Gå til innhold

Ned i vekt, ser dette ok ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinne 25 år, vil ned 7 kg. 

I dag har kostholdet bestått av: 

1 proteinpudding med sjokoladesmak

1 proteinpudding med vaniljesmak

400 g kyllingfilet

Agurk

100 g fetaost

1 avocado

Isbergsalat

I proteinshake

 

Totalt ca. 1500 kcal, 46 g karbohydrater, 63 g fett og 177 g protein. 

 

Hvordan ser dette kostholdet ut? Prøver å ikke spise så mye karbohydrater. Men er det for mye proteiner? 

Har i tillegg trent i en time i dag. 

Tidligere har kostholdet mitt bestått nesten utelukkende av godteri. Det har kanskje vært ett måltid som har vært "skikkelig", resten har nesten vært bare sjokolade og snop. 

Craver fortsatt noe søtt, derfor spiser jeg proteinpudding, synes det smaker mye bedre enn f.eks yoghurt og synes også det metter mer og det inneholder lite karbohydrater/sukker. 

Er det noe jeg burde spise mer/mindre av? Burde man spise opp treningskaloriene? 

Anonymkode: 512aa...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mindre proteinpudding og proteinshake. Spis heller «ekte» proteiner. Ser du mangler frukt. 

Anonymkode: b7f45...cf3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser dyrt, kjedelig/ensformig/ubalansert ut. Hvis du vil unngå å sprekke så det synger, så spis mer balansert/velsmakende/normalt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ser dette kostholdet ut?

Anonymkode: 512aa...a5d

Det ser helt på hårreisende ut. Kontakt fastlege og be om time til ernæringsfysiolog. Si at du ikke kan noenting om normal ernæring og kosthold. 

Anonymkode: 4ae87...0da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp proteinpulver og proteinshake, få proteiner gjennom grønnsaker i stede, så får du i deg vitaminer og mineraler samtidig. På et slikt kosthold får du fort vitaminmangel og andre mangler. Da risikerer du å bli syk og slapp, og enda vanskeligere å gå ned i vekt. 

Tror de færreste hadde klart seg på et slikt kosthold i lengden. 

Anonymkode: 03621...7ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag maten slik at det blir seende ut som vanlig mat. Ommeletter, cottage cheese, gresk yoghurt, crab sticks, Kylling filet, Hvit fisk, kulturmelk, soyamelk, tofu osv. Masse proteinrik mat som kan brukes i matlaging. 

Grønnsaker skader heller ikke.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det ser helt på hårreisende ut. Kontakt fastlege og be om time til ernæringsfysiolog. Si at du ikke kan noenting om normal ernæring og kosthold. 

Anonymkode: 4ae87...0da

Kan du si litt mer om hva som er hårreisende? :)

Just now, AnonymBruker said:

Dropp proteinpulver og proteinshake, få proteiner gjennom grønnsaker i stede, så får du i deg vitaminer og mineraler samtidig. På et slikt kosthold får du fort vitaminmangel og andre mangler. Da risikerer du å bli syk og slapp, og enda vanskeligere å gå ned i vekt. 

Tror de færreste hadde klart seg på et slikt kosthold i lengden. 

Anonymkode: 03621...7ed

"Problemet" er at jeg har lyst på noe søtt som ikke gir for mye karbohydrater og grønnsaker er ikke søtt :(

Tenker ikke å spise kyllingfilet hver dag, tenker å variere med karbonadedeig, egg, laks. Av grønnsaker liker jeg agurk, brokkoli, isbergsalat, paprika og asparges. 

Har tidligere slitt med å få i meg nok Protein, alltid syntes det vært vanskelig med vanlig mat - derfor tilskudd. Dette er vel bedre enn et kosthold som nesten bare består av godteri? :P

Just now, Ny Bruker said:

Lag maten slik at det blir seende ut som vanlig mat. Ommeletter, cottage cheese, gresk yoghurt, crab sticks, Kylling filet, Hvit fisk, kulturmelk, soyamelk, tofu osv. Masse proteinrik mat som kan brukes i matlaging. 

Grønnsaker skader heller ikke.

 

Takk for gode tips 😊

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Mindre proteinpudding og proteinshake. Spis heller «ekte» proteiner. Ser du mangler frukt. 

Anonymkode: b7f45...cf3

Frukt inneholder for mye karbohydrater. 

