Gå til innhold

Mat til katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kjøper fôr på dyrebutikken, men katten virker ut til å savne å få noe godt.. Hva gir dere? 

Anonymkode: 7f532...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diverse kattegodis med frysetørret eller tørket kyllingkjøtt og fisk, som f.eks. Orijen, Lets Bite, Natural o.l. Når det kommer til godis, som de jo skal ha bare av og til, så er jeg mindre nøye på hvor jeg kjøper det. Da kan jeg gjerne kjøpe vanlig godis på dagligvarebutikk dersom kattene liker det. Ene katten min liker alt mens den andre er veldig kresen.

Anonymkode: 536ce...e02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller misforsto jeg nå? Tenkte du hvilken mat vi gir? Mine katter får Orijen, Acana, Canagan, Brit Care og Applaws. Våtfor kjøper jeg både på dagligvarebutikk, dyrebutikk, hos veterinær og på nett. Mine katter får både Sheba, Gourmet, Applaws, Royal Canin o.l.

Anonymkode: 536ce...e02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner å få noe godt? Ikke tilegn dyr menneskelige følelser. 

 

Men dersom DU savner å gi den noe godt så er sei et godt alternativ. Kjøp sånn fryst blokk på butikken. Ellers har jeg pleid å bare kjøpe noe kattegodt fra dyrebutikken. 

Anonymkode: 604f4...e74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe noen bokser våtmat på dyrebutikken?

De fleste katter synes godt om vårmat :)  Variasjon betyr faktisk noe for en katt. De blir matleie de også når de har fått samme maten veldig lenge. 

Anonymkode: 1a72e...a91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å kjøpe noen bokser våtmat på dyrebutikken?

De fleste katter synes godt om vårmat :)  Variasjon betyr faktisk noe for en katt. De blir matleie de også når de har fått samme maten veldig lenge. 

Anonymkode: 1a72e...a91

Enig med deg, - de liker litt variasjon i kosten. Vi gir også våtmat på boks + brødskiver med leverpostei, kjøttpålegg og middagsrester. Melk må unngås da det gir diarè, men det går greit med litt ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kattene våre veksler mellom tørrfôr for steriliserte katter og tørrfôr for utendørs katter fra royal canin 

De elsker våtfor, så hver morgen når de kommer inn (de er ute om natta) så deler de en pose. 

Bruker også å kjøpe catnipdrops til de på dyrebutikken.

Favoritten er kokt fisk. Så om våren, sommeren og tidlighøst får de ofte nykokt ferskfisk. De ligger seriøst rett ut i matkoma etterpå :) 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner ikke å gi noe godt.. Men katten virker matlei. Den er veldig på vår mat og lusker rundt og vil ta. Vi kan til tider ikke la ting ligge fremme. I går hadde han fått løs på brødposen. Så tenkte at å knaske på samme type mat dag ut og dag inn var blitt kjedelig og trist for katten. Vi har gitt samme mat i 9 mnd. 

Anonymkode: 7f532...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips. 

Anonymkode: 7f532...20a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg savner ikke å gi noe godt.. Men katten virker matlei. Den er veldig på vår mat og lusker rundt og vil ta. Vi kan til tider ikke la ting ligge fremme. I går hadde han fått løs på brødposen. Så tenkte at å knaske på samme type mat dag ut og dag inn var blitt kjedelig og trist for katten. Vi har gitt samme mat i 9 mnd. 

Anonymkode: 7f532...20a

Så klart blir katter matlei om de bare får en type tørrfôr dag inn og dag ut. 

Anonymkode: 604f4...e74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så klart blir katter matlei om de bare får en type tørrfôr dag inn og dag ut. 

Anonymkode: 604f4...e74

Ok. Jeg fikk tre-fire brosjyrer med da vi adopterte den, men sto ingenting om akkurat dette så har ikke tatt stilling til dette før nå. 

Anonymkode: 7f532...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk også på at en katt ikke har mulighet til å lære seg at det finnes andre typer mat der ute (med mindre han/hun finner det ut selv ved å stjele mat, noe som absolutt ikke er bra siden han/hun kan finne på å spise noe som er giftig for katter).

En katt kan ikke se hva andre katter spiser, og dermed bli sjalu. De kan ikke se reklamer på TVen om gode kattmat-typer, eller bli anbefalt noe godt av en kompis. De spiser den maten du som eier gir de, for de har ikke mulighet til å skaffe egen mat fra butikken. Hvis de ikke vet at det finnes andre typer kattemat der ute, kan de heller ikke savne det.

Her i huset bytter jeg aldri mat hvis de av en eller annen grunn ikke vil spise. Er de sulten nok så spiser de. Hvis ikke bør de tas med til dyrlege. Det er svært, svært sjeldent at en frisk katt sulter seg selv i hjel foran ei full matskål med spiselig kattemat, bare fordi den synes tørrfôret er kjedelig. De har da overlevelsesintinkt som alle oss andre vesener, og både mage og hjerne vil si ifra at nå må de spise den maten de finner.

