Gå til innhold

PSMf vs. "spisevindu"/faste. Forvirret!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg har misforstått noe, for i dag leste jeg nokså mye på nett om det som heter PSMF, og der er det jo faktisk ganske strikt hva man skal spise og ikke (bl.a mye mer protein enn jeg spiser, og mindre fett enn jeg spiser....), mens spisevindu på 8 timer som jeg driver med daglig, der spiser jeg "hva jeg vil" innenfor lavkarbo.....

Hva er egentlig forskjellen? Ser ut som PSMF ikke er avgrenset i et tidsrom? eller er det det? Og ser ut som man kun skal drive med PSMF hvis man er sterkt overvektig, trenger raskt ned i vekt til konkurranse eller medisinsk osv, men ikke sammenhengende mer enn 3 uker....?

 

Altså...jeg trodde det jeg drev med var PSMF, men jeg spiser jo LCHFmat i de 8 timene mine hver dag....mens det ser ut som man skal kutte så mye fett i PSMF, og det kalles også en diett og ikke en livstil/kostholdsfilosofi.

Jeg er helt grønn nå kjenner jeg, men vil gjerne lære, for har MYE fett jeg må få av kroppen, ca 20 kg overvektig.

Enlighten me, please? :)

Anonymkode: 7c0f4...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Proteinsparende modifisert faste er som du sier lavfett og lavkarbo. 

Du bedriver periodisk faste. Du spiser innenfor et "vindu" på 8 timer. 

Det er to forskjellige ting. Den første er hva du spiser, den andre er når du spiser. (I tillegg spiser du lavkarbo, men det har ikke noe med periodisk faste å gjøre.) 

Skal du ned i vekt, trenger du å spise mindre (ta inn færre kalorier enn du bruker).

Jo mer fett du har på kroppen, jo raskere kan du gå ned i vekt. Det er ganske enkelt, som man har sagt i alle år, spis mindre, beveg deg mer. Det betyr ikke at det er lett, for du må gjøre det konsekvent, på ordentlig, og lenge. Til gjengjeld trenger du ikke gjøre noe mer enn det, du kan spise hva du vil, og trene hvis du vil. Det betyr at det heller ikke er så vanskelig som man skal ha det til. Men mange liker å gjøre det vanskelig, som en unnskyldning for å slippe, og andre skjønner ikke at slankeguruer også skal ha noe å leve av, så de tar ethvert råd for god fisk.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, periodisk faste er altså ikke det samme som psmf? Jeg trodde det jeg. Har visst surret veldig her. Takk for opplysningene. Jeg ser noen har startet en tråd over her om psfm, så jeg får følge med der og lete mer på nett.

Har du selv prøvd periodisk faste eller psmf? Og hva er intermittent fasting, som så mange youtubere snakker om? Er det det samme som periodisk eller psmf? Hmmmm.......

Anonymkode: 7c0f4...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk faste er norsk for "intermittent fasting". Jeg har forsåvidt prøvd periodisk faste, men det jeg har gjort er ikke noe mer enn å spise alle dagens måltider innenfor 6-8 timer, noe som automatisk skjer når du feks spiser frokost kl 10, lunsj kl 13 og middag kl 17. Det er noe som er verken vanskelig å gjennomføre, hvis man liker å spise sånn, eller medfører noen fordeler, utover de fordelene det gir en person å ha et fast måltidsmønster (gode rutiner/selvtillit/disiplin, muligens appetittregulering).

Det finnes flere varianter av periodisk faste - 16:8 og 18:6 ("leangains"), som allerede nevnt, 20:4 ("the warrior diet"), 23:1 (OMAD eller "one meal a day") - alle disse tallene går på hvor mange timer du faster:spiser - 5:2 ("the fast diet"; eller ekstremvarianten 4:3 - "every other day diet", eller vedlikeholdsversjonen - 6:1) - du spiser som normalt 4, 5 eller 6 dager i uka, og "faster" (spiser 500 eller 600 kalorier per dag) resten av tiden - samt 24 ("eat stop eat") eller 36 timers faste. Det er så mange vinduer og benevnelser at jeg lett kan ha blandet dem sammen, men det er uansett ikke viktig. Poenget er å finne noe du lett kan holde deg til. Det er et teit uttrykk, synes jeg, men det skader ikke at du synes det du gjør er kult. Det er kult å kalle det man gjør "periodisk faste", ikke fullt så kult å kalle det "å spise måltider".

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...