Tips til søte ting man kan spise som inneholder lite karbohydrater? :)

Anonymkode: 512aa...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke så mye proteiner når du skal ned i vekt:) Proteinen kroppen ikke bruker legger seg som fett.

Jeg ville også kuttet proteintilskuddet (unødvendig for alle egentlig, men kan være greit for noen som driver aktivt med styrketrening og er på farta f.eks), og heller spist noe ordentlig mat med frukt/grønnsaker/egg/brød. Proteinpudding kan du jo ha til kos hvis du synes det er veldig godt.

stå på💪🏻

Anonymkode: 1a3b6...86f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke så mye proteiner når du skal ned i vekt:) Proteinen kroppen ikke bruker legger seg som fett.

Jeg ville også kuttet proteintilskuddet (unødvendig for alle egentlig, men kan være greit for noen som driver aktivt med styrketrening og er på farta f.eks), og heller spist noe ordentlig mat med frukt/grønnsaker/egg/brød. Proteinpudding kan du jo ha til kos hvis du synes det er veldig godt.

stå på💪🏻

Anonymkode: 1a3b6...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strengt tatt for mye proteinpudding og -shake, men jeg spiser ganske likt selv (bare at jeg spiser havregrøt og mindre kjøtt/kylling). Ideelt sett burde du bytte ut minimum 2 av shake/pudding med vanlig mat med proteiner; fisk/kjøtt/bønner/kesam/cottage cheese/egg etc

Dessuten bør du spise mye mer grønnsaker. 400 kyllingfilet + alle proteinene fra pudding etc er rimelig mye så antar at du går på lavkarbo? Ville fått i meg fett fra fet fisk også, og hvis du ikke går på lavkarbo så legger du til ris eller potet med kyllingfileten - og grønnsaker.

Selv har jeg en proteinpudding og evt en skyr i løpet av dagen som kos, ellers spiser jeg skikkelig mat. Proteinpudding metter ikke så mye mtp kaloriene (ca 140 pr stk), du kan få mye mer næringsrik mat for 140 kalorier.

Anonymkode: e2e7e...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du si litt mer om hva som er hårreisende? :)

"Problemet" er at jeg har lyst på noe søtt som ikke gir for mye karbohydrater og grønnsaker er ikke søtt :(

Tenker ikke å spise kyllingfilet hver dag, tenker å variere med karbonadedeig, egg, laks. Av grønnsaker liker jeg agurk, brokkoli, isbergsalat, paprika og asparges. 

Har tidligere slitt med å få i meg nok Protein, alltid syntes det vært vanskelig med vanlig mat - derfor tilskudd. Dette er vel bedre enn et kosthold som nesten bare består av godteri? :P

Takk for gode tips 😊

 

Frukt inneholder for mye karbohydrater. 

Tips til søte ting man kan spise som inneholder lite karbohydrater? :)

Anonymkode: 512aa...a5d

Man klarer ikke å spise seg opp i vekt på frukt. Man bør ikke være redd for karbohydrater i den form. Det er helt feil. Jeg spiser ekstremt mye frukt og også grønnsaker, men går stadig ned i vekt. Frukt demper også mye av søtsuget og er en god og sunn erstatning.

De færreste spiser for lite proteiner, men i stede alt for mye som legger seg som fett på kroppen. Da må du eventuelt trene ekstremt mye for å omdanne proteinene til muskler. Helt klart vil du gå ned når du har en helomstilling i kostholdet ditt som du har, men viktig å være bevisst på en sunn kropp og gi kroppen det den trenger. Uansett er det kjempe bra at du ønsker å endre kostholdet ditt fra det du spiste tidligere. 

Anonymkode: 03621...7ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nysgjerrig på hva "poteinpudding" er. Tenker umiddelbart at det høres dyrt og usosialt ut (sitter du på jobb med proteinpuddingen din når kollegaene dine spiser kantinemat/matpakke?) pluss unødvendige tilsetningsstoffer. 

Få i deg mer ekte mat. Beste kostholdsstipset jeg har hørt er fra Michael Pollan som sier enkelt og greit "Eat food, not too much, mostly plants". Ergo kostholdet bør i hovedsak bestå av matvarer med bare én ingrediens. Grønnsaker, frukt, rent kjøtt, fisk, nøtter, rent korn, så lite tilsatt som mulig. 

