs. Leser at NIPT test er godkjent i Norge nå, kan jeg gå privat og kjøpe meg dette eller er det kun 38+ som får muligheten?

er virkelig så redd for downs at det ødelegger graviditeten. Vet ingen kan svare meg på et forum men hva har andre opplevd og tenker? Neste kontroll er 12 uker og selv om jeg er under 38 kan man vel se om nakkefold er unormal eller ikke? Eller er den type testing noe man må gjøre spesifikt i sammenheng med blodprøver? Kan man ikke se slik på ultralyd , hvertfall sånn noenlunde?

tullete spørsmål, og får sikkert mange som syns jeg er teit og svarer flåsete, men statististisk hvor stor er sjangser for min alder og downs? Vi har prøvd i så mange år og hatt så mange nedturer.

Anonymkode: 87bad...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tidlig UL kan avdekke tegn på f. eks. Downs. Det er vanlig å sjekke nesebein og nakkefold. Selv har vi tatt privat tidlig UL i uke 11 begge gangene. 

Vil legge til at Downs er en bagatell ift. f. eks. Trisomi. 

Anonymkode: 42f00...508

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er 9 + 2 uker på vei, fått beskjed om at det er 95% sjangs for at dette går veien. Er 35 år, blir 36 når jeg er 18 uker på vei. Går på blodfortynnende pga tidligere mistede graviditeter. Nå er jeg redd for downs. Leser at NIPT test er godkjent i Norge nå, kan jeg gå privat og kjøpe meg dette eller er det kun 38+ som får muligheten?

er virkelig så redd for downs at det ødelegger graviditeten. Vet ingen kan svare meg på et forum men hva har andre opplevd og tenker? Neste kontroll er 12 uker og selv om jeg er under 38 kan man vel se om nakkefold er unormal eller ikke? Eller er den type testing noe man må gjøre spesifikt i sammenheng med blodprøver? Kan man ikke se slik på ultralyd , hvertfall sånn noenlunde?

tullete spørsmål, og får sikkert mange som syns jeg er teit og svarer flåsete, men statististisk hvor stor er sjangser for min alder og downs? Vi har prøvd i så mange år og hatt så mange nedturer.

Anonymkode: 87bad...322

Livet er et risikoprosjekt. Å bringe nytt liv til verden er også et risikoprosjekt. 

Å skulle sikre deg på alle mulige og umulige måter i gravidteten er umulig. Når du har lest om NIPT så ser du vel også at aldersgrensen på den som på fostervannsprøve er satt til 38 år. Om du tror du kan omgå Norsk lov ved å gå til et privat legekontor, sykehus eller laboratorium så må du tro om igjen. Dette blir bare for dumt. 

Selv kvinner under 20 år har fått barn med Downs. At risikoen øker ved stigende alder betyr ikke at du er over risikoalderen 38 år når du nå er 35 år. 

La oss si du har et barn med downs i magen, et barn med dysmeli, leppe gane spalte eller en annen tydelig annerledeshet skal du da ta abort? At du har et barn som ser normalt ut på ul eller ved fødsel betyr ikke at barnet ikke er hyperaktivt, har ADHD, blir psykotisk eller narkoman senere i livet. Det burde være en langt større bekymring for deg enn om barnet har downs. For du er gjerne en av dem som bare skal ha perfekte barn, utseende messig, alt annet det velger du bort? Det er nemlig intrykket man sitter igjen med etter å ha lest hi. Begynn å tenke litt lengre enn til egen nesetipp. De fleste med downs lever fint med å ha fått et downs barn og eller et barn med andre utfordringer. Livet er et risikoprosjekt, det eneste sikre er at vi dør en dag.

Anonymkode: caa11...09b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tidlig UL kan avdekke tegn på f. eks. Downs. Det er vanlig å sjekke nesebein og nakkefold. Selv har vi tatt privat tidlig UL i uke 11 begge gangene. 

Vil legge til at Downs er en bagatell ift. f. eks. Trisomi. 

Anonymkode: 42f00...508

Jeg går til privat klinikk og fikk beskjed der at man må gå gjennom sykehus også, så jeg skal ha UL hos både hun private og gjennom sykehus på 12 uker. Bør kanskje ringe og høre om jeg kan endre tid? Typisk at påsken er «mot» meg. Trisomi er mye verre, enig. Tenker alt som er «galt» med et foster og barn.