Så pass på å ikke gi etter hvis de nekter å spise. Da lærer de seg at hvis de nekter å spise, vil de få enda bedre mat. Til slutt har du i verste fall en katt som bare kan spise visse typer rå fisk/kjøtt, og andre ting den har funnet ut at den elsker, mens den kan gå dagesvis uten å spise noe annet.

Når det kommer til kattene mine, får de av og til godbiter. Det varierer når de får, og hvor mye de får. Men jeg vil kanskje si at i gjennomsnitt får de noen små godbiter et par ganger i uka. Godbiter, kos, leking og annet spennende de fyller dagene sine med er nok til at de er lykkelige - selv om de "bare" får det samme gamle tørrfôret hele tiden.

Anonymkode: 9a3a4...c1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt katt omtrent siden jeg ble født for 50 år siden, og de har alltid fått variert kost. Aldri opplevd at de har blitt kresne og bare vil ha én type mat. Hovedfôret er tørrfôr, mens det andre har vært for variasjonen.

Anonymkode: 5566a...0b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gir våre katter 2-3 typer tørrfôr fra dyrebutikk, og våtfor et par ganger i uken. Kattesnop en gang i blant. Hvis jeg lager middag med kjøttdeig/fisk/kotelett eller lignende, skjærer jeg alltid av litt til kattene før jeg krydrer. De får det rått. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg fikk tre-fire brosjyrer med da vi adopterte den, men sto ingenting om akkurat dette så har ikke tatt stilling til dette før nå. 

Anonymkode: 7f532...20a

Noen ting må man bare bruke huet på 

Anonymkode: 604f4...e74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen ting må man bare bruke huet på 

Anonymkode: 604f4...e74

er jo derfor jeg spør, herregud

Anonymkode: 7f532...20a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har aldri fått menneskemat, og maser dermed aldri om å få det heller. 
Dem får sjelden våtfor, og maser dermed aldri om det. 
Når jeg har fosterkatter, så blir det ofte satt fram andre typer tørrfor, mine nekter spise det. 
Dem har fått samme type tørrfor i over ett år, og viser null tegn til å være matlei. 

Katter er vanedyr. Blir dem vant til variert kost vil dem kreve det. Blir dem vant til godteri, vil dem kreve det. Blir dem vant til våtfor hver dag, så vil dem kreve det. Blir dem vant til at det "faller ned noe godt" når mennesker lager mat/spiser, så krever dem det. 

Mine er vant til at det aldri faller noe ned når jeg lager meg mat, dermed gidder dem ikke være på kjøkkenet engang. 

Anonymkode: cf5f1...185

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så klart blir katter matlei om de bare får en type tørrfôr dag inn og dag ut. 

Anonymkode: 604f4...e74

Ja, på lik linje med ville kattedyr som spiser mus og fugler dag ut og dag inn ;)
Katter har færre smaksløker enn mennesker og har ikke helt samme forholdet til mat som oss, så de blir ikke mer matleie enn vi gjør dem til. Å variere kosten deres og gi dem snacks er minst like mye for oss selv som for katten.

Anonymkode: 536ce...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, på lik linje med ville kattedyr som spiser mus og fugler dag ut og dag inn ;)
Katter har færre smaksløker enn mennesker og har ikke helt samme forholdet til mat som oss, så de blir ikke mer matleie enn vi gjør dem til. Å variere kosten deres og gi dem snacks er minst like mye for oss selv som for katten.

Anonymkode: 536ce...e02

For noe tull! Kan ikke sammenligne villkatter som lever av fangsten sin, og en katt som for servert noen tørre kuler hver eneste bidige dag!! Kattene våre viser jo tydelig at den heller vil ha feks våtfor framfor tørrfôr av og til. At mange katter liker litt variasjon er jo tydelig! Men så er det også noen katter som kun vil ha tørrfôr fordi dem er vant med dette fra dem var liten. 

Våtfor minner katten mer om å spise byttedyret sitt. Og at katten liker snacksen sin bedre enn tørrfôr er ihvertfall tilfellet her hos oss. Vi har en slik aktiviseringsleke der vi legger en snack i flere rom, så skal katten selv finne ut hvordan han åpner dem. Han klarer fint å åpne alle. Vi la en gang en snack og en tørrfor bit i annen hvert rom. Han spiste kun snacksen! Tørrfor lå igjen.

Spiser vi reker en lørdagskveld da har vi to katter som sitter nedenfor bordet og nærmest tigger om å få smake.

 

Våre katter får en halv porsjon våtfor hver om morgenen. Vi varierer på hvilket merke vi kjøper. Ellers tørrfor og en liten snack innimellom. 

 

 

 

Anonymkode: 1ff67...6ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...