Gå til innhold

Offentlig amming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hvorfor pupp skal være så farlig. Store og tunge, eller små og lette... Who cares?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest N-Nøff
2 minutter siden, Overrasket skrev:

Pupper HAR faktisk en seksuell funksjon. Menneskeheten er sikret å videreføre seg ved at menn og kvinner tenner ekstra på spesifikke kroppsdeler til det motsatte kjønn. Så når menn tenner på pupper, så er det en helt normal, biologisk, seksuell funksjon som er helt ordinær fra naturens side.

Ikke annet enn "hun har sikkert nok melk til barna mine", men fetisjer finner du overalt. Relativt mange liker føtter og hender, tenk så slitsomt for dem at folk lar det være synlig hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
11 minutter siden, SmileyLovise skrev:

Du behøver ikke stille meg disse spørsmålene. Jeg har som sagt ingenting imot det, men har forståelse for de som ikke synes det er like greit og. 

Det er den som ikke tåler det sitt problem ja, og den personen får da velge selv om hen vil sitte ved siden av damen som ammer eller om hen vil flytte seg, men når det som sagt er en så liten sak å amme diskret skjønner jeg ikke hvorfor man skal sitte med brystene ute bare fordi man kan, når det kanskje er andre rundt som synes det er ubehagelig. 

Fordi man tenker "nå skal babyen min få mat". Og det er faktisk viktigst, som småbarnsforelder er man ikke mest opptatt av hva sidemannen tenker om deg, dessuten skal man ikke ta hensyn til alt og alle hele tiden - småbarnsmor eller ei. Og jeg stilte ikke deg de spørsmålene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruktfest
8 minutter siden, Puny skrev:

Det burde ikke være noe "MEN" der, hvis man er "for amming, men...." så er man ikke for amming. Ammer man så må det kunne skje hvor når når som helst, uten restriksjoner. Slike holdninger gjør at enkelte  damer velger å ikke amme. 

For det har du bestemt?

Hadde jeg ikke vært FOR amming hadde jeg da ikke selv ammet barnet mitt. Hadde jeg ikke vært FOR amming hadde jeg ikke hatt store planer om å også amme mitt andre barn og når det er født, både hjemme og offentlig. Nå får du kutte ut og heller faktisk lese det jeg skriver. Man behøver ikke slenge brystene sine rundt i fjeset på folk bare fordi amming er naturlig. Går fint an å ta en pupp ut av gangen om man kun har ett barn å amme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
12 minutter siden, Liven_ skrev:

Tull. Hvis noe er naturlig betyr det ikke at det må slutte å være privat 

 

hva neste. Bæsje foran andre? Naturlig det og. 

Hvem trenger at du bæsjer offentlig? Ingen. Det er uhygienisk og kan være farlig, amming kan ikke sammenliknes med det engang. Morsmelk er babyens eneste næring den første tiden, og det bør tas hensyn til. Istedet for "æsj, et bryst", burde folk heller tenke "så flott at hun gir babyen sin mat!". 

Skjønner at tankene kommer helt automatisk, men det er fullt mulig å endre hvordan man tenker, med litt innsats. Til det beste for alle. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
8 minutter siden, Neinøff said:

Ikke annet enn "hun har sikkert nok melk til barna mine", men fetisjer finner du overalt. Relativt mange liker føtter og hender, tenk så slitsomt for dem at folk lar det være synlig hele tiden. 

Dette er jo helt misforstått. Tenk f.eks. på fugler og fisker som tiltrekker en partner ved å vise frem vakre farger og unike mønstre. Tror du ikke fuglefjærne hadde hatt samme kroppsfunksjon (isolere kroppen og gjøre det lett å fly) uten alle fargene og mønstrene? Så hvorfor har da fjærene farger og mønstre? Fordi en partner skal finne fuglen attraktiv og ønske å formere seg. Det er det samme med mennesker, vi skal faktisk fra naturens side ha kroppsdeler som en mulig partner legger merke til, og legge merke til kroppsdeler på noen vi kan tenke oss å formere oss med. Det er helt normalt og bokstavelig talt natrulig å tenne på pupper, det er ikke bare noe samfunnet har funnet opp. Pupper er ment å ha en seksuell funksjon.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fruktfest
2 minutter siden, Neinøff skrev:

Fordi man tenker "nå skal babyen min få mat". Og det er faktisk viktigst, som småbarnsforelder er man ikke mest opptatt av hva sidemannen tenker om deg, dessuten skal man ikke ta hensyn til alt og alle hele tiden - småbarnsmor eller ei. Og jeg stilte ikke deg de spørsmålene...

Klarte, og klarer fint å tenke på både barnet mitt og de rundt meg. Er ikke alltid man kan ta hensyn til alle nei, men når man faktisk kan det ser jeg ikke problemet med å gjøre det heller.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
1 minutt siden, SmileyLovise skrev:

Klarte, og klarer fint å tenke på både barnet mitt og de rundt meg. Er ikke alltid man kan ta hensyn til alle nei, men når man faktisk kan det ser jeg ikke problemet med å gjøre det heller.  

