Gå til innhold

Offentlig amming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Puny skrev:

Det burde ikke være noe "MEN" der, hvis man er "for amming, men...." så er man ikke for amming. Ammer man så må det kunne skje hvor når når som helst, uten restriksjoner. Slike holdninger gjør at enkelte  damer velger å ikke amme. 

Ærlig talt, man er da i sin fulle rett til å være for både amming og offentlig amming, samtidig som man sier at man ikke trenger å sitte med begge brystene ute mens man ammer fra det ene. Jeg har ammet flere steder enn de fleste, tror jeg, så jeg er selvsagt helt for at babyer skal få mat når de trenger det og at mor ikke skal behøve å isolere seg hjemme av den grunn. Og det kan sikkert skje at en mor med store bryster og urolig baby viser litt hud, men jeg ser likevel ikke hvorfor man ikke kan i det minste prøve å være litt diskret. Selv om amming er verdens mest naturlige ting, er det noe med å innse at ikke alt handler om en selv og babyen. På lik linje med at andre bør ta hensyn med sine private greier i offentligheten.

Personlig har jeg ingenting i mot å se et ammebryst, men det er faktisk ganske stor forskjell på å ha ammet selv og f.eks. være en som er totalt uinteressert i barn og som bare vil kose seg med kaffen sin i fred.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, SmileyLovise said:

Jeg har da aldri sagt at JEG ikke tåler å se en pupp eller to. Jeg har bare forståelse for at ikke alle "tåler" det, når det er en så liten sak å dekke seg bittelitt til når man skal amme.

Jeg har ammet blant folk før og hadde absolutt ikke noe problem med å ta en pupp ut av gangen, samt dekke den som var i bruk litt til. 

At du syns det var enkelt å dekke deg til betyr ikke at alle syns det.  Du har antageligvis ikke vært en av dem som har en unge som av diverse årsaker har slitt med å få tak på brystet eller som må lufttørke brystet etter amming for ikke å få sopp.

Nå holdt jeg meg riktignok mest hjemme de tre første månedene etter fødsel fordi jeg ikke hadde overskudd til særlig annet, men når det begynte å løse seg så hendte det flere ganger at jeg ammet offentlig og viste fram betydelig mer enn jeg gjør nå, om jeg skulle ammet offentlig. Hva gjør du liksom, når baby ikke får tak i puppen når du har på deg en ammebh med liten diskret åpning, baby er sulten, og du er sprengt. Eller når baby ikke klarer å tømme brystet i den ene stillingen du behersker og amme litt diskret, og du plutselig må legge baby på ryggen på låret, lene deg fremover så baby får haka akkurat der melkegangene er i ferd med å tette seg. Eller når du har overproduksjon, og brystene generelt er så sprengt at alt tettes om du har noe som strammer  bare en smule mens du mmer, og de gjerne vokser 3 cupstr mellom frokost og lunsj, så du nærmest er garantert at bh'en din strammer npr det er ammetid.

Anonymkode: a0b18...a05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Har man så såre brystvorter at man må lufte, bli hjemme, og få sjekket tungebånd og sopp hos lege/spesialist/ammehjelper.

Anonymkode: 24fc0...738

Altså, jeg har gått den mølla der, og jeg kan fortelle deg at

Det er ingen selvfølge at helsepersonell eller ammehjelper klarer å identifisere årsaken til ammeproblemene og mens man drar fra lege til helsestasjon til ammehjelper til ammepoliklinikk til kiropraktor, så hender det faktisk at ungen blir sulten på veien. Hvor syns du mor skal amme hen da?

Anonymkode: a0b18...a05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruktfest
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du syns det var enkelt å dekke deg til betyr ikke at alle syns det.  Du har antageligvis ikke vært en av dem som har en unge som av diverse årsaker har slitt med å få tak på brystet eller som må lufttørke brystet etter amming for ikke å få sopp.

Nå holdt jeg meg riktignok mest hjemme de tre første månedene etter fødsel fordi jeg ikke hadde overskudd til særlig annet, men når det begynte å løse seg så hendte det flere ganger at jeg ammet offentlig og viste fram betydelig mer enn jeg gjør nå, om jeg skulle ammet offentlig. Hva gjør du liksom, når baby ikke får tak i puppen når du har på deg en ammebh med liten diskret åpning, baby er sulten, og du er sprengt. Eller når baby ikke klarer å tømme brystet i den ene stillingen du behersker og amme litt diskret, og du plutselig må legge baby på ryggen på låret, lene deg fremover så baby får haka akkurat der melkegangene er i ferd med å tette seg. Eller når du har overproduksjon, og brystene generelt er så sprengt at alt tettes om du har noe som strammer  bare en smule mens du mmer, og de gjerne vokser 3 cupstr mellom frokost og lunsj, så du nærmest er garantert at bh'en din strammer npr det er ammetid.

