Gå til innhold

Jeg er den fæle hundeeieren


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en hund som går i bånd. Alltid! Fordi hun kan finne på å sloss med andre hunder. Derfor er hun i bånd. Og kommer din hund ukontrolllert bort til oss er det ikke sikkert den kommer helskinnet tilbake til deg. Ikke slipp løs hunder du ikke kan kontrollere.

Anonymkode: 5a220...73d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har gjort det før, men så ga jeg opp da jeg ikke fikk noen resultater her hjemme. Tror du at om jeg trener mer på det andre steder og ikke gir meg at det vil "smitte" litt til hjemmet hennes? Jeg har tenkt på å melde meg på passeringstrening, det er et sted de har det i nærheten. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Ja, det tror jeg. Ikke minst vil det gi deg verktøy til å jobbe med det de få gangene det kommer en passering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ann Christin said:

Som man aldri kan slippe? Eller mente du noe annet? For jeg har to jeg aldri kan slippe, da sier de hade og stikker til skog i et par dager før de kommer tuslende hjem når de selv vil.

Men jeg har en som er usikker og som er bjeffete og styrete, derfor er han alltid i bånd, med sele! Ikke fordi han er farlig, jeg vet han ikke ville flyd på et menneske, men fordi han før har møtt snille hunder på tur som har vært løse når min har vært i bånd, også har de flydd på han. Så nå har han fått for seg at angrep er det beste forsvar mot andre hunder. Jeg dro til hundetrener, et godt stykke unna, og fikk et opplegg som passet for han. det går fremover, sakte, og noen ganger tilbake til start pga idioter som har løse hunder de ikke har kontroll på.

Syns ikke du det er forferdelig slitsomt å ha hunder som man må ha i bånd hele tiden? Jeg kan ikke løpe med hunden min da jeg ikke har helse til det, så jeg vet ikke hvordan hun ellers skulle få løpt. Det vil jo gå ut over helsa hennes om hun aldri får løpe. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tabris said:

Ja, det tror jeg. Ikke minst vil det gi deg verktøy til å jobbe med det de få gangene det kommer en passering.

Sant nok, jeg vil få drillet det mer inn på en måte. Jeg vet jo hva jeg skal gjøre, men tror nok jeg glemmer det også i forfjamselsen så vi får ikke rutine på det. Jeg må begynne igjen og bare ikke gi meg. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Ja, jeg vet at man alltid skal ha hunden i bånd, men den koser seg sånn når den får springe løst❤️ Jada, jeg skal bli flinkere.  

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er hun som snakker om deg, og lurer på hvorfor du ikke bare kan ha bånd på bikkja di, alltid, når hun skremmer vettet av folk. Det du kan gjøre er å ha bånd. Alltid. Bånd. Alltid. Bånd. Alltid. Alltid. Alltid. 

Anonymkode: dc570...9d9

Skal skjerpe meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke du det er forferdelig slitsomt å ha hunder som man må ha i bånd hele tiden? Jeg kan ikke løpe med hunden min da jeg ikke har helse til det, så jeg vet ikke hvordan hun ellers skulle få løpt. Det vil jo gå ut over helsa hennes om hun aldri får løpe. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Absolutt ikke. Mine har aldri løpt på tur med meg. De løper på inngjerdete områder, eller områder jeg vet jeg har kontroll på med langline på slep. Ellers aldri. Men vi går lange turer, og gjør hjernetrim hjemme og andre oppgaver.

 

Oppi skogen her er det også mye elg, og jeg vet tidvis det er grunneiere på besøk. Jeg vil heller ha en hund i bånd enn en død hund!

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Sant nok, jeg vil få drillet det mer inn på en måte. Jeg vet jo hva jeg skal gjøre, men tror nok jeg glemmer det også i forfjamselsen så vi får ikke rutine på det. Jeg må begynne igjen og bare ikke gi meg. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Tørrtren mye, når det ikke kommer folk. Sånn at både du og hunden får det "i ryggmargen". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg kan ikke det! Det er derfor dette må bare slutte nå. Jeg trenger at noen forteller meg det, takk. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Jeg kjenner nemlig noen som tok til seg en utrygg hund i håp om å «kurere» den. Hvilket gikk fint så lenge hun passet på og tilrettela, men en dag hun havnet på sykehus og naboen skulle være grei ålufte hunden så gikk det ikke greit. Naboen ble skambitt og hunden avlivet. 

