Gå til innhold

Jeg er den fæle hundeeieren


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja jeg er altså hun. Hun som ikke har kontroll på hunden sin og lar den løpe bort til alle og bjeffe og skremme dem, barn, voksne, gamle, om de har hund eller ikke hund, ingen er trygg for min hund. Det eneste hunden gjør er å stå på litt avstand og bjeffe litt, og så muligens gå bort og snuse. Men dette er jo selvsagt forferdelig for dem som har møtt på henne og ikke liker det, og det skal ikke skje.

Problemet er at usikkerheten hennes på fremmede er så og si umulig å trene bort, og dess nærmere hjemmet det er, dess verre er det. Jeg bor i et lite befolket område, så vi får nesten aldri trent på forbipasserende, og hun vokter selvsagt mest nær hjemmet.

Grunnen til at dette stadig skjer er at jeg kan ikke alltid ha henne i bånd, og noen ganger feilvurderer jeg i forhold til om det er folk i nærheten eller ikke, og det har også hendt at hun har stukket av fra huset. Som regel har jeg langline på, men noen ganger har jeg glemt dette. Nå føler jeg at folk snakker om meg og den fæle hunden min her hvor jeg bor, noe som igrunn er til pass for meg. Jeg skjønner ikke at jeg fortsetter å feilvurdere slik at dette stadig skjer (4 ganger i løpet av det siste året). Av en eller annen grunn har dette aldri skjedd andre steder enn her i nærområdet, kanskje det er en kombinasjon av at jeg er mye mere påpasselig andre steder, og tenker sjeldent at "her går det jo aldri noen" slik som jeg gjerne tenker her hjemme.

Sukk. Jeg må bare slutte med dette, men hva gjør jeg? Hva gjorde dere som hadde eller har en slik hund som vokter og gneldrer på alt og alle, hadde dere den alltid i bånd eller fant dere helt bombesikre steder å ha den løs?

Jeg har selv møtt på en hundeeier med en slik hund, og hun var flinkere til å ha kontroll enn meg, men når jeg og hunden min nærmet oss den, så bjeffet hunden hennes på oss, og hun sa at det er meg den bjeffer på fordi den er usikker på fremmede. Det var uproblematisk for meg og jeg hadde aldri laget noen greie ut av det om naboens hund hadde løpt bort til meg og bjeffet på meg heller. Det er jo det hunder gjør, de bjeffer. Der jeg vokste opp hadde naboen noen ganger besøk av en slektning med tre svære shcæfere som noen ganger kom løpende opp på veien når jeg red forbi der, og bjeffet på hestene. Jeg tenkte aldri over dette, hunder bjeffer da? Men det er ikke alle som er like overlykkelige over det tydeligvis, og det går jo selvsagt ikke an når noen er redd for  hunder eller har barn med seg.

Jeg må bare slutte med dette så jeg tenkte at KG kunne sette meg litt på plass :) 

Anonymkode: 3d71a...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med kurs ? Du risikerer jo at hunden din får juling en dag, enten av en annen hund i bånd eller et menneske som er redd/ sint. 

 

Anonymkode: c2643...3a6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at du mener det er tilnærmet umulig å trene på det? Jeg har selv en usikker hund som ville løpt bort og bjeffet på folk om jeg ikke hadde trent på det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ubegripelig at TS "glemmer " å ha sin nervøse hund i bånd.

Anonymkode: 28211...b5b

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Tabris said:

Hva er det som gjør at du mener det er tilnærmet umulig å trene på det? Jeg har selv en usikker hund som ville løpt bort og bjeffet på folk om jeg ikke hadde trent på det.

Mangel på treningsmuligheter. Vi møter så og si aldri noen her, og den ene gangen vi møter noen kan det også være noen som skremmer hunden min ved å dukke plutselig opp eller oppføre seg annerledes, og da har vi ikke de ti passeringene som skal til for å rette det opp etterpå.

Anonymkode: 3d71a...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du «kan ikke alltid» ha henne i bånd?? 😂😂 det er den DÅRLIGSTE unnskyldningen jeg noen sinne har hørt! 

Anonymkode: e0eab...ab5

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Du «kan ikke alltid» ha henne i bånd?? 😂😂 det er den DÅRLIGSTE unnskyldningen jeg noen sinne har hørt! 

Anonymkode: e0eab...ab5

Har du hund? TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du hund? TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Akkurat for øyeblikket nei. Men har hatt hund i rundt 15 år. Å e det en ting de fleste hundeeiere er klar over så er det at man IKKE skal slippe en hund man ikke har kontroll på. Det er allmennkunnskap du driter i. 

Anonymkode: e0eab...ab5

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet for å reise til steder hvor det er litt mer folk og trene på det der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Jeg er som deg ts...At folk ikke kan forstå at vi ville nå vel aldri latt en mannevond hund løpe løst 😜 Du må bare trene mer på innkalling, bjeffingen blir du aldri kvitt. Du får finne noen som kan være statister, så du får øve på innkalling med folk tilstede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nina1975 skrev:

Jeg er som deg ts...At folk ikke kan forstå at vi ville nå vel aldri latt en mannevond hund løpe løst 😜 Du må bare trene mer på innkalling, bjeffingen blir du aldri kvitt. Du får finne noen som kan være statister, så du får øve på innkalling med folk tilstede

De som møter dere aner da ikke om hunden er psykotisk eller vennlig. Jeg er godt vandt med hund, men løse hunder eieren (tydelig) ikke har kontroll på er en styggedom! 

