Gå til innhold

frustrert over resultat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har trent i nå to måneder, og ser ikke noen særlig bedring i fysisk form.
jeg har kuttet ned på søtt/salt i hverdagen, drikker mye vann (mer enn før i alle fall), spiser mer frukt og grønt..samt mindre kjøtt. kuttet ut brød, og erstattet med lomper... har gjort flere andre grep på kostholdet også.

likevel så endrer ikke kroppen seg!! jeg har tvert om gått opp i vekt/centimeter, spesielt rundt hofte/lår. lårene føles nok fastere, men de er tydeligvis også større enn før.
 

treningsøktene mine er fra 3-5 ganger i uken, og med varighet fra 30-90 minutter (snitt er på rundt 45 minutter). Jeg varmer alltid opp på mølla med å løpe eller gå fort i 10 minutter. Videre blander jeg øvelser for armer, bein, rygg og mage... kan ikke navn på alle disse øvelsene/maskinene, så remser derfor ikke opp. Har repetisjoner på ca 12x3 eller 12x4. 

det er så sykt frustrerende når jeg omsider har gått inn for å trene, men så reagerer kroppen med å gå opp i centimeter!!! 

jeg er 173 høy og 73 kg nå... vil ned til rundt 60-65. tips nå please.

Anonymkode: 3061b...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville fokusert mye mer på cardio enn styrketrening. Er ingen ekspert, men det er ved løping, sykling og sånt du virkelig brenner kalorier; ved styrke bygger du omtrent bare muskler uten å brenne bort fettet. Få råd fra en av de ansatte på senteret hvordan du skal gå fram. Selv prøver jeg å få inn 40 min på tredemølla 4 ganger i uka, og så trener jeg pole fitness to ganger i uka. Sistnevnte kan absolutt anbefales hvis du har mulighet til det, da får hele kroppen en veldig god workout. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, eeveelectra skrev:

Jeg ville fokusert mye mer på cardio enn styrketrening. Er ingen ekspert, men det er ved løping, sykling og sånt du virkelig brenner kalorier; ved styrke bygger du omtrent bare muskler uten å brenne bort fettet. Få råd fra en av de ansatte på senteret hvordan du skal gå fram. Selv prøver jeg å få inn 40 min på tredemølla 4 ganger i uka, og så trener jeg pole fitness to ganger i uka. Sistnevnte kan absolutt anbefales hvis du har mulighet til det, da får hele kroppen en veldig god workout. :)

har ikke pole fitness i nærheten av her jeg bor... men kanskje jeg skal øke cardio som du sier? jeg klarer bare å løpe ca 6-8 minutter i strekk, men jeg kan vel da variere mellom løping og gåing? 

Anonymkode: 3061b...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

har ikke pole fitness i nærheten av her jeg bor... men kanskje jeg skal øke cardio som du sier? jeg klarer bare å løpe ca 6-8 minutter i strekk, men jeg kan vel da variere mellom løping og gåing? 

Anonymkode: 3061b...755

Nei, det er dårlig med pole-tilbud i Norge dessverre... Var veldig heldig som tilfeldigvis fant ett treningsstudio som tilbyr det 40 min kjøring hjemmefra...

Du trenger ikke løpe lenge i strekk, faktisk er det visst sånn at intervaller øker forbrenningen mer enn å løpe lange strekninger, har jeg hørt. Jeg liker å starte med 5min ganske kjapp gange, så 2min løping, 2min gåing osv. Da starter jeg på 8 km/t på løpingen og øker med 1 km/t for hver gang. I går endte jeg på 12 km/t, tok 2 min i 10 km/t etter det for å få med noen ekstra kalorier, og så gikk jeg i samme tempo som oppvarmingen i fem min før fem minutter cool down. Det funker for meg, men har også gradvis økt intensiteten etter en meget rolig sommer. :fnise: Ville spurt noen på senteret om råd, som sagt, da de har forutsetningene til å kunne hjelpe deg til å finne riktig rutine. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør absolutt fortsette med styrketreningen. Det former kