Gå til innhold

Evig rot i hjemmet...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så LEI! Det er rot overalt! Vil flytte ut!!

Saken er at jeg er den eneste som setter pris på noenlunde orden, min mann og våre to barn (som tar etter han) setter fra seg jakker, sko og ting overalt. Boden er overfylt, badet er overfylt, gangen er overfylt, kjøkkenet er overfylt...

I turnuslivet har jeg av og til en dag fri midt i uken, fordi jeg jobber helg, kveld og netter. Hver fridag går til husarbeid og rydding. Når de har fri, lever de livet. 

Hvis jeg tar meg fri, så blir husvask og rydding ikke gjort. Huset ser ut som en svinesti innimellom, og alle tingene som flyter i hvert hjørne... Dette er ingen overdrivelse. 

Idag er jeg sur, oppgitt og lei! Vil også leve livet, ha et normalt humør og lade batteriene på fridager...

Jeg setter ingen høye krav, bare rydd opp etter seg og bidra til at huset rengjøres et par ganger i måneden... 

Barna bidrar kun når jeg inkluderer dem, det gikk av seg selv da de gikk i barnehagen, men NÅ tar de etter sin far. Han bidrar på kjøkkenet innimellom, men jeg er lei av å måtte påpeke andre områder i huset. 

 

Så, hvor starter jeg? Hva kan hjelpe så vi får orden i huset? Jeg har mistet tålmodigheten nå, orker ikke "positive Pernille"-rollen fremover for dette har ikke fungert til nå.

Har mest lyst til å kaste alt som ligger på gulv og stoler. 

 

Anonymkode: 5e790...faf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet nøyaktig hvordan det er! Jeg holdt på å klikke og til slutt skaffet jeg vaskehjelp...Av en eller annen bisarr grunn respekterer mann og unger hennes jobb med rengjøring mer enn når jeg gjør det! Nå trenger jeg bare piske litt på ryddinga dagen før hun kommer og mannen fikk regninga og skjønte tegninga..for å si det sånn. ;)  Ok, det piske litt på rydding ellers også, men det hjelper veldig på at noen kommer og vasker og da MÅ det være orden. 

I tillegg til vaskehjelpen har jeg brukt en god del tid på å rydde og organisere. Neste på lista er å leie inn noen til å hjelpe meg med å tømme boden og kjøre ting unna (mannen jobber mye og har ryggproblemer, så kan ikke løfte). Alt i alt koster det endel både i rene penger og innsats, men merker at det hjelper veldig på hverdagen å få orden. Jeg kjenner allerede at det har lønt seg og det er ikke bare fordi vaskedamen til og med vasker inni bade- og kjøkkenskap... 

Anonymkode: 65813...705

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler gruppa; "family living - the true story" på FB! Da vil du se at du ikke er alene med dette....:fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så LEI! Det er rot overalt! Vil flytte ut!!

Saken er at jeg er den eneste som setter pris på noenlunde orden, min mann og våre to barn (som tar etter han) setter fra seg jakker, sko og ting overalt. Boden er overfylt, badet er overfylt, gangen er overfylt, kjøkkenet er overfylt...

I turnuslivet har jeg av og til en dag fri midt i uken, fordi jeg jobber helg, kveld og netter. Hver fridag går til husarbeid og rydding. Når de har fri, lever de livet. 

Hvis jeg tar meg fri, så blir husvask og rydding ikke gjort. Huset ser ut som en svinesti innimellom, og alle tingene som flyter i hvert hjørne... Dette er ingen overdrivelse. 

Idag er jeg sur, oppgitt og lei! Vil også leve livet, ha et normalt humør og lade batteriene på fridager...

Jeg setter ingen høye krav, bare rydd opp etter seg og bidra til at huset rengjøres et par ganger i måneden... 

Barna bidrar kun når jeg inkluderer dem, det gikk av seg selv da de gikk i barnehagen, men NÅ tar de etter sin far. Han bidrar på kjøkkenet innimellom, men jeg er lei av å måtte påpeke andre områder i huset. 

 

Så, hvor starter jeg? Hva kan hjelpe så vi får orden i huset? Jeg har mistet tålmodigheten nå, orker ikke "positive Pernille"-rollen fremover for dette har ikke fungert til nå.

Har mest lyst til å kaste alt som ligger på gulv og stoler. 

