Gå til innhold

Hvor lenge var dere i jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor lenge dere var i jobb? Kjenner det begynner å bli tungt og vondt, men ønsker ikke å være «dårligere» enn andre, og er redd for å sluntre unna. Har termin om 3,5 mnd. Jobber i på en fysisk og psykisk tung arbeidsplass innenfor helsevesenet, men fullt pleietrengende brukere, de fleste rullestolbrukere. Vi har normalt dårlig bemanning, og om jeg trenger ekstra hjelp så betyr det at kollegaene får mindre hjelp. Jeg har stort sett ansvar på egen avdeling når jeg er på jobb, og også innimellom bakvakt på annen avdeling i tillegg.

Etter noen timer på jobb så er det vondt både og gå og å stå, for ikke å snakke om skuldre og korsrygg. Kjenner det er mye tyngre for kroppen nå enn før graviditeten. 

Men jeg er jo ikke syk! Så føler jeg sluntrer unna om jeg skulle blitt helt sykemeldt. Hvor lenge er det egentlig vanlig at man pusher seg på jobb når kroppen er sliten?

Anonymkode: 4f825...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer jo hvor lenge man står i jobb, både fordi man har forskjellige yrker og graviditetsplager. Du har ikke noe igjen for å presse det selv når du har vondt, det er spesielt lite heldig for rygg og bekken. Dersom du ønsker å jobbe lengst mulig bør du derfor få avlastning fra de tyngste oppgavene på jobb og du har også krav på tilrettelegging. Snakk med arbeidsgiver i første omgang og vær ærlig å si at du frykter sykemelding om ikke du kan få noe mer tilrettelagt. 

Anonymkode: 9e711...7b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pushet meg til uke 35 og da sa kroppen stopp. Ble 100 % sykemeldt frem til permisjon. Angrer på at jeg presset meg for å være snill med arbeidsplassen. Jobber som sykepleier på en travel poliklinikk og selv om vi har lite tunge løft ble kroppen sliten. 

Lytt til kroppen din og snakk med legen. 

Anonymkode: efc5f...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært heldig å kunne jobbet til uke 37. Jobber i hjemmesykepleien og har en sjef som har tilrettelagt godt fra ca uke 32. Hatt litt bekkenløsning og ryggplaner,så tilrettelegging har vært nødvendig. Gravid med nr 3 nå så blir spennende å se hvordan det blir denne ganga. Har hatt 70% stilling da. Det hjelper jo og :)

Endret av blomst12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med eldstemann var jeg i jobb helt til permisjon(90%) stilling) men var 20 % sykemeldt de siste ukene og hadde igjen 5 feriedager som jeg tok ut i en dag pr uke, så jobbet ca 3 dager i uka på slutten. Kontorjobb(sykemeldt pga dårlig søvn)

Med nr 2 var jeg ikke i jobb, 

Med nr 3 ble jeg 50% sykemeldt fra uke 28 og 100% fra uke 32 pga bekkenplager. Butikkjobb.

Anonymkode: 97716...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du nesten kjenne på selv.

Jeg er sykepleier, og jobber på langtidsavdeling på sykehjem. Arbeidsdagen min minnet om den du beskriver. Jeg var i fin form, og jobbet uten tilrettelegging til jeg fødte. Men jeg kjenner få som har vært i like fin form som meg, jeg var veldig heldig!

Hør på kroppen din du, ingen som takker deg fordi du sliter deg ut på jobb, husk det ☺

Endret av MVN90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må du jo kjenne på selv, og litt vanskelig å sammenligne med andre, spesielt fordi folk har veldig forskjellige jobber. Jeg har ikke en fysisk krevende jobb og har ikke hatt problemer med å jobbe fram til permisjon noen av gangene (er to uker unna permisjon med graviditet nr tre), men det blir jo feil å sammenligne det med en hverdag med mye løft, ståing og gåing. Men det er vel mer nærliggende å be om tilrettelegging før sykmelding?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også 3,5 mnd igjen og kjenner på at det begynner å bli tyngre. Har en stillesittende jobb, men begynner å slite med rygg og bekken. Sover også dårlig, så er veldig sliten :( Skal forsøke å holde ut litt til og lade batteriene i påsken. Så krysser jeg fingrene for at det ikke blir værre fremover 🙈

Anonymkode: 9181d...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 31 nå og har vært 20% sykemeldt siden uke 28 tror jeg det var. Regner med å jobbe hele veien. Kanskje litt større sykemeldings% mot slutten, får se hvordan det går. 