Anonymkode: e0eab...ab5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Akkurat for øyeblikket nei. Men har hatt hund i rundt 15 år. Å e det en ting de fleste hundeeiere er klar over så er det at man IKKE skal slippe en hund man ikke har kontroll på. Det er allmennkunnskap du driter i. 

Anonymkode: e0eab...ab5

Grunnen til at jeg spurte om du hadde hund er at jeg lurer på om du vet hvordan det er å ha en hund som man aldri kan slippe. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Har du en hund som er utrygg så plikter du å ha den i bånd! Tenk på alle som har angst for hunder! Og ikke minst folk som blir redd/overrasket/sint og i tlillegg ikke har greie på hunder og vil skremme hunden vekk ved å kaste noe etter den, true tilbake, kjefte etc. Eller noen med psykisk utviklingshemming som kan prøve å gripe tak i hunden, sparke den bort etc. Om hunden biter i noen av disse situasjonene så blir den avlivet og skylden er da din. Kan du leve med det? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Nina1975 said:

Jeg er som deg ts...At folk ikke kan forstå at vi ville nå vel aldri latt en mannevond hund løpe løst 😜 Du må bare trene mer på innkalling, bjeffingen blir du aldri kvitt. Du får finne noen som kan være statister, så du får øve på innkalling med folk tilstede

Hehe, en artsfelle :laugh:
Nei jeg ville aldri i verden latt en mannevond hund løpe løs men det vet selvsagt ikke folk, så det er ikke noe ålreit at dette skjer. Vi trener på innkallng, og skulle ønske jeg kunne ansette statister men kjenner så få mennesker her. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hun som snakker om deg, og lurer på hvorfor du ikke bare kan ha bånd på bikkja di, alltid, når hun skremmer vettet av folk. Det du kan gjøre er å ha bånd. Alltid. Bånd. Alltid. Bånd. Alltid. Alltid. Alltid. 

Anonymkode: dc570...9d9

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mrs.Purdey said:

Har du en hund som er utrygg så plikter du å ha den i bånd! Tenk på alle som har angst for hunder! Og ikke minst folk som blir redd/overrasket/sint og i tlillegg ikke har greie på hunder og vil skremme hunden vekk ved å kaste noe etter den, true tilbake, kjefte etc. Eller noen med psykisk utviklingshemming som kan prøve å gripe tak i hunden, sparke den bort etc. Om hunden biter i noen av disse situasjonene så blir den avlivet og skylden er da din. Kan du leve med det? 

Nei jeg kan ikke det! Det er derfor dette må bare slutte nå. Jeg trenger at noen forteller meg det, takk. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er hun som snakker om deg, og lurer på hvorfor du ikke bare kan ha bånd på bikkja di, alltid, når hun skremmer vettet av folk. Det du kan gjøre er å ha bånd. Alltid. Bånd. Alltid. Bånd. Alltid. Alltid. Alltid. 

Anonymkode: dc570...9d9

Ja jeg burde det. Men har du hund? TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg spurte om du hadde hund er at jeg lurer på om du vet hvordan det er å ha en hund som man aldri kan slippe. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Som man aldri kan slippe? Eller mente du noe annet? For jeg har to jeg aldri kan slippe, da sier de hade og stikker til skog i et par dager før de kommer tuslende hjem når de selv vil.

 

Men jeg har en som er usikker og som er bjeffete og styrete, derfor er han alltid i bånd, med sele! Ikke fordi han er farlig, jeg vet han ikke ville flyd på et menneske, men fordi han før har møtt snille hunder på tur som har vært løse når min har vært i bånd, også har de flydd på han. Så nå har han fått for seg at angrep er det beste forsvar mot andre hunder. Jeg dro til hundetrener, et godt stykke unna, og fikk et opplegg som passet for han. det går fremover, sakte, og noen ganger tilbake til start pga idioter som har løse hunder de ikke har kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tabris said:

Har du mulighet for å reise til steder hvor det er litt mer folk og trene på det der?

Jeg har gjort det før, men så ga jeg opp da jeg ikke fikk noen resultater her hjemme. Tror du at om jeg trener mer på det andre steder og ikke gir meg at det vil "smitte" litt til hjemmet hennes? Jeg har tenkt på å melde meg på passeringstrening, det er et sted de har det i nærheten. TS

Anonymkode: 3d71a...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner dilemmaet til TS. Det går på en hunds livskvalitet om den alltid må være i bånd. Jeg synes selv det er viktig at en hund skal få løpe løs så ofte den kan. Men samtidig skal en hund selvsagt heller ikke være til sjenanse, og har man en hund man vet kan løpe bort og bjeffe på folk, så må man ta ekstra mye hensyn og følge ekstra godt med.

Det er derfor jeg tenker at jeg ville lagt ned enda mer arbeid for å jobbe med hundens utrygghet og få verktøy til å få det til å fungere i hverdagen nettopp slik at man kan ha hunden løs. Jeg har jobbet mye med kontakttrening, kontaktlyd, innkalling og generelt belønne at hunden holder seg hos meg nettopp sånn at jeg kan ha ham mye løs. Men jeg har alltid argusøyne og vurderer hvor og når jeg har ham løs, nettopp fordi han er utrygg og kan reagere om ting kommer brått på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...