Gå til innhold

Til dere som har hunden løs men har ikke 100% kontroll


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor lar du den da gå løs? Hvorfor slipper du den ikke heller på et inngjerdet området hvor det ikke er andre hunder? 

Du kan selv mene at hunden din er verdens snilleste, men det hjelper ikke de som er redd for hunder, har selv nervøs hund osv osv. 

Av de jeg har møtt på med løs hund driter 95% av de i at deres hund kommer bort til min hund som er i bånd. De fleste er utrolig ignorante, og nærmest ler når deres hund jakter min hund som er livredd og i bånd.

Jeg trener daglig på at min hund skal bli en trygg hund, men det hjelper ingenting når jeg stadig opplever løse hunder som kommer bort til min. Før dere kritiserer meg for at min hund er usikker må jeg få si at det ikke er min feil, hunden er omplassert og har opplevd mye fælt. Det er uansett ikke noe å kritisere noen for at man har en usikker hund, det kan være 100 grunner til at den er det til tross for god sosialisering som valp. Hunder får veldig lite av tilfeldige korte møter med fremmede hunder, så jeg har ingen behov for at min hund skal hilse på en fremmed hund i 30 sekunder, det er bare stressende for hunden.

Så ja, jeg lurer egentlig bare på hvorfor akkurat DU lar hunden gå løs dersom den ikke lyder deg? Har du en god grunn eller er du bare veldig ignorant til hvordan andre opplever å møte en løs hund de ikke vil møte?

 

Anonymkode: 8cb1e...a41

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil si jeg har 90% kontroll på hunden, jeg lar henne alikevel gå løs fordi jeg synes det er viktig at hun får tid til å utforske uten å ha restriksjonene av båndet på seg hele tiden. Jeg bor på et tettsted, så jeg kjenner alle andre som går tur i områdene. Jeg slipper hun kun løs når jeg er relativt sikker på at ingen andre er ute (og om noen andre er ute med hund, så er det hunder vi har hilst på før uansett). Jeg er enig i at løse hunder over alt hvor det går mye mennesker er en uting, med mindre man har full kontroll, men om man har tatt alle forhåndsregler, er 99% sikker på at det ikke er andre mennesker rundt, men ender opp med å møte på noen, så får det være. Sånt skjer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK. Jeg har selv en veldig trygg og snill hund, men siden hun løper bort til andre hunder får hun ikke være løs på tur, enkelt og greit.

Anonymkode: 9760d...36d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi en gang må være den første gangen vi prøver på å gå løs? 

Anonymkode: 2cda3...271

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hundeeier irriterer jeg meg over det samme, og argumentene som @nurcos kommer med er i mine ører helt teite i forhold til hundens behov for å utforske uten restriksjoner da loven sier at det ikke er greit ref båndtvang og kontroll. Samme med "en gang må være den første" for det bør i allefall skje i kontrollerte omgivelser for å skape en positiv opplevelse for både hund og eier. 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi en gang må være den første gangen vi prøver på å gå løs? 

Anonymkode: 2cda3...271

Da øver du innkalling på et inngjerdet område hvor du har full kontroll om hunden ikke kommer når du roper.

Eneste gangen min hund får løpe løs er når han er på inngjerdet område, rett og slett fordi jeg ikke kan si med 100% sikkerhet at han ikke vil stikke av om han kjenner lukten av en tispe med løpetid...

Det er uhøflig, ufint og respektløst å la en hund løpe løs både med tanke på dyreliv, andre folk og dem som er redd for den "søte, snille" hunden din. 

Selv om JEG syntes at min hund er den fineste og snilleste i verden, så er jeg veldig klar over at andre ikke nødvendigvis deler mitt syn på ham. Derfor har han alltid bånd/line som jeg har kontroll på. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi en gang må være den første gangen vi prøver på å gå løs? 

Anonymkode: 2cda3...271

Øv på å gå fot uten bånd og innkalling på et inngjerdet område. Bruk langline. Er ikke så vanskelig.

