Gå til innhold

Hvor mange her har genital herpes? Og hvordan lever dere med det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hyppige utbrudd? Smertefulle utbrudd? Informerer dere alltid partner selv om dere ikke har utbrudd?

Hva med dere som har munnherpes? Informerer dere alle dere eventuelt kysser eller drikker av samme flaske som selv når dere ikke har utbrudd? Hva med dem dere gir oralsex?

Anonymkode: 2a546...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde mye utbrudd der første året. Fikk noen tabletter (zovirax) som gjorde at det roet seg fortere og ikke ble fullt så vondt. Så ble det plutselig et opphold på ett år, før jeg igjen fikk et ganske lite utbrudd. Etter det har jeg ikke merket noe. Det er tjue år siden. Ble for øvrig smittet av kjæresten som hadde munnherpes. Visste ikke den gangen at munnsår var herpes. Så jeg var ganske fortvilet. Uansett, så gikk jo der her ganske bra etterhvert. Har opplyst alle jeg har vært sammen med og det har aldri vært noe problem. Er gift og har barn. 

Anonymkode: 712cb...232

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hyppige utbrudd? Smertefulle utbrudd? Informerer dere alltid partner selv om dere ikke har utbrudd?

Hva med dere som har munnherpes? Informerer dere alle dere eventuelt kysser eller drikker av samme flaske som selv når dere ikke har utbrudd? Hva med dem dere gir oralsex?

Anonymkode: 2a546...e1f

Hatt to utbrudd i mitt liv.  Lever som vanlig. Bare det første var ekstremt vondt,  det andre bare klør!  Men har krem som hjelper. 

Har samboer, han vet om det. Fikk positiv blodprøve for to år siden, usikker på hvor lenge jeg har hatt det. 

Er sårt,  men må bare leve med det. Er ikke farlig, og er faktisk ikke verdens undergang.  

Anonymkode: 50699...b42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hatt to utbrudd i mitt liv.  Lever som vanlig. Bare det første var ekstremt vondt,  det andre bare klør!  Men har krem som hjelper. 

Har samboer, han vet om det. Fikk positiv blodprøve for to år siden, usikker på hvor lenge jeg har hatt det. 

Er sårt,  men må bare leve med det. Er ikke farlig, og er faktisk ikke verdens undergang.  

Anonymkode: 50699...b42

Har samboer positiv blodprøve?

Anonymkode: 2a546...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har samboer positiv blodprøve?

Anonymkode: 2a546...e1f

Han har ikke tatt,  så vet ikke om han er smittet.  Vil kanskje tro han er det da vi hadde sex når jeg hadde utbrudd,  jeg viste ikke jeg hadde det fordi det bare klødde litt (blemmene hadde ikke sprukket enda)  å trodde det var starten på sopp. Dette er nå 5 mnd siden

Anonymkode: 50699...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt et utbrudd foreløpig, og det er 6 år siden. Det var et helvete! Sinnsykt vondt! Takk til eksen min som var utro og smittet meg etterpå :angry:

Anonymkode: 34d8e...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble smittet av en kompis da jeg var 17.

Fikk et par vonde utbrudd rett etterpå. Deretter et par ganger i perioder der jeg var deppa og tok lite vare på meg selv. Er kanskje 8 år siden forrige utbrudd nå (10 år siden jeg ble smitta). Men for alt jeg vet kan jeg ha vært smitta lenge før det. Det er bare visse hendelser jeg la sammen på den tida som gir mening at det var han. 

Informerer kjærester etterhvert. Er veldig forsiktig selv. Lar være å ha sex bare jeg kjenner bittelitt svie eller kløe. Men dette er også fordi det kan være påbegynt soppinfeksjon. Hvis jeg kutter meg med barberhøvel eller skraper meg ved onanering lar jeg også være. 

Det som er kjipt med å ta herpespraten, er at det er så mye feilinformasjon ute og går. Så jeg ender alltid opp i en skikkelig stressa rolle der jeg øser på med info for å normalisere situasjonen. Herpes blir stilt på lik linje med andre kjønnssykdommer i komedier osv. Man blir ikke alltid smitta gjennom sex. 

