Gå til innhold

Jeg er den fæle hundeeieren


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det rett og slett er dårlig gjort å ikke ha kontroll på hunden din. Jeg har en som er usikker og det er noe vi trener mye på, og vi har kommet langt, men hvis det kommer en løs hund bort til oss, uansett hvor snill den er, går vi langt tilbake i treningen. Jeg skjønner at hunden trenger å være løs innimellom, men det går kanskje an å finne et inngjerdet område? Og hvis du "glemmer" å ha med langline ellers, så slipper du den rett og slett ikke. Og møter du rette vedkommende kan du risikere å måtte avlive hunden din for at du er slepphendt. 

Anonymkode: 8f45f...f43

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er på generelt grunnlag ikke redd hunder, men jeg har møtt på et par av typen jeg har vært usikker på når jeg har vært ute og jogget. Ofte kommer de ut av intet og bjeffer som noen gale, og adrenalinet mitt går rett i sky. Tenk deg at jeg hadde vært redd hunder i utgangspunktet, så kommer din hund mot meg og bjeffer slik. Hvordan tror du det hadde føltes? En reaksjon kunne ha vært å sparke etter hunden din, noe som ikke hadde vært bra for verken hunden din eller personen. 

Familiehunden vår er forøvrig av en rase som ikke kan gå løs pga. sterkt jaktinstinkt, og han er dessuten skeptisk til en del andre hunder,  men han lever et lykkelig liv for det. Langline, åpent område og full fart. Han er dessuten i dagpark en dag i uka. Og vi har mulighet til å leie oss inn på et inngjerdet område. Den lokale hundeklubben har treninger, for alle nivåer, som vi er med på. Hunden har et aktivt liv, og får brukt kroppen, men han er alltid i bånd eller på inngjerdet område. Jeg har ikke noe som helst ønske om å være medskyldig i å skremme andre mennesker eller dyr, det siste kan i verste fall ende med døden. 

Anonymkode: bab3e...e9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs TS? Jeg blir så inn i hesterævva forbanna av sånne som deg! Jeg har barn som er redd store hunder, og jeg har en hund som er livredd hunder som løper løs og skal bort å snuse! Skal du ha hunden løs går du ett sted du vet det er 0 mennesker og hunder!! 🤯 Du kan aldri vite om hunden din biter eller om en hund den møter i bånd gjør det! Trafikkfarlig og! Skjerpings!

Anonymkode: 9c76f...342

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to hunder i mitt liv. Den første var en villbasse som det var umulig å få skikk på. Vi prøvde alt, men han var spinnvill.

Han jeg har nå er en engel, går løs på fot, lyder hvert minste tilrop og hører alltid på meg. Kun når det kommer til løpetid rett foran nesa hans, da er han ikke like lydhør ;)

Det er himmel og helvete i forskjell på å ha to sånne hunder, jeg forstår frustrasjonen din, TS, spesielt når du bor sånn til at hunden egentlig kan være mye løs. Kurs og læring er det eneste tipset jeg har. Trening, trening og atter trening. Er så deilig når man har en hund man kan stole på i de fleste tilfeller. Lykke til! 

Anonymkode: ede07...ac7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke du alltid ha den i bånd....? 

Jeg har selv en usikker hund som bjeffer på mennesker og det eneste som hjelper er å trene, trene og trene. Det finnes ingen mirakelkur. Hunden må utsettes for det den er redd for samtidig som du belønner den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ ha hunden din i bånd eller så er du en RÆVA eier. Hadde hunden din løpt bort til meg og/eller hunden min uten bånd og knurret hadde jeg ringt Mattilsynet/politiet FORDI SLIKE HUNDER SKAL VÆRE I BÅND. Også fordi hunden min er neevøs og ville flydd i strupen på bikkja di. God eier du ja!

I tillegg er det litt av en risiko du tar. Har du ikke fått med deg saken om hunden som løp bort og hoppet opp på en person og ble begjært avlivet. Har du lyst til å få avlivet hunden din? Enkel måte å bli kvitt problemet på. For det er risikoen du tar. Eller at hunden din blir skambitt av min da.