Anonymkode: 9760d...36d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Carrot skrev:

Som hundeeier irriterer jeg meg over det samme, og argumentene som @nurcos kommer med er i mine ører helt teite i forhold til hundens behov for å utforske uten restriksjoner da loven sier at det ikke er greit ref båndtvang og kontroll. Samme med "en gang må være den første" for det bør i allefall skje i kontrollerte omgivelser for å skape en positiv opplevelse for både hund og eier. 

 

Enig! Jeg tror heller ikke at alle de hundene jeg møter hver uke er løs for første gang.. Kan ikke si jeg føler meg som en dårlig hundeeier fordi min hund går i bånd! 

Det er rett og slett egoistisk å la en hund gå løs dersom man ikke har kontroll. De bryr seg ikke om andre, så lenge deres hund får utforske og ha et fint liv bryr de seg ikke om hva det innebærer for andre..

Anonymkode: 8cb1e...a41

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff

De aller fleste hundeeiere jeg møter som har hunden løs uten å ha kontroll på den er enten distré, egoistiske, fjerne eller dumme. 

Møtte en dame her en dag, hunden er mye løs. Jeg ba bikkja gå hjem, siden jeg er sinnsykt allergisk mot bikkjer. Den stod bare og snerra og bjeffa på meg før jeg ba den gå hjem, da holdt den kjeft. Dama kom diltende, "den er ikke farlig", naai.. vakke det som var problemet, skjønner du! De færreste tror at løse hunder er store bjørner som skal ta oss. Du har de som er hunderedde, de som er skikkelig allergiske (hadde den hoppet opp på meg hadde jeg måttet kasta jakka mi som er verdt 2000 kr, hjelper ikke med "rens"), du har folk med hunder som ikke vil at de skal hilse, det er så mange årsaker til at man ikke skal slippe hunden sin løs hvis den ikke kommer på innkalling. Vel, videre i historien.. hun klaget over at hunden var løs hele tiden. Er jo hennes feil!? Noen har også opplyst meg om at den beit en unge tidligere. Ta ansvar liksom! 

Det var 200. gangen jeg møtte på løs hund og eier uten kontroll. Hun fikk ikke tak i den heller, den løp avgårde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leste om en hund i Bergen for noen dager siden. Beit seg fast i halsen til en annen hund og den slapp ikke før de slo den i hodet med brekkjern.

Skjønner deg godt. 

https://www.ba.no/krim/nyhet/politi/rykket-ut-til-hundeslagsmal/s/5-8-759931

Anonymkode: 20118...1e8

Nesten samme sak hendte min mann når han var ute å luftet valpen vår.

Da kommer naboen med hunden sin uten bånd, og den bet over hode på valpen vår og ristet han.

Mannen min hylte og skreik, prøvde å få valpen ut av munnen hans.

Det var helt jævlig.

Naboen hevder alikevell at bikkja hans er helt ufarlig :( 

Vi meldte saken til politiet, og naboen vet nå at om noe truende skjer en gang til så må hunden hans avlives.

Alikevel går han med bikkja uten bånd,  han tar kun på bånd om han ser oss ute.

Det er veldig frustrerende og ikke greit.

Valpen min er fortsatt redd for store hunder som ligner den som gikk til angrep, det er grusomt at den ene hendelsen klarte å ødelegge så mye for en nydelig, trygg liten valp.

Skulle ønske det var ulovlig å gå med hunden løs.  Man burde ha mistet hunden sin om man ble sett uten bånd!

( uhell kan skje og det er ingen regel uten unntak, bare så det er sagt)

Det ødelegger så mye for alle oss andre som tar 100 % ansvar for hunden.