Anonymkode: 17836...e17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/16/2018 den 19.15, AnonymBruker skrev:

Dropp proteinpulver og proteinshake, få proteiner gjennom grønnsaker i stede, så får du i deg vitaminer og mineraler samtidig. På et slikt kosthold får du fort vitaminmangel og andre mangler. Da risikerer du å bli syk og slapp, og enda vanskeligere å gå ned i vekt. 

Tror de færreste hadde klart seg på et slikt kosthold i lengden. 

Anonymkode: 03621...7ed

HVA I SVARTESTE😂🔫 proteiner gjennom grønnsaker du liksom. Neiass, da er proteinpudding etc mye BEDRE og mer lettvint. Istedet for å måte spise tonnevis med grønnsaker OG bli oppblåst som f

Anonymkode: c669a...63c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er umulig 177 g protein men ok. Høres ut som mitt kosthold, godt og bra

Anonymkode: c669a...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er umulig 177 g protein men ok. Høres ut som mitt kosthold, godt og bra

Anonymkode: c669a...63c

Hvorfor tviler du på det? 20 g protein per proteinpudding/shake. 15 g protein for fetaosten. Og 400 g kylling gir nesten 100 g protein. Så det er riktig, jeg er nøye når jeg teller. :)

Anonymkode: 512aa...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, frukt og grønnsaker inneholder karbohydrater, men det er GODE karbohydrater. Og du må jo ikke spise 15 epler om dagen. Spis et eple, en banan eller en liten fruktblanding i mellom måltidene, så får du litt ekstra vitaminer i kostholdet ditt. Frukt og grønt er kjempeviktig for et balansert kosthold. Men, aldri for mye av noe som helst. Det finnes grenser.

Du trenger både proteiner, fett og karbohydrater. Finn en god balanse, så slipper du å spise for mye av EN ting. Selvfølgelig, hvis kroppen din reagerer negativt ved for mye frukt og grønt - reduser det og få det fra andre kilder. Reagerer kroppen din fortsatt negativt, reduser karbohydrater. Alle er jo ulike, så man må høre på kroppen. Bare pass på å spise variert ellers.

Ville fått i meg proteiner hovedsakelig fra ren mat, og så ville heller laget smoohies med proteinpulver, hvis man først skal bruke det.

Gode kilder til proteiner

Melk, nøtter, kjøtt, kylling, fisk, bønner, linser, egg. 

Gode kilder til fett:

Fisk, oljer (f.eks rapsolje, olivenolje), nøtter, tran. Ved å få i seg SUNT fett kan man faktisk gå NED i vekt. Kroppen trenger fett!

Gode kilder til karbohydrater:

Frukt, grønnsaker, alt av fullkornsprodukter, meieriprodukter er også en bra erstatning for karbohydrater du tar ut av kostholdet (f.eks yoghurt, kesam, ekstra lett melk).

 

Min dag av mat består av:

Frokost: Havregrøt med 50/50 mandelmelk/rismelk og vann. Litt bringebær og blåbær, en liten neve mandler, en spiseskje chiafrø (VELDIG sunt for kroppen og holder deg mett lenge, god kilde til sunt fett - omega 3, proteiner, fiber, antioksidanter ++) og litt mørk sjokolade når jeg vil lage den ekstra søt. Litt mørk sjokolade om dagen er ikke farlig, men kan også faktisk ha positive effekter. :) 

Mellommåltid: En frukt jeg har tilgang til, eventuelt en neve mandler (god kilde til både sunt fett, protein, kostfiber, vitamin E, kalsium, folat, jern ++), så da får jeg en blanding av de næringsstoffene jeg trenger.

Lunsj: Dette varierer jeg fra dag til dag og spiser mye varm mat. Jobber også på kjøkken så har lett tilgang til mye forskjellig. En god salat med spinat, kylling, tomat, agurk, paprika, sopp, løk, etc. Kylling stekt i olivenolje. Hvis jeg ønsker å spise hamburger velger jeg barneburger med glutenfritt brød til, har en osteskive på og i stedet for fries har jeg stekte grønnsaker til. Paprika, sopp og løk er mine favoritter. Stekt i olivenolje. Hvis jeg er hjemme steker jeg meg ofte egg og bacon, har det på en grov skive/rugsprø med aspargesbønner til, gjerne med kaviar under... 