 

Anonymkode: 5e790...faf

Ta et familiemøte, og forklar mannen og ungene hvordan du føler det, og at alle som bor i huset må bidra. Du kan jo prøve det som har blitt foreslått i andre tråder om tilsvarende problemstillinger; Sett opp en liste over alle oppgavene som må gjøres, og fordel mellom alle i husholdningen. Hver gang man har gjort "sin" oppgave, krysser man av på lista. Gjør det eventuelt til en konkurranse der den som har flest kryss, får en belønning etter 2 uker.

Alternativt gir du beskjed om at alt som ikke henges opp/ryddes på plass, blir puttet i sorte søppelsekker og plassert i garasjen/boden/der det er plass, og så får de selv lete fram tingene sine når de trenger dem. Vask bare dine egne klær, om mannen ikke klarer å ta en klesvask innimellom og ungene ikke får til å legge skittentøy på vaskerommet, så er det deres problem, ikke ditt. Om du klarer, plasserer du kun ditt eget bestikk, skitne tallerkener etc. i oppvaskmaskinen og lar de andres stå. Ikke ditt problem om det blir tomt for rene glass til de andre. Gjør det ryddig og koselig på soverommet, slik at det blir din lille "hule" når huset flyter over, og pass på at mannen din ikke får ta med seg klær, sko etc. inn dit før han har lært seg å bli mer ryddig. Dette er jo ganske ekstremt, men det synliggjø problemet for mann og barn når de ikke lenger har rene klær og ikke finner rene tallerker og bestikk når de skal spise.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset må det kommanderes🙄 Det ryddes hver kveld, huset skal være ryddig og støvsuget når det er natt. Alle må ta sitt. Jeg gidder ikke gå som hushjelp. 

Jeg hadde ikke giddet å funnet meg i det. Sett hardt mot hardt.

Sist jeg ble lei sluttet jeg bare å vaske klær å lage middag, ble riktig så trivelig etterhvert😉 Nå er mannen blitt flinkere å rydde og ta fellesrot☺️

Anonymkode: b64e8...129

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Thildamor skrev:

Anbefaler gruppa; "family living - the true story" på FB! Da vil du se at du ikke er alene med dette....:fnise:

Måtte sjekke den - fantastisk :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, Roci skrev:

Måtte sjekke den - fantastisk :laugh:

Beste FB gruppa! Jeg ler meg skakk! 😂😂😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min løsning er at jeg tar det meste av rydding. Det å få mannen til å se ting ga jeg opp på et tidspunkt. Men totalt jobber vi like mye i huset. Vi fant bare ut hvilke oppgaver hver av oss var mest komfortable med. Kort sagt, han foretrekker faste regler, og oppgaver man tydelig ser at må tas - måke snø, klippe plen, støvsuge kl 17 torsdag og søndag. 

Ungene ville jeg nok kjørt en annen strategi på. Avbryteren på Wifi. Eller alle personlige eiendeler som slenger hives løpende inn i en bod. 

 

Anonymkode: 81991...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet nøyaktig hvordan det er! Jeg holdt på å klikke og til slutt skaffet jeg vaskehjelp...Av en eller annen bisarr grunn respekterer mann og unger hennes jobb med rengjøring mer enn når jeg gjør det! Nå trenger jeg bare piske litt på ryddinga dagen før hun kommer og mannen fikk regninga og skjønte tegninga..for å si det sånn. ;)  Ok, det piske litt på rydding ellers også, men det hjelper veldig på at noen kommer og vasker og da MÅ det være orden. 

I tillegg til vaskehjelpen har jeg brukt en god del tid på å rydde og organisere. Neste på lista er å leie inn noen til å hjelpe meg med å tømme boden og kjøre ting unna (mannen jobber mye og har ryggproblemer, så kan ikke løfte). Alt i alt koster det endel både i rene penger og innsats, men merker at det hjelper veldig på hverdagen å få orden. Jeg kjenner allerede at det har lønt seg og det er ikke bare fordi vaskedamen til og med vasker inni bade- og kjøkkenskap... 

Anonymkode: 65813...705

Meg som skrev dette. Ville bare også si at jeg ofte får inntrykk av at mange menn (og unger) rett og slett ikke ser poenget eller verdien i husarbeidet. De tenker at det er jo bare bittelitt jobb, det betyr jo ingenting, hvorfor så mye styr? Og klart, når alle gjør sitt er det ikke så mye jobb, men når alt faller på en person da blir det mye! Det er jo også slik at når man ikke gidder gjøre disse tingene selv og de likevel blir gjort, så blir man mindre nøye på å det selv. Mange bare mister respekten for andre arbeids og tar ingen hensyn når de slenger skitne klær og ting på gulvet. Som sagt, her hjalp det lite å bare påpeke det for mannen, det hjalp mye mer med en regning som viser hvor mange timer og hva vaskehjelpen koster! (hvit vaskehjelp, fra byrå) Da ble det plutselig mer tydelig for han i hvertfall at dette faktisk er mye jobb og tar tid og koster ikke bare i penger, men også energi.

