Gå til innhold

Offentlig amming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble litt overrasket her om dagen, men det er kanskje meg som er litt gammeldags - men inne på kafeen som jeg satt og spiste var det ei mor med ei lita jente som ble ammet. Mora hadde store tunge bryster og begge brystene hang ute i det fri hele tiden mens det ble ammet og pratet og ammet og ikke ammet. Greit med offentlig amming. Barnet skal jo også ha mat - men å sitte så lenge med store tunge bryster ute i det fri... Hva synes dere?

Anonymkode: e78df...c30

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun liker vel kanskje å lufte puppene sine da. 

Anonymkode: ba981...aef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man bør være litt diskrè når når man ammer på cafè og lignende.

Anonymkode: 8e607...820

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt skal man amme offentlig, og selvsagt skal man ta hensyn til omgivelsene. Man trenger ikke brette ut hele stellet for å gi ungen mat, da handler det nok mer om at man vil vise seg frem. Har aldri vist en pupp når jeg har ammet jeg, null stress å få til dette uten blotting. 

Anonymkode: 5e693...ccb

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlig amming synes jeg i prinsippet er helt akseptabelt og naturlig. Men som med mye annet kommer det litt an på måten det gjennomføres på, og situasjonen som TS beskriver høres ut som unødvendig eksponering. Hvis en kvinne nærmest sitter og "lufter puppene" i offentlighet, uten at det ammes nokså sammenhengende, synes jeg det blir litt i overkant.

Noen ganger har jeg nærmest instinktivt reagert litt når pupper plutselig har dukket opp i sidesynet, som når jeg går forbi caféen på kjøpesenteret. Man merker jo at mannehjernen er "programmert" til å legge merke til en kvinnes barm... Men så snart jeg ser at det ammes, vender jeg umiddelbart blikket bort, og konkluderer med at det foregår noe helt naturlig - i de aller fleste tilfeller.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke synes det hadde vært noe særlig, men hva er forskjellen på at hun hadde store tunge bryster og om hun ikke hadde det? Hadde det vært greit om de var små? 

Anonymkode: 007cd...224

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiger1974

Forskjellen er at da hadde det hele ikke vært fullt så oppsiktsvekkende - da hadde det knapt vært synlig. :)

Endret av Tiger1974
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktigere at et spedbarn får maten sin enn en voksen. Om mor må holdes innestengt i hjemmet fordi hun ikke kan amme offentlig = ulykkelig undersosialisert mor og stressa baby.

Synes folk bør ta seg sammen og ikke tenke så perverst over kvinner som ammer. Barna våre er fremtiden, og da bør man behandle de med respekt og ikke synes det er perverst å se at de spiser. 

Anonymkode: 6ee0a...74a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Hva mener du med ute i det fri? Altså at brystet det ikke ble ammet fra ikke var tildekket i det hele tatt, så du kunne se brystvorte og alt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble litt overrasket her om dagen, men det er kanskje meg som er litt gammeldags - men inne på kafeen som jeg satt og spiste var det ei mor med ei lita jente som ble ammet. Mora hadde store tunge bryster og begge brystene hang ute i det fri hele tiden mens det ble ammet og pratet og ammet og ikke ammet. Greit med offentlig amming. Barnet skal jo også ha mat - men å sitte så lenge med store tunge bryster ute i det fri... Hva synes dere?

Anonymkode: e78df...c30

Noen liker nok å vise frem sine hengeplanter, under påskudd av at de ammer. Men egentlig er det nok vel så mye et utløp for ekshibisjonisme, altså en lyst til å blottlegge seg og bli sett på. Ekkelt ja.

Anonymkode: ebcd7...2e5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er virkelig tidenes forkjemper for amming, både offentlig og ellers, og ammer barnet mitt hvor som helst og når som helst når det trengs. Jeg forventer at folk takler å se en pupp i sitt naturlige bruksområde.

Men å sitte med begge bryst i friluft hører kun hjemme i stua, uansett hvor store eller små pupper man har.

Var det virkelig slik det var TS? Jeg sliter med å tro at folk har så lite sosiale antenner..

Anonymkode: 24fc0...738

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er virkelig tidenes forkjemper for amming, både offentlig og ellers, og ammer barnet mitt hvor som helst og når som helst når det trengs. Jeg forventer at folk takler å se en pupp i sitt naturlige bruksområde.