Anonymkode: a0b18...a05

Synes du kan lese de andre svarene mine også. Om man av ulike årsaker ikke kan, så er det jo en helt annen sak. Poenget mitt har hele tiden vært at dersom man kan, så bør det ikke være noe problem å amme litt diskret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg har gått den mølla der, og jeg kan fortelle deg at

Det er ingen selvfølge at helsepersonell eller ammehjelper klarer å identifisere årsaken til ammeproblemene og mens man drar fra lege til helsestasjon til ammehjelper til ammepoliklinikk til kiropraktor, så hender det faktisk at ungen blir sulten på veien. Hvor syns du mor skal amme hen da?

Anonymkode: a0b18...a05

Vel, man kan jo amme på ammepoliklinikken i stedet for på cafe f.eks?

Anonymkode: 24fc0...738

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

æsj for noen stygge kommentarer i denne tråden. Selvfølgelig skal man få amme offentlig og den som har ett problem med det får endre seg selv. Dere som sammenligner amming med å bæsje, det er jo helt på jordet. Bæsj skal man ikke ha i nærheten av mat da det er farlige bakterier. Ingen trenger at du legger en diger kabel i full offentlighet heller. Men å amme er å gi babyen mat. Jeg syntes det er rett og rimelig at en baby kan spise der dere spiser. Syntes du det er ubehagelig så kan du gå på do og spise. Morsmelk er heller ikke farlig og uhygenisk som bæsj. 

Kvinnebryster har blitt for seksualisert. Slipp puppen ut og vis fingeren til de som kommenterer på det. Dere som hele tiden seksualiserer kvinnebryster når brystene egentlig kun er for å gi mat, dere er jo like ille som mennene i saudi arabia som seksualiserer albuer, lår, legger, skuldre osv. Det er ingen forskjell. Det er faktisk mye verre med de mødrene som skifter bleie på bordet på restaurant. Det er uhygienisk. 

Slutt med all denne seksualiseringen av kvinner. jeg blir kvalm av overvektige og svette folk når jeg spiser, men jeg kan ikke nekte overvektige eller folk med svetteringer å spise samme sted som meg. Det er mitt problem. Jeg har aldri sett noen som sitter toppløs på cafe sånn som ts beskriver. De fleste viser mer hud på stranda enn ved amming, men det er opp til personen som ammer om hvor mye man vil dekke seg til. 

Til dere som er redd for å amme offentlig så vil jeg bare si til dere at jeg støtter dere og at vi trenger mer amming offentlig. jeg har ikke barn selv og jeg er bare 20 år, men amming skader da ingen. Hvis dere seksualiserer amming så er dere like ille som de sim seksualiserer små barn. det er ikke normalt, da er det dere det er noe galt med. jeg syntes det er supert at folk ammer offentlig og jeg gir alltid ett smil til de som mater barnet sitt, enten det er med full pupp eller flaske. 

beklager for mange skrivefeil, jeg har dysleksi. 

Anonymkode: f9a38...fb8

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, man kan jo amme på ammepoliklinikken i stedet for på cafe f.eks?

Anonymkode: 24fc0...738

Sier du det. Nå var det desverre ikke enda en ammepoliklinikk på veien hjem fra ammepoliklinikken.  Poenget mitt er uansett ikke å forsvare egen offentlig amming, men å belyse at det kan være mange årsaker til hvorfor man plutselig ser en mor som ammer lite diskret offentlig, og at det ikke nødvendigvis er et valg man tar.

Sliter du med ammeproblemer i 3 måneder, så er det heller ikke nødvendigvis sundt for mors psykiske helse å holde seg hjemme hele denne tiden.

Anonymkode: a0b18...a05

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes BÅDE det er flott at vi mammaer ammer og at pupper er fine å se på. Liker du det ikke, så se en annen vei !! :)

Anonymkode: e78df...c30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD

Å sitte å amme ungen sin ute blandt folk gjør meg ingenting.. absolutt ikke...!

