Gå til innhold

Hjelp jeg må sy!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Krise i heimen. Jeg må sy! 

Har tilgang på symaskin og veldig snill svigermor. Men hvordan jeg best skal gjøre dette, aner jeg ikke. 

Saken er at jeg har en skallbukse som aldri er brukt fordi den er så vid. Og jeg er for gjennbruk og omsøm mm, så jeg vil ikke kjøpe en ny bukse, men heller sy om denne. Jeg kan få produsenten til å gjøre dette, men vil gjerne spare meg den tusenlappen også. 

Buksa er som sagt en skallbukse type shoftshell (glatt stoff med litt strech. Ikke mye) med mesh-for inni. Buksa har også glidelås langs hele yttersiden av beina. 

Jeg lurer på om det beste vil være å splitte opp den ene siden av glidelåsen, klippe av stoff, og sy på glidelåsen igjen (spiller ingen rolle om det blir litt skeivt. Buksa er en ren bruksbukse. Ikke penbukse). Eller om jeg skal sy inn med sømmen på innsiden av lårene. Men da må jeg ta hensyn til mesh-foret (som ikke er sydd inn i denne sømmen), snøskjørt innvendig (den er åpen ved glidelåsen) og corduraforsterkning på innsiden av leggen. 

Jeg har tegnet en rød strek der jeg tenkte å flytte glidelåsen på «bakstykket» og et bilde av en lignende bukse med forsterkning nederst. 

Hva ville dere gjort? Skjært av ved glidelås eller på innsiden av bena? 

 

8EF9CADB-FC00-42ED-A58C-B56687F9902B.jpeg

CA0DE1AF-6AA5-422B-9597-0C9752658D0C.jpeg

Anonymkode: 72875...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det prosjektet kan du bare parkere. Å sy i den typen stoff og å sy inn den typen bukse :riste:  = galskap.

Hilsen sydama. 

Anonymkode: 806e7...7aa

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det prosjektet ville jeg overlatt til noen som virkelig kan det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det går an å selge buksa på finn og finne en brukt bukse i riktig str? 

Jeg aner ikke hvordan man syr noe slikt pent og holdbart, særlig når det er fór inni. Desverre! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Er det så vanskelig altså? Buksa har vært på en lang vandring fra folk til folk og selve buksa er for vid for alle. Så den vil ikke passe andre noe bedre. 

Om jeg tar av ved glidelåsen så berører jeg jo knapt foret. Bare nederste del av leggen (tenker å ta ut en kileform). 

Anonymkode: 72875...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Er det så vanskelig altså? Buksa har vært på en lang vandring fra folk til folk og selve buksa er for vid for alle. Så den vil ikke passe andre noe bedre. 

Om jeg tar av ved glidelåsen så berører jeg jo knapt foret. Bare nederste del av leggen (tenker å ta ut en kileform). 

Anonymkode: 72875...c65

Du får gjøre det på din måte, da, når du har bestemt deg. 

Den typen bukser skal heller ikke være tettsittende som rn stillongs. 

Anonymkode: 806e7...7aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får gjøre det på din måte, da, når du har bestemt deg. 

Den typen bukser skal heller ikke være tettsittende som rn stillongs. 

Anonymkode: 806e7...7aa

Hmm. Hvorfor så frekt svar? 

Det jeg lurte på var jo om hva som var best.  Å sy inn ved glidelås på yttersiden eller langs sømmen på innersiden. Funksjon har mer å si enn hvor pen sømmen blir. Buksa skal brukes og må være så praktisk som mulig. Den er ikke praktisk mtp vidden i beina. Og det er synd å kaste et plagg som har krevd mye ressurser å lage. Klimavennlig er det i hvert fall ikke å kaste noe slikt. 

Anonymkode: 72875...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det er bedre å sy inn enn å kaste, men jeg ville fått produsenten til å gjøre det om det er mulig. Hvor mye koster det? 

