Gå til innhold

En hel dag alene i Oslo- aldri vært der!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært i Oslo, uten om på Oslo S og Latter. Jeg skal på et kurs i Oslo til uken, men tenkte å dra innover om morgenen slik at jeg har hele dagen til å se, oppleve, og kikke i butikker «alle» snakker om og butikker vi ikke har på tettstedet jeg kommer fra.

Hva bør jeg oppleve og se i Oslo, hvis du skulle valgt en ting? 

Hvilke butikker bør jeg innom? 

Hvolke restauranter har god lunsj (og kanskje middag)?

Jeg er som sagt ikke kjent. Jeg vet hvor Oslo s er, og that’s it.

Anonymkode: 59922...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle jeg tilbragt en dag i Oslo (uten å være kjent) så ville jeg kort og greit tasset oppover Karl Johan. Der er det nok butikker til å slå ihel ganske mange timer og så har du jo slottet i andre enden. Nå er det sikkert andre som har bedre peiling på gode spisesteder enn meg, men det er iallefall litt av hvert å velge mellom langs Karl Johan eller rett i nærheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sirah skrev:

Skulle jeg tilbragt en dag i Oslo (uten å være kjent) så ville jeg kort og greit tasset oppover Karl Johan. Der er det nok butikker til å slå ihel ganske mange timer og så har du jo slottet i andre enden. Nå er det sikkert andre som har bedre peiling på gode spisesteder enn meg, men det er iallefall litt av hvert å velge mellom langs Karl Johan eller rett i nærheten.

Takk for tips 😊 Jeg tenkte å ta en tur på Karl Johan. Gleder meg veldig til å bare tusle rundt i min egen verden og se på folk😂

Anonymkode: 59922...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips 😊 Jeg tenkte å ta en tur på Karl Johan. Gleder meg veldig til å bare tusle rundt i min egen verden og se på folk😂

Anonymkode: 59922...b0c

Å se på folk kan du lett bruke en dag på 😂 Kos deg masse! Du får sikkert mange andre spennende tips dersom det ikke er nok rare folk ute til at du klarer å bruke nok timer på det 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller dratt til Grønland enn Karl Johan. Mye mer eksotisk og spennende. 

Anonymkode: 4f077...a34

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operataket og omvisning hvis det er den dagen. Liker du kunst er Astrup Fearnley museet på tjuvholmen verdt et besøk. Nobelfredssenter i Vestbanen likte jeg veldig godt.  Utrolig mye interessant å gjøre i Oslo, men ikke lett å rekke alt på en dag. God tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bogstadveien! Nå vet jeg ikke hvor lite tettstedet ditt er, og hva de har der, eller hvor gammel du er, eller ditt kjønn, så da svarer jeg bare butikker jeg liker:

Cos

tatler

edblad

lille vinkel sko

filippa K

Zara

shoe lounge

 

vlle spist på døgnvil burger, habibi, delicatessen tapas, eller tijuana

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis været tillater det er det ganske fint å ta trikken til Birkelunden og rusle nedover Grünerløkka krysse Akerselva og bort torggata i sentrum. Er mange butikker og kafeer hele veien :)

Anonymkode: 53abc...f2e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsatt til noen andre, ville jeg styrt unna Karl Johan.

Sjekk heller ut Tjuvholmen, Løkka eller Bogstadveien.... eller hva med å bare ta en tur i Vigelandsparken, gå på cafe og se på folk? Støtter også oppom Astrup Fearnley museet, det er helt topp!

Anonymkode: 5609b...a69

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Johan er egentlig bare en turistfelle, ta en titt men ikke kast bort for mye tid der. Oslo har mye mer å tilby.

Anonymkode: dd264...3ed

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj mange gode tips! 

Jeg glemte å skrive litt om meg selv:

Jeg er en 22 år jente som kommer fra/bor på et tettsted med to matbutikker, Bikbok, Cubus og lindex😂 Derfor er mye av interesse 😂👏🏻

Anonymkode: 59922...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

I motsatt til noen andre, ville jeg styrt unna Karl Johan.