Du vet aldri hvem du møter på på tur. Noen blir sinte av å få en fremmed hund som virker truende mot seg. Hverken de som blir sinte, de som blir redde eller de som ikke er tilregnelige kommer til å møte hunden på en måte som gjør at den vil slutte. Hunden blir bare mer utrygg av når mennesker viser utrygghet eller sinne tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en hund som går i bånd. Alltid! Fordi hun kan finne på å sloss med andre hunder. Derfor er hun i bånd. Og kommer din hund ukontrolllert bort til oss er det ikke sikkert den kommer helskinnet tilbake til deg. Ikke slipp løs hunder du ikke kan kontrollere.

Anonymkode: 5a220...73d

Hunden min er veldig god til å se an andre hunder og har aldri sloss med noen. Hvis hun kunne funnet på å sloss ble jeg jo nødt til å alltid ha henne i bånd. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du hund? TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Jeg har tre hunder, og tenker akkurat det samme som AB! Det er ingenting som heter «kan ikke alltid ha den i bånd», når du lufter den utenfor din egen eiendom, eller ikke har gjerde rundt eiendommen din. Hunder skal være i bånd når du beveger deg på offentlige veier og områder med andre mennesker og dyr. Dersom du har en rase som trenger å få løpe, slik som whippeten min, så er det opp til deg å finne en trygg plass! Jeg betaler en bonde en time unna her jeg bor en symbolsk sum, for at whippeten og pointerene mine skal få bruke de innegjerdete jordene hans så mye vi vil. Det er trygt for hunder, eier, sjåfører, og andre mennesker og dyr.

Har du en usikker hund du ikke klarer å holde kontroll på, så skal du definitivt ikke ha et slikt slepphendt syn på båndbruk. Det holder ikke å tenke at lille vofsen min hadde jo aaaldri gjort noen noe! Det vet du ikke - det er et dyr! Samt skal ingen med redsel for hunder måtte bli utsatt for et møte med løs hund uten eier, som er blitt sluppet med overlegg. Eller tenk den dagen hunden din møter en hund som faktisk angriper den ustabile hunden din? Skal andre som har hunden i bånd, som følger alle regler, måtte avlive hunden sin fordi du ikke hadde kontroll på din hund, og den reagerer på instinkt? Dette har skjedd med to hundeeiere jeg kjenner. Idiotiske folk slipper de ustabile hundene sine, de løse hundene oppfører seg truende mot hunden i bånd, hunden i bånd går i strupen på de, og hunden i bånd ender med å avlives på grunn av en reaksjon de fikk på en ustabil trussel. Hold hundene deres i bånd!!

Anonymkode: ce905...0f3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nina1975 said:

Ja, jeg vet at man alltid skal ha hunden i bånd, men den koser seg sånn når den får springe løst❤️ Jada, jeg skal bli flinkere.  

Skal skjerpe meg

Det er nettopp det.....og når jeg vet hun ikke er farlig så sniker jeg meg til å ha henne løs innimellom, men det er ikke særlig smart. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunden min er veldig god til å se an andre hunder og har aldri sloss med noen. Hvis hun kunne funnet på å sloss ble jeg jo nødt til å alltid ha henne i bånd. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Det er ikke alle hunder som venter på at den andre hunden blir med på slossingen. Noen går rett på om ukjente hunder kommer bort. 

Og det er dårlig gjort å utsette både andre hunder og mennesker for situasjoner som gjør dem usikre. Selv om din hund kommer seg unna min hund, så er det ikke rettferdig at min hund blir satt i den situasjonen i utgangspunktet.

Anonymkode: 5a220...73d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har tre hunder, og tenker akkurat det samme som AB! Det er ingenting som heter «kan ikke alltid ha den i bånd», når du lufter den utenfor din egen eiendom, eller ikke har gjerde rundt eiendommen din. Hunder skal være i bånd når du beveger deg på offentlige veier og områder med andre mennesker og dyr. Dersom du har en rase som trenger å få løpe, slik som whippeten min, så er det opp til deg å finne en trygg plass! Jeg betaler en bonde en time unna her jeg bor en symbolsk sum, for at whippeten og pointerene mine skal få bruke de innegjerdete jordene hans så mye vi vil. Det er trygt for hunder, eier, sjåfører, og andre mennesker og dyr.