Men jeg syns virkelig folk kan gjemme de vekk når de er ferdige, vet du hva....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At du syns det var enkelt å dekke deg til betyr ikke at alle syns det.  Du har antageligvis ikke vært en av dem som har en unge som av diverse årsaker har slitt med å få tak på brystet eller som må lufttørke brystet etter amming for ikke å få sopp.

Nå holdt jeg meg riktignok mest hjemme de tre første månedene etter fødsel fordi jeg ikke hadde overskudd til særlig annet, men når det begynte å løse seg så hendte det flere ganger at jeg ammet offentlig og viste fram betydelig mer enn jeg gjør nå, om jeg skulle ammet offentlig. Hva gjør du liksom, når baby ikke får tak i puppen når du har på deg en ammebh med liten diskret åpning, baby er sulten, og du er sprengt. Eller når baby ikke klarer å tømme brystet i den ene stillingen du behersker og amme litt diskret, og du plutselig må legge baby på ryggen på låret, lene deg fremover så baby får haka akkurat der melkegangene er i ferd med å tette seg. Eller når du har overproduksjon, og brystene generelt er så sprengt at alt tettes om du har noe som strammer  bare en smule mens du mmer, og de gjerne vokser 3 cupstr mellom frokost og lunsj, så du nærmest er garantert at bh'en din strammer npr det er ammetid.

Anonymkode: a0b18...a05

Lufttørking er jo flott, men spørsmålet er om de få ammingene ute blant folk sammenlignet med hvor ofte man ammer hjemme er det som forårsaker såre brystvorter. Jeg hadde hvertfall ikke satt meg til å lufttørke på kafé. Ellers var jo temaet her om man må vise det brystet man ikke ammer av, at man kan være uheldig å vise litt fordi babyen ikke vil ta tak blir jo noe annet. Man trenger jo ikke å sitte og nistirre på ammende kvinner heller. Men jeg stusser mer der man viftet brystet rundt så de ved nabobordet ikke kan unngå å se alt gjentatte ganger.

Ellers vet jeg litt om overproduksjon, tette melkeganger og spreng, men jeg opplevde det virkelig aldri som noe problem å være litt diskret, ved å dekke meg litt til (snakker ikke om ammetelt her, men å holde opp en klut, lage liten åpning i klærne e.l.) eller snu meg litt bort.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Vera Vinge said:

Lufttørking er jo flott, men spørsmålet er om de få ammingene ute blant folk sammenlignet med hvor ofte man ammer hjemme er det som forårsaker såre brystvorter. Jeg hadde hvertfall ikke satt meg til å lufttørke på kafé. Ellers var jo temaet her om man må vise det brystet man ikke ammer av, at man kan være uheldig å vise litt fordi babyen ikke vil ta tak blir jo noe annet. Man trenger jo ikke å sitte og nistirre på ammende kvinner heller. Men jeg stusser mer der man viftet brystet rundt så de ved nabobordet ikke kan unngå å se alt gjentatte ganger.

Ellers vet jeg litt om overproduksjon, tette melkeganger og spreng, men jeg opplevde det virkelig aldri som noe problem å være litt diskret, ved å dekke meg litt til (snakker ikke om ammetelt her, men å holde opp en klut, lage liten åpning i klærne e.l.) eller snu meg litt bort.

Ok. Jeg trengte begge hender til å hjelpe baby med påkobling og sugetak ganske lenge. Vi fikk aldri mulighet til å lære oss det i de første ukene når det er mer naturlig å holde seg hjemme for baby tok ikke puppen i det hele tatt de første 5 ukene. De første 3 månedene var igrunn hver amming en kamp, og det kunne gjerne ta 15-30 minutter bare for å koble på baby.  Når jeg var hjemme eller på egnet sted var det alltid helt ned med ammebh/singlett og av med genser, for dette var i veien og gjorde ammingen enda vanskeligere. Nå var jeg så heldig at helsestasjonen lå rett ved senteret der jeg ofte gikk om jeg skulle noe, så jeg gikk ofte dit når jeg hadde behov for å amme, men i den fasen hvor jeg sleit sånn med ammingen, så hadde det vært veldig sårt for meg om noen hadde kommet og kritisert meg for å vise for mye. De første 9 ukene dro jeg heller ikke frivillig hjemnefra - jeg var kun hjemmfra for å få hjelp fra helsepersonell.

