Gå til innhold

Lavkarbo - men kommer ikke over vektkneika


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere,

er ei dame på 40, 175 høy og veier i dag 87. Jeg har gått ned fra 100 kg og er seriøst veldig fornøyd med meg selv. Alt dette på et lavkarbo-kosthold.

Målet mitt er 75 kg og jeg er 12 unna. Men nå, etter å ha gått jevnt og trutt ned hver uke (nesten), så har jeg nå stått stille i flere måneder. Svinger mellom 86,5 og 87,5. Det går bare IKKE nedover lenger, og jeg gjør ikke noe annerledes.

Spiser 1500 kal daglig, passer på makroene mine (70-20-10) og logger alt. Spiser nok av alt.

Noen tips til hva man kan, på et lavkarbokosthold, gjøre for å få vekten til å rikke seg igjen? Jeg MÅ faktisk ned i vekt igjen (grunnet en operasjon jeg skal ha)

Anonymkode: 4afd9...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikker du alkohol? Jeg måtte kutte ut helt for å gå ned (drakk et par glass vin i helgen, ikke store mengder).

Anonymkode: 3368b...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Drikker du alkohol? Jeg måtte kutte ut helt for å gå ned (drakk et par glass vin i helgen, ikke store mengder).

Anonymkode: 3368b...332

Ikke en dråpe. Er avholds.....

Anonymkode: 4afd9...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logger du ALT? En ts olje, et par ekstra nøtter, en osteskive her og der - alt sånt blir fort noen hundre kcal ekstra i løpet av en dag. Viss ikke du veier maten vil jeg anbefale det for å få det helt nøyaktig. 1500 burde være mer enn lite nok til å gå ned på for deg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nana skrev:

Logger du ALT? En ts olje, et par ekstra nøtter, en osteskive her og der - alt sånt blir fort noen hundre kcal ekstra i løpet av en dag. Viss ikke du veier maten vil jeg anbefale det for å få det helt nøyaktig. 1500 burde være mer enn lite nok til å gå ned på for deg

Ja, logger olje og alt smått. Men nå skal det sies at jeg spiser lite mellom måltidene. Spiser to, max tre måltider daglig. Relativt store. Hvis det blir noe mellom, er det kanskje nøtter eller at jeg unner meg en proteinpudding e.l

Har veid i ett år og har det nå nokså godt "under huden". Mulig jeg misser noe, men ikke mer enn at det burde gå nedover likevel....ja jeg syns også 1500 er lite nok ...Hm....

Anonymkode: 4afd9...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slanket meg altfor mange ganger. Er flink til å finne formen, men dårlig til å holde den.

Jeg spiser 4-5 måltid hver dag, ofte og lite men absolutt aldri etter 21:00 når jeg legger meg 23:00

For meg ble det vendepunktet å ikke spise sent på kvelden siden forbrenningen er lavere om natten. 

Bare et tips :)

Anonymkode: 83727...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hva slags kosthold du har, hvis du ønsker å gå ned i vekt, må du over tid få i deg færre kalorier enn du forbrenner.

Da du veide 100 kilo, var det "lett" å gå ned i vekt. Små endringer og en liten innsats kunne gi store utslag. En lavere vekt betyr at vektnedgangen vil gå saktere, samtidig som du er nødt til å være mer nøyaktig med kaloriinntaket, så du må både vite hva du gjør, og være tålmodig og fortsette med det. Så nå trenger du å gjennomgå hvordan du logger - det holder ikke å logge alt - du må logge hver enkelt matvare etter at du har veid den, på korrekt måte, og sjekket at den innførselen du logger, stemmer med etikett eller matvaretabellen, og ikke anslå, glemme eller jukse i det hele tatt. Når du veier deg, må du huske på at "vannvekt" nå vil kunne svinge ganske mye mer enn du kan miste i fett på en uke. Så selv om du ikke ser nedgang hver gang, betyr ikke det at det "ikke virker" og at du "like gjerne kan gi opp"; nedgang betyr likeledes ikke at du "har vært flink" og "kan belønne deg selv med kake". Vær fast bestemt, og grei, mot deg selv, så lykkes du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kutte på måltidene. Hvis du spiser 4-5 ganger om dagen, kutt til 3 for eks. Eller prøv å spise måltidene i løpet at et spisevindu på mellom 6-12 timer.  

Anonymkode: 51be9...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Pringle sier - en lavere vekt betyr at vektnedgangen vil gå saktere. Spiser du forresten mye meieriprodukter? Husker fra den tiden jeg spiste lavkarbo at det kunne være årsaken til at man ikke gikk ned i vekt. Noen nøtter inneholder også ganske mye karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at du spiser 1500 kalorier. Her er det noe du misforstår

De dagene jeg spiser 1500 kalorier spiser jeg en skål havregråt og en stor middagsporsjon. jeg ser for meg at du spiser mye mer enn det i løpet av en dag

Anonymkode: 0b52b...194

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler på at du spiser 1500 kalorier. Her er det noe du misforstår

De dagene jeg spiser 1500 kalorier spiser jeg en skål havregråt og en stor middagsporsjon. jeg ser for meg at du spiser mye mer enn det i løpet av en dag

Anonymkode: 0b52b...194

Dust.

