Gå til innhold

Bunad i Telemark?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer litt på bunader. Jeg har bunad selv, men lurer på hvilke andre bunader jeg kunne ha valgt om jeg ikke hadde valgt den jeg har nå. Min oldemor, mammas mormor, kom fra Kilebygda, som tilhører Skien. Vet også at hennes besteforeldre på mors side kom fra Gjerpen, i Skien.

Hvilken bunad går folk (flest) fra Skien med? Øst-/Vest-Telemark, eller ingen av disse? (Ikke alle, selvfølgelig, hehe.)
I følge Wikipedia består regionen Aust-Telemark av Bø, Hjartdal, Nome, Notodden, Sauherad og Tinn. Vest-Telemark består av Vinje, Tokke, Seljord, Kviteseid, Fyresdal og Nissedal. Skien går under distriktet Grønland...

Anonymkode: 8226a...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med "(Ikke alle, selvfølgelig, hehe.)" mener jeg "ikke alle går med bunaden fra sitt eget distrikt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge akkurat den bunaden du har lyst på

Anonymkode: b125c...db6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Skien selv, og her går folk med alle typer bunad, utfra hvor de egentlig kommer fra, MEN det som går igjen er Øst-Telemark og beltestakk (rosa og lilla er mest vanlig). Disse er ihvertfall mest synlige på 17.mai. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rask titt på kartet forteller at Grenland (ikke Grønland) tilhører Øst-Telemark. :) Som brukeren over sier, det vanligste er Øst-Telemark og beltestakk i ulike varianter. Om jeg husker rett fra jeg bodde der, er nok beltestakken vanligst blant de unge. Utrolig flotte bunader, begge to.

Avsporingen til temaet, men noe av det koseligste jeg visste da jeg bodde østpå, var å kle på meg bunaden min på 17. mai. Den er fra Vest-Agder, og skiller seg ut blant alle Telemarksbunadene. Det er gøy å få et hint om folks opphav gjennom bunaden.

Anonymkode: a5add...737

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En rask titt på kartet forteller at Grenland (ikke Grønland) tilhører Øst-Telemark. :) Som brukeren over sier, det vanligste er Øst-Telemark og beltestakk i ulike varianter. Om jeg husker rett fra jeg bodde der, er nok beltestakken vanligst blant de unge. Utrolig flotte bunader, begge to.

Avsporingen til temaet, men noe av det koseligste jeg visste da jeg bodde østpå, var å kle på meg bunaden min på 17. mai. Den er fra Vest-Agder, og skiller seg ut blant alle Telemarksbunadene. Det er gøy å få et hint om folks opphav gjennom bunaden.

Anonymkode: a5add...737

Mente selvfølgelig Grenland!! Herregud, jeg gikk inn på siden om Grenland igjen og tenkte "skrev jeg Grønland nå? Og ikke Grenland?" men så glemte jeg å sjekke det... ;)

Utrolig flotte begge to, ja! :) Jeg er også enig med at det er gøy å se hvor folk kommer fra med tanke på bunaden, og jeg har valgt den hvor jeg selv kommer fra :) Jeg har slekt fra Follo i Akershus, Frosta og Trondheim i Trøndelag (Frosta var i Nord-Trøndelag), Sigdal i Buskerud, Helgelandskysten i Nordland, og Skien i Telemark, så hadde litt å velge i, kan man si! Men den bunaden jeg har nå, er ikke så vanlig å ha, og det er jo litt gøy det også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan velge akkurat den bunaden du har lyst på

Anonymkode: b125c...db6

Det var det jeg mente med "folk flest". De fleste velger bunad fra hvor de selv kommer fra, ikke hvor slekten langt tilbake kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, gurkemeie said:

Mente selvfølgelig Grenland!! Herregud, jeg gikk inn på siden om Grenland igjen og tenkte "skrev jeg Grønland nå? Og ikke Grenland?" men så glemte jeg å sjekke det... ;)

Utrolig flotte begge to, ja! :) Jeg er også enig med at det er gøy å se hvor folk kommer fra med tanke på bunaden, og jeg har valgt den hvor jeg selv kommer fra :) Jeg har slekt fra Follo i Akershus, Frosta og Trondheim i Trøndelag (Frosta var i Nord-Trøndelag), Sigdal i Buskerud, Helgelandskysten i Nordland, og Skien i Telemark, så hadde litt å velge i, kan man si! Men den bunaden jeg har nå, er ikke så vanlig å ha, og det er jo litt gøy det også :) 

Det er fort gjort. :)

Jeg hadde mange muligheter selv. Tilbake til besteforeldre er slekta fra Trøndelag, Østfold, Nordland og Vest-Agder. I tillegg bodde jeg i Skien store deler av oppveksten. Av de fem mulighetene jeg hadde, har jeg også bodd i tre av fylkene, så det var slik sett ikke et åpenbart valg, men jeg ble til slutt veldig fornøyd. Den representerer en viktig del av hvem jeg er. :)

Anonymkode: a5add...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født, oppvokst og nå bosatt i Grenland. Det stemmer at de bunadene som hører til distriktet her er Øst-Telemark (og i mine øyne er denne den riktige) og Beltestakken. Jeg er i 20-årene og ønsket meg øst-telemakrsbunad til konfirmasjonen fordi "alle" de andre skulle ha beltestakk. den er like vanlig nå, men het den ikke Bø-stakk før? Jeg mener den opprinnelig er fra Bø, litt lenger nord :-) 

Anonymkode: c5602...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lilla beltedyr bunad. Er fra Bø. 

Anonymkode: 7906d...ed3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.3.2018 at 11:27 AM, AnonymBruker said:

En rask titt på kartet forteller at Grenland (ikke Grønland) tilhører Øst-Telemark.
Anonymkode: a5add...737

Nei, Telemark og Grenland (og Vestmar) er distrikter som ligger i et fylke som har fått navnet Telemark (så lenge det varer, ting skjer på det området).
Siden distriktet Telemark er så stort (i flatemål) sammenlignet med de andre, og på grunn av markante kulturforskjeller innad, er det vanlig å dele Telemark i to: Vest- og Øst-Telemark, slik at fylket regnes å ha fire distrikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.3.2018 at 9:46 PM, AnonymBruker said:

Min oldemor, mammas mormor, kom fra Kilebygda, som tilhører Skien. Vet også at hennes besteforeldre på mors side kom fra Gjerpen, i Skien.

Både Solum (Kilebygda) og Gjerpen har helt klart mer til felles med Øst-Telemark enn Vest-Telemark kulturelt sett., så det valget burde være lett.

Anonymkode: 459f6...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2018 den 0.05, AnonymBruker skrev:

Jeg har lilla beltedyr bunad. Er fra Bø. 

Anonymkode: 7906d...ed3

:fnise: 

Anonymkode: 37c54...dc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.3.2018 den 0.05, AnonymBruker skrev:

Jeg har lilla beltedyr bunad. Er fra Bø. 

Anonymkode: 7906d...ed3

Beltedyr har vel ikke bunad??? :sjokkert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...