Gå til innhold

Beste kjørerute


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om jeg poster den på rett plass, men ønsker å høre med noen som har erfaring med å kjøre Bergen - Hedmark strekningen. Vi skal kjøre til Kongsvinger, google sier vi må ta denne turen:

https://www.google.no/maps/dir/Laksevåg,+Bergen/Kongsvinger/@60.6288822,6.3843517,7z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x463cfb748d7ccc19:0x703f7754aeff5528!2m2!1d5.2593086!2d60.3810315!1m5!1m1!1s0x464248f38880f581:0x32c3f5f5316cd767!2m2!1d11.9986691!2d60.192443!3e0?hl=no

 Jeg har kjørt litt på glatten før når vi skulle til Hovden fra Stavanger, men har ikke mye erfaring innen dette så gruer meg litt. Vil helst kjøre på gode veier og ikke mye kronglete plasser.

 

Hvordan er denne strekningen er det mye dårlige veier?

Bør vi belage oss på kolonnekjøring?

Bør vi ha med ekstra kanne med bensin, og varme klær osv?

 

Anonymkode: 348ff...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velg Filefjell så slipper du å tenke på kolonnekjøring. Der er det også nå blitt veldig fin vei fra vest. Er nok noe smalt når det nærmer seg Fagernes, men derfra er det fin og bred vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tdm900 skrev:

Velg Filefjell så slipper du å tenke på kolonnekjøring. Der er det også nå blitt veldig fin vei fra vest. Er nok noe smalt når det nærmer seg Fagernes, men derfra er det fin og bred vei.

Filefjell er blitt helt supert. Kjør litt forbi Fagernes (Aurdal), så tar du Rv. 33 til Gjøvik via Dokka, den er blitt bra opprustet nå.                   Fra Gjøvik kjører du over Mjøsbrua til Hamar. Litt forbi (Stange), ta Rv. 24 til Skarnes. Da er du nesten i Kongsvinger.

Anonymkode: d7dd9...0df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Filefjell er blitt helt supert. Kjør litt forbi Fagernes (Aurdal), så tar du Rv. 33 til Gjøvik via Dokka, den er blitt bra opprustet nå.                   Fra Gjøvik kjører du over Mjøsbrua til Hamar. Litt forbi (Stange), ta Rv. 24 til Skarnes. Da er du nesten i Kongsvinger.

Anonymkode: d7dd9...0df

Har lest på andre forum at Filefjell er omvei? Hvor lang tid vil det ta til Kongsvinger da sånn ca?

Anonymkode: 348ff...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest på andre forum at Filefjell er omvei? Hvor lang tid vil det ta til Kongsvinger da sånn ca?

Anonymkode: 348ff...b66

Vil du ha en skikkelig og safe vintervei, velger du Filefjell. 1/2 - 1 time lenger, er ikke store omveien. Det er det vel verdt, så ustabilt som det kan være på fjellovergangene vinterstid.

Du kan Google vinterstengt og kolonnekjøring antall timer Hardangervidda vs Filefjell.

Anonymkode: d7dd9...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lest på andre forum at Filefjell er omvei? Hvor lang tid vil det ta til Kongsvinger da sånn ca?

Anonymkode: 348ff...b66

Ja, Filefjell er nok en liten omvei, men det skal være noe grønnjævlig med styggvær før den blir stengt. Og da er også alt anna stengt, mellom øst og vestlandet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis hardangervidda er åpen så anbefaler dere ikke den? Pga dårlige veier?

Anonymkode: 348ff...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lest på andre forum at Filefjell er omvei? Hvor lang tid vil det ta til Kongsvinger da sånn ca?

Anonymkode: 348ff...b66

Spørs hvor du skal. Til Horten, ja. Til Kongsvinger, nei. Filefjell er litt lenger, men for folk som er usikre på smal vei, svinger, vinterføre så er det liten forskjell på tidsbruk. 

Jeg har kjørt mye øst-vest, skal jeg til Horten kjører jeg Haukeli, skal jeg til Oslo kjører jeg Hemsedal. 