 

Anonymkode: 65813...705

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes løsninger.

1. Skaff nok lagringsplass. Store skap med skuffer innvendig, hyller og oppheng til klær. Eller kommoder. Skap kan brukes til annet enn bare klær.

2. Kast/gi bort/selg det dere ikke har behov for/ikke trenger/ikke bruker.

3. Pakk bort ting dere må ha, men bruker sjeldent.

4. Lag et system for hvor ting skal være/hvor ting skal ligge når det ryddes og krev at systemet følges.

5. Kast/pakk bort/gjem ting/klær/hva det måtte være som ligger slengt rundt.

6. Krev at alle rydder opp etter seg. Hold et familiemøte og vær helt ærlig om hvordan du har det og hva du evt vurderer å gjøre pga situasjonen. Lytt til hvordan de andre vil ha det. Finn en løsning for deres familie.

7. Faste oppgaver til faste personer evt.

Hos oss hjalp det mye å bytte ut små upraktiske møbler til møbler hvor man kan oppbevare ting. Tenk ut et system.

Anonymkode: 159d4...172

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så LEI! Det er rot overalt! Vil flytte ut!!

Saken er at jeg er den eneste som setter pris på noenlunde orden, min mann og våre to barn (som tar etter han) setter fra seg jakker, sko og ting overalt. Boden er overfylt, badet er overfylt, gangen er overfylt, kjøkkenet er overfylt...

I turnuslivet har jeg av og til en dag fri midt i uken, fordi jeg jobber helg, kveld og netter. Hver fridag går til husarbeid og rydding. Når de har fri, lever de livet. 

Hvis jeg tar meg fri, så blir husvask og rydding ikke gjort. Huset ser ut som en svinesti innimellom, og alle tingene som flyter i hvert hjørne... Dette er ingen overdrivelse. 

Idag er jeg sur, oppgitt og lei! Vil også leve livet, ha et normalt humør og lade batteriene på fridager...

Jeg setter ingen høye krav, bare rydd opp etter seg og bidra til at huset rengjøres et par ganger i måneden... 

Barna bidrar kun når jeg inkluderer dem, det gikk av seg selv da de gikk i barnehagen, men NÅ tar de etter sin far. Han bidrar på kjøkkenet innimellom, men jeg er lei av å måtte påpeke andre områder i huset. 

 

Så, hvor starter jeg? Hva kan hjelpe så vi får orden i huset? Jeg har mistet tålmodigheten nå, orker ikke "positive Pernille"-rollen fremover for dette har ikke fungert til nå.

Har mest lyst til å kaste alt som ligger på gulv og stoler. 

 

Anonymkode: 5e790...faf

Gi klar beskjed om at alt rot vil bli kastet. Og gjør nettopp det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydd selv - men legg alt som flyter ned i kjelleren hver kveld. Da løste det seg veldig raskt her i huset ihvertfall!

Anonymkode: f00eb...216

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har det vært strengt mtp husarbeid siden ungene var små. Sette fra seg sko og henge opp jakke har de gjort fra de kunne gå omtrent. Når de kommer opp i skolealder er der for sent å innarbeide gode vaner, da er det bare mas og trusler som blir løsningen Lykke til.

Anonymkode: ed235...efa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har jeg sluttet å lage middag. Det får mannen fikse okke som. For jeg gidder ikke først å måtte finne på, handle inn, lage og så rydde opp etter middag. For så å ta rydding, klesvask osv. Men mens han tar middagsstyret, kan jeg gjøre de andre greiene.

Lager selvfølgelig middag noen ganger, men langt sjeldnere enn før. Og når han av og til faller tilbake til gamle synder og bare antar at jeg fikser middag, ja da blir det brødskive eller pølser til mat (han haaaaater pølser).

Er blitt flinkere til å piske ungene i arbeid, men man blir jo lei av å være den eneste som skal være streng kommandant overfor ungene. Men må virkelig bare mase og mase og mase.

Forresten TS, så høres din situasjon ut nøyaktig som min.

Anonymkode: 47e8a...613

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...