Sjekk heller ut Tjuvholmen, Løkka eller Bogstadveien.... eller hva med å bare ta en tur i Vigelandsparken, gå på cafe og se på folk? Støtter også oppom Astrup Fearnley museet, det er helt topp!

Anonymkode: 5609b...a69

Astrup Fearnley er helt topp og de har en halv ku ;)

TS, kom på at det også er fint å gå fra Oslo S og langs havnepromenaden bort til Aker Brygge og Tjuvholmen.

Anonymkode: 53abc...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, si det. Jeg er ikke særlig god på butikker og spisesteder, men kjenner byens geografi og strøk godt. Oslo S er selvfølgelig et ålreit sted å starte, og du kan spasere nedom operaen og eventuelt ut til Sørenga og ta en kikk, men ellers er området rundt sentralstrasjonen neppe det jeg ville prioritert. Det er ikke dritfarlig og kjempeekkelt, men det er bygget for effektivitet og funksjon og folk haster stort sett bare forbi på vei fra A til B. Sånn er det i ganske mye av sentrum. De fleste har nok med sitt. Det er ikke uvennlighet, bare rutine, men kanskje ikke det aller triveligste for de som er der nettopp for å se på folk og spasere rundt og kose seg.

Så spørs det jo litt hva du vil se, da. Vil du se det rareste og mest fremmede er nå en tur til Grønland ålreit, og da kan man spasere oppover til Grünerløkka. Man kan fint gå seg bort der, og på Grünerløkka er det et utall ålreite spisesteder å velge blant. Er man typen til å trives der kan man godt bruke hele dagen på det.

Spaserer du derimot oppover Karl Johan i stedet passerer du Stortinget, Spikersuppa og Nationaltheatret og ender opp ved Slottet. I et annet hjørne av Slottsparken begynner Bogstadveien (vel, teknisk sett Hegdehaugsveien, så begynner den å hete Bogstadveien etter en del kvartaler). Det er vel å anse som vestkantens handlegate med en haug med butikker, selv om utvalget ikke nødvendigvis er radikalt annerledes enn andre steder. Jeg trives ellers veldig godt på St. Hanshaugen, det er et veldig fint sted å bo og parken er koselig om sommeren, men det er tynt med severdigheter og kanskje ikke egentlig så mye å kikke på.

Ellers tenker jeg vel at du kan ta en tur ned på Aker Brygge og ut på Tjuvholmen. Astrup Fearnley-museet ligger på sistnevnte. Bare å begynne å gå fra Nationaltheatret, så begynner du på Aker Brygge nærmest med en gang og bare går langs vannet helt ut. Rådhuset er ikke særlig vakkert, men med Akershus festning som strekker seg utover er det ålreit. Skulle du få lyst til det går det en rutebåt rundt til de ulike "osloøyene" fra nede ved rådhuset, den tar en times tid og går på vanlig oslobillett, men det er kanskje ikke noe å prioritere i dette været.

Frognerparken er fin, og har du ikke vært og sett Vigelands skulpturer er det vel noe mange tenker de bør ha gjort, men noe absolutt must er det selvfølgelig ikke for en ung dame som er her en dag. Bygdøy har en haug med muséer, men det spørs også helt på interessen og er nok enda mer populært i sommerhalvåret. Om du vil kan du ta en tur opp i Holmenkollen eller helt til Frognerseteren og Kafé Seterstua, selv om skiskytterne vel er ferdige innen da, men det tar en god stund opp og ned med banen om du bare skal slå ihjel noen timer. 

Det er nok ikke noe problem å finne seg ting å gjøre, altså. Jeg ville ikke surret bort for mye tid like ved Oslo S og på Karl Johan, men det er bare meg. Du får uansett være hjertelig velkommen :) 

Anonymkode: 84f92...e62

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj mange gode tips! 