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Carrot said:

Som hundeeier irriterer jeg meg over det samme, og argumentene som @nurcos kommer med er i mine ører helt teite i forhold til hundens behov for å utforske uten restriksjoner da loven sier at det ikke er greit ref båndtvang og kontroll. Samme med "en gang må være den første" for det bør i allefall skje i kontrollerte omgivelser for å skape en positiv opplevelse for både hund og eier. 

 

Båndtvang gjelder kun fra 1. April til 20. August. Da holder man så klart hunden i bånd med mindre man er på inngjerdet området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, nurcos skrev:

Båndtvang gjelder kun fra 1. April til 20. August. Da holder man så klart hunden i bånd med mindre man er på inngjerdet området. 

I byene er det som regel helårs båndtvang i sentrum og sentrumsnære friluftsområder. Folk gir blaffen. 

Anonymkode: 20118...1e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg lurt på sinnsykt mange ganger og.. Måtte spørre naboen nedover veien her, da de ofte lot den aggressive gneldrebikkja si løpe løs - ikke på tur riktignok, men på gårdsplassen sin. Noe som hadde vært helt greit dersom den var gjerdet inn. Hunden min ble angrepet utallige ganger, og syklister og folk på rulleski var langt ifra trygge. De hadde ikke noe godt svar, bare beklaget seg og forklarte at hun vanligvis var så lydig. Og det var den - helt til en hund gikk forbi, eller syklister etc. Merkelige er at de har en hund til, som er så rolig og ikke bryr seg om noe. Men det er ofte den som står i bånd.

 

Jeg er forsåvidt like irritert på hundeeiere som bruker fleksibånd, men nekter å korte inn båndet når de går forbi andre. Skjedde flere ganger at min ble angrepet av de såkalt snille hundene, og eierne såå overrasket for det har jo aldri skjedd før! Det ødela frøkna mi helt, hun ble livredd og utagerende. Hver gang vi endelig hadde kommet langt i treningen, ble hun angrepet igjen og vi var tilbake til start.. Jeg ble ikke redd for å beskytte hunden min for å si det sånn, står ikke å ser på at hunden min blir angrepet ut av det blå altså! Jeg spør (roper HØYT) ofte om de kan ta inn hunden eller roper at vi ikke skal hilse og går langt i grøfta, men til ingen nytte. Eneste som har funket et par ganger er å rope at hunden min har lus.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, nurcos skrev:

Båndtvang gjelder kun fra 1. April til 20. August. Da holder man så klart hunden i bånd med mindre man er på inngjerdet området. 

Tja har man ikke kontroll på hunden sin så er det jo i praksis båndtvang året rundt. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uforståelig at det skal være så vanskelig for hundeeiere å ha bånd på hunden... Min venninne hadde en nydelig tibetansk terrier-valp som ble drept av en løs rottweiler for noen år siden, eieren hadde ikke kontroll i det hele tatt. :(

Har også opplevd under en hyggelig piknik om sommeren at store hunder kommer løpende bort og springer rett oppi all maten vår, og broren min (som er livredd for hunder) lå og slappa av på gresset da han plutselig hadde to store snuter rett oppi ansiktet. Eierne sto langt borte, vi kunne nesten ikke se dem. Prøvde å få dem til å forstå, men de brydde seg ikke. 

Forferdelig irriterende, og også skremmende for oss som ikke er så vant til hunder! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På morgenturen i dag var det to hunder som kom løpende bort til min hund for å hilse. Den første eieren brydde seg ikke i det hele tatt, så knapt bort på meg og gjorde ingen forsøk på å kalle inn sin hund. Den andre forsøkte å rope uten at hunden stoppet. Heldigvis var begge hundene tisper, for min hund er svært skeptisk til andre hannhunder når han selv er i bånd. 

Jeg bor sentralt i Bergen sentrum, så det er ikke som om dette skjedde langt ute på landet eller på steder med lite folk eller trafikk. Sukk. 