Anonymkode: 87bad...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta all verdens prøver...hvis du er så sikker på at abort ville vært en enkel sak.

Ditt barn kommer til å få vansker, det vil være noe hun/han er misfornøyd med utseendet. Sånn er livet faktisk 

Du burde jobbe med din egen angst. Det blir ikke mindre ting å bekymre seg over etter at barnet er ute 

Anonymkode: 555ee...be9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ul gir resultat på ca 60% nøyaktighet. Nå vet jeg ikke hvor dy bor og hvordan din økonomi er men jeg syns bare det er synd du ikke nyter graviditet pga bekymringer. Men du har vurdert å dra til  Danmark, ultrslydklinikken og ta blodprøve? Da får du 99.9% resultat! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Livet er et risikoprosjekt. Å bringe nytt liv til verden er også et risikoprosjekt. 

Å skulle sikre deg på alle mulige og umulige måter i gravidteten er umulig. Når du har lest om NIPT så ser du vel også at aldersgrensen på den som på fostervannsprøve er satt til 38 år. Om du tror du kan omgå Norsk lov ved å gå til et privat legekontor, sykehus eller laboratorium så må du tro om igjen. Dette blir bare for dumt. 

Selv kvinner under 20 år har fått barn med Downs. At risikoen øker ved stigende alder betyr ikke at du er over risikoalderen 38 år når du nå er 35 år. 

La oss si du har et barn med downs i magen, et barn med dysmeli, leppe gane spalte eller en annen tydelig annerledeshet skal du da ta abort? At du har et barn som ser normalt ut på ul eller ved fødsel betyr ikke at barnet ikke er hyperaktivt, har ADHD, blir psykotisk eller narkoman senere i livet. Det burde være en langt større bekymring for deg enn om barnet har downs. For du er gjerne en av dem som bare skal ha perfekte barn, utseende messig, alt annet det velger du bort? Det er nemlig intrykket man sitter igjen med etter å ha lest hi. Begynn å tenke litt lengre enn til egen nesetipp. De fleste med downs lever fint med å ha fått et downs barn og eller et barn med andre utfordringer. Livet er et risikoprosjekt, det eneste sikre er at vi dør en dag.

Anonymkode: caa11...09b

Rolig nå. Hvem har sagt jeg automatisk tar abort? Tenk om det ikke er 100% garantert? Og hvem sier UTSEENDE e grunnen til mine bekymringer og trekker småting som åpen gane og utseende frem som et problem? Noe det aldeles ikke er.

Så basert på mitt lille og korte innlegg klarer du å lese «Ts er bare ute etter perfekt barn uten noe skavanker og tar abort asap om det er den minste feil med barnet. Hun tenker kun på det ytre og tenker ikke at barnet kan få andre problemer senere.» Feil der lille venn, jeg tenker på så utrolig mye mer enn dette, jeg har bekymret meg før jeg ble gravid for andre ting også, men nå står jeg her og bekymrer meg for alder og faren for noe som statistisk sett øker med alder. 

Jeg kjenner flere med barn med downs og de fungerer helt fint, men de er enda i barnehagealder og utfordringene er der ikke enda på det større plan. Jeg ser dem og hører dem hver gang vi er sammen hvor mye de elsker barna sine, men også bekymrer seg for fremtiden.

Jeg er ikke på jakt etter det perfekte barnet, jeg trenger bare å vite litt. Jeg er ikke 100% på abort. Jeg tenker ikke på ytre fasade, jeg tenker på livet hans / hennes - både mens jeg er her og etterpå.

Anonymkode: 87bad...322

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta all verdens prøver...hvis du er så sikker på at abort ville vært en enkel sak.

Ditt barn kommer til å få vansker, det vil være noe hun/han er misfornøyd med utseendet. Sånn er livet faktisk 

Du burde jobbe med din egen angst. Det blir ikke mindre ting å bekymre seg over etter at barnet er ute 

Anonymkode: 555ee...be9

Tror aldeles ikke abort er noe lett valg eller utvei, tvert i mot!

dette er noe alle går igjennom, men barn med downs av forskjellig grad har større utfordringer enn å ikke være «pen nok». Jeg tenker etter jeg ikke er her også, vil jo at de skal ha det ‘lett’ , ikke mer utfordringer i tillegg til livet.

blir ikke mindre bekymringer, dette vet jeg også.