At du kan det betyr ikke at alle kan det, du vet ikke årsaken til at en småbarnsmor gjør som hun gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La på begynne med å bæsje og tisse foran andre. Dra ut pupper og pikk. Normalt det ? 

Anonymkode: 26580...8dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
3 minutter siden, Overrasket skrev:

Dette er jo helt misforstått. Tenk f.eks. på fugler og fisker som tiltrekker en partner ved å vise frem vakre farger og unike mønstre. Tror du ikke fuglefjærne hadde hatt samme kroppsfunksjon (isolere kroppen og gjøre det lett å fly) uten alle fargene og mønstrene? Så hvorfor har da fjærene farger og mønstre? Fordi en partner skal finne fuglen attraktiv og ønske å formere seg. Det er det samme med mennesker, vi skal faktisk fra naturens side ha kroppsdeler som en mulig partner legger merke til, og legge merke til kroppsdeler på noen vi kan tenke oss å formere oss med. Det er helt normalt og bokstavelig talt natrulig å tenne på pupper, det er ikke bare noe samfunnet har funnet opp. Pupper er ment å ha en seksuell funksjon.

Nei. Noen påstår også at pupper skal ligne på rumpa, tror du på det? Selvsagt liker menn kvinnekroppen, men det er like mange menn som tenner på en kvinnekropp uten pupper (med flate pupper) som de som tenner på digre pupper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

La på begynne med å bæsje og tisse foran andre. Dra ut pupper og pikk. Normalt det ? 

Anonymkode: 26580...8dc

Dummeste jeg har lest. Grunnen til at man ikke gjør det er at det kan være skadelig. Amming er ikke skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruktfest
12 minutter siden, Neinøff skrev:

At du kan det betyr ikke at alle kan det, du vet ikke årsaken til at en småbarnsmor gjør som hun gjør.

Skrev at dersom man kan vise hensyn, så gjør man gjerne det. Er det av ulike årsaker ikke mulig, så er det ikke mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter mitt første barn i april Så jeg har jo ingen praktisk erfaring med offentlig amming (eller amming i det hele tatt), men jeg ser for meg at det kan være greit å gå til anskaffelse av et ammesjal og noen ammetopper. Selvsagt er det mye viktigere at babyen får mat enn om voksne mennesker blir støtt, men jeg tror ikke jeg kommer til å være komfortabel med å sitte fremme med brystene i det offentlige rom.

Må også bare få si at jeg absolutt ikke har problemer med at andre mødre er mindre sjenerte enn hva jeg er, og synes selvsagt at en mor skal få gi babyen sin mat uten at hun skal føle at hun gjør noe galt. Selvsagt bør babyens behov komme før voksne menneskers behov.

Anonymkode: 9ecf6...4dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La på begynne med å bæsje og tisse foran andre. Dra ut pupper og pikk. Normalt det ? 

Anonymkode: 26580...8dc

For det er jo heeeelt sammenlignbart med amming. Jeg håper for din del at du modner en dag :)

Anonymkode: 9ecf6...4dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pupper er til for å brukes! :) Hvorfor skjule noe som er helt naturlig? Kanskje mest praktisk for denne moren og/eller akkurat dette barnet at begge puppene var ute - det vet jo ikke vi ! :) Pupper er til for både amming og seksuell nytelse. Denne gangen var det amming. Flott med amming (det er faktisk sunt) og flott med pupper! Man trenger ikke å skjule noe som er helt naturlig - stolt over dem som ammer offentlig! Barnet spiser offentlig - akkurat som du og jeg! :)

Anonymkode: e78df...c30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
35 minutter siden, Neinøff said:

Nei. Noen påstår også at pupper skal ligne på rumpa, tror du på det? Selvsagt liker menn kvinnekroppen, men det er like mange menn som tenner på en kvinnekropp uten pupper (med flate pupper) som de som tenner på digre pupper. 

Jeg har aldri i det hele tatt skilt mellom størrelse. Det at menn også tenner på mindre pupper beviser jo ikke din påstand i det hele tatt, nei tvert i mot. Dette pupper-er-for-amming-hysteriet er som å si at mennesker skal ikke kysse, fordi munnen er bare til å prate og spise med. Menneskene skal av biologiske grunner fra naturens side føle en tilknytning til partneren sin på et seksuelt plan, blant annet ved å tiltrekkes av naken kropp. Vi må ikke kjøre denne seksualiseringsfrykten så langt at det blir forbudt å være et natrulig menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Neinøff skrev:

Hva hvis jeg synes det er ubehagelig å sitte ved siden av en feit mann med stor ølvom? Skal ikke han respektere det og kle seg i store hettegensere så ikke han plager meg? Kropp er kropp, og det mest naturlige i verden er en baby som får mat. Det er faktisk ikke noe mer eller mindre enn akkurat det, og den som ikke liker amming og ikke greier å forsone seg med at det er naturlig får snu seg eller holde seg unna. Sånn ellers i livet, drar du aldri på stranda? 

