Gå til innhold

Klarer ikke teoriprøven på bil


Rød potet

Anbefalte innlegg

Hei!

Har øvd til teorien på bil i litt over 1 måned, hvor jeg leste ut hele boka, tok notater, og lastet ned teoritentamen. På teoritentamen strøk jeg så klart de første gangene med mange feil, men helt til slutt så hadde jeg bestått cirka 18 prøver med alt fra 2-6 feil på hver. I går kveld så tok jeg noen prøver til, og kjøpte et kurs på nettet for siste innspurt. I dag tidlig cirka 1 time før jeg dro besto jeg teoritentamen med 2 feil på begge prøvene, så tenkte at dette ville gå ganske bra, også fordi vennene mine fortalte meg at jeg ikke hadde noe å bekymre meg for, siden jeg hadde bestått så mange ganger. Kom ut av statens vegvesen tidligere idag, med 12 FEIL! hvordan går det an?! Da jeg satt inne der så skjønte jeg med en gang at det gikk til helvete fordi spørsmålene var HELT annerledes formulert, noe jeg forventet så klart. Men ja... ble veldig skuffa siden jeg har øvd så mye..

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å bestå?:frkk::cry3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Rød potet skrev:

Hei!

Har øvd til teorien på bil i litt over 1 måned, hvor jeg leste ut hele boka, tok notater, og lastet ned teoritentamen. På teoritentamen strøk jeg så klart de første gangene med mange feil, men helt til slutt så hadde jeg bestått cirka 18 prøver med alt fra 2-6 feil på hver. I går kveld så tok jeg noen prøver til, og kjøpte et kurs på nettet for siste innspurt. I dag tidlig cirka 1 time før jeg dro besto jeg teoritentamen med 2 feil på begge prøvene, så tenkte at dette ville gå ganske bra, også fordi vennene mine fortalte meg at jeg ikke hadde noe å bekymre meg for, siden jeg hadde bestått så mange ganger. Kom ut av statens vegvesen tidligere idag, med 12 FEIL! hvordan går det an?! Da jeg satt inne der så skjønte jeg med en gang at det gikk til helvete fordi spørsmålene var HELT annerledes formulert, noe jeg forventet så klart. Men ja... ble veldig skuffa siden jeg har øvd så mye..

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å bestå?:frkk::cry3:

NB: har min første kjøretime om 2 uker. Og har øvelseskjørt kjempe lenge, så jeg klarer sånn sett å kjøre bil ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare prøve igjen. Jeg hadde 14 feil første gangen. Siste gangen (og andre gangen) besto jeg med 4 feil. 

Det at spørsmålene er formulert anderledes skal ikke ha noe å si, du skal klare å svare uansett. 

Neste gang, bruk masse tid. Ikke bare trykk på det første og beste som du tror. Er det et spm du er usikker på så gå videre å heller gå tilbake senere. 

Anonymkode: ce879...30e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må bare prøve igjen. Jeg hadde 14 feil første gangen. Siste gangen (og andre gangen) besto jeg med 4 feil. 

Det at spørsmålene er formulert anderledes skal ikke ha noe å si, du skal klare å svare uansett. 

Neste gang, bruk masse tid. Ikke bare trykk på det første og beste som du tror. Er det et spm du er usikker på så gå videre å heller gå tilbake senere. 

Anonymkode: ce879...30e

Jeg hadde øreplugger på prøva og valgte ut 2 svar som var helt ute å kjøre. Satt igjen med 2 svar, og følte begge var helt like så ble ganske usikker... ble bare veldig sjokkert over hvor ulikt teoritentamen den faktisk er, når alle har sagt det motsatte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 8 feil på første forsøk, 16 feil på andre forsøk og 6 feil på siste forsøket.. Det er bare å øve. Jeg leste ikke så my i teori boken, men brukte mest teoritentamen.no

Anonymkode: cac7a...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rød potet skrev:

Jeg hadde øreplugger på prøva og valgte ut 2 svar som var helt ute å kjøre. Satt igjen med 2 svar, og følte begge var helt like så ble ganske usikker... ble bare veldig sjokkert over hvor ulikt teoritentamen den faktisk er, når alle har sagt det motsatte

Har du tatt teorikurs da? Om ikke hadde det kanskje vært lurt. Ser over hodet ikke hensikten med å kaste bort penger på det som kan brukes på nett. Har ikke kjøpt, men prøvd det som er gratis av de. Men det blir da bare å sitte og prøve og prøve og prøve, og når alt er rett så hvorfor ble det da rett? Var det bare flaks som gjorde at du fikk alt rett der til slutt? :ac:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelper ikke å øve om man ikke egentlig forstår hva man svarer på? 