Har du en usikker hund du ikke klarer å holde kontroll på, så skal du definitivt ikke ha et slikt slepphendt syn på båndbruk. Det holder ikke å tenke at lille vofsen min hadde jo aaaldri gjort noen noe! Det vet du ikke - det er et dyr! Samt skal ingen med redsel for hunder måtte bli utsatt for et møte med løs hund uten eier, som er blitt sluppet med overlegg. Eller tenk den dagen hunden din møter en hund som faktisk angriper den ustabile hunden din? Skal andre som har hunden i bånd, som følger alle regler, måtte avlive hunden sin fordi du ikke hadde kontroll på din hund, og den reagerer på instinkt? Dette har skjedd med to hundeeiere jeg kjenner. Idiotiske folk slipper de ustabile hundene sine, de løse hundene oppfører seg truende mot hunden i bånd, hunden i bånd går i strupen på de, og hunden i bånd ender med å avlives på grunn av en reaksjon de fikk på en ustabil trussel. Hold hundene deres i bånd!!

Anonymkode: ce905...0f3

For å ta det siste først, jeg ville ALDRI krevd en hund avlivet for at den bet min hund! Heller ikke om den bet meg, så det er ikke et tema en gang.

Men det er sant det andre du sier, og jeg pleide å gjøre det selv før. Jeg hadde en lang periode da jeg kun hadde henne i bånd/langline og pleide å ta henne med på en fotballbane og kaste ball til henne så hun fikk løpe fra seg. Jeg ble bare så sliten av å organisere hele tiden og så ble jeg mere slepphendt. Men jeg må nok tilbake til den strategien. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke alle hunder som venter på at den andre hunden blir med på slossingen. Noen går rett på om ukjente hunder kommer bort. 

Og det er dårlig gjort å utsette både andre hunder og mennesker for situasjoner som gjør dem usikre. Selv om din hund kommer seg unna min hund, så er det ikke rettferdig at min hund blir satt i den situasjonen i utgangspunktet.

Anonymkode: 5a220...73d

Enig i det. Bra å få høre din side av det. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg spurte om du hadde hund er at jeg lurer på om du vet hvordan det er å ha en hund som man aldri kan slippe. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Ja jeg har hatt en hund jeg ikke kunne slippe. Jaktinnstinktet var så sterkt at ørene ikke fungerte dersom han først fikk ferten av noe. Aktivisering måtte vi gjøre på en annen måte. Her var inngjerdet område og sykling på sommeren og ski på vinteren løsningen for å la han få løpe. Ellers gikk det i mye hjernetrim da han ofte hadde mer utbytte av det enn å bare løpe, han måtte bruke nesa og hodet også for å trives.

Anonymkode: e0eab...ab5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må ha hunden din i bånd når du ikke har kontroll på den, uansett om den er snill eller ikke. Jeg har 4 hunder, en av dem kan aldri være løs med mindre jeg har eget inngjæret område.

Det å møte løse hunder som bykser bort til mine når de er i bånd er det værste som finnes. Eiere som har hund løs uten kontroll burde ikke ha hund!

Anonymkode: b32be...868

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet, har støttet denne saken økonomisk flere ganger og den er skremmende.
Men min hund er aldri i en situasjon der hun kan stikke av så jeg ikke ser det, fordi jeg vet hun bjeffer på folk og hun har jaktinstinkt, så hun går ikke rundt på selvstyr. Hans hunder plaget jo ikke hverken folk eller dyr, så han følte vel at han ikke trengte å være 100% påpasselig, noe som gjorde at de ble overlatt til seg selv og gærne politifolk. Det kommer aldri til å skje min hund. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Grunnen til at dette stadig skjer er at jeg kan ikke alltid ha henne i bånd, og noen ganger feilvurderer jeg i forhold til om det er folk i nærheten eller ikke, og det har også hendt at hun har stukket av fra huset. Som regel har jeg langline på, men noen ganger har jeg glemt dette. 

 

Anonymkode: 3d71a...77c

"Glemmer"? "Feilvurderer"? 

Du bør seriøst skjerpe deg. Du kan faktisk risikere at hunden blir avlivet pga at du er en dårlig hundeeier. Fortjener hunden din det? 

Anonymkode: 4e8eb...f13

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

"Glemmer"? "Feilvurderer"? 

Du bør seriøst skjerpe deg. Du kan faktisk risikere at hunden blir avlivet pga at du er en dårlig hundeeier. Fortjener hunden din det? 

Anonymkode: 4e8eb...f13

Nei, jeg ser det selv, skjønner egentlig ikke hva som foregår i hodet mitt. 

Jeg hadde en stor schæfer før, og selv om hun aldri ville gått bort til fremmede tok jeg henne alltid i bånd når vi passerte noen for ikke å skremme dem. Men av en eller annen grunn er jeg mere slepphendt med denne? Jeg forstår det ikke selv. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...