Anonymkode: 87bad...322

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Liven_ skrev:

Ul gir resultat på ca 60% nøyaktighet. Nå vet jeg ikke hvor dy bor og hvordan din økonomi er men jeg syns bare det er synd du ikke nyter graviditet pga bekymringer. Men du har vurdert å dra til  Danmark, ultrslydklinikken og ta blodprøve? Da får du 99.9% resultat! 

Takk for at du svarte på spørsmålet mitt og ikke tok for deg å tolke hele meg og mitt vesen som umoralsk og overfladisk :) 

Bor i Rogaland og har grei økonomi, har tenkt på Danmark, snakket med mannen om dette i dag faktisk, han var veldig for.

60% er ikke rare tallet over 50 / 50 så skal fremskynde UL her og snakke med privat gynekologen jeg går til og ta det derfra.

Anonymkode: 87bad...322

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du svarte på spørsmålet mitt og ikke tok for deg å tolke hele meg og mitt vesen som umoralsk og overfladisk :) 

Bor i Rogaland og har grei økonomi, har tenkt på Danmark, snakket med mannen om dette i dag faktisk, han var veldig for.

60% er ikke rare tallet over 50 / 50 så skal fremskynde UL her og snakke med privat gynekologen jeg går til og ta det derfra.

Anonymkode: 87bad...322

Jeg bor og Rogaland og tok direkte fly til køben, var fram og tilbake på halv dag:-) veldig greit! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Liven_ skrev:

Jeg bor og Rogaland og tok direkte fly til køben, var fram og tilbake på halv dag:-) veldig greit! 

Påsken er litt imot meg, men vil man så får man det til ;) Så bra og høre at det fikk så greit for deg her, takk for svaret ditt, jeg ender nok på samme vis som deg, tur/retur samme dagen.

Anonymkode: 87bad...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2018 den 14.32, Liven_ skrev:

Ul gir resultat på ca 60% nøyaktighet. Nå vet jeg ikke hvor dy bor og hvordan din økonomi er men jeg syns bare det er synd du ikke nyter graviditet pga bekymringer. Men du har vurdert å dra til  Danmark, ultrslydklinikken og ta blodprøve? Da får du 99.9% resultat! 

Hva heter den prøven

Anonymkode: 65d6e...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva heter den prøven

Anonymkode: 65d6e...8f3

Nipt harmony eller panorama 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil anbefale deg å sjekke ut ultralydklinikkken i københavn. Jeg var der i uke 12, da får de også sjekket neseben og nakkefold i tillegg til blodprøven :)

Anonymkode: 0b7fb...6ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil anbefale deg å sjekke ut ultralydklinikkken i københavn. Jeg var der i uke 12, da får de også sjekket neseben og nakkefold i tillegg til blodprøven :)

Anonymkode: 0b7fb...6ea

Jeg tenker uke 12 er for sent, da er man jo over abortgrensen? Eller er det andre regler ved sykt foster?

Anonymkode: 87bad...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker uke 12 er for sent, da er man jo over abortgrensen? Eller er det andre regler ved sykt foster?

Anonymkode: 87bad...322

Til når kan man abortere i Norge?

Anonymkode: 65d6e...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.3.2018 den 19.50, AnonymBruker skrev:

Til når kan man abortere i Norge?

Anonymkode: 65d6e...8f3

11+4 eller 6...

Anonymkode: 87bad...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 19.24, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker uke 12 er for sent, da er man jo over abortgrensen? Eller er det andre regler ved sykt foster?

Anonymkode: 87bad...322

Senabort grensen er i uke 20 eller 21....

Anonymkode: 8d31b...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/18/2018 at 1:43 PM, AnonymBruker said:

 

Vil legge til at Downs er en bagatell ift. f. eks. Trisomi. 

Anonymkode: 42f00...508

Downs er jo en trisomi, trisomi21.... Ja, det finnes andre trisomier også,men dette blir feil å si..

Anonymkode: 209f7...341

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...