Sist jeg var på biltilsynet og tok teoriprøve brukte jeg 19 minutter og hadde tre feil. 

Jeg fulgte med på kurset og leste gjennom notatene før prøven. 

De som satt med teoritentamenapp, strøk så det sang etter. 

Jeg tok på lastebil da. 

Anonymkode: 2ae91...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les godt på alle trafikkreglene. Står gjerne bakerst i boka. Du må kunne lese vognkort.  De aller fleste stryker på temaene regulering av trafikk og vikeplikt. Bruk temalista du fikk idag når du leser. 

Også håper jeg du etter prøven var ferdig sensurert, leste over de 12 spørsmålene du fikk feil på, så du skjønner hva du svarte feil. 

Anonymkode: 4b8b8...d04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
På 15.3.2018 den 12.26, Rød potet skrev:

Hei!

Har øvd til teorien på bil i litt over 1 måned, hvor jeg leste ut hele boka, tok notater, og lastet ned teoritentamen. På teoritentamen strøk jeg så klart de første gangene med mange feil, men helt til slutt så hadde jeg bestått cirka 18 prøver med alt fra 2-6 feil på hver. I går kveld så tok jeg noen prøver til, og kjøpte et kurs på nettet for siste innspurt. I dag tidlig cirka 1 time før jeg dro besto jeg teoritentamen med 2 feil på begge prøvene, så tenkte at dette ville gå ganske bra, også fordi vennene mine fortalte meg at jeg ikke hadde noe å bekymre meg for, siden jeg hadde bestått så mange ganger. Kom ut av statens vegvesen tidligere idag, med 12 FEIL! hvordan går det an?! Da jeg satt inne der så skjønte jeg med en gang at det gikk til helvete fordi spørsmålene var HELT annerledes formulert, noe jeg forventet så klart. Men ja... ble veldig skuffa siden jeg har øvd så mye..

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å bestå?:frkk::cry3:

Desse  spørsmålene i  teoriprøvene er formulert på en slik  måte at de  ikkje har noen som helst holdningskapende og  forbyggende effekt på trafikksikkerheten,og burde vert "Utgått på dato"     Synes formuleringen og  mange spørsmål vitner om total mangel på empati og forståelse for dem som   sliter med bl.a.ordblindhet.    Mange  bilførere synes å  oppføre seg som idioter langs landeveien ,og kan ofte undres på  om  de har "Bestått førerprøven" eller  har   fått førerkortet på postordre ettersom de  mangler enhver forståelse for holdninger i trafikken,og setter andres liv i fare.    Selv tok eg førerkort 1970 (personbil) og uvidet 1976 til tyngre kjøretøy,og avlagt fagprøve tyngre kjøretøy 1988.og har jobbet  som yrkesjåfør / mekaniker både lette og tyngre  kjøretøy i mange år.    Da  vi gjekk på folkeskolen måtte vi pugge salmeværs ,bibelsoga, kristendomskunnskap m.m og brukte mykje energi på dette,som igjenn gjekk på bekostning av viktigere fag som regning,engelsk, gramatikk.    Først i ettertid eg har oppdaget "galskapen" .       

        

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 8 feil første gang, men bestod andre gang (husker ikke antall feil). Husker jeg reagerte på enkelte spørsmål som viser seg å spille mer på skjønn enn lov, sånn som at man kjører på vei med forkjørsrett men må likevel sakke farten for bil fra sidevei...

Men jeg lærte veldig mye fra en hyggelig og flink trafikklærer.

Anonymkode: 4f8e1...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke spesielt glad i teoriprøven til bil og strøk vel 3 ganger (8 feil begge gangene) for jeg bestod. For min del så var det ordlyden i spørsmålene som jeg reagerte på og hadde vanskeligheter med å skille svaralternativene fra hverandre. Jeg hadde en teoribok som jeg hadde fått av noen eldre slektninger, samt brukte noen gratis apper og nettsider (styr unna disse!). Ordlyden var helt ulik og man så at det var flere feil i fasiten til disse spørsmålene.
Året etter skulle broren min ta teoriprøven, men da kjøpte foreldrene våre et prøveprogram på nettet som han kunne øve på i ukene før selve prøven, og da bestod han med en gang. Anbefaler sistenevnte, pga ordlyden er mye mer lik. 

Anonymkode: e1357...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk 8 feil første gang, men bestod andre gang (husker ikke antall feil). Husker jeg reagerte på enkelte spørsmål som viser seg å spille mer på skjønn enn lov, sånn som at man kjører på vei med forkjørsrett men må likevel sakke farten for bil fra sidevei...

Anonymkode: 4f8e1...bb6

Har ingenting med skjønn å gjøre, tror du må repetere paragraf 3. De fleste førerkortbeslag i trafikken gjøres pga brudd på denne, så den er viktigere enn den kan se ut som. 