Jeg glemte å skrive litt om meg selv:

Jeg er en 22 år jente som kommer fra/bor på et tettsted med to matbutikker, Bikbok, Cubus og lindex😂 Derfor er mye av interesse 😂👏🏻

Anonymkode: 59922...b0c

Da vil du kanskje ha litt billigere butikker? Gina trikot, Monki...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri vært i Oslo, uten om på Oslo S og Latter. Jeg skal på et kurs i Oslo til uken, men tenkte å dra innover om morgenen slik at jeg har hele dagen til å se, oppleve, og kikke i butikker «alle» snakker om og butikker vi ikke har på tettstedet jeg kommer fra.

Hva bør jeg oppleve og se i Oslo, hvis du skulle valgt en ting? 

Hvilke butikker bør jeg innom? 

Hvolke restauranter har god lunsj (og kanskje middag)?

Jeg er som sagt ikke kjent. Jeg vet hvor Oslo s er, og that’s it.

Anonymkode: 59922...b0c

Du har ikke gått glipp av noe så er det sagt. Kjøpesentre og masse butikker gjør på ingen måter noen mennesker lykkelige. Håper for gudskyll du ikke reiser alene. 

Anonymkode: eabc2...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du glad i museer, så er det jo veldig mange fine rundt sentrum. 

Anonymkode: 6af29...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis jeg kun kunne spise en plass ville jeg valgt Delicatessen, Maemo eller Dinner.

Butikkene suger egentlig. Ingenting spennende i Oslo som man ikke finner i skikkelige byer.

Ville også stukket innom The Lannisters for å drikke meg moderat drita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta trikk til Birkelunden (eller gå opp langs Akerselva), og så kan du gå gjennom Grünerløkka. En del kule butikker og masse steder å spise. Spesielt Markveien. Torggata er også verdt en tur. Kanskje Glassmagasinet? De har klær der også. Steen og Strøm kanskje? Ikke direkte billig, men kanskje hvis du ser etter noe spesielt? De har H&M og Zara på Karl Johan også, verdt å sjekke ut hvis du ikke har de i nærheten.

Du bør også ta t-bane til Majorstuen og gå nedover Bogstadveien og Hegdehaugsveien, så kommer du til slottsparken og du finner lett frem til Karl Johan. Masse butikker underveis. :)

Tror du vil få et greit overblikk over byen hvis du går gjennom disse gatene! :)

Vikingskipmuseet og Norsk Folkemuseum på Bygdøy er også verdt et besøk. Munchmuseet og Vigelandsparken er meh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For shopping støtter jeg forslaget over her om å ta t-banen til Majorstuen og så gå ned Bogstadveien og Hegdehaugsveien for shoppingdelen, her kommer spennende butikker i ulike prisklasser på rekke og rad. 

I bunn av Hegdehaugsveien går du gjennom Slottsparken, titter på Slottet når du går forbi og vips så er du på Nasjonalteateret. Jeg ville også tatt en titt på sjøutsiken som du finner midt i Oslo fra enten Tjuvholmen eller Sørenga (velg én, det holder). Liker du kunst velger du Tjuvholmen, for der er Astrup Fearnley. Hvis du også har lyst til å ta en kikk på Operaen og gå på operataket (det er liksom en greie..) så velger du kanskje heller Sørenga, fordi da tusler du enkelt fra baksiden av Operaen over gangbroen til Sørenga. I så fall tar du t-banen fra Nasjonalteateret til Jernbanetorget før du tusler ut til Operaen og Sørenga (evnt går du bare ned Karl Johan, og får med deg shopping der også). Uansett hvilken du velger, ta en kaffe eller et glass på kaikanten og nyt utsikten. 

Frognerparken kan også være en idé med Monolitten, men den er strengt tatt mer magisk i sommerhalvåret når parken er full av folk som griller på pledd osv

skulle alt over gå kjempefort eller du er spesielt interessert i slikt, er jo vikingskipene på Bygdøy en idé, en tur i Ekeberg-parken eller middag på Ekeberg-restauranten fine muligheter (men jeg tror egentlig ikke du rekker det)

Kos deg :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ps: last ned Ruters 2 apper for kollektiv-transport, RuterReise for reiseinformasjon og RuterBillett for billetter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...