Gå til innhold

Hvor lenge var dere i jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobbet frem til uke 28 (helsevesenet, mye tunge løft), da fikk jeg kraftig bekkenløsning og avd.leder var ikke interessert i å tilrettelegge. I tillegg jobbet jeg med noen skikkelige surtruser som til stadighet kom med noen stikk når jeg krevde at vi skulle følge pleieplanen og være to pleiere på stell der det sto at man måtte være to. 

(søkte, og fikk, ny jobb med bedre arbeidsklima i permisjonstiden)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobba helt fram til fødsel jeg, 10 timer etter at jeg dro fra jobb med rier var ungen ute :tongue: Var ikke helt sånn det var planlagt, jeg skulle gjerne hatt litt babyfri permisjon først.

Men, jeg har kontorjobb og hadde ingen gravidplager som påvirka arbeidet overhodet. Så det var aldri snakk om å “stå i det” og å “holde ut”. Ikke ødelegg helsa, ingen takker deg for det. Be om tilrettelegging, og evt gradert sykemelding. Du trenger energien og helsa etter at babyen kommer :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 28 nå, har jobbet 100% til nå, og gjør det fremdeles.. Men ting blir tyngre, jeg blir trøttere og mer sliten (har en spirrevipp på 1 år hjemme, som krever sitt), og har turnusjobbing som spesialhjelpepleier. 

Har ingen store plager, men hvis jeg ikke holder ut til uke 37 - så er det nok mest sannsynlig fordi jeg er sliten. Den er litt tung å svelge, men man får så innmari lite igjen for å presse seg selv til å holde ut. 

Anonymkode: 711f9...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobbet 100% til uke 17, så 30% sykemeldt, så 50%, så 100% etter uke 23. Har en vanlig kontorjobb, men ryggen greide ikke å sitte oppreist. Måtte ligge eller sittligge siste trimester. 

Anonymkode: 8fe04...449

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet 150% fult som jordmor så morsomt kaldte det frem til 22 uker. Da gikk jeg ut i svangerskapspermisjon pga det ikke var «trygt» i min jobb lenger. Jobber innen for psykeratrien, så når magen ble umulig å skjule å kroppen ikke er like rask i reaksjon lenger osv. Ble dette eneste løsning. Men skulle gjerne jobbet lenger. Kjedelig å gå hjemme alene når alle er på jobb.... 

Anonymkode: 9613e...9d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sykemeldt 50% 4 uker før permisjonsstart, og 100% 2 uker før. Helt ærlig så burde jeg gjort det før, men presset meg til det ytterste for å slippe å få enda mer forlenget læretid. 

Jeg syntes ikke det å presse seg til å gå hele løpet ut er noe å være stolt over, som noen skriver.  Å presse kroppen sin, når den ikke tåler det, er ikke kult. 

Jeg hadde bekkenløsning og symfyseløsning, og enkelte dager kunne jeg ikke gå. Jeg kom meg nesten ikke ned trappen, og satt jeg meg ned så kom jeg meg ikke opp. Så ble mange dager hjemme før jeg ble sykemeldt. Jeg anger som bare juling på at jeg ikke tok sykemelding før, for jeg sliter enda med ryggen, 2,5 år etterpå!

Anonymkode: fe6fd...01b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts skriver selv at hun ikke er syk, så da sier det seg vel selv?

Flere som ikke er syke, men har vanlige gravidplager, burde faktisk strekke seg litt. Men ødelegge ryggen for å være martyr og ikke høre på legen er ikke særlig smart. Hva med å bruke sunn fornuft og ikke andres forventninger til å ta valg? 

Og de som er i ts sin situasjon med en tung jobb må kreve tilrettelegging eller svangerskapspenger, ikke trygle legen om sykemelding.

Anonymkode: 9092d...0fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet frem til permisjonsstart med gradert sykemelding og tilrettelegging. Jobber i hjemmesykepleie. 

