Gå til innhold

Solberg stiller kabinettspørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Sitronmelisse
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vitsen med loven er at den gjør at folk får mindre lyst til å drar ut i det hele tatt hvis de vet at de ikke får reise tilbake til Norge. Hvis de allerede har vært ute og kommet tilbake vil de neppe rammes siden lover ikke har tilbakevirkende kraft.

Anonymkode: 8c838...e7a

Tilbakevirkende kraft vil den jo måtte ha. Man må jo vite noe om de virkelig har vært fremmedkrigere eller ikke. Men det kan ikke være opp til byråkratene å synse noe om dette. Bevisføringa må domstolene ta seg av.

  • "Når det gjelder tap av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser, foreslår regjeringen at departementet kan vedta tap av statsborgerskap. Det er et vilkår at personen har utvist fremferd sterkt til skade for Norges vitale interesser. Tap av statsborgerskap på dette grunnlaget er ikke straff, men et sikkerhetstiltak."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Druid said:

Det at regjeringen har koblet disse to, er uhørt og totalt uakseptabelt, og hvis det ikke skjer underliggende forhandlinger her, får vi regjeringskrise på en uvesentligheter.

Ja, helt forferdelig at ikke Solberg lar opposisjonen få diktere hvem som skal sitte i regjering.

Anonymkode: 8c838...e7a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FactsOverFeelings skrev:

Alt jeg tenker er, hva faen har skjedd med politikken her i verden?

Skal man kunne vrenge hele det sentrale styret i et land pga en post på FACEBOOK!?

Å gu som jeg skulle ønske Zuckerberg hadde bedre ting å gjøre på for 12 år siden.
"Sosial" media er ren kreft som ikke gjør annet en å ødelegge samfunnet verden over....

Det er ikke noe feil med Facebook. Det er noe feil med de menneskene som ikke bruker Facebook riktig.

Anonymkode: 7a05f...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er ikke noe feil med Facebook. Det er noe feil med de menneskene som ikke bruker Facebook riktig.

Anonymkode: 7a05f...983

Ah ja, stemmer.
Man må ha "riktige" meninger. :rolleyes:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sitronmelisse said:

Tilbakevirkende kraft vil den jo måtte ha. Man må jo vite noe om de virkelig har vært fremmedkrigere eller ikke. Men det kan ikke være opp til byråkratene å synse noe om dette. Bevisføringa må domstolene ta seg av.

  • "Når det gjelder tap av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser, foreslår regjeringen at departementet kan vedta tap av statsborgerskap. Det er et vilkår at personen har utvist fremferd sterkt til skade for Norges vitale interesser. Tap av statsborgerskap på dette grunnlaget er ikke straff, men et sikkerhetstiltak."

Verken PST eller andre myndigheter har en så merkelig definisjon av tilbakevirkende som deg.

Anonymkode: 8c838...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Verken PST eller andre myndigheter har en så merkelig definisjon av tilbakevirkende som deg.

Anonymkode: 8c838...e7a

Greit. Ikke tilbakevirkende som i at gamle fremmedkrigere som befinner seg i landet blir rammet av den foreslåtte loven. De kan fortsette å bo her og virke. Men tilbakevirkende i den forstand at de personene som berammes etter en slik lovinnføring faktisk må ha vært fremmedkrigere. Loven er ikke ment å virke rent avskrekkende. Spørsmålet er om det er byråkratiet eller domstolen som skal avgjøre om personene er fremmedkrigere eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stemte borgelig ved forige valg, og er forferdet over at regjeringen "min" lar en dame med fullstendig mangel på folkeskikk inneha justisministerposten. Hennes opptreden i Stortinget etter den famøse Facebook-posten (som selvfølgelig aldri heller burde vært publisert) er så flau at jeg får en vond smak i munnen. At hun ikke har blitt omplassert før det har kommet så langt at det stilles mistillitsforslag mot henne (noe jeg har full forståelse for uansett politisk ståsted), er hårreisende.