Men å sitte med begge bryst i friluft hører kun hjemme i stua, uansett hvor store eller små pupper man har.

Var det virkelig slik det var TS? Jeg sliter med å tro at folk har så lite sosiale antenner..

Anonymkode: 24fc0...738

Jeg var også vitne til det en gang. En mor som satt med begge brystene fullstendig blottet, med genseren godt dratt opp. Barnet diet litt av og til på det ene brystet, men i flere strekk satt hun bare der med «alt ute». Hun så veldig sliten ut så jeg tenkte (håpte) at hun kanskje var helt i ørska og ikke helt med. Men hun tiltrakk seg jo noe voldsomt med oppmerksomhet. 

Selv er jeg ikke så glad i å amme offentlig, men har selvfølgelig gjort det ved behov. Men jeg har jo fortsatt en naturlig sjenanse mot å vise alt som er, heldigvis er det heller ikke nødvendig for å gi barnet mat. At noe bryst synes får nå folk leve med, men det er jo noe rart når man viser frem alt tenker jeg. 

Anonymkode: 2ac62...d8f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen liker nok å vise frem sine hengeplanter, under påskudd av at de ammer. Men egentlig er det nok vel så mye et utløp for ekshibisjonisme, altså en lyst til å blottlegge seg og bli sett på. Ekkelt ja.

Anonymkode: ebcd7...2e5

Det er mulig noen benytter anledningen til å vise seg fram, men jeg vil tro de fleste bare er i sin egen boble. Noen blir sånn når de får en baby. Jeg kjenner en som ammet veldig lite diskret i ammetiden, og husker jeg syns det var flaut å være på kafé med henne. Hun hadde riktignok ikke begge brystene ute samtidig, men dekket over hodet ikke til det hun ammet fra.

Offentlig amming i seg selv syns jeg for øvrig er helt fint, og har gjort det masse selv. Men det er jo ikke noe problem å dekke seg litt til. Selv om det er aldri så naturlig, kan jeg forstå at noen ikke vil ha nakne pupper midt i fleisen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hver gang noen sier "jeg støtter amming, men..." Tenker jeg at da støtter de ikke amming.

Endret av Puny
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med ute i det fri? Altså at brystet det ikke ble ammet fra ikke var tildekket i det hele tatt, så du kunne se brystvorte og alt? 

Det ble ammet i fra begge brystene. Ja, begge brystene var helt ute hele tiden så man kunne seg brystvortene også ja... Brystene var riktignok vakre de - store mørke brystvorter... - men jeg skriver dette fordi jeg ble overrasket - aldri sett en slik form for amming før offentlig. Må jo ha vært å vise seg litt frem også. Det var ei mor og jentungen og ei venninne/familiemedlem av mora som satt der. Ammet og snakket og spiste om hverandre - byttet etterhvert på hvilket bryst det ble ammet fra. 

Anonymkode: e78df...c30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er virkelig tidenes forkjemper for amming, både offentlig og ellers, og ammer barnet mitt hvor som helst og når som helst når det trengs. Jeg forventer at folk takler å se en pupp i sitt naturlige bruksområde.

Men å sitte med begge bryst i friluft hører kun hjemme i stua, uansett hvor store eller små pupper man har.

Var det virkelig slik det var TS? Jeg sliter med å tro at folk har så lite sosiale antenner..

Anonymkode: 24fc0...738

Jeg tror ikke ts har pyntet på sannheten. Jeg har sett noe av det samme, og jeg gikk nærmest bakoversveis. Mor med svære, tunge bryst ammet på kjøpesentret. Genseren var dratt helt opp og datteren vår overhode ikke interessert. Jeg er ikke en person som stirrer, med den 'puppekampen' pågikk i over tyve minutter. Over tyve minutter med puppeshow

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruktfest

Måtte en gang amme mens vi var på Peppes pizza, på forhånd hadde vi satt oss ved et bord som var litt skjult fra de andre, ikke midt i rommet liksom, og jeg hadde kosekluten/gaskluten over puppen og mye av ungen. Kluten er jo tynn, men ville ha nok luft inn til henne likevel. Dette fordi jeg selv ikke er komfortabel med å vise meg frem til alle og enhver, og av respekt for de andre som satt inne på Peppes. Amming er bra, men sitter man ute blant folk kan man være LITT diskret i alle fall😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...