Gå til innhold

Ta leie av kjæresten.. Enda en tråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har heller aldri tatt leie av samboere, men vi har betalt  alt sammen og delt det som ble igjen . Har selv bodd hos kjærester også og aldri betalt leie. Da har vi også hatt alt felles og delt på alt . Dette er tydeligvis utdatert nå ser jeg. Hadde blitt tullete med å ha sånn oversikt og pinlig nøyaktighet angående økonomi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, Mysticgirl said:

Har heller aldri tatt leie av samboere, men vi har betalt  alt sammen og delt det som ble igjen . Har selv bodd hos kjærester også og aldri betalt leie. Da har vi også hatt alt felles og delt på alt . Dette er tydeligvis utdatert nå ser jeg. Hadde blitt tullete med å ha sånn oversikt og pinlig nøyaktighet angående økonomi.

Men ts har en far som har gjort henne en tjeneste. Da synes jeg saken blir litt annerledes. Hennes far (eller mor) kan få oppfattelsen av at dette ikke er en kar for henne, ingen mann, og det igjen vil han føle. Det vil bli en stor ulempe for hele forholdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også i denne situasjonen mener jeg at 50% deling av løpende utgifter er riktig. Alternativt en skjevdeling basert på inntekstbrøk siden differansen er så stor. Fordi hverken TS eller hennes far taper på at hun får inn en samboer, ser jeg ikke at det foreligger noen reell overføring av verdier mellom dem selv om han får redusert sine boutgifter.

TS: Jeg har forståelse for at du ønsker å oppfordre partner til å øke sparing med tanke på senere boligkjøp, men er det ikke bedre at dere snakker sammen om dette og finner en løsning som dere begge er komfortable med? Ønsker du virkelig å opptre som en formynder, heller enn å se at han selv tar ansvaret?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig tankegang. Du har allerede kjøpt leilighet og er på boligmarkedet, men du syns det føles galt at kjæresten din får mulighet til å gjøre det samme? Jeg mener at kjæresten din bør betale halvparten av de utgifter du har, med unntak av f.eks. avdrag på lån osv. Det blir noen tusenlapper. At han har bedre betalt jobb enn deg, er jo ikke hans feil. Han må jo få gjøre hva han vil med de pengene? Det er rart at du føler sånn "sjalusi" overfor en person som skal være din bedre halvdel. Personlig kunne jeg ikke vært mer lykkelig over at kjæresten tjener godt, har mulighet til å spare til ting han trenger/ønsker seg. Jeg har valgt en helt annen utdanning og har ikke den muligheten, men det var MITT valg....

Syns det blir så merkelig når man føler at man må dele opp i kroner og øre og hit og dit, er dere ikke i et partnerskap da der man hjelper hverandre??

 

Anonymkode: d567f...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Merkelig tankegang. Du har allerede kjøpt leilighet og er på boligmarkedet, men du syns det føles galt at kjæresten din får mulighet til å gjøre det samme? Jeg mener at kjæresten din bør betale halvparten av de utgifter du har, med unntak av f.eks. avdrag på lån osv. Det blir noen tusenlapper. At han har bedre betalt jobb enn deg, er jo ikke hans feil. Han må jo få gjøre hva han vil med de pengene? Det er rart at du føler sånn "sjalusi" overfor en person som skal være din bedre halvdel. Personlig kunne jeg ikke vært mer lykkelig over at kjæresten tjener godt, har mulighet til å spare til ting han trenger/ønsker seg. Jeg har valgt en helt annen utdanning og har ikke den muligheten, men det var MITT valg....

Syns det blir så merkelig når man føler at man må dele opp i kroner og øre og hit og dit, er dere ikke i et partnerskap da der man hjelper hverandre??

 

Anonymkode: d567f...464

Han har et urimelig ? høyt privat forbruk. Studeilånet er en del av det. Dette er jammen meg ikke ts sitt ansvar. Skal han ha en fordel av at hennes foreldre har tatt opp lån?

Skjerpings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker hvor hyklerisk svarene her er der folk råder TS til å måtte ta mer penger fra kjæresten sin og gjerne halvparten av markedsleie, mens i de tilfellene TS har vært en mann og vurdert å ta halvparten av markedsleie (og gjerne litt mindre enn det) så blir han hudflettet for å utnytte damen sin og at hun går i kvinnefelles :rolleyes:

Anonymkode: 755a5...20f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Atea skrev:

Markedsleie blir litt overpris der ja. Men, du har fått en gunstig avtale med din far. Din nye samboer skal ikke tjene på det. Hva sier han selv? Mener han at han skal bo nesten gratis når du faktisk har lån og en avtale med din far? Hvis han blir "begunstiget med lave boutgifter" kan det hende din fars og hans ev. vennskap blir satt i en knipe. Fedre har ofte sterke meninger, og følelser for sine døtre.

Her er jeg enig med din far.

