Gå til innhold

En hel dag alene i Oslo- aldri vært der!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest JeSuisLouise

De har utrolig god burger på Kverneriet på Majorstuen altså! Anbefaler også shopping i Bogstadveien som flere nevner. Nå vet jeg ikke budsjettet ditt men Eger på Karl Johan har også mye fint, selv om det er dyrt. Er gøy å bare gå rundt der. 

Frognerparken er koselig om det ikke er for kaldt, også ville jeg dratt innom Mathallen ved Grünerløkka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for alle tilbakemeldinger hittil! For en respons til FrøkenUviten🙈

Bogstadveien, Akerselva, Slottsparken og grünerløkka er notert foreløpig😃 Har også notert blant annet Zara og lush fordi «alle» handler der. Får ta en titt, selv om jeg tviler på at det er noe for meg. 

Jeg er ikke på jakt etter noe spesielt. Kjøper klær jeg syns er fine, både fra Cubus og Steen og strøm så her er det bare å komme med forslag 😃

Er ikke super interessert i museum, men gir det gjerne en sjanse om tiden strekker til😊

Anonymkode: 59922...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt t-banen opp til majorstua og sett Vigelandsparken, så gått nedover bogstadveien, gjennom slottsparken og ned karl Johan :) Dersom du skal shoppe på hver en butikk rekker du nok ikke hele strekningen, men har du noen timer er det dette jeg ville gjort i Oslo. Mange fine cafeer på veien ned også :) Ellers er Grunerløkka fint, men for et første besøk i Oslo kan du godt la deg gå i turistfella vil jeg si :) 

Anonymkode: 7dec3...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en 22-åring som vil se litt av byen og kikke i butikker:

Gå fra Oslo s opp til Stortinget, rundt Egertorget er det Steen og Strøm, Eger, dyre butikker, Zara, Lush, H&M i KJ er veldig stor og har noe klær andre butikker ikke har, Cecilie Melli har en del fine og ganske rimelige smykker, Weekday, Monki, Mango, Carlings, Floyd, Filippa K. Fra Stortinget kan du gå opp til Slottet og videre til Hegdehaugsveien og opp Bogstadveien hvor de har COS og Brandy Melville, som visst er populært blant unge jenter.

Hvis du trenger treningstøy og slik ligger det flere store sportsbutikker i Storgata. Der kan du spise på Illegal burger, Kulturhuset, Rice bowl. 

Ellers er Byporten er bra kjøpesenter med en del spesielle butikker, blant annet Lush, Vila, Makeupstore. 

Operaen er fin og det er også festningen og Aker brygge. 

Anonymkode: 10ad8...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shopping; Flust av vintagebutikker på Løkka som er morsomme og se i. Gå av på trikken på Birkelunden og jobb deg nedover til du kommer til eventyrbrua. I karl johan og omegn har du alt, fra rimelige kjedebutikker til de mer ekslusive merkene (paleet, egertorget osv)

Lunsj; På mathallen har de mye god og forskjellig mat, og du finner garantert noe du har lyst på. Du kan kjøpe deg is til dessert, mens du trasker mot sentrum. Er du glad i indisk er New anarkali på løkka kjempegod. Ellers er det masse digg å billig mat på Grønland, hvis du liker det litt eksotisk.

Ting å gjøre; 22 juli museet ved regjeringskvartalet (gratis), astrup fearnly museet, gå på operataket og stikke på sørenga (mange bra resturanter) Ellers er det kjempefint på frogner, og vigelandsparken er fin hvis du ikke har vært der før. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med solskinnet i hovedstaden om dagen ville jeg faktisk foreslått å tilbringe en del tid i "turistfelle" nummer én: Aker brygge. Masse butikker, masse herlig folkeliv i solskinnet og en del spennende å se på ellers (Astrup Fearnley, moderne arkitektur og fin park på Tjuvholmen).