Anonymkode: 2413b...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å få problemer med rygg og litt i bekkenet rundt uke 15. Pushet meg for langt, og fra ca uke 22 ble jeg 100% sykemeldt med store smerter i bekken og rygg. Kjente også veldig på det du sier, var nok det som gjorde at jeg presset meg så langt som jeg gjorde. Angrer på det nå. Jobber innen helsevesenet, heldigvis på en litt fysisk lettere avdeling, men nå klarer jeg bare å gå litt rundt her hjemme og å kjøre en liten tur på butikken, så må jeg hvile en stund etterpå. Har gått til fysioterapeut 2 ganger i uken, og de første ukene var det alt jeg klarte. Jeg bruker krykker om jeg går lengre avstander enn en liten butikktur. Så nå er det veldig lett sånn sett å være 100% sykemeldt, for jeg hadde ikke klart noe på jobb. Jeg prøvde å jobbe litt tilrettelagt på kontor, men bekkenet blir veldig vondt av å sitte 15-20 minutter, så det fungerte dessverre ikke. 

TS, det høres ut som du bør be om en gradert sykemelding. Det burde jeg gjort lenge før (men det ble heller 100% sykemelding brått). 

Anonymkode: c440e...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jobbet 100% frem til 3 uker før termin, vanlig permisjonstid. 

Anonymkode: e4b3b...d27

Samme her,  jeg har en sitte stille jobb.

Anonymkode: 85b51...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har inntrykk av at flertallet blir sykemeldt. Jeg jobbet 100 % under begge graviditetene. Var trøtt og sliten, hadde mye kynnere, høyt blodtrykk og vond rygg. Gråt ofte da jeg kom hjem. Legen mente jeg hadde behov for sykemelding, i hvert fall gradert, men jeg klarte ikke å levere sykemeldingen. Synes sånt er utrolig vanskelig. Er uansett stolt i ettertid over at jeg klarte å stå i det 

Anonymkode: 3629a...fe1

Du vet at høyt blodtrykk kan påvirke fosteret? Jeg har høyt blodtrykk nå, og må jevnlig sitte med CTG for å sjekke at babyen har det fint. Det var ikke bare du som sto i dette, men også babyen din som ikke hadde noe valg enn å bli med på dine valg. Gamble med helsa kan man gjøre hvis det ikke går utover noen andre enn seg selv, men ikke når man er mamma.

Anonymkode: f0d15...dbe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobbet 100% frem til permisjonstart. Har også fysisk tung jobb, så det måtte tilrettelegges de to siste mnd. Du skal ikke sykemeldes pga manglende tilrettelegging, dette har du krav på og hvis ikke jobben fikser det får de skrive under på at de ikke får det til, slik at du kan få svangerskapspenger.

Anonymkode: 9092d...0fe

Nei, man får ikke sv.skapspenger på bakgrunn av manglende tilrettelegging.

Anonymkode: f59c6...914

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobba 100% som pedleder t.o.m uke 28. Fra uke 29 gikk jeg over til 50% svangerskapspenger, og de 3,5 timene jeg var på jobb skulle jeg få tilrettelegging slik at jeg jobbet ``oppå``. Er i uke 30 nå og det med tilrettelegging har ikke fungert så mye ettersom tilretteleggingsvikaren min har vært hjemme med sykt barn, men det kommer nok til å bli bedre i tiden fremover. Fantastisk deilig å bare jobbe 3,5 timer hver dag. Slik jeg har det nå tror jeg at jeg klarer å jobbe løpet ut, og det er en god følelse :) Nå er det bare litt over en uke igjen før påskeferie, og etter påskeferie har jeg fire uker med fokus på foreldresamtaler før jeg går ut i permisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, luinne skrev:

Jobba 100% som pedleder t.o.m uke 28. Fra uke 29 gikk jeg over til 50% svangerskapspenger, og de 3,5 timene jeg var på jobb skulle jeg få tilrettelegging slik at jeg jobbet ``oppå``. Er i uke 30 nå og det med tilrettelegging har ikke fungert så mye ettersom tilretteleggingsvikaren min har vært hjemme med sykt barn, men det kommer nok til å bli bedre i tiden fremover. Fantastisk deilig å bare jobbe 3,5 timer hver dag. Slik jeg har det nå tror jeg at jeg klarer å jobbe løpet ut, og det er en god følelse :) Nå er det bare litt over en uke igjen før påskeferie, og etter påskeferie har jeg fire uker med fokus på foreldresamtaler før jeg går ut i permisjon. 