Men nå er det forskjell på å sitte med begge brystene ute i friluft og det å amme barnet offentlig på «vanlig» måte. Jeg har sett hundrevis av mødre amme offentlig, men bare opplevd en gang at en mor har hatt begge bryster ute og bare satt sånn. Hadde du selv satt deg slik for å amme? Dratt opp hele genseren, begge bryster ut og med en baby bare halveis interessert i mat? Midt i en folkemengde? 

Nakenhet er naturlig, ja, men er det vanlig å sitte toppløs på cafe, spisested eller kjøpesenter? Det er jo ikke det. Og det er jo det det handler om, ikke at et barn blir ammet. Det er nemlig ikke nødvendig å sitte lenge med to blottstilte bryster (midt blant folk ute) for å amme. 

Anonymkode: 2ac62...d8f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, Gud... Hvem bryr seg?  Er så lei denne ammedebatten as. Folk vil alltid klare å krenke noen, og noen vil alltid la seg krenke. Sånn er livet og det er ikke noe å gjøre med. Fei for egen dør. Dersom du selv synes det er fælt med offentlig amming, så drit i å amme offentlig. Man har ingen kontroll over hva andre mennesker gjør og slik er det bare. Heldigvis :)   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er det forskjell på å sitte med begge brystene ute i friluft og det å amme barnet offentlig på «vanlig» måte. Jeg har sett hundrevis av mødre amme offentlig, men bare opplevd en gang at en mor har hatt begge bryster ute og bare satt sånn. Hadde du selv satt deg slik for å amme? Dratt opp hele genseren, begge bryster ut og med en baby bare halveis interessert i mat? Midt i en folkemengde? 

Nakenhet er naturlig, ja, men er det vanlig å sitte toppløs på cafe, spisested eller kjøpesenter? Det er jo ikke det. Og det er jo det det handler om, ikke at et barn blir ammet. Det er nemlig ikke nødvendig å sitte lenge med to blottstilte bryster (midt blant folk ute) for å amme. 

Anonymkode: 2ac62...d8f

Nettopp. Med mindre man har tvillinger er det overhodet ikke nødvendig å sitte på kafé i bar overkropp, hverken for ammende kvinner eller menn.

Og med fare for å gjenta meg selv, jeg er ekstremt opptatt av min og andre kvinners rett til å amme når som helst og hvor som helst, ammer selv min 3-åring, og har aldri brukt hverken ammehjelper eller ammetopp. Har sikkert blottet brystet noen ganger når ungen har sluppet taket litt fortere enn jeg kunne reagere også.

Ja til offentlig amming! Men ingen som kun ammer 1 barn trenger å sitte på kafe med 2 pupper ute samtidig! Og sånne damer gir vann på mølla til alle idiotene som friker ut av å tenke på at pupper skal mate barn, ikke bare være sexy i pushupbh.

Da blir dette eksempelet dratt inn i alle diskusjoner om offentlig amming, selv om det virkelig er en promille av ammende kvinner som mangler så totalt antenner.

Og det gjør livet vanskeligere for nybakte mødre som er usikre nok fra før. Har man så såre brystvorter at man må lufte, bli hjemme, og få sjekket tungebånd og sopp hos lege/spesialist/ammehjelper.

Anonymkode: 24fc0...738

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Med mindre man har tvillinger er det overhodet ikke nødvendig å sitte på kafé i bar overkropp, hverken for ammende kvinner eller menn.

Og med fare for å gjenta meg selv, jeg er ekstremt opptatt av min og andre kvinners rett til å amme når som helst og hvor som helst, ammer selv min 3-åring, og har aldri brukt hverken ammesjal eller ammetopp. Har sikkert blottet brystet noen ganger når ungen har sluppet taket litt fortere enn jeg kunne reagere også.

Ja til offentlig amming! Men ingen som kun ammer 1 barn trenger å sitte på kafe med 2 pupper ute samtidig! Og sånne damer gir vann på mølla til alle idiotene som friker ut av å tenke på at pupper skal mate barn, ikke bare være sexy i pushupbh.

Da blir dette eksempelet dratt inn i alle diskusjoner om offentlig amming, selv om det virkelig er en promille av ammende kvinner som mangler så totalt antenner.

Og det gjør livet vanskeligere for nybakte mødre som er usikre nok fra før. Har man så såre brystvorter at man må lufte, bli hjemme, og få sjekket tungebånd og sopp hos lege/spesialist/ammehjelper.

Anonymkode: 24fc0...738

 

Anonymkode: 24fc0...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...