Gå til innhold

Har du gitt ut bok?


Berentsens

Anbefalte innlegg

Hvordan var prosessen? 

 

Endret av Berentsens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laaaang. Lang, lang, lang.

Først brukte jeg et godt år på å skrive manus. Det ble lest av venner, konsulenter, redigert, lagt bort, lest igjen og redigert, før jeg til slutt sendte manus avgårde til forlag.

Deretter fulgte en rekke standardrefusjoner. Ikke et pip om hva som var galt, ikke et hint om hvorvidt boken min var en total fiasko, lesbar eller egentlig god, men ikke i forlagets segment.

Neste skritt var skuffelse, motløshet og en god porsjon selvforakt. Var manus virkelig så elendig? Ny runde med gjennomlesing, redigering og finpuss. Deretter ble manuset sendt til en ny runde med forlag.

Etter en stund tikket det inn en e-post fra et mellomstort forlag: Vi sender manuset til konsulent! Hurra! Noen ville faktisk -lese- boken! En god uke senere fikk jeg omsider nyheten jeg hadde ventet på. Romanen var antatt av forlaget.

På dette tidspunktet hadde ventingen bare begynt. For å oppsummere en lang prosess: Boken skal gjennom redaktør, omskriving, ny redaktør, redigering, språkvask, redigering, coverdesign, innsalg hos bokhandlere, skuffelse over hvor få bokhandlere som vil ha boken osv. (Newsflash: Selv om du får gitt ut bok hos et stort forlag, er det ikke gitt at bokhandlerkjedene vil selge den. Og hvis de vil det, setter de ett eksemplar på bakerste hylle.) Du jubler over et par strålende anmeldelser, men innser at de er publisert i smale papiraviser som ingen leser lenger.

Man yay, bok er i salg! Omtrent to år etter at du begynte å skrive den. En omstendelig og tidvis vond prosess, som du sannsynligvis kun vil tjene småpenger på.

For å si det sånn: Du bør elske å skrive for skrivingens del. Det er en hard verden der ute for en debutant. Lykke til. 

Anonymkode: 1d312...b47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...