Gå til innhold

Noen med vett på båt/sjø?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal ut med båt i morgen og er egentlig ganske redd å være på sjøen. Båten jeg skal ut med er ganske stor (63,8m lang og 13m bred), det er et forskningsfartøy som blir brukt i både Barentshavet og Norskehavet. Det er meldt vind med opptil 10m/s, men jeg tror vi stort sett skal være innenskjærs. Kommer man til å merke vinden på båten? Vil det bli store bølger? Jeg er som sagt veldig redd til sjøs og trenger å vite hva jeg kan forvente meg. 

På forhånd takk for alle svar, det settes det stor pris på! 

Anonymkode: 26beb...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du har noe å frykte,10m/ er frisk bris-liten kuling. Det blir nok ikke særlig store bølger, i allfall ikke innenskjærs. Og det er jo en temmelig stor båt, tviler på om du kommer til å merke stort. Lykke til :)

 

Anonymkode: 36a66...4e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs? Hva er du redd for? Frisk bris og bølger på en meter er ikke noe å frykte. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet litt og tror jeg vet hvilket fartøy du skal ut med, og der kan du føle deg aldeles helt trygg! Jeg har vært ute med akkurat det skipet i langt sterkere vind og røffe farvann selv da jeg studerte, og det går veldig bra! Hvis dere skal utaskjærs kan det hende du vil kjenne dønninger, men innaskjærs og 10 m/s er virkelig ikke noe problem. Hilsen landkrabbe som seiler på Mjøsa til vanlig. På det skipet har jeg både vært med på seismiske undersøkelser og trålet etter reker :) 

Anonymkode: 5bb27...f21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten er bygget for å tåle mye mer vind og bølger enn det kommer til å være i morgen. En kaptein som har passasjerer om bord kommer heller ikke til å ta unødvendige sjanser. Dessuten regner jeg med at dere får en sikkerhetsbriefing før dere drar ut. 

Jeg har jobbet på båter i forskjellig størrelse i nesten 20 år og i allslags vær, og jeg har aldri vært redd. Min enkle regel er at det ikke er noen grunn til panikk før maskinistene begynner å løpe.

Anonymkode: 601bb...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar, det var svært betryggende og jeg føler meg mye lettere til sinns! 

Anonymkode: 26beb...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de andre sier, det er helt trygt å være ute i en såpass stor båt i liten kuling.
Personlig har jeg vært på en omtrent like stor båt i åpen sjø i full orkan, og det var helt trygt de minuttene det varte før vi kom innaskjærs, men frister ikke til gjentakelse.

Nå kjenner ikke jeg til hvilken båt du skal med, ei heller kjenner jeg til hvor stor bølgehøyde som er meldt, men vær oppmerksom på at det kan føles litt ubehagelig hvis du ikke er vant til båters bevegelse.
Skip med høyt tyngdepunkt reagerer raskere på bølgene, og har krappere bevegelser, slik at det kan føles litt mer ubehagelig enn ved skip med lavere tyngdepunkt, som er litt seigere både med å legge seg over, og å rette seg opp igjen.
Dette sier jeg bare for at du skal forstå at det er helt naturlig, og at det er ingenting å være redd for, annet enn hvis du har lett for å bli reisesyk.

Anonymkode: 6cfe5...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke er helt på viddene, så mistenker jeg at dere fikk et litt uventet utfall av utferden med skipet i dag??! 

Anonymkode: 5bb27...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg ikke er helt på viddene, så mistenker jeg at dere fikk et litt uventet utfall av utferden med skipet i dag??! 

Anonymkode: 5bb27...f21

Tenkte det samme da jeg så på nyhetene. Håper det går greit med Ts.

Anonymkode: 601bb...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...