Anonymkode: 75da7...bde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesiell del av prøven du får mange feil på? Kjøretøy/trafikkregler/førstehjelp...

Anonymkode: ee299...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så nesten ikke i teoriboka i det hele tatt, i stedet leste jeg alle de relevante lovene og forskriftene på lovdata.no. Jeg visste ikke at det skulle være så mange spørsmål om førstehjelp så jeg slet litt der, men jeg fikk omtrent ingen feil på de andre spørsmålene.

Anonymkode: ee299...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle klarer det på første forsøk, du må bare pugge boka og øve deg på teori tentamen, selv klarte jeg det på fjerde forsøk.

Anonymkode: a16c7...580

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2018 den 12.26, Rød potet skrev:

Hei!

Har øvd til teorien på bil i litt over 1 måned, hvor jeg leste ut hele boka, tok notater, og lastet ned teoritentamen. På teoritentamen strøk jeg så klart de første gangene med mange feil, men helt til slutt så hadde jeg bestått cirka 18 prøver med alt fra 2-6 feil på hver. I går kveld så tok jeg noen prøver til, og kjøpte et kurs på nettet for siste innspurt. I dag tidlig cirka 1 time før jeg dro besto jeg teoritentamen med 2 feil på begge prøvene, så tenkte at dette ville gå ganske bra, også fordi vennene mine fortalte meg at jeg ikke hadde noe å bekymre meg for, siden jeg hadde bestått så mange ganger. Kom ut av statens vegvesen tidligere idag, med 12 FEIL! hvordan går det an?! Da jeg satt inne der så skjønte jeg med en gang at det gikk til helvete fordi spørsmålene var HELT annerledes formulert, noe jeg forventet så klart. Men ja... ble veldig skuffa siden jeg har øvd så mye..

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å bestå?:frkk::cry3:

Du har ingenting på veien å gjøre uten lærer med bremser så lenge du ikke er bedre på teorien enn at du ikke forstår situasjonen når spørsmålene blir stilt på en annen måte. Situasjonene og svarene er like fullt de samme. 

Å drive på med nettprøver er bare tull. Mange av testene på nettet har feile svar i forhold til teoriboka. 

Det eneste som nytter er at du pugger boka og forstår teorien fordi det er teorien du skal kunne i praksis når du kjører bil. Mange har og øvelseskjørt med foreldre som ikke kan teorien og dermed får de veldig mange ekstra timer med kjørelærer for å plukke av seg uvaner. 

Du får bruke påsken til å pugge teoriboka og å holde deg unna nettet.

Anonymkode: 939f8...25a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hjelper ikke å pugge så lenge man ikke forstår det man leser.

Anonymkode: 9de92...096

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle klarer det på første forsøk, du må bare pugge boka og øve deg på teori tentamen, selv klarte jeg det på fjerde forsøk.

Anonymkode: a16c7...580

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper ikke å pugge så lenge man ikke forstår det man leser.

Anonymkode: 9de92...096

Du bør absolutt pugge boka.

Du må kunne det ordrett, siden det er så mange forskjellige svaralternativ som alle går ut på det samme. (helt idiotisk egentlig)

Hvis det er vanskelig for deg å pugge, altså at du ikke husker det du leser så anbefaler jeg deg å be om å få tatt prøven muntlig.

Siden du har pugget så mye som du skriver her at du har så tror jeg det kan hjelpe deg.

Det er mye enklere og avslappende å få muntlige spørsmål, kontra å sitte å prøve å forstå forskjellen på ørten varianter av samme svar.

Håper dette hjelper deg og at det ordner seg for deg.

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd quizene på nett, som feks teoritentamen.no? De er veldig kjekke for å pugge og lære seg materialet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei alle sammen😊

Ser dette er en gammel tråd, men fortsetter bare på den, og håper tips og råd🙏🏼

Min datter har nå prøvd seg på teoriprøven for bil 5 ganger. De to første gangene fikk hun 3 feil for mye, de tre siste gangene fikk hun 1 feil for mye. Skikkelig surt!! Hun har øvd veldig mye, både med lesing i boka, app og prøver på nett, som hun klarer fint. Ingen lese- og skrivevansker, kjempeflink i trafikken og har det egentlig klart. Men, de spørsmålene hun har bomma på har vært ekle "lurespørsmål", og har forsåvidt ingen ting med hvor flink hun er/blir etter veien som sjåfør. Dyrt blir det også, 680kr hver gang. Noen som har tips og råd? Kan man klage? Er den lettere å ta muntlig? Og kan man få ta den muntlig når man ikke har lese- og skrivevansker? 

Anonymkode: 01601...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...