Anonymkode: 8d4cd...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varer utbruddet? Og kommer alle blemmene/sårene på en gang, eller kan det komme nye etter at de første har gått over? Er det første utbruddet alltid det største?

Anonymkode: 2a546...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble smittet av en kompis da jeg var 17.

Fikk et par vonde utbrudd rett etterpå. Deretter et par ganger i perioder der jeg var deppa og tok lite vare på meg selv. Er kanskje 8 år siden forrige utbrudd nå (10 år siden jeg ble smitta). Men for alt jeg vet kan jeg ha vært smitta lenge før det. Det er bare visse hendelser jeg la sammen på den tida som gir mening at det var han. 

Informerer kjærester etterhvert. Er veldig forsiktig selv. Lar være å ha sex bare jeg kjenner bittelitt svie eller kløe. Men dette er også fordi det kan være påbegynt soppinfeksjon. Hvis jeg kutter meg med barberhøvel eller skraper meg ved onanering lar jeg også være. 

Det som er kjipt med å ta herpespraten, er at det er så mye feilinformasjon ute og går. Så jeg ender alltid opp i en skikkelig stressa rolle der jeg øser på med info for å normalisere situasjonen. Herpes blir stilt på lik linje med andre kjønnssykdommer i komedier osv. Man blir ikke alltid smitta gjennom sex. 

Anonymkode: 8d4cd...c26

Ikke før dere har sex første gang?

Anonymkode: 2a546...e1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom begge har herpesviruset, betyr det at de ikke trenger å bekymre seg for smitte, eller er det slik at det finnes flere stammer av viruset så de risikerer å få "dobbelt opp", slik som det er med f.eks. HIV-viruset?

Anonymkode: 2a546...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke før dere har sex første gang?

Anonymkode: 2a546...e1f

Nei. Jeg forteller når jeg er komfortabel med at partneren er en som lytter og reflekterer. Det pleier å komme rundt den tiden jeg vurderer å droppe kondom(har spiral utenom). Så får han vurdere om han er komfortabel med kondomfri, men beskyttet sex med noen som har herpes uten utbrudd🙂

Anonymkode: 8d4cd...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg forteller når jeg er komfortabel med at partneren er en som lytter og reflekterer. Det pleier å komme rundt den tiden jeg vurderer å droppe kondom(har spiral utenom). Så får han vurdere om han er komfortabel med kondomfri, men beskyttet sex med noen som har herpes uten utbrudd🙂

Anonymkode: 8d4cd...c26

Herpes kan vel smitte selv med kondom, hadde personlig ikke satt pris på å få vite dette i etterkant.

Anonymkode: b4a6e...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 8.05, AnonymBruker skrev:

Dersom begge har herpesviruset, betyr det at de ikke trenger å bekymre seg for smitte, eller er det slik at det finnes flere stammer av viruset så de risikerer å få "dobbelt opp", slik som det er med f.eks. HIV-viruset?

Anonymkode: 2a546...e1f

Om begge har samme type er det helt trygt. Man kan få begge typene om en har 1 og den andre 2  men d er skjelden. 

Anonymkode: 50699...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.3.2018 den 7.49, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge varer utbruddet? Og kommer alle blemmene/sårene på en gang, eller kan det komme nye etter at de første har gått over? Er det første utbruddet alltid det største?

Anonymkode: 2a546...e1f

Det første var det jævligste noen sinne,  merk at det er verre for damer enn menn. 

Blemmene mine startet med to og ble flere,  før de sprakk. 

Tok ca. 6 uker etter første utbrudd før alt var normalt. 

Tok feil med andre utbrudd,  det gjorde vondt det også,  har det akk. Nå

Men går på medisin,  så satser på at det går fort over så har jeg bestilt l-lycine og Olive leaf+oregano ekstrakt

Anonymkode: 50699...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herpes kan vel smitte selv med kondom, hadde personlig ikke satt pris på å få vite dette i etterkant.

Anonymkode: b4a6e...94a

Så mange som 50 til 80 prosent av alle i Norge blir smittet av type 1 (forkjølelsessår) som barn.

20-40 prosent av alle mellom 20 og 40 år er smittet med type 2 genital herpes, ifølge Folkehelseinstituttet.