Velger Erna å takke for seg på vegne av regjeringen pga Listhaug, så er det egentlig like greit. Da er det bare et tegn på at dette ikke er en regjering som fungerer, ikke har oppegående folk å fylle ministerpostene med og ikke greier å holde orden i rekkene. Jeg er så utrolig skuffet! Hvis de borgelige ikke både blir sittende samt gjør noe med Listhaug, så blir det SVÆRT mange år før jeg i det hele tatt vil vurdere å stemme Høyre eller FRP, og i allfall ikke før nye folk er i førersetene. 

Anonymkode: 2e634...d65

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, FactsOverFeelings said:

Alt jeg tenker er, hva faen har skjedd med politikken her i verden?

Skal man kunne vrenge hele det sentrale styret i et land pga en post på FACEBOOK!?

Å gu som jeg skulle ønske Zuckerberg hadde bedre ting å gjøre på for 12 år siden.
"Sosial" media er ren kreft som ikke gjør annet en å ødelegge samfunnet verden over....

Du får stille spørsmålet til Erna.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, T-Rex said:

Du får stille spørsmålet til Erna.

Er da strengt tatt PK fascistene Rødt jeg skulle spurt i så tilfelle.
At et så lite, ubetydelig og useriøst parodi av et "politisk parti" kan gjøre så mye skade....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, helt forferdelig at ikke Solberg lar opposisjonen få diktere hvem som skal sitte i regjering.

Anonymkode: 8c838...e7a

Det var ett halmstrå fra opposisjonen til Erna for å løse ett problem. Når en minister blir utsatt for mistillit fra ett stortingsflertall, er det selvfølgelig at politikeren går og regjeringen blir. Av ulike grunner er det litt mer komplisert her, og når opposisjonen forsto det, kom de regjeringen i møte. 

Å etterpå dette stå steilt og true med kabinettspørsmål på grunn av direksjon, blir latterlig, og åpner for mistillit mot Erna , for nå er det hun som ikke klarer å styre sin egen regjering. Hvilket er hakket mer alvorlig.

1 time siden, FactsOverFeelings skrev:

Er da strengt tatt PK fascistene Rødt jeg skulle spurt i så tilfelle.
At et så lite, ubetydelig og useriøst parodi av et "politisk parti" kan gjøre så mye skade....

Rødt kan ikke gjøre skade. De kan stille mistillitsforslag hver dag i uken og ikke en kjeft ville brydd seg og ennåmindre tatt dem seriøst. 

Jeg har lest meldingen hun brukte til å ta ned meldingen på torsdag og har lest deler av referatet fra unnskyldningene hennes; det er absolutt ingen unnskyldning for at Erna ikke gir henne sparken. Og hadde det vært noen som helst andre ministre,  hadde de vært avskjeder på fredag.  Hennes oppførsel var en klar og tydelig provokasjon og dyp bønn om å fremtvinge mistillit, og den typen oppførsel skal ikke Erna tillate. Det er mytteri.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper Støre er fornøyd. Ny regjering med SV, Rødt, MDG, SP og selv da har ikke Støre flertall, men må ha støtte fra KrF også!

Håper inderlig at regjeringen går av, så får vi det komplette kaos i 3 år og de blåblå kan overta med solid styring igjen.

Anonymkode: e40e8...841

Bortsett fra de 3 årene i helvete, er det kanskje verdt det hvis det blir en solid styring igjen etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MonsIvar skrev:

Ideelt sett skulle vi hatt 5 millioner partier i Norge, siden ingen fullt og helt er enige om hverken det små eller store.

5millioner partier er opplagt praktisk ugjennomførbart. Er 9 partier praktisk gjennomførbart?  Ja.

100 partier er også gjennomførbart 

Anonymkode: a2c56...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Tipper Erna velger å flytte Sylvi til et annet departement. Sylvi skulle aldri vært plassert i Justis til å begynne med. Gedigen feilvurdering av Erna. Og ikke den siste i rekken av feilvurderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Sitronmelisse said:

Tipper Erna velger å flytte Sylvi til et annet departement. Sylvi skulle aldri vært plassert i Justis til å begynne med. Gedigen feilvurdering av Erna. Og ikke den siste i rekken av feilvurderinger.

