Gå til innhold

Katt med infeksjon som ikke vil spise


kickdown

Anbefalte innlegg

Vi har en katt på snart tre år som etter å ha vært slapp og slutta å spise ble tatt med til dyrlegen. Etter røntgen og blodprøver kom de fram til at det antageligvis var en infeksjon, og han ble satt på antibiotika.

Han begynte å spise bittelitt etter å ha vært der, antageligvis fordi vi fylte på med fisk og diverse bløtmat og snacks for å i hvert fall få i han noe.

 Nå er det dag 5 og siste dag med antibiotika, men nå vil han ikke ha noe som helst. Vi har prøvd det meste nå, men han bare lukter på det og prøver å grave det ned. Nå i kveld vanna jeg ut litt bløtfôr og tvang litt inn med sprøyte for å i det minste få i han noe.

Har noen noen tips til hva vi kan gi eller gjøre? Formen hans er på bedringens vei ellers, men det er vel ikke akkurat ideelt for formen å ikke få i seg nok næring...

Har han kanskje bare blitt for bortskjemt disse dagene? Ville trodd han ville spist når han ble sulten, men han viser null interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke ringe dyrlegen? 

Anonymkode: 6c234...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring dyrlegen. Ett av de første tegnene på at katten ikke har det helt bra er at den slutter å spise.

Anonymkode: b73c3...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har nok ikke blitt helt frisk ennå. Det tar jo litt tid etter siste behandling. 

Om han ikke blir bedre så har ikke behandlingen hjulpet, og da må du ringe dyrlegen igjen.

Du må ikke tvinge i den mat, men fortsette å tilby vann og noe den er ekstra glad i. Når vi er syke er ikke matlysten på topp heller, og sånn er det med dyr også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange katter mister matlysten når de går på antibiotika, det er en veldig vanlig bivirkning. Gamlepus er en sånn en. Selv når vi frister med livretten, blir det bare spist et par små biter før hun går og legger seg igjen.

Ring veterinær om du er bekymret, men om allmenntilstanden er generelt bedre, og det bare er matlysten som er problemet, tror jeg nok at det er antibiotikaen sin feil og det vil gå over så snart antibiotikakuren er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fant ut at det sannsyngvis var infeksjon og ga han antibiotika i tilfelle? Om det ikke var infeksjon blir han bare dårligere av antibiotika. Anbefaler å finne en annen dyrlege evt holistisk behandler, gjerne en som er utdannet hos Are Thoresen. Kan anbefale Turid Løvøy på Feiring/Skedsmo.

Anonymkode: 760d8...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Etter tips om å holde oss til kun én mattype og det å kun ha det framme en halvtimes tid av gangen har fungert, og han spiser nå litt, i det minste!

Det å «tvinge i han» var det dyrlegen som sa som siste mulighet hvis han ikke spiser selv, rett og slett for å få i han næring, for han var så i manko på det en periode.

Og jeg takker for tipset angående holistisk behandler, men jeg velger å holde meg til ordentlig dyrlege, som vi er veldig fornøyd med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kickdown said:

TS her.

Etter tips om å holde oss til kun én mattype og det å kun ha det framme en halvtimes tid av gangen har fungert, og han spiser nå litt, i det minste!

Det å «tvinge i han» var det dyrlegen som sa som siste mulighet hvis han ikke spiser selv, rett og slett for å få i han næring, for han var så i manko på det en periode.

Og jeg takker for tipset angående holistisk behandler, men jeg velger å holde meg til ordentlig dyrlege, som vi er veldig fornøyd med. 

Are Thoresen er "ordentlig dyrlege" bare for å presisere det.

Bra det går bra med katten din :) 

Anonymkode: 760d8...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...