Jeg glemte å si pedleder i en barnehage. Det er jo ganske relevant kanskje. Jobber på småbarnsavdeling, og kjente at det begynte å bli for tøft for kroppen nå så derfor jobber jeg bare 3,5 timer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har variert. Har kontorjobb, men har hatt krevende svangerskap.  Første svangerskap studerte jeg, så da fulgte jeg undervisningen til sommerferien, og tok bare halv studiebelastning om høsten. Andre svangerskap var jeg 50% sykemeldt fra uke 6 og 100% fra uke 16. Siste svangerskapet jobbet jeg nesten helt frem til permisjonen, hadde noen prosenter sykemelding og en del hjemmekontor de siste månedene.

Anonymkode: fb440...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første graviditet ca to uke. Andre var jeg ingenting. 

Anonymkode: 43d39...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Geirfuglen

Til uke 36, da ble jeg sykmeldt siste uka før jeg skulle ut i permisjon. Men jeg var i god form og fikk tilrettelegging. Snakk med leder og lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2018 den 20.10, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvor lenge dere var i jobb? Kjenner det begynner å bli tungt og vondt, men ønsker ikke å være «dårligere» enn andre, og er redd for å sluntre unna. Har termin om 3,5 mnd. Jobber i på en fysisk og psykisk tung arbeidsplass innenfor helsevesenet, men fullt pleietrengende brukere, de fleste rullestolbrukere. Vi har normalt dårlig bemanning, og om jeg trenger ekstra hjelp så betyr det at kollegaene får mindre hjelp. Jeg har stort sett ansvar på egen avdeling når jeg er på jobb, og også innimellom bakvakt på annen avdeling i tillegg.

Etter noen timer på jobb så er det vondt både og gå og å stå, for ikke å snakke om skuldre og korsrygg. Kjenner det er mye tyngre for kroppen nå enn før graviditeten. 

Men jeg er jo ikke syk! Så føler jeg sluntrer unna om jeg skulle blitt helt sykemeldt. Hvor lenge er det egentlig vanlig at man pusher seg på jobb når kroppen er sliten?

Anonymkode: 4f825...66a

Du kan starte permisjonen opptil 3 måneder før termin om du vil. Jeg gjorde det, og er veldig glad for at jeg tok det valget. Er selvsagt et minus at jeg får 3 mnd mindre tid med babyen,men det ordner jeg selv vha ulønnet permisjon og oppsparte midler. Men nå er min situasjon litt spesiell. Jeg mistrivdes svært mye i jobben min og gruet meg hver dag til å dra dit. For meg var det det eneste riktige å starte perm så tidlig. Om du vil starte 1-2 mnd før kan du også gjøre det.  I ditt tilfelle høres det imidlertid ut som du er kandidat for å få sykmelding. Du har jo vondt skriver du.

Anonymkode: b24e3...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man får ikke sv.skapspenger på bakgrunn av manglende tilrettelegging.

Anonymkode: f59c6...914

Jo, det gjør man. Flere på jobben min har fått det. 

"Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid."

Som nevnt over her henger mor og barns helse sammen under en graviditet.

Anonymkode: 9092d...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man får ikke sv.skapspenger på bakgrunn av manglende tilrettelegging.

Anonymkode: f59c6...914

Jo, det er akkurat det som er forskjellen på svangerskapspenger og sykepenger. Manglende tilrettelegging som fører til plager/fare for fosteret (som igjen er hvis mor har det dårlig) gir mor muligheten til å søke om svangerskapspenger. Jeg hadde dårlig ventilasjon på jobb som ga meg sterk hodepine, og da stilte legen krav om at det måtte tilrettelegges (bedre luftkvaliteten), hvis ikke ble jeg tatt ut av jobben. Jobben oppgraderte hele HVAC-systemet og jeg slapp svangerskapspenger.

Anonymkode: 9181d...627

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...