Hvis du er fast bestemt på å få det til selv, så kan du google hvordan man syr den type stoff, og ta en tur på en sybutikk og hør hvilke nåler og tråder du bør bruke, samt hvilken søm du bør sprette. Jeg ser for meg at det beste er å ta like mye på frem- og baksiden, og ikke bare på baksiden, slik det ser ut som på bildet ditt.

Lykke til :)

Anonymkode: f000b...6f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig i at det er bedre å sy inn enn å kaste, men jeg ville fått produsenten til å gjøre det om det er mulig. Hvor mye koster det? 

Hvis du er fast bestemt på å få det til selv, så kan du google hvordan man syr den type stoff, og ta en tur på en sybutikk og hør hvilke nåler og tråder du bør bruke, samt hvilken søm du bør sprette. Jeg ser for meg at det beste er å ta like mye på frem- og baksiden, og ikke bare på baksiden, slik det ser ut som på bildet ditt.

Lykke til :)

Anonymkode: f000b...6f5

Takk :) jeg har prøvd å Google men ante ullen helt hva jeg skulle søke på. Fant liksom aldri noen gode svar. Ergo gikk jeg inn hit. 

Jeg har ringt produsenten, som fronter sitt miljøansvar så sterkt på sine hjemmesider, men de sa jeg skulle kaste buksa 😳 ble rimelig sjokkert over denne uttalelsen. Spesielt siden de har gått så hardt ut med omsøm/redesign i presse. 

Buksa er superfin og akkurat hva jeg trenger, men passformen er for vid. Antagelig derfor den er ute av produksjon nå. 

Anonymkode: 72875...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville iallefall ikke sydd inn beina fra innsiden. Da blir passformen ikke behagelig å gå i.

Ser ingen problem med å sy i et slikt stoff. Jeg er hobbysyer og har sydd mange plagg i slike stoff

Anonymkode: d1ab8...eac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville iallefall ikke sydd inn beina fra innsiden. Da blir passformen ikke behagelig å gå i.

Ser ingen problem med å sy i et slikt stoff. Jeg er hobbysyer og har sydd mange plagg i slike stoff

Anonymkode: d1ab8...eac

Takk. 

Jeg har bestemt meg for å snakke med noen syere nå. Så får jeg sjekke ut pris. 

Anonymkode: 72875...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott med tanken om gjenbruk, jeg er helt enig. Kan det være det finnes noen facebookgrupper eller møteplasser som er gode på omsying av klær? Det har jo vært i vinden en stund. 

Jeg tror du finner ut av det, men det er sikkert lurt å be om råd av noen som har sydd litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er ikke noe problem å sy i softshell!!! ;)

meld deg inn her: www.sykroken.no

De damene har virkelig peiling :)

Anonymkode: b1189...8a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke sydd i sånt stoff før. Men her er mine tanker.

Glidelåsen ser litt slitsom ut å sy inn, pga den bretten og sømmen øverst. Kommer helt an på hvor mye du skal sy inn, men er det en del ville jeg bare sprettet opp/klipt opp hele veien fra nederst til øverst og satt inn glidelåsen vanlig. Evt også sydd inn en helt enkel glidelåsbeskytter eller hva det heter (Den bretten som er over glidelåsen). 

Mulig du må sprette av linninga og da. Hvis du spretter av hele sømmen på ytre bein.

Jeg tror ikke det blir noe fint om du syr inn på innsiden. Helst skal man jo sy inn både på utsiden og innsiden, men du sier at utseende ikke er så viktig. Så det får du jo se an selv. Sett noen knappenåler der du tenker å sy inn først og se i speilet. 

 

Anonymkode: c7d7c...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2018 den 19.50, AnonymBruker skrev:

Hmm. Er det så vanskelig altså? Buksa har vært på en lang vandring fra folk til folk og selve buksa er for vid for alle. Så den vil ikke passe andre noe bedre. 

Om jeg tar av ved glidelåsen så berører jeg jo knapt foret. Bare nederste del av leggen (tenker å ta ut en kileform). 

Anonymkode: 72875...c65

Det er en bukse med snitt for de som driver med friski. 