Endret av Omo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du og legen din som i fellesskap finner ut hva som er best. Det er ikke du alene, arbeidsgiver eller kollegaer som bestemmer hvor lenge du skal «holde ut». Vær ærlig om problemene dine, så kommer legen med forslag til hva som er best - om det er tilrettelegging, eller delvis/heltid sykemelding. 

For min del holdt jeg bare ut til uke 29 første gang, hadde en arbeidshverdag som minner om din med masse gåing på hardt gulv, blytunge stell og masse løfting/støtting helt alene på sykehjem. Da sykemeldte legen meg mer eller mindre under tvang :P 

i andre svangerskap jobbet jeg på en greit bemannet sykehuspost, hvor vi alltid var to i tunge stell. Ikke var det så mange av dem heller, så jeg fikk enten god hjelp - eller jeg fikk slippe. Da stod jeg i jobb frem til permisjon helt uten problemer. Så tilrettelegging er ofte alfa omega. Har du nevnt problemene dine for leder?

Anonymkode: 71edd...826

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første svangerskap var jeg 50% sykmeldt de siste 3 månedene (burde hatt større sykmeldingsprosent men presset meg selv til å jobbe. Det var det ingen som takket meg for, for å si det sånn... Bare sure miner fra ledelsen fordi jeg «valgte å sykmelde meg») 

Andre svangerskap lyttet jeg til legen og var 100% sykmeldt de siste 4 månedene pga. komplikasjoner. 

Anonymkode: 658ba...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 35, har nettopp begynt i 50%. Stillesittende kontorjobb, har blitt sykemeldt på grunn av høyt blodtrykk. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg sikkert klart meg fint frem til permisjonsstart. MEN hadde jeg hatt plager hadde jeg bedt om sykemelding på flekken. Ingen som tjener på at du som kommende mamma sliter deg ut før babyen kommer! Jeg har bare hatt flaks som har hatt så lite plager :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet 100% frem til 3 uker før termin, vanlig permisjonstid. 

Anonymkode: e4b3b...d27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbet 100% frem til permisjonstart. Har også fysisk tung jobb, så det måtte tilrettelegges de to siste mnd. Du skal ikke sykemeldes pga manglende tilrettelegging, dette har du krav på og hvis ikke jobben fikser det får de skrive under på at de ikke får det til, slik at du kan få svangerskapspenger.

Anonymkode: 9092d...0fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at flertallet blir sykemeldt. Jeg jobbet 100 % under begge graviditetene. Var trøtt og sliten, hadde mye kynnere, høyt blodtrykk og vond rygg. Gråt ofte da jeg kom hjem. Legen mente jeg hadde behov for sykemelding, i hvert fall gradert, men jeg klarte ikke å levere sykemeldingen. Synes sånt er utrolig vanskelig. Er uansett stolt i ettertid over at jeg klarte å stå i det 

Anonymkode: 3629a...fe1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 100% sykmeldt fra uke 21.

Anonymkode: 146e1...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har inntrykk av at flertallet blir sykemeldt. Jeg jobbet 100 % under begge graviditetene. Var trøtt og sliten, hadde mye kynnere, høyt blodtrykk og vond rygg. Gråt ofte da jeg kom hjem. Legen mente jeg hadde behov for sykemelding, i hvert fall gradert, men jeg klarte ikke å levere sykemeldingen. Synes sånt er utrolig vanskelig. Er uansett stolt i ettertid over at jeg klarte å stå i det 

Anonymkode: 3629a...fe1

Mener du det var riktig gjort, selv om du holdt ut?

Anonymkode: 9181d...627

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ferie fra uke 30-35 (tvunget, da jeg er lærer), og er egentlig glad for at det ble slik. Deretter fulgte  to uker ned sykemelding før jeg tok ut permisjonen. Jeg tror ikke at jeg kunne jobbet så mye lengre  enn til uke 30.

Anonymkode: d4e08...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet 100 % til uke 26 og 50 % til uke 30. Tung fysisk jobb uten mye rom for tilrettelegging  (lager). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier på sykehus. Jobbet 100 % frem til uke 18. Begynte rundt uke 16-17 å få vondt i bekkenet. Legen var helt villig til å gi meg gradert sykemelding med en gang men jeg så det litt an. Etter kort tid så jeg at jeg hadde mye mindre vondt når jeg hadde fri, og valgte derfor gradert sykemelding for å unngå at bekkenløsningen skulle bli verre. Nå jobber jeg tre dager i uken og føler både at jeg strekker til på jobb og på fritiden. Det er litt klisje men sant: INGEN kommer til å takke deg for å holde ut. Det som hjelper hvis man får dårlig samvittighet er å tenke at du bærer på et barn som er avhengig av at du har det bra ❤

Anonymkode: be10f...d80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...