Gå til innhold

Medikamentregning


ajarRun

Anbefalte innlegg

Jeg har en løsning med 54mg/ml. Jeg vil få den til å bli 3mg/ml. Klarer jeg det med øyemål eller ved å bruke en skje eller noe? Shotteglass?

Skal blande den ut med 100ml tror jeg (øyemål).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mål hvor mye du har, ta alt og så etterfyller du med 17 ganger så mye vann.

Endret av Ondskap
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har et legemiddel med 54 mg/ml og du skal blande alt med 100 ml så får du ikke 3 mg/ml i den ferdige infusjonen. Det sier seg selv.

Anonymkode: c46ce...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva han blandet, men ut i fra konsentrasjonene det er snakk om her tipper jeg vi ikke hører fra han igjen..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg har en løsning med 54mg/ml. Jeg vil få den til å bli 3mg/ml. Klarer jeg det med øyemål eller ved å bruke en skje eller noe? Shotteglass?

Skal blande den ut med 100ml tror jeg (øyemål).

Du må da måle ut 5,56 ml av den opprinnelige løsningen, og fortynne den til 100 ml. Tviler at det går på øyemål.

Hvis det ikke er så farlig om det blir nøyaktig 100 mL, så kan du ta 1 del opprinnelig løsning og tilsette 17 deler vann.

Det kommer veldig an på hva du har av utstyr og hvor store mengder du har av opprinnelig løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Ondskap skrev:

Mål hvor mye du har, ta alt og så etterfyller du med 17 ganger så mye vann.

Løsningen som er ferdig skal ikke bestå av vann. Det er ikke noe vann her.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du har et legemiddel med 54 mg/ml og du skal blande alt med 100 ml så får du ikke 3 mg/ml i den ferdige infusjonen. Det sier seg selv.

Anonymkode: c46ce...cd7

Jo? Bare skvett ut 5 ml. Putt på 5ml med 54mg/ml. Så har du 3mg/ml i 100ml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, stan skrev:

Du må da måle ut 5,56 ml av den opprinnelige løsningen, og fortynne den til 100 ml. Tviler at det går på øyemål.

Hvis det ikke er så farlig om det blir nøyaktig 100 mL, så kan du ta 1 del opprinnelig løsning og tilsette 17 deler vann.

Det kommer veldig an på hva du har av utstyr og hvor store mengder du har av opprinnelig løsning. 

Faen da. Jeg har visst 72mg/ml i den ene løsnignen og 0mg/ml i den andre. Tror jeg har 200ml av 72mg/ml.

Men halvparten av 72 er heldigvis ca 3. Så da kan jeg bare ta ut 5 ml fra 100ml flasken og legge på 5ml av 72mg/ml. Men hvordan måler man 5ml lettest uten utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Løsningen som er ferdig skal ikke bestå av vann. Det er ikke noe vann her.

Jo? Bare skvett ut 5 ml. Putt på 5ml med 54mg/ml. Så har du 3mg/ml i 100ml.

Skvett ut 5 ml? Av hva? Hvor mange ml er det i medikamentet som har 54 mg/ml som dose? 

Om du ikke skal blande med vann, hva er da de 100 ml du skal blande legemiddelet ut i? 

Om du blander 54 mg/ml og det er 1 ml som er mengden på legemiddelet og du skal få det til å bli 100 ml må du da trekke ut 1 ml av posen med væsken på 100 ml. Og da blir ikke resultatet i den fortynnede løsningen 3 mg/ml. 

Om du skvetter ut 5 ml av væsken på 100 ml så blir heller ikke styrken i den ferdige infusjonen 3 mg/ml, men den blir 0,568 mg/ml

Anonymkode: c46ce...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Faen da. Jeg har visst 72mg/ml i den ene løsnignen og 0mg/ml i den andre. Tror jeg har 200ml av 72mg/ml.

Men halvparten av 72 er heldigvis ca 3. Så da kan jeg bare ta ut 5 ml fra 100ml flasken og legge på 5ml av 72mg/ml. Men hvordan måler man 5ml lettest uten utstyr?

Er det narkotika du styrer med eller?

Anonymkode: c46ce...cd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skvett ut 5 ml? Av hva? Hvor mange ml er det i medikamentet som har 54 mg/ml som dose? 

Om du ikke skal blande med vann, hva er da de 100 ml du skal blande legemiddelet ut i? 

Om du blander 54 mg/ml og det er 1 ml som er mengden på legemiddelet og du skal få det til å bli 100 ml må du da trekke ut 1 ml av posen med væsken på 100 ml. Og da blir ikke resultatet i den fortynnede løsningen 3 mg/ml. 

Om du skvetter ut 5 ml av væsken på 100 ml så blir heller ikke styrken i den ferdige infusjonen 3 mg/ml, men den blir 0,568 mg/ml

Anonymkode: c46ce...cd7

Det er visst 72mg/ml. Jeg har 200 ml med det (tror jeg, må begynne å merke beholdere med størrelse). Jeg har 100ml med veske som ikke er vann som jeg vil skal bli til 100ml ferdig løsning med ca 3mg/ml (ikke krise om det er +/- 1).

Hvordan trekker jeg ut en ml? Det er ikke poser, det er flasker.

Det er ikke infusjonsveske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er visst 72mg/ml. Jeg har 200 ml med det (tror jeg, må begynne å merke beholdere med størrelse). Jeg har 100ml med veske som ikke er vann som jeg vil skal bli til 100ml ferdig løsning med ca 3mg/ml (ikke krise om det er +/- 1).

Hvordan trekker jeg ut en ml? Det er ikke poser, det er flasker.

Det er ikke infusjonsveske.

Jeg hjelper deg ikke med narkotika eller hva søren slags ulovligheter du styrer med. 

Anonymkode: c46ce...cd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hjelper deg ikke med narkotika eller hva søren slags ulovligheter du styrer med. 

Anonymkode: c46ce...cd7

Hverken narkotika eller ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Hverken narkotika eller ulovlig.

Hva er det da? 

Anonymkode: 0eb1b...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Hverken narkotika eller ulovlig.

Anbefaler de gå spørre på Freakforum, der kan de alt som har med dette å gjøre..

Anonymkode: f05bf...d28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta deg en tur på et apotek og hør hva de har av måleutstyr. Ofte følger det med et liten målebeger med hostesaft og lignende.

Ellers har butikker som selger øl- og bryggeriutstyr ofte målesylindere og annet du måtte trenge.

Om det er viktigst å få akkurat 100 mL med den bestemte konsentrasjonen må du ha nøyaktig utstyr.

Men om det holder at konsentrasjonen er nøyaktig, så må holder det å regne ut antall deler du må ha av hver. 

Men jeg har mistet tråden vedrørende hvilke konsentrasjoner du har, og ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...