Gå til innhold

Hva er viktig når du ser på leilighet ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal selge leiligheten min om et knapt år, og lurer på om jeg skal gjøre noe med den utover "små ting". Parketten er ganske slitt, ville absolutt ha byttet den ut om jeg selv skulle kjøpt. Det er orginale garderobeskap fra 1975 (hvite, slette, med trådkurver) på hovedsoverommet. Badet er ok. Litt "overmøblert" med fastskrudde skap fra forrige eier, men har fungert helt fint for oss i noen år. Dusjkabinett. Vaskerom trenger en oppussing, men er funksjonelt. Kjøkkenet er av typen HTH, heltre, men ville nok ha byttet det og ut.

Så da blir spørsmålet : skal jeg gjøre noe utover å male og feste noen rester av gulvlister som ikke er kommet opp enda etter nytt garderobeskap på minste soverom ? De fleste leilighetene her har gått for 2 500 000 - 2 900 000. De som har gått høyest , har selvsagt vært veldige fine og nyoppussete. De som har gått lavest, har vært bebodd av eldre mennesker og virkelig oppussingsobjekt (gammel tapet, gammelt bad osv). 

Så spørsmålet blir, ville du helst hatt en totalt nyoppusset leilighet og betalt i toppsjiktet, eller godtatt noe oppussing, og kanskje kjøpt for 200 000 under toppsalgene ?

Anonymkode: f125a...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan bare snakke for meg selv, men min plan er å kjøpe en leilighet med dårligere standard og pusse opp selv. 

Anonymkode: 05aae...4b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Spørs hvilken livssituasjon jeg er i. Jeg har kjøpt og pusset opp boliger før, men nå med et lite barn kunne jeg ikke tenke meg å gå på et slikt prosjekt. Uansett er beliggenhet og planløsning det viktigste. 

Jeg ville spurt megleren hva han/hun syntes, de har som regel en formening om hva som er "verd" å gjøre...

Endret av Puny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er beliggenhet og planløsning det viktigste. Må både bad, kjøkken, stue, og gulv byttes, at det blir veldig mye å gjøre. Så kan det hende jeg hadde trukket meg. Boligen jeg bor i nå, kjøpte jeg grunnet beliggenhet, planløsning, og at uteplassen var totalt skjermet. Veggene var brune og kjøkkenet helt grusomt. Men badet var OK, og gulvene var fine.

Anonymkode: f1a2c...1a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiligheten ligger i 5 etasje i en 6 etasjers terrasseblokk. Jeg har sol hele året inn i stuen, og terrassen er på ca 13 kvm.  Det er to barnehager, og en skole 5 - 10 minutters gåavstand herfra, badeplass er det 15 minutter å gå til. Matbutikk 10 minutter unna. Litt dårlig bussforbindelse (hver halve time). Det er et  rolig og stille område som jeg alltid har opplevd som trygt for ungene mine å vokse opp i. TS

Anonymkode: f125a...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa

Jeg ville kjøpt noe helt nytt, om jeg hadde hatt muligheten. Problemet er at folk har så forskjellig smak, at det du anser som fint, er det ikke sikkert jeg liker. Så jeg ville heller kjøpt noe jeg kunne flikket på selv, enn å betalt for noe jeg ikke likte hundre prosent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal selge leiligheten min om et knapt år, og lurer på om jeg skal gjøre noe med den utover "små ting". Parketten er ganske slitt, ville absolutt ha byttet den ut om jeg selv skulle kjøpt. Det er orginale garderobeskap fra 1975 (hvite, slette, med trådkurver) på hovedsoverommet. Badet er ok. Litt "overmøblert" med fastskrudde skap fra forrige eier, men har fungert helt fint for oss i noen år. Dusjkabinett. Vaskerom trenger en oppussing, men er funksjonelt. Kjøkkenet er av typen HTH, heltre, men ville nok ha byttet det og ut.

Så da blir spørsmålet : skal jeg gjøre noe utover å male og feste noen rester av gulvlister som ikke er kommet opp enda etter nytt garderobeskap på minste soverom ? De fleste leilighetene her har gått for 2 500 000 - 2 900 000. De som har gått høyest , har selvsagt vært veldige fine og nyoppussete. De som har gått lavest, har vært bebodd av eldre mennesker og virkelig oppussingsobjekt (gammel tapet, gammelt bad osv). 

Så spørsmålet blir, ville du helst hatt en totalt nyoppusset leilighet og betalt i toppsjiktet, eller godtatt noe oppussing, og kanskje kjøpt for 200 000 under toppsalgene ?

Anonymkode: f125a...ebb

Beliggenhet, Beliggenhet og Beliggenhet

Anonymkode: 98ba1...a15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første leilighet kjøpte jeg fordi den måtte pusses opp, men det var helt ærlig mye mer styr enn jeg hadde sett for meg (selv med hjelp av proffe familiemedlemmer), så da jeg kjøpte min nåværende leilighet var ett av kriteriene å ikke måtte gjøre store endringer de første 5-6 årene. Skal jeg kjøpe igjen er det heller ikke aktuelt å kjøpe noe som må pusses mye opp, betaler heller litt ekstra for å slippe.

Anonymkode: 2ab37...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bad og kjøkken er kostbart å pusse opp og verken mannen eller jeg er særlig handy, så når vi ser etter bolig er kun boliger hvor bad og kjøkken er temmelig nye aktuelle. Dersom det er flere baderom så er det innafor dersom et av de bør pusses opp etter hvert, så lenge det/de andre ikke behøver å gjøres noe med. Men noen ønsker jo å pusse opp selv for å få det akkurat som de vil ha det, så det kan slå begge veier. Vet om mange som har kjøpt boliger med fine bad og kjøkken og endret på alt med en gang. Så det er absolutt ikke sikkert du får igjen pengene du har lagt i oppussingen. 