Anonymkode: c7557...eef

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du MÅ ha hunden din i bånd eller så er du en RÆVA eier. Hadde hunden din løpt bort til meg og/eller hunden min uten bånd og knurret hadde jeg ringt Mattilsynet/politiet FORDI SLIKE HUNDER SKAL VÆRE I BÅND. Også fordi hunden min er neevøs og ville flydd i strupen på bikkja di. God eier du ja!

I tillegg er det litt av en risiko du tar. Har du ikke fått med deg saken om hunden som løp bort og hoppet opp på en person og ble begjært avlivet. Har du lyst til å få avlivet hunden din? Enkel måte å bli kvitt problemet på. For det er risikoen du tar. Eller at hunden din blir skambitt av min da.

Anonymkode: c7557...eef

Er utrolig frustrerende med hundeeiere som ikke skjønner problemet med at deres løse hund kommer bort til en hund i bånd. Min hund går alltid i bånd og er usikker på andre hunder nettopp fordi det er så mange viltre løse hunder som har kommet bort og jaget min rundt og rundt.. Jeg trener og trener for at min hund skal bli en selvsikker hund, men når vi har kommet et steg frem går vi alltid 2 steg tilbake fordi vi møter på en hund hvor eier ikke har kontroll, er utrolig frustrerende! Man legger ned så mye tid på trening og til ingen nytte.. Vurderer nesten å slutte å gå tur i skog og mark slik at jeg slipper å møte løse hunder, men det er jo utrolig synd for min hund og den burde ikke måtte lide fordi andre absolutt skal ha løs sin ulydige hund.

Det er så enkelt som at har man ikke kontroll på hunden sin SKAL den være i bånd! Hvorfor skal vi med nervøse hunder, de som er redde for hunder osv lide fordi deres ulydige hund skal få gå løs? Jeg skjønner det ikke....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du MÅ ha hunden din i bånd eller så er du en RÆVA eier. Hadde hunden din løpt bort til meg og/eller hunden min uten bånd og knurret hadde jeg ringt Mattilsynet/politiet FORDI SLIKE HUNDER SKAL VÆRE I BÅND. Også fordi hunden min er neevøs og ville flydd i strupen på bikkja di. God eier du ja!

I tillegg er det litt av en risiko du tar. Har du ikke fått med deg saken om hunden som løp bort og hoppet opp på en person og ble begjært avlivet. Har du lyst til å få avlivet hunden din? Enkel måte å bli kvitt problemet på. For det er risikoen du tar. Eller at hunden din blir skambitt av min da.

Anonymkode: c7557...eef

Enig i alt det, men må presisere at hunden min ikke knurrer eller er aggressiv mot andre hunder, hun bare bjeffer. Og er hun løs gjør hun som regel ikke det heller. Hun har aldri vært i slagsmål med hunder og opptrer ikke truende mot dem. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig i alt det, men må presisere at hunden min ikke knurrer eller er aggressiv mot andre hunder, hun bare bjeffer. Og er hun løs gjør hun som regel ikke det heller. Hun har aldri vært i slagsmål med hunder og opptrer ikke truende mot dem. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Det betyr ikke at hunder som går i bånd ikke vil fly i strupen på din hund. Grei måte å få store dyrlegeregninger på da. For dersom din hund løper bort til en annen hund (som går i bånd) så må du betale for skader både på din egen hund OG den andre hunden. 

Anonymkode: e0eab...ab5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du setter din egen trening tilbake til null hver gang du lar hunden holde på slik. Det er overhode ikke rart at du ikke får bedre fremgang enn det du gjør. 

2. Du ødelegger andre hunders trening. De kan også være redde, og eier kan ha lagt ned skikkelig god trening som du ødelegger. 

3. Folk er redd for hund. Du har tydeligvis ingen respekt eller omtanke for andre enn deg selv. Treffer du rett person kan dette gå utover hunden din. Er det greit hunden din blir sparket og slått fordi noen blir redd? Trur du det hjelper overhode på hennes usikkerhet? 

4. Den andre hunden kan være aggressiv. Angrep kan gå fort. Uansett hva du sier er du ikke klar for å se hunden din bli kvestet. Du kommer til å både hyle og bære deg. I verste tilfelle kan hunden din bli dødelig kvestet. Og du må leve med at den dør fordi du ikke gidder å ta ansvar. Men kanskje det ikke bryr deg så mye at både din hun dør/skades og at andre får avlivningsbegjær på sin hund fordi du er lat?