Anonymkode: a0b18...a05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg trengte begge hender til å hjelpe baby med påkobling og sugetak ganske lenge. Vi fikk aldri mulighet til å lære oss det i de første ukene når det er mer naturlig å holde seg hjemme for baby tok ikke puppen i det hele tatt de første 5 ukene. De første 3 månedene var igrunn hver amming en kamp, og det kunne gjerne ta 15-30 minutter bare for å koble på baby.  Når jeg var hjemme eller på egnet sted var det alltid helt ned med ammebh/singlett og av med genser, for dette var i veien og gjorde ammingen enda vanskeligere. Nå var jeg så heldig at helsestasjonen lå rett ved senteret der jeg ofte gikk om jeg skulle noe, så jeg gikk ofte dit når jeg hadde behov for å amme, men i den fasen hvor jeg sleit sånn med ammingen, så hadde det vært veldig sårt for meg om noen hadde kommet og kritisert meg for å vise for mye. De første 9 ukene dro jeg heller ikke frivillig hjemnefra - jeg var kun hjemmfra for å få hjelp fra helsepersonell.

Anonymkode: a0b18...a05

Nettopp, det er det som blir konsekvensen når man kritiserer mødre for å vise for mye under amming, folk kvier seg for å gå ut. Det er ingen som ønsker å sitte på utstilling og ønsker at folk skal se mest mulig pupp. Man gjør så godt man kan. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg trengte begge hender til å hjelpe baby med påkobling og sugetak ganske lenge. Vi fikk aldri mulighet til å lære oss det i de første ukene når det er mer naturlig å holde seg hjemme for baby tok ikke puppen i det hele tatt de første 5 ukene. De første 3 månedene var igrunn hver amming en kamp, og det kunne gjerne ta 15-30 minutter bare for å koble på baby.  Når jeg var hjemme eller på egnet sted var det alltid helt ned med ammebh/singlett og av med genser, for dette var i veien og gjorde ammingen enda vanskeligere. Nå var jeg så heldig at helsestasjonen lå rett ved senteret der jeg ofte gikk om jeg skulle noe, så jeg gikk ofte dit når jeg hadde behov for å amme, men i den fasen hvor jeg sleit sånn med ammingen, så hadde det vært veldig sårt for meg om noen hadde kommet og kritisert meg for å vise for mye. De første 9 ukene dro jeg heller ikke frivillig hjemnefra - jeg var kun hjemmfra for å få hjelp fra helsepersonell.

Anonymkode: a0b18...a05

Jeg skjønner at dette ikke var lett, og jeg mener jo virkelig ikke at mødre skal isolere seg hjemme i lange tider. Når vi snakker om temaet på generelt grunnlag, mener jeg fortsatt at det for de aller fleste ikke bør være noe problem å være litt diskret. Men jeg ser poenget ditt med at det for noen krever mye å koble på barnet. For min egen del hadde jeg nok av den grunn valgt hvor jeg plasserte meg på en kafé mtp dette. Jeg ville mao. valgt å ikke sette meg midt ved inngangsdøra med masse bord tett på, men heller et sted jeg kunne vende meg litt bort om jeg hadde de utfordringene du beskriver. Fordi det for mange blir vanskelig å forstå når man sliter med påkobling. Jeg hadde heller ikke lufttørket det andre brystet mens jeg holdt på.

Jeg mener for øvrig på at det bare er å amme på i det offentlige rom, og at det at babyer får mat ikke er noe som skal gjemmes bort. Jeg husker da jeg en gang satt på et tettpakket tog og bare måtte amme midt en sånn seks-seter der, selv om det føltes rimelig tett og det sikkert var noen som stusset på det. Bare så jeg ikke blir misforstått her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange sier, er det viktig at barnet får mat. Og at en kvinne ikke må føle at hun ikke kan gå ut pga. ungen vil trenge å bli ammet.

Men er stor tilhenger av å ha et sjal, teppe eller lignende for å ikke "blotte" seg i en slik situasjon på en cafe. 

Og det er ikke forde jeg synes at amming skal "gjemmes bort", men for å ta litt hensyn til at ikke alle ønsker så se pupper til en fremmed. Da får en kvinne gitt mat til sin baby i fred, og ingen som kan klage på at hun "blotta" seg helt foran alle andre. En fin middelvei :) 

Anonymkode: ddf7b...209

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen nettkurs eller lignende for hvordan man ammer best offentlig?

Hilsen blivende mor til ditt første barn. 

Anonymkode: 321c4...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noen nettkurs eller lignende for hvordan man ammer best offentlig?