Svært mange er uvitende om at de har herpes, da mange ikke har symptomer og aldri får utbrudd, eller utbruddene er så små at de ikke merkes. Det betyr at de kan smitte andre med herpes uten å være klar over at de har viruset selv. Sjansen for å møte en partner som er bærer av én eller begge typene, er med andre ord svært stor. 

Genital herpes betraktes av mange som en farlig og smertefull sykdom som kun angriper personer med et aktivt seksualliv. Sannheten er at genital herpes er en relativt vanlig kjønnssykdom. Som alle andre kjønnssykdommer smitter den ved samleie, men den kan også smitte via oralsex.

Kondom er den beste beskyttelsen mot herpes, men den beskytter bare delvis. Ved oralsex, og selv ved samleie, risikerer du å bli smittet, men kondom gir relativt god beskyttelse. 

Blemmene og sårene sitter ikke alltid på penishodet eller i skjedeåpningen. De kan like gjerne befinne seg i andre deler av underlivet, på lårene eller bak mot rumpeballene. Du er mest smittsom under selve herpesutbruddet, men du kan også skille ut virus uten å ha sår og blemmer, såkalt asymptomatisk virusutskillelse, og dermed også smitte andre. Husk at de aller fleste av dem som blir smittet av herpes, smittes av én som ikke har utbrudd eller som har et utbrudd som er så lite at det ikke merkes. De som vet at de har utbrudd, unngår som regel å ha sex akkurat da. Mens mange med herpes vil merke utbruddet, kan andre kjønnssykdommer, som klamydia, være omtrent helt uten symptomer.

 

Fakta faen: 

1. HSV-1 (herpes simplex virus 1) gir vanligvis munnsår (herpes labialis). Smitter ved vanlig sosial kontakt, og barn blir ofte smittet gjennom kontakt med foreldrene. For voksne kan denne typen også smitte ved munnsex. Da kan partneren få en genital herpesinfeksjon uten at den som ga fra seg smitten noensinne har hatt symptomer genitalt, og uten at smittebæreren har hatt smitte for genital herpes i seg.

2. HSV-2 (herpes genitalis) gir vanligvis sår på kjønnsorganet. Dette smitter stort sett via sex. Andre vanlige symptomer er blemmer eller svie nedentil.

3. Det finnes ingen vaksine mot herpes.

4. Etter smitte ligger viruset latent i nerverøttene og kan reaktiveres og gi symptomer under spesielle forhold som stress og sykdom. Herpes type 1 kalles ikke forkjølelsessår uten grunn. Det er gjerne når immunforsvaret har en knekk at de fleste får et utbrudd. Dersom du er blant dem som ofte får utbrudd, kan det hjelpe å forandre litt på livsstilen.

5. Reaktivering opptrer i omtrent 40-50 prosent av tilfellene hos dem som har hatt en herpesinfeksjon. Barn som smittes med HSV-1 kan ha feber og smertefulle blærer og hevelse i munnslimhinner og på leppene. Symptomene går vanligvis tilbake etter én-to uker.

6. Førstegangsutbrudd av genital herpes varer vanligvis i to-fire uker, mens senere utbrudd ofte har kortere varighet.

7. Immunsvekkede pasienter, for eksempel AIDS-syke, kan få store utbrudd.

8. Ved genital herpes er smittefaren størst under utbrudd, men mange herpesutbrudd er for små til å merkes. Kondombruk reduserer smittefaren og bør alltid brukes ved samleie og oralsex, spesielt ved utbrudd. Mellom utbruddene bør partnere diskutere om de ønsker å bruke kondom. Pasienten bør alltid informere nye partnere om sin herpesinfeksjon.

9. Ved genitalt utbrudd under fødsel, anbefales vanligvis keisersnitt. Nyfødte kan smittes ved fødselen gjennom slimhinner i fødselskanalen, dersom moren har utbrudd ved fødselen. Smittefaren er størst under første genitalinfeksjon.

10. Dersom du får symptomer på herpes, kan du få antiviral behandling i form av tabletter, vanligvis i fem dager. Behandlingen bør igangsettes så raskt som mulig, og i hvert fall innen fire-syv dager etter symptomdebut. Lokal behandling med antivirale kremer kan mildne tilbakevendende herpesutbrudd ved tidlig bruk.

Anonymkode: 542da...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...