5. I noen tilfeller kan det nok både vanke anmeldelse og bot. Det hadde tydeligvis vært meget velfortjent, siden empati og normal oppførsel ikke gjelder for deg. 

Ta deg samme og skjerp deg og ikke vær en egoistisk møkkakjærring. For det er det du er. Klarer du ikke ta ansvar eller ha kontroll på hunden din bør du vurdere om du i det hele tatt er egnet til å ha hund. 

Anonymkode: 6a189...6e8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn som er livredd for hunder. Han fikk sammenbrudd etter et møte med en løs hund, og den angsten satte seg så hardt at vi måtte begynne å hente han etter skolen fordi han ikke turte å gå alene hjem. Hunden var ikke farlig, bare en stor vilter hun som ville hilse. Verdens snilleste ifølge eieren, men det hjalp ikke sønnen vår. Ungen må nå ett år etter fortsatt kjøres, nekter å være med på tur i fjellet pga løse hunder, tør ikke bli med hjem til de som har hund, og you name it. Jeg skulle så inderlig ønske at dere hundeeiere kunne ta på alvor at det finnes mange som er redde for hunder. Vær så snill, ha dem i bånd.

Anonymkode: 566ad...93f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym2467 said:

Er utrolig frustrerende med hundeeiere som ikke skjønner problemet med at deres løse hund kommer bort til en hund i bånd. Min hund går alltid i bånd og er usikker på andre hunder nettopp fordi det er så mange viltre løse hunder som har kommet bort og jaget min rundt og rundt.. Jeg trener og trener for at min hund skal bli en selvsikker hund, men når vi har kommet et steg frem går vi alltid 2 steg tilbake fordi vi møter på en hund hvor eier ikke har kontroll, er utrolig frustrerende! Man legger ned så mye tid på trening og til ingen nytte.. Vurderer nesten å slutte å gå tur i skog og mark slik at jeg slipper å møte løse hunder, men det er jo utrolig synd for min hund og den burde ikke måtte lide fordi andre absolutt skal ha løs sin ulydige hund.

Det er så enkelt som at har man ikke kontroll på hunden sin SKAL den være i bånd! Hvorfor skal vi med nervøse hunder, de som er redde for hunder osv lide fordi deres ulydige hund skal få gå løs? Jeg skjønner det ikke....

Dette har hunden min aldri gjort, hun er normalt høflig mot andre hunder men bjeffer når hun ser dem, særlig om de er nær hjemmet. Har selv møtt hunder som har plaget min hund ved å jage henne og ville hoppe opp på henne, men dette er altså noe hun selv aldri gjør. Har også latt henne møte usikre hunder under kontrollerte forhold, hun leser dem og holder seg på avstand. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

du må ha hunden din i bånd når du ikke har kontroll på den, uansett om den er snill eller ikke. Jeg har 4 hunder, en av dem kan aldri være løs med mindre jeg har eget inngjæret område.

Det å møte løse hunder som bykser bort til mine når de er i bånd er det værste som finnes. Eiere som har hund løs uten kontroll burde ikke ha hund!

Anonymkode: b32be...868

Da er det mange som ikke burde ha hund... Jeg har tilgode å møte noen med løs hund som har kontroll på den. De roper og plystrer men hunden kommer bort til oss uansett. Jeg har bare begynt å ta tak i selen til den løse hunden og "levere" den tilbake til eier med en brysk beskjed om at de skal ha den i bånd samme hvor "snill" den er siden de ikke har kontroll. Jeg er møkk lei av at min usikre hund skal lide fordi andre hunder skal få gå løs.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det betyr ikke at hunder som går i bånd ikke vil fly i strupen på din hund. Grei måte å få store dyrlegeregninger på da. For dersom din hund løper bort til en annen hund (som går i bånd) så må du betale for skader både på din egen hund OG den andre hunden. 