Det kommer ikke til å skje og er totalt uakseptabelt. Det ville vært lite sannsynlig at regjeringen fikk 12 år med blå regjering uansett, så det kan være lurt å la kaoskameratene på venstresiden og KrF styre i 3 år, slik at de blåblå kan overta i 2021.

Anonymkode: e40e8...841

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ikke til å skje og er totalt uakseptabelt. Det ville vært lite sannsynlig at regjeringen fikk 12 år med blå regjering uansett, så det kan være lurt å la kaoskameratene på venstresiden og KrF styre i 3 år, slik at de blåblå kan overta i 2021.

Anonymkode: e40e8...841

Går FrP ut av regjering som resultat av denne saken, kommer vi ikke til å se dem i noen regjeringskonstellasjon på mange ti-år. De kan få 25% oppslutning,  og vi vil se Ap og Høyre lage mindretalls koalisjonsregjering før de kommer til å tillate noe sånt.

Går de nå, har de bevist at de ikke kan være en del av ett ansvarlig styringsalternativ, for her har person gått foran parti og forran posisjon, og det er i strid med alle prinsipper for politisk posisjon.

Men de kommer til å slippe. Jeg blir overasket om de blir felt i dag. Men jeg tror denne saken kommer til å ødelegge for denne regjeringsperioden. Dette kommer til å få styringsmessige konsekvenser. Selv om vi fortsatt kan bli overasket. Vi får se når jokerkortet kommer på bordet; det er Listhaug som har regien i dag. 

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Druid skrev:

Går FrP ut av regjering som resultat av denne saken, kommer vi ikke til å se dem i noen regjeringskonstellasjon på mange ti-år. De kan få 25% oppslutning,  og vi vil se Ap og Høyre lage mindretalls koalisjonsregjering før de kommer til å tillate noe sånt.

Går de nå, har de bevist at de ikke kan være en del av ett ansvarlig styringsalternativ, for her har person gått foran parti og forran posisjon, og det er i strid med alle prinsipper for politisk posisjon.

Men de kommer til å slippe. Jeg blir overasket om de blir felt i dag. Men jeg tror denne saken kommer til å ødelegge for denne regjeringsperioden. Dette kommer til å få styringsmessige konsekvenser. Selv om vi fortsatt kan bli overasket. Vi får se når jokerkortet kommer på bordet; det er Listhaug som har regien i dag. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/sylvi-listhaug-frp-gar-av-som-justisminister/69630659

Hun trekker seg

Anonymkode: a095d...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå kan alle som håpet at ap skulle havne i regjering sørge.

Anonymkode: a2c56...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den så jeg ikke komme.

Nå er jeg antagelig ikke den eneste som er overasket av dette, selv om lekasjene fra gårsdagens møte om at Siv og Erna ikke ba henne gå, ga rom for det. 

Alt i alt, gitt den siste uken, godt politisk spill av Listhaug. Det er vanskelig å se at hun ikke har fått full pott i denne saken. 

Hvis jeg var Siv Jensen, kommer jeg ikke til å sove godt framover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå kan alle som håpet at ap skulle havne i regjering sørge.

Anonymkode: a2c56...29f

Jeg tror ett samlet storting og politisk miljø i Norge nå puster ut i lettelse. Inklusiv Rødt. 

Jeg tror jeg med ganske stor sikkerhet kan si at INGEN ønsket en Ap regjering på denne platformen, minst av alt Ap.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Druid skrev:

Den så jeg ikke komme.

Nå er jeg antagelig ikke den eneste som er overasket av dette, selv om lekasjene fra gårsdagens møte om at Siv og Erna ikke ba henne gå, ga rom for det. 

Alt i alt, gitt den siste uken, godt politisk spill av Listhaug. Det er vanskelig å se at hun ikke har fått full pott i denne saken. 

Hvis jeg var Siv Jensen, kommer jeg ikke til å sove godt framover. 

Ikke jeg heller,  men synes det var bra hun trakk seg. 

Forstår heller ikke den redselen om at Listhaug går av... Det finnes vel flere enn en person i Norge så kan føre en god innvandring politikk,  og forhåpentligvis kan oppføre seg en grei og voksen måte. 

Anonymkode: a095d...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...