Hilsen blivende mor til ditt første barn. 

Anonymkode: 321c4...a4a

Gjør som du føler for, jenta mi :) Hva du selv er erfarer og føler er rett for deg og ditt barn :) Ikke vær redd for å vise for mye pupp - har noen problemer med det så er det dems problem - de har kanskje aldri sett en pupp før, men når det gjelder amming så er det snakk om å ta frem puppen for å gi barnet mat, og et er fullt lovlig i et fritt samfunn. Ikke tenk på det en gang. Gjør akkurat som du føler for - JA til koselig og naturlig offentlig amming uten å føle skyld eller angst !! Det er fordi at puppen har blitt gjenstand for seksualisering at enkelte ikke klarer dette her - men da får de snu seg vekk. Barnet først !!

Anonymkode: e78df...c30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2018 den 23.31, AnonymBruker skrev:

Jeg ble litt overrasket her om dagen, men det er kanskje meg som er litt gammeldags - men inne på kafeen som jeg satt og spiste var det ei mor med ei lita jente som ble ammet. Mora hadde store tunge bryster og begge brystene hang ute i det fri hele tiden mens det ble ammet og pratet og ammet og ikke ammet. Greit med offentlig amming. Barnet skal jo også ha mat - men å sitte så lenge med store tunge bryster ute i det fri... Hva synes dere?

Anonymkode: e78df...c30

At de er store er vel ikke hovedsaken? Synes det er greit å dekke seg litt til med et ammesjal. Og muligens ha litt fokus på babyen.

Anonymkode: 377f3...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør som du føler for, jenta mi :) Hva du selv er erfarer og føler er rett for deg og ditt barn :) Ikke vær redd for å vise for mye pupp - har noen problemer med det så er det dems problem - de har kanskje aldri sett en pupp før, men når det gjelder amming så er det snakk om å ta frem puppen for å gi barnet mat, og et er fullt lovlig i et fritt samfunn. Ikke tenk på det en gang. Gjør akkurat som du føler for - JA til koselig og naturlig offentlig amming uten å føle skyld eller angst !! Det er fordi at puppen har blitt gjenstand for seksualisering at enkelte ikke klarer dette her - men da får de snu seg vekk. Barnet først !!

Anonymkode: e78df...c30

Takk for svar ☺ Man blir litt usikker av at alle mener noe om det meste, godt å lese at de fleste heldigvis har et naturig forhold til ammende kvinner. 

Anonymkode: 321c4...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Vera Vinge said:

Jeg skjønner at dette ikke var lett, og jeg mener jo virkelig ikke at mødre skal isolere seg hjemme i lange tider. Når vi snakker om temaet på generelt grunnlag, mener jeg fortsatt at det for de aller fleste ikke bør være noe problem å være litt diskret. Men jeg ser poenget ditt med at det for noen krever mye å koble på barnet. For min egen del hadde jeg nok av den grunn valgt hvor jeg plasserte meg på en kafé mtp dette. Jeg ville mao. valgt å ikke sette meg midt ved inngangsdøra med masse bord tett på, men heller et sted jeg kunne vende meg litt bort om jeg hadde de utfordringene du beskriver. Fordi det for mange blir vanskelig å forstå når man sliter med påkobling. Jeg hadde heller ikke lufttørket det andre brystet mens jeg holdt på.

Jeg mener for øvrig på at det bare er å amme på i det offentlige rom, og at det at babyer får mat ikke er noe som skal gjemmes bort. Jeg husker da jeg en gang satt på et tettpakket tog og bare måtte amme midt en sånn seks-seter der, selv om det føltes rimelig tett og det sikkert var noen som stusset på det. Bare så jeg ikke blir misforstått her.

Altså, vi er nok forsåvidt ganske enige, for de aller fleste som ammer offentlig er jo ganske diskret. Jeg vil jo tro at de aller fleste gjør sitt beste for ikke trykket puppen oppi fjeset på folk, men de gangene enkelte folk tror de ser en mor som viser seg frem, så kan det faktisk hende hun bare gjør sitt beste for å gi ungen sin mat eller å lette trykket.

Jeg har sittet i svømmehallen ved bassengkanten og håndmelket liksom - og det var ikke fordi jeg hadde så lyst til at folk skulle se meg kna på puppene mine. (Bassenget var reservert for babysvømming, men det tok jo ikke alle hensyn til)

Anonymkode: a0b18...a05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...