Anonymkode: fe367...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med solskinnet i hovedstaden om dagen ville jeg faktisk foreslått å tilbringe en del tid i "turistfelle" nummer én: Aker brygge. Masse butikker, masse herlig folkeliv i solskinnet og en del spennende å se på ellers (Astrup Fearnley, moderne arkitektur og fin park på Tjuvholmen).

Anonymkode: fe367...d01

Litt enig med deg. Aker brygge og Tjuvholmen er ikke et sted jeg gidder å kaste bort pengene mine (dyrt), men det er blitt fantastisk fint der, og på en solskinnsdag kommer stedet virkelig til sin rett. Kombinerer du dette med en rusletur på Grønland, kanskje kombinert med lunch til en billig penge så har du fått sett forskjellen mellom øst og vest også :) 

Grunerløkka er forresten min favorittbydel, der er det så mange litt anderledes butikker og koselige kafeèr. Men er det i hovedsak shopping i diverse kjedebutikker du ikke har tilgang til hjemme som frister, så er det ikke noe galt med å bruke dagen på Oslo City og på Karl Johan.

Google er også en fin ting. Med begrenset tid i byen er det lurt å plotte inn litt adresser, kollektivtransport og lignende :) 

Anonymkode: 444ac...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner enkelt veien til Oslo City, byporten og Karl johans gate, og derifra Glassmagasinet om du vil kikke i butikker.
Men vil du virkelig se hva oslo har å by på ville jeg tatt øy-båten fra Aker brygge (også enkelt å finne) til en eller flere av øyene i oslo fjorden og ruslet litt der, spist på cafe og tatt neste båt videre (går en gang i timen). Utsikten fra fjorden og inn mot oslo by er flott, og ved å besøke en av øyene vil du se at oslo har mer å by på enn hektiske gater og gråstein :)
Rett ved aker brygge ligger også Akershus festning som er en stor borg med tilhørende museum, om du interesserer deg for sånt, og der ligger også stallen for politihestene i byen. Litt slottsaktig å gå gjennom området der :)
Av gode restauranter ligger det mange i sidegatene til karl johan, og fridays og egon øverst i karl johans gate, som er en rett gate fra oslo S og opp til slottet (som også er verdt å se, på baksiden av slottet er det en nydelig hage med alle mulige blomster, kanskje ikke som står i full blomst nå men konstruksjonen der er minneverdig og magisk!).
Ellers er det veldig god mat på grunerløkka og grønland som ikke er i restuarant pris-klasse men litt rimeligere :)

Anonymkode: 034bb...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått fra sentrum gjennom Torggata. I enden av den gata er det masse spennende og rimelig restauranter, ikke voldsomt tiltalende fra utsiden men... deretter over broen til Grünerløkka. Restauranter og butikker overalt. 

Evt Bogstadveien og Majorstuen + Frognerparken. 

Google maps og ruter reise appen. 😉

Anonymkode: 04e30...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått masse gode shoppingtips, si fra når du har fått lagt litt planer og vet hvor du skal så kan du få gode restauranttips også. Ikke gå på Egon og Fridays, det er så mye bedre restauranter i Oslo som ikke nødvendigvis er noe dyrere enn turistfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå fra Majorstua ned Bogstadveien og til Slottsparken,deretter følger du Karl Johan til Domkirka og svinger inn Torggata. Følg veien rett frem over elva og du er i Markveien. Gå til Birkelunden. (Da har du gått bogstadveien-karl johan-torggata-markveien og gått med deg de viktigste shoppinggatene) deretter tar du trikk 11/12 eller 13NED til byen igjen,gå av på Brugata og fortsett langs Grønlandsleiret til Oslo gate,ta så trikk 19 og gå av på National,der er det kort vei til Aker Brygge. Derfra kan du ta trikk 12 igjen til Vigelandsparken  (som ligger på Majorstua/Frogner) da har du fått med deg de fleste severdigheter og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...