Anonymkode: b8ef8...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker - og jeg syr som hobby, i 10 år nå. Det er ikke vanskelig å sy i softshell. Softshell er fast stoff, uten mye stretch, ikke glatt, rakner ikke, det er et veldig bra stoff å sy i. :) Veldig gøy også.

det å sy inn glidelås pent derimot, det kan være vanskelig. Men hvis utseende ikke betyr mye, så kan du selvsagt prøve det. Massevis av YouTube-videoer om hvordan man syr inn glidelås. Men annen ting, sjekk sømmene som de er nå. Utesømmen bruker å være forsterket - sydd med dobbelnål, to parallelle sømmer på utsiden? Du må i så fall kjøpe dobbelnål (ikke dyrt) og sette deg inn i hvordan man syr med det. Så sånn sett kan det være mye enklere å sy inn på innsiden, pluss at det blir penere, da du kan sy inn gjevnt på begge deler - foran og bak - og buksa kommer ikke bli sjeiv. Så, uten å ha sett bukse, tror jeg at å sy inn på innsiden er enklere.

Det høres ut som et veldig bra prosjekt for å begynne sying som hobby! For hvis du får det til, så fortsetter du med sying, Jeg sydde onepiece som min første prosjekt, og ei venninne av meg sydde på en pelsfôr på en jakke, ikke det enkleste men vi fikk det fint til. Du har en godtbrukt bruksbukse som kanskje kan få ekstra liv hvis du syr den inn, jeg sier, go for it, det er jo ingen tap men en potensiell "vinn" på et par tusen, som en ny bukse koster.

FB-gruppe Visygale er også en plass hvor du kan spørre om hjelp, hvis du trenger. :) Lykke til. :) 

Anonymkode: 8d658...966

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 13. mars 2018 at 7:39 PM, AnonymBruker said:

Det prosjektet kan du bare parkere. Å sy i den typen stoff og å sy inn den typen bukse :riste:  = galskap.

Hilsen sydama. 

Anonymkode: 806e7...7aa

Jeg lurer på hvorfor du sier det? Jeg syr selv som hobby, og har blant annet sydd en bukse i regnstoff og softshell. Regnstoff må limes, men er jo ikke vanskelig det heller. Og softshell er jo ihvertfall ingen hokus-pokus, litt tykkere nål og litt tykkere tråd, jeanstråd f.eks. Og jeg har ikke spesielt kraftig eller dyr symaskin, en mekanisk husqvarna som kostet 3,5 tusen ny. 

Anonymkode: 8d658...966

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og beklager, tredje post fra meg, men fikk enda en idé nå. Trenger du den glidelåsen? Jeg har faktisk samme bukse, bruker aldri den glidelåsen. Du kan jo bare klippe den ut og sy buksa sammen igjen? Forsterk så sømmen på utsiden, med vanlig rett søm.

Anonymkode: 8d658...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og beklager, tredje post fra meg, men fikk enda en idé nå. Trenger du den glidelåsen? Jeg har faktisk samme bukse, bruker aldri den glidelåsen. Du kan jo bare klippe den ut og sy buksa sammen igjen? Forsterk så sømmen på utsiden, med vanlig rett søm.

Anonymkode: 8d658...966

Takk for mange gode svar. 

Jeg tok en kjapp beslutning og ga buksa til en skredder. Det ble heldigvis ikke så dyrt og det ble mye penere enn både syeren og jeg ville ha trodd 😂 sømmen ble på innsiden faktisk. 

Ble litt kluss i quotingen her men svarer til quoten er: Ja jeg trenger glidelåsen. Buksa brukes på toppturer, isklatring mm og jeg tar av og på støvler og jeg går meg varm og må ha lufting osv osv. 

Og selv om buksa er en bruksbukse og skal gi rom for bevegelse så ble den allikevel alt for vid i bein og legger. Den er nå bare romslig og jeg får den fint utenpå slalåmstøvler. Og det etter å ha skjært bort ca 5-6 cm 😳

 

 

Anonymkode: 72875...c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...