-------

Har hørt at en "spisedag" kan få kroppen til å slippe kiloene. Vet ikke om det funker.

Trener du? Sitter du mye i ro er det ikke sikkert  kroppen din trenger mer kalorier enn de 1500, og at det er derfor du ikke går ned.

Økt muskelmasse gjør at du forbrenner flere kalorier selv om du sitter i ro. De 2000 kaloriene som man "skal ha" er beregnet for aktive personer. 

Anonymkode: a4b52...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler på at du spiser 1500 kalorier. Her er det noe du misforstår

De dagene jeg spiser 1500 kalorier spiser jeg en skål havregråt og en stor middagsporsjon. jeg ser for meg at du spiser mye mer enn det i løpet av en dag

Anonymkode: 0b52b...194

jeg logger absolutt alt jeg spiser, til og med oljen som fetaosten ligger i.....og smøret jeg steker i. Alt av drikke etc etc. Jeg spiser nok ikke mye mer enn 1500. Noen dager mindre, noen dager kanskje 50-100 mer, men det gjør ikke det store utslaget ifht vekt.

At du spiser opp 1500 kalorier på 2 måltider er irrelevant for meg, og jeg tenker bare at du må hive innpå nokså mye. Jeg har full kontroll på kaloriene, du, så her er det du som "misforstår"....

Anonymkode: 4afd9...732

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Roci skrev:

Som @Pringle sier - en lavere vekt betyr at vektnedgangen vil gå saktere. Spiser du forresten mye meieriprodukter? Husker fra den tiden jeg spiste lavkarbo at det kunne være årsaken til at man ikke gikk ned i vekt. Noen nøtter inneholder også ganske mye karbohydrater.

Går det senere selvom vekten er langt unna det ideelle?

Dette var et godt råd forøvrig. Har hørt om flere som sliter med meieriproduktene, ja. Takk for påminnelsen, spiser mye meieriprodukter. Mye ost, fløte, creme fraice osv...Skal kutte dette en periode og se om det løsner.

Nøtter veier jeg alltid og spiser ikke spesielt ofte. Går i såfall i peanøtter (kaloribombe!!) eller valnøtter. Takk for tipset :)

Anonymkode: 4afd9...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det senere selvom vekten er langt unna det ideelle?

Dette var et godt råd forøvrig. Har hørt om flere som sliter med meieriproduktene, ja. Takk for påminnelsen, spiser mye meieriprodukter. Mye ost, fløte, creme fraice osv...Skal kutte dette en periode og se om det løsner.

Nøtter veier jeg alltid og spiser ikke spesielt ofte. Går i såfall i peanøtter (kaloribombe!!) eller valnøtter. Takk for tipset :)

Anonymkode: 4afd9...732

Det kan hende, ja. Du har jo gått ned ganske mye, og en lettere kropp trenger mindre energi, selv om det nødvendigvis ikke utgjør så veldig mye. Jeg la inn opplysningene dine i en BMR-kalkulator, og forskjellen mellom startvekt og nåværende vekt ble ca. 100 kcal. Du kan jo prøve å kutte ned på/kutte ut meieriprodukter en stund og se om det har noen effekt. Lykke til, du er kjempeflink :)

Endret av Roci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig med slike platåer. Noen hevder kunstig søtning kan bremse vektnedgang, samme med de fleste meieriprodukter. Butikkkjøpte proteinbrød er heller ikke innenfor. Det inneholder hvete og er på ingen måte lavkarbo, og det er korrekt. Men alle velger selv. Trener du veier muskler mer enn fett. Bruk målbånd og vei deg mindre. Noen anbefaler eggefaste i 3-5 dager, men man mister mest vann. Noen anbefaler spisevindu, og noen hevder at man ikke skal starte dagen med noe som inneholder mye kalium (les; ikke kalsium men kalium).

Det er nomalt å ha platåer. Men, jeg har aldri hørt om noen som veier maten på lavkarbo, hvis de ikke slett med overspising tidligere. Mulig jeg er litt inhabil til å mene det, siden jeg lett tar alt på øyemål og omtrent kan kaloritabellen på rams.

Fortsett som før, la kroppen få tid til å venne seg til endringene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinbesparende modifisert faste. (PSMF) For en hjelp til å komme over kneika. Det står en del på Fitnessbloggen om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Prøvd periodiskfaste ? Det fikk vekta mi til å bevege seg igjen etter et langt platå. Jeg går også på lavkarbo. Det er mange flotte lavkarbogrupper på facebook der du kan få masse gode råd. Mange i samme båt.

Anonymkode: fd44d...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...