Gå til innhold

Oppblåst i magen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

..av havregryn og melk til frokost. Jeg liker at det metter, og at jeg holder meg mett lenge og får energi. Men jeg blir så himla oppblåst av havregryn. Uansett som det kun er havregryn og melk, eller om jeg koker havregrøt. Jeg ser gravid ut, og det føles ikke så bra. Jeg har når prøvd lenge, med å spise havregryn og ha et opphold. Og hver gang jeg spiser havregryn blir jeg oppblåst. Jeg er flink til å drikke vann 3-4 flasker hver dag. Det ser ikke ut som at andre reagerer på havregryn. Eller? 

Anonymkode: 3fbda...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koker du grøten på melk eller vann? Hvis du koker på melk: prøv vann før du gir opp.

Anonymkode: 048d5...342

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du oppblåst av bare havregryn, eller av bare melk, eller av andre ting til frokost også, og av havregryn eller melk på andre tider av døgnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koker du grøten på melk eller vann? Hvis du koker på melk: prøv vann før du gir opp.

Anonymkode: 048d5...342

På vann, men har melk oppi i skålen med kanel i stedet for sukker. Jeg har ikke laktoseintoleranse. 

Anonymkode: 3fbda...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Pringle skrev:

Blir du oppblåst av bare havregryn, eller av bare melk, eller av andre ting til frokost også, og av havregryn eller melk på andre tider av døgnet?

Hver gang jeg spiser havregryn. Men jeg liker å spise det til frokost, og/eller kveldsmat. Jeg tror ikke det har noe med melken å gjøre. Jeg vet som sagt at jeg ikke har laktoseintoleranse, så det er havregrynene jeg reagerer på. Det er bare så rart. 

Anonymkode: 3fbda...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en kjøleskapsgrøt kvelden før med 1 dl havregryn, 2 dl kefir, 2 ss chiafrø og 2 dl frosne bær? Dette er « flat- mage grøten « til fitfocuse, og som en som blir oppblåst av det meste har det fungert veldig bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, smasmine skrev:

Hva med å lage en kjøleskapsgrøt kvelden før med 1 dl havregryn, 2 dl kefir, 2 ss chiafrø og 2 dl frosne bær? Dette er « flat- mage grøten « til fitfocuse, og som en som blir oppblåst av det meste har det fungert veldig bra:)

Takk! Dette skal jeg prøve. 😊

Anonymkode: 3fbda...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å koke havregrynene med vann (og kanskje litt salt), og spis den uten noe på en dag. Da får du eventuelt bekreftet at du reagerer på havregryn, og ikke noe av det andre.

Selv om du ikke har laktoseintoleranse, kan det tenkes at du reagerer på melkeprotein. Det kan også være kanelen som er synderen. Faktisk er det også mulig at det er en kombinasjon av ulike ingredienser du ikke tåler, men dette er mer sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir oppblåst hvis jeg har noen melkeprodukter i havregrøten, så prøv helt uten melkeprodukter. Evt bruke mandelmelk eller soyamelk! Sunnere er det også :)

Anonymkode: d6d18...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil fortsette å spise det kan du jo kjøpe redugas eller miniform fra apoteket? Det funker veldig bra mot oppblåsthet (redugas funker med en gang, miniform etter 3 uker eller noe).

Anonymkode: aa52f...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om kjøleskapsgrøt^^ :)
Havregryn inneholder fytinsyre som kan gjøre det vanskelig å fordøye, men om du bløtlegger grynene på forhånd så brytes det ned og da tåler man det ofte bedre (jeg pleier som regel å legge de i vann i kjøleskapet om jeg skal lage grøt også koker jeg det dagen etterpå, er også veldig glad i Berit Nordstrands ferdige, og den reagerer jeg ikke på). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2018 den 3.43, AnonymBruker skrev:

Jeg blir oppblåst hvis jeg har noen melkeprodukter i havregrøten, så prøv helt uten melkeprodukter. Evt bruke mandelmelk eller soyamelk! Sunnere er det også :)

Anonymkode: d6d18...ea5

At mandelmelk og soyamelk er sunnere er ikke sant. Det er ikke melken jeg reagerer på.

Anonymkode: 3fbda...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...