Anonymkode: 41eb8...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller hatt en nyoppusset leilighet, eller hvertfall en som ikke krever altfor mye arbeid. Male kan jeg fint gjøre selv, men skru ned skap, skifte parkett osv hadde vært et must for meg at var gjort fra før.

Anonymkode: 7e9f2...418

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke montert noe ekstra garderobeskap om du gjør det kun for å selge. Det blir bare ekstra styr å fjerne det når man skal pusse opp. Dessuten vet du ikke hva slags stil kjøper ønsker. Det er en såpass liten ting at du sikkert bare vil tape det skapet koster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle se på bolig så jeg på:

1. Helst ikke helt nyoppusset. Sanssynligheten for at jeg ville ha den samme stilen som de forrige eierne er ikke stor, og det kjennes veldig bortkastet å male en ny farge over noe som er tydelig nymalt f. eks.

2. Planløsning - eventuelt hvilke vegger som er bærevegger. Jeg vil ha en arealeffektiv og praktisk planløsning. Er det gode muligheter for å endre planløsning så spiller det ikke så mye rolle at den eksisterende er upraktisk.

3. Har boligen det jeg ønsker? Balkong, røropplegg til peis (f.eks), separat kjøkken? Disse tingene er jo veldig individuelt. Noen vil ha åpen kjøkkenløsning, andre ikke osv.

4. Lysforhold. Hvilken vei vender leiligheten? 

 

Personlig tar jeg gjerne litt oppussing på kjøpet. Syntes det er hyggelig, og gjør at jeg føler meg fortere hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har kravene endret seg etter hver leilighet. Standard har vært minst viktig, beliggenhet og planløsning viktigst. Denne gangen var kveldssol, rolig område med lite trafikk og nærhet til naboer (ikke minst) det viktigste. Man lærer så lenge man lever..... De andre tingene er mindre viktig, og noe man kan ta etterhvert. Nyoppusset er ikke dermed sagt min stil, så nei- det er ikke et must. Så lei av bad med mørkegrå gulvfliser og hvite veggfliser..... 

Anonymkode: 956b8...290

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beliggenhet og planløsning er viktigst for meg. Om jeg skal kjøpe en bolig som er dyrere på grunn av at den nettopp er pusset opp, måtte den i så fall vært pusset opp helt i min stil. Så jeg ville helst kjøpt en billigere leilighet som ikke var nyoppusset, så kunne jeg heller gjort den jobben selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som skal kjøpe har klart å skrape sammen til egenkapital. De fleste vil unngå opppussing av bad og kjøkken. Koster mye penger. Gjør bad/ kjøkken attraktivt , så de ser at det de kan vente med oppussing

Jeg hadde ikke kjøpt når jeg må ta bad og kjøkken. Beliggenhet kommer bak planløsning for min del

Anonymkode: 1d14f...3fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det nesten alltid er noen i markedet som foretrekker å pusse opp selv, så litt flikking utover lister høres ikke ut som er noe poeng hos dere. Hadde vært noe annet om dere hadde pusset opp for egen del for et par år siden, men å gjøre mye oppussing rett før man flytter lønner seg sjelden, man får som regel max igjen det man har brukt.

Den siste leiligheten jeg kjøpte ble kjøpt pga. beliggenhet, god skole i nærheten, og at alt utenom bad måtte pusses opp (bad tatt av borettslaget). Jeg har brukt 300000 på å pusse den opp, bla. laget et ekstra soverom,  og har fortsatt gjort et godt kjøp.

Anonymkode: 29a44...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette kommer an på hvem som er bosatt i deres område og hvem dere tror vil kjøpe leiligheten deres. Er det (unge) førstegangskjøpere? Oppusset. Av denne grunnen her:

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange som skal kjøpe har klart å skrape sammen til egenkapital. De fleste vil unngå opppussing av bad og kjøkken. Koster mye penger. Gjør bad/ kjøkken attraktivt , så de ser at det de kan vente med oppussing

Jeg hadde ikke kjøpt når jeg må ta bad og kjøkken. Beliggenhet kommer bak planløsning for min del

Anonymkode: 1d14f...3fe

 

Anonymkode: c2ef9...49b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg styrer unna nyoppusset, fordi jeg hater å ikke få ta beslutninger selv. Jeg ønsker et "blankt ark", som jeg selv kan pusse opp. Siste bolig jeg kjøpte var et oppussingsproskekt det også, men kjøkken var tatt. Hater kjøkkenløsningen, men det er for nytt til at jeg kan forsvare å pusse det opp. 

For min del er beliggenhet, potensiale og uteplass det viktigste når jeg skal kjøpe bolig. 

Men generelt tror jeg at folk foretrekker at det er ok standard, så ingenting haster, og man kan leve med det slik det er en stund, og så ta litt og litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 Beliggenhet/lysforhold er viktigst for meg.

Anonymkode: 04e0f...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beliggenhet, lysforhold og planløsning er.viktigst. 

Det er selvsagt flott om leiligheten er nyoppusset og, men det er svært lite sannsynlig at forrige eier har tatt akkurat de valgene jeg ville tatt selv. Jeg ville derfor foretrukket en leilighet der jeg kunne pusse opp selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...