Hardangervidden er en dyr drittvei, Haukeli stenger i dagevis, Hemsedal er best men dumt å kjøre den til Kongsvinger. 

Anonymkode: 0ee09...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hvor du skal. Til Horten, ja. Til Kongsvinger, nei. Filefjell er litt lenger, men for folk som er usikre på smal vei, svinger, vinterføre så er det liten forskjell på tidsbruk. 

Jeg har kjørt mye øst-vest, skal jeg til Horten kjører jeg Haukeli, skal jeg til Oslo kjører jeg Hemsedal. 

Hardangervidden er en dyr drittvei, Haukeli stenger i dagevis, Hemsedal er best men dumt å kjøre den til Kongsvinger. 

Anonymkode: 0ee09...cf0

Tusen takk for utfyllende svar! Tror du det er mye forskjell i ant.km?? har leid leiebil basert på ant.km ser du 😂

Anonymkode: 348ff...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for utfyllende svar! Tror du det er mye forskjell i ant.km?? har leid leiebil basert på ant.km ser du 😂

Anonymkode: 348ff...b66

Filefjell 577km, Hardangervidda 549km og hemsedal 563. Som andre sier ville jeg ha gått for Filefjell, forhåndvis lett vei å kjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for utfyllende svar! Tror du det er mye forskjell i ant.km?? har leid leiebil basert på ant.km ser du 😂

Anonymkode: 348ff...b66

Jeg svarer meg selv nå,sjekket det og der var ikke store forskjellen. Da er det E16 og rv.33 ifølge google. Kan det stemme?

Anonymkode: 348ff...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarer meg selv nå,sjekket det og der var ikke store forskjellen. Da er det E16 og rv.33 ifølge google. Kan det stemme?

Anonymkode: 348ff...b66

Ja !   Utvilsomt.  Som jeg skrev til deg i et tidligere innlegg.  Så slipper du bom og ferjer.

Anonymkode: d7dd9...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.3.2018 den 12.45, AnonymBruker skrev:

Litt usikker på om jeg poster den på rett plass, men ønsker å høre med noen som har erfaring med å kjøre Bergen - Hedmark strekningen. Vi skal kjøre til Kongsvinger, google sier vi må ta denne turen:

https://www.google.no/maps/dir/Laksevåg,+Bergen/Kongsvinger/@60.6288822,6.3843517,7z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x463cfb748d7ccc19:0x703f7754aeff5528!2m2!1d5.2593086!2d60.3810315!1m5!1m1!1s0x464248f38880f581:0x32c3f5f5316cd767!2m2!1d11.9986691!2d60.192443!3e0?hl=no

 Jeg har kjørt litt på glatten før når vi skulle til Hovden fra Stavanger, men har ikke mye erfaring innen dette så gruer meg litt. Vil helst kjøre på gode veier og ikke mye kronglete plasser.

 

Hvordan er denne strekningen er det mye dårlige veier?

Bør vi belage oss på kolonnekjøring?

Bør vi ha med ekstra kanne med bensin, og varme klær osv?

 

Anonymkode: 348ff...b66

Kolonnekjøring bestemmes av været. Uansett så skal man vinterstid på planlagt tur over høyfjellet ha med varme klær, mat og drikke samt full drivstofftank. 

Hvilken vei som er den raskeste bestemmer google. Eller om du har en annen navigeringstjeneste i bilen eller på mobilen.

Anonymkode: 47bde...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel Filefjell er at der det ikke står fotoboks så kjører folk flest 100-120kmt. Hardangervidda er store deler av strekningen en kjerrevei av is og fonner, der 50kmt kan føles for fort. Så selv om Google Maps sier at du ville ha brukt 1t lengre via Filefjell, så er du i praksis mye raskere frem der likevel.

Anonymkode: a8589...32b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Vi skal kjøre Filefjell har vi bestemt oss for, og skal ha med oss gode klær ;) Er det sånn at vi bør ha en dunk med ekstra bensin i bilen, eller vil det være nok bensinstasjoner underveis? :)

Anonymkode: 348ff...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke Alaska. 😜 Tut og kjør uten ekstra bensin.

Anonymkode: a8589...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...