Anonymkode: e0eab...ab5

HI er litt upresist, jeg kan bare huske èn gang hun har luktet på en usikker hund og eieren har blitt forbanna. Hun pleier å gå i bue rundt dem og buser ikke på andre hunder. Det er egentlig det at hun bjeffer på alt på to bein som er problemet. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en sønn som er livredd for hunder. Han fikk sammenbrudd etter et møte med en løs hund, og den angsten satte seg så hardt at vi måtte begynne å hente han etter skolen fordi han ikke turte å gå alene hjem. Hunden var ikke farlig, bare en stor vilter hun som ville hilse. Verdens snilleste ifølge eieren, men det hjalp ikke sønnen vår. Ungen må nå ett år etter fortsatt kjøres, nekter å være med på tur i fjellet pga løse hunder, tør ikke bli med hjem til de som har hund, og you name it. Jeg skulle så inderlig ønske at dere hundeeiere kunne ta på alvor at det finnes mange som er redde for hunder. Vær så snill, ha dem i bånd.

Anonymkode: 566ad...93f

Uff! Dette er forferdelig! Beklager på vegne av alle oss idioter :( TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig i alt det, men må presisere at hunden min ikke knurrer eller er aggressiv mot andre hunder, hun bare bjeffer. Og er hun løs gjør hun som regel ikke det heller. Hun har aldri vært i slagsmål med hunder og opptrer ikke truende mot dem. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Som regel er ikke bra nok! Er du helt skada eller? Hunden din trenger ikke være den som initierer slagsmålet vettu.

Anonymkode: c7557...eef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HI er litt upresist, jeg kan bare huske èn gang hun har luktet på en usikker hund og eieren har blitt forbanna. Hun pleier å gå i bue rundt dem og buser ikke på andre hunder. Det er egentlig det at hun bjeffer på alt på to bein som er problemet. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Han for det betyr jo da at det aldri kan skje noe. Du er nødt til å tenke på andre enn deg selv!! Herregud hva skal til doen å få det inn i hodet ditt?? Er det latskap dette er?? Eller ignoranse?? 

Anonymkode: e0eab...ab5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Du MÅ ha hunden din i bånd eller så er du en RÆVA eier. Hadde hunden din løpt bort til meg og/eller hunden min uten bånd og knurret hadde jeg ringt Mattilsynet/politiet FORDI SLIKE HUNDER SKAL VÆRE I BÅND. Også fordi hunden min er neevøs og ville flydd i strupen på bikkja di. God eier du ja!

I tillegg er det litt av en risiko du tar. Har du ikke fått med deg saken om hunden som løp bort og hoppet opp på en person og ble begjært avlivet. Har du lyst til å få avlivet hunden din? Enkel måte å bli kvitt problemet på. For det er risikoen du tar. Eller at hunden din blir skambitt av min da.

Anonymkode: c7557...eef

Må dessuten beklage på vegne av inkompetente hundeeiere som gir totalt faen i andre mennesker og dyr og synes dem selv er viktigst på denne jord.

Anonymkode: c7557...eef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HI er litt upresist, jeg kan bare huske èn gang hun har luktet på en usikker hund og eieren har blitt forbanna. Hun pleier å gå i bue rundt dem og buser ikke på andre hunder. Det er egentlig det at hun bjeffer på alt på to bein som er problemet. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Det er mer enn nok for min usikre hund, som trenger stor avstand til andre hunder for å synes det er greit. Det hjelper ikke at jeg tar alle forhåndsregler for å skape stor nok avstand for at min skal være trygg og treningen skal gå framover hvis du lar din løse hund løpe mot oss. 

Og hvis du møter noen mennesker som er livredde hunder, synes du det at din hund bør få være løs trumfer den redselen vedkommende utsettes for?

Anonymkode: 8f45f...f43

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym2467 said:

Da er det mange som ikke burde ha hund... Jeg har tilgode å møte noen med løs hund som har kontroll på den. De roper og plystrer men hunden kommer bort til oss uansett. Jeg har bare begynt å ta tak i selen til den løse hunden og "levere" den tilbake til eier med en brysk beskjed om at de skal ha den i bånd samme hvor "snill" den er siden de ikke har kontroll. Jeg er møkk lei av at min usikre hund skal lide fordi andre hunder skal få gå løs.. 

Ja, det er mange som ikke burde ha hund. De fleste vet ikke at de bryter loven om de har hunden løs uten kontroll. En løs hund skal aldri gå bort til andre hverken mennesker eller dyr.

Jeg blir også kjempe irritert når det kommer løse hunder bort til mine i bånd og pleier å si at mine har lus eller kennelhoste etc. da er de rakse til å hente inn hunden sin...

Anonymkode: b32be...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...