Dette. Tror jeg ville tatt 5000, og holdt maten utenfor. Menn spiser mer enn damer flest gjør selv om de fleste på kg ikke er enige. Dere har ikke lik økonomi, han tjener langt mer enn deg.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker hvor hyklerisk svarene her er der folk råder TS til å måtte ta mer penger fra kjæresten sin og gjerne halvparten av markedsleie, mens i de tilfellene TS har vært en mann og vurdert å ta halvparten av markedsleie (og gjerne litt mindre enn det) så blir han hudflettet for å utnytte damen sin og at hun går i kvinnefelles :rolleyes:

Anonymkode: 755a5...20f

,Der var det arvet nedbetalt bolig, det var noe helt annet. 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Atea skrev:

Han har et urimelig ? høyt privat forbruk. Studeilånet er en del av det. Dette er jammen meg ikke ts sitt ansvar. Skal han ha en fordel av at hennes foreldre har tatt opp lån?

Skjerpings.

Han får jo ikke fordel? Han betaler en rimelig mengde, det som er naturlig å betale når man bor hos kjæresten som eier. Nemlig halvparten av renter + halvparten av strøm, forsikring, TV, osv.

Anonymkode: d567f...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Han får jo ikke fordel? Han betaler en rimelig mengde, det som er naturlig å betale når man bor hos kjæresten som eier. Nemlig halvparten av renter + halvparten av strøm, forsikring, TV, osv.

Anonymkode: d567f...464

Foreldrene er blandet inn i dette her, så ts har en fordel pga. dem. Hvis jeg ikke svarer i feil tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Atea skrev:

Han har et urimelig ? høyt privat forbruk. Studeilånet er en del av det. Dette er jammen meg ikke ts sitt ansvar. Skal han ha en fordel av at hennes foreldre har tatt opp lån?

Skjerpings.

Mine foreldre har ikke tatt opp lån :) Dette var penger de hadde stående på konto. Mye av grunnen til at de ville gjøre det slik som det er gjort er at de "tjener" på det ved at de får mye mindre formueskatt.

TS

Anonymkode: bdb11...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig tankegang. Du har allerede kjøpt leilighet og er på boligmarkedet, men du syns det føles galt at kjæresten din får mulighet til å gjøre det samme? Jeg mener at kjæresten din bør betale halvparten av de utgifter du har, med unntak av f.eks. avdrag på lån osv. Det blir noen tusenlapper. At han har bedre betalt jobb enn deg, er jo ikke hans feil. Han må jo få gjøre hva han vil med de pengene? Det er rart at du føler sånn "sjalusi" overfor en person som skal være din bedre halvdel. Personlig kunne jeg ikke vært mer lykkelig over at kjæresten tjener godt, har mulighet til å spare til ting han trenger/ønsker seg. Jeg har valgt en helt annen utdanning og har ikke den muligheten, men det var MITT valg....

Syns det blir så merkelig når man føler at man må dele opp i kroner og øre og hit og dit, er dere ikke i et partnerskap da der man hjelper hverandre??

 

Anonymkode: d567f...464

Som tidligere sagt: Jeg har innsett at grunnen til at jeg er betenksom på å gi han så lav "leie" er fordi jeg stoler ikke på at han faktisk kommer til å spare de kronene ekstra til EK. Han er av typen som lett kan tenke "yes! 3000 kroner mer i måneden å bruke på tull!". Det er jeg som har "mast" og oppfordret ham til å ta denne jobben, hvor han tjener så godt. Tidligere har han ikke jobbet, og bare brukt hensynsløst av oppsparte midler. 

Jeg er ikke sjalu fordi han tjener så mye bedre enn meg. Tingen er vel at jeg vil så gjerne at han skal få anledning til å spare EK han også, slik at vi har mulighet til å kjøpe noe sammen om noen år. 

Det jeg er redd for er at jeg skal gi ham en lav leiesum, og at han rett og slett bare sløser hver mnd, slik at vi er like langt: Jeg har bolig/EK, og han har ingenting. Jeg vil jo gjerne kjøpe noe sammen som vi kan eie 50/50.

Anonymkode: bdb11...0f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Frances Ha skrev:

Også i denne situasjonen mener jeg at 50% deling av løpende utgifter er riktig. Alternativt en skjevdeling basert på inntekstbrøk siden differansen er så stor. Fordi hverken TS eller hennes far taper på at hun får inn en samboer, ser jeg ikke at det foreligger noen reell overføring av verdier mellom dem selv om han får redusert sine boutgifter.

TS: Jeg har forståelse for at du ønsker å oppfordre partner til å øke sparing med tanke på senere boligkjøp, men er det ikke bedre at dere snakker sammen om dette og finner en løsning som dere begge er komfortable med? Ønsker du virkelig å opptre som en formynder, heller enn å se at han selv tar ansvaret?

Dette mener jeg også (Jeg er TS). Jeg senker jo mine bo-kostnader med ca 1500-2000 kroner i måneden. Min far taper ingenting: det er jo jeg som "eier" boligen og betaler til han uansett. Hvordan felleskostnadene blir fordelt spiller jo ingen rolle for han. Vedlikehold av boligen er det jo også jeg som betaler, så det er jo heller ikke en faktor. 

Vi må ta en samtale, jo. For min del er det nemlig ikke aktuelt å la han bo kjempebillig hvis han bare ender opp med å sløse de kronene i mellomlegg han sparer på å flytte inn til meg. 

Anonymkode: bdb11...0f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...