Middag: Hver tirsdag og torsdag lager jeg noe med fisk i. Man kan være super kreativ og lage f.eks. laksetaco. Bruke grove lefser, ha rømme og hjemmelaget salsa til, masse grønnsaker, etc. Er nyydelig. :) Av og til gjør vi det enkelt og bare koker torsk og har potet/søtpotet og grønnsaker til, evt litt bacon. Er så godt! Så er det kylling onsdag og helger, karbonadedeig-dag på fredager. Kan være like kreativ der. 

Ofte er jeg så mett fra middagen at jeg ikke spiser mellommåltid, så går rett til kvelds. Og der spiser jeg som regel rugsprø med et eller annet på som jeg føler for der og da, eller salat - men tenker på næringsstoffene. 

Husk en god mengde vann om dagen også. Og variasjon i kostholdet er viktig. Jeg spiser sjeldent akkurat det samme hver dag. Er kreativ med alt av mat, sånn at jeg får i meg nye matvarer stadig vekk. Måltidene over er et eksempel på noe jeg kan finne på å spise.

 

Jeg liker å høre på kroppen. Craver jeg noe søtt, lager jeg en smoothie, tar meg et eple eller en liten bit mørk sjokolade til kaffen. Vil jeg ha kaffe, så tar jeg en kopp svart kaffe. Vil jeg ikke trene en dag jeg egentlig skulle, da blir jeg hjemme. Så lenger man klarer å holde en god balanse. :) Ble en langt innlegg, men jeg er veldig interessert i dette med kosthold og trening, så jeg engasjerer meg lett. 

Endret av s0la
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.3.2018 den 10.21, AnonymBruker skrev:

HVA I SVARTESTE😂🔫 proteiner gjennom grønnsaker du liksom. Neiass, da er proteinpudding etc mye BEDRE og mer lettvint. Istedet for å måte spise tonnevis med grønnsaker OG bli oppblåst som f

Anonymkode: c669a...63c

Mange grønnsaker som inneholder mer proteiner enn kjøtt, så nei du trenger ikke å spise tonnevis med grønnsaker. De færreste grønnsaker blir man oppblåst av.  Jeg spiser kun grønnsaker, frukt, nøtter, frø, men aldri blir jeg oppblåst, kun enkelte rotgrønnsaker. I tillegg har jeg mye muskler, er sterk, proppfull av energi og langt i fra overvektig. Trener noen ganger i uken. Jeg hverken teller kalorier eller veier maten, spiser når jeg er sulten og så mye jeg har lyst på.

Hva er forresten så tungvindt med å spise mye grønnsaker? 

Anonymkode: 03621...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange grønnsaker som inneholder mer proteiner enn kjøtt, så nei du trenger ikke å spise tonnevis med grønnsaker. De færreste grønnsaker blir man oppblåst av.  Jeg spiser kun grønnsaker, frukt, nøtter, frø, men aldri blir jeg oppblåst, kun enkelte rotgrønnsaker. I tillegg har jeg mye muskler, er sterk, proppfull av energi og langt i fra overvektig. Trener noen ganger i uken. Jeg hverken teller kalorier eller veier maten, spiser når jeg er sulten og så mye jeg har lyst på.

Hva er forresten så tungvindt med å spise mye grønnsaker? 

Anonymkode: 03621...7ed

Jeg vil gjerne ha en liste over disse fantastiske grønsakene, for de har ikke jeg ikke klart å finne selv.

Anonymkode: b3238...1f0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jeg gjort.

Frokost: En boks cottage cheese om du liker det, evt en porsjon havregrøt. Med litt hakkede nøtter over på begge alternativene.

Lunsj: 2 skiver grovbrød, evt lavkarbobrød med fiskepålegg, kokt skinke egg osv (tenk rene produkter)

Middag: Kyllingfilet med fullkornsris, grønnsaker. Wok. Torsk med grønnsakspureer. Prøv å spis fisk 3 ganger i uka.

Anonymkode: 14d6a...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2018 den 19.33, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke så mye proteiner når du skal ned i vekt:) Proteinen kroppen ikke bruker legger seg som fett.

Anonymkode: 1a3b6...86f

Hvis du går i energioverskudd, vil proteiner lagres som fett rundt indre organer. Hvis du ikke går i energioverskudd, vil likevel kroppen kun ta til seg det den trenger av proteiner, og resten vil havne i urinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...