Gå til innhold

Sminke på den store dagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg skal gifte meg til sommeren, og lurer veldig på hvordan jeg skal gjøre det med sminke på den store dagen. Jeg sminker meg ganske lite til vanlig, kun mascara og litt concealer. Bruker aldri heldekkende foundation o.l., da jeg føler det blir nærmest som å ha på en maske. Alle bruder jeg har sett har vært ganske sminket, men jeg vet jo at det ikke betyr at jeg må kjøre samme opplegg. Jeg ønsker å føle meg ekstra fin, men samtidig være meg selv!

Til info så har jeg valgt å ikke ha en tradisjonell fotsid ballkjole, da jeg ønsker å kunne bevege meg fritt og danse uten å være redd for å tråkke på slepet osv. Planlegger å få håret ordnet profesjonelt, og spørsmålet er om jeg skal la en stylist ta seg av sminken også. Hvilke erfaringer har dere med brudesminke? Er det noen andre her som ikke pleier å sminke seg mye til vanlig, men som gjorde det på bryllupsdagen? Føltes det unaturlig, eller var det bare stas? 

Jeg husker en bekjent snakket om at hun brukte flere tusen på å kjøpe inn "ordentlig sminke" (hva nå enn det betyr) til hun skulle være brud, og hun er heller ikke av typen som sminker seg mye ellers. Får inntrykk av at det er normalt og forventet at man sminker seg "skikkelig" (med foundation, øyenskygge, eyeliner, osv.), men jeg vet ikke om  jeg er komfortabel med det! Huden min i ansiktet er ganske normal, ikke mange urenheter men heller ikke plettfri. Hva ville dere tenkt dersom bruden var nesten usminket? 

Alle tanker og erfaringer mottas med takk!    

 

Anonymkode: 310fa...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er viktig at du både ser og føler deg som deg selv. Jeg har ei venninne som bruker veldig lite sminke til vanlig, men likevel valgte å bli sminket av en profesjonell. Hun klarer nesten ikke se på bildene fra bryllupsdagen fordi hun synes hun så ut som en klovn. 

Hun gjorde ikke det altså, men hun så ikke ut som seg selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cathrine88, det er akkurat det jeg er redd for! Har lite lyst til å se tilbake på bildene og føle at det er en helt annen person :P Tror også at jeg kommer til å bli veldig selvbevisst med mye sminke, at jeg blir redd for å komme borti ansiktet og ødelegge den, osv. Kanskje best å bare sminke meg som jeg pleier? 

Kom gjerne med flere erfaringer og tips! Hva gjorde du da du sto brud? :)  

Anonymkode: 310fa...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos frisør som også er make-up artist. Synes selv det var litt vel sterkt/mye da jeg satt i frisørstolen, men det ble veldig fint på bildene siden hun visste hva hun gjorde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2018 den 21.36, Cathrine88 skrev:

Jeg tror det er viktig at du både ser og føler deg som deg selv. Jeg har ei venninne som bruker veldig lite sminke til vanlig, men likevel valgte å bli sminket av en profesjonell. Hun klarer nesten ikke se på bildene fra bryllupsdagen fordi hun synes hun så ut som en klovn. 

Hun gjorde ikke det altså, men hun så ikke ut som seg selv heller.

Stakkars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan da få prøvetime, også ser man jo om man liker sminken?   Det er jo bare å be sminkør legge en naturlig sminke, bruke en lite dekkende foundation, BBcream eller lingnende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peonjenta skrev:

Man kan da få prøvetime, også ser man jo om man liker sminken?   Det er jo bare å be sminkør legge en naturlig sminke, bruke en lite dekkende foundation, BBcream eller lingnende. 

Man skal ha prøvetime. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å enten ha tilnærmet ingen sminke eller full-coverage. Hva med bb-cream eller en light coverage foundation? litt bronzer for glød, evt blush, lett øyenskygge og mascara? Du trenger ikke å gå "all-inn". Men du kan likevel pynte deg litt ekstra, hvis du ønsker. 

Anonymkode: c4324...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2018 den 11.49, AnonymBruker skrev:

Cathrine88, det er akkurat det jeg er redd for! Har lite lyst til å se tilbake på bildene og føle at det er en helt annen person :P Tror også at jeg kommer til å bli veldig selvbevisst med mye sminke, at jeg blir redd for å komme borti ansiktet og ødelegge den, osv. Kanskje best å bare sminke meg som jeg pleier? 

Kom gjerne med flere erfaringer og tips! Hva gjorde du da du sto brud? :)  

Anonymkode: 310fa...3ca

Vil heller se fin ut for mannen, som foretrekker lite sminke, enn å se bra ut på bildene. Kan heller retusjere bildene. :)

Hadde sminket meg selv eller tatt prøvetime hos sminkør og sett hvordan det hadde blitt. Hadde ikke turt å gi frie tøyler til en fremmed person. Sminkør eller ikke, folk har forskjellig smak! Bare gå inn på MAC og spør de som jobber der om hjelp, så ser du det. De er ofte uenige. Du må gjøre det som føles riktig for DEG! Lykke til! :)

Endret av Mippi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudesminke er et eget fag omtrent og det er ikke alltid sånn at de som står i parfymeriene er gode på det, snarere tvert imot der de står der med svarte øyebryn og kremkontour. Google brudesminke + kommunene rundt omkring der du bor/fylket ditt og sjekk om du finner noen. Krev prøvetime for dere skal i fellesskap finne ut av teknikker/farger som du som brud kan gå god for på bryllupsdagen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å enten ha tilnærmet ingen sminke eller full-coverage. Hva med bb-cream eller en light coverage foundation? litt bronzer for glød, evt blush, lett øyenskygge og mascara? Du trenger ikke å gå "all-inn". Men du kan likevel pynte deg litt ekstra, hvis du ønsker. 

Anonymkode: c4324...8dc

Punktvipper gir ofte en wawoom effekt uten at du trenger å legge så mye sminke i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...