Anonymkode: a5110...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, princeofithilien skrev:

Uforståelig at det skal være så vanskelig for hundeeiere å ha bånd på hunden... Min venninne hadde en nydelig tibetansk terrier-valp som ble drept av en løs rottweiler for noen år siden, eieren hadde ikke kontroll i det hele tatt. :(

Har også opplevd under en hyggelig piknik om sommeren at store hunder kommer løpende bort og springer rett oppi all maten vår, og broren min (som er livredd for hunder) lå og slappa av på gresset da han plutselig hadde to store snuter rett oppi ansiktet. Eierne sto langt borte, vi kunne nesten ikke se dem. Prøvde å få dem til å forstå, men de brydde seg ikke. 

Forferdelig irriterende, og også skremmende for oss som ikke er så vant til hunder! 

Så grusomt 😭 At det finnes så mange skumle løse hunder har gjort at jeg ikke vil ha liten hund neste gang jeg skal ha hund, de er så sårbare.. Vil heller ha en stor hund som kan beskytte seg selv ved et angrep.

Anonymkode: 8cb1e...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, nurcos skrev:

Båndtvang gjelder kun fra 1. April til 20. August. Da holder man så klart hunden i bånd med mindre man er på inngjerdet området. 

Feil, båndtvang gjelder hele året om du ikke har kontroll på hunden din.

1 april datoen du viser til er bare en dato for når båndtavngen er absolutt i hele landet, den varierer også noe fra sted til sted - hundeeiere som bruker den som du gjør finner bare unnskyldninger for egen latskap i form av at de enten ikke orker legge inn nok trening til å ha full kontroll om de har behov for å ikke buke bånd eler latskap i form av at de ikke gidder bry seg om andre.

Sitat

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. 
Vilkår for å la hund være løs:

Hunder kan være løse bare når de
a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. 
Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll. 

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. 

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen. 

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

Forøvrig har hundeeier som loven viser også et ansvar når hunden er i bånd. Tror mange med fordel kan tenke seg om når de ferdes ute blant folk og vise hensyn. 

Selv har jeg ikke opplevd at hundene ikke kommer på innkalling, men jeg har likevel alltid lang line når vi ferdes ute på steder hvor jeg vet det er mye folk. Ofte har jeg også lang line på fjellet der jeg ikke forventer møte noen - mest fordi jeg ikke ønsker være den som "mister" hunden min om denne skulle bestemme seg for å ikke komme på kommando fordi jeg bryr meg om bikkja mi..

Endret av Carrot
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lar du den da gå løs? Hvorfor slipper du den ikke heller på et inngjerdet området hvor det ikke er andre hunder? 

Du kan selv mene at hunden din er verdens snilleste, men det hjelper ikke de som er redd for hunder, har selv nervøs hund osv osv. 

Av de jeg har møtt på med løs hund driter 95% av de i at deres hund kommer bort til min hund som er i bånd. De fleste er utrolig ignorante, og nærmest ler når deres hund jakter min hund som er livredd og i bånd.

Jeg trener daglig på at min hund skal bli en trygg hund, men det hjelper ingenting når jeg stadig opplever løse hunder som kommer bort til min. Før dere kritiserer meg for at min hund er usikker må jeg få si at det ikke er min feil, hunden er omplassert og har opplevd mye fælt. Det er uansett ikke noe å kritisere noen for at man har en usikker hund, det kan være 100 grunner til at den er det til tross for god sosialisering som valp. Hunder får veldig lite av tilfeldige korte møter med fremmede hunder, så jeg har ingen behov for at min hund skal hilse på en fremmed hund i 30 sekunder, det er bare stressende for hunden.

Så ja, jeg lurer egentlig bare på hvorfor akkurat DU lar hunden gå løs dersom den ikke lyder deg? Har du en god grunn eller er du bare veldig ignorant til hvordan andre opplever å møte en løs hund de ikke vil møte?

 

Anonymkode: 8cb1e...a41

Hunder skal ikke gå løse på offe tlig sted. Der er det båndtvang hele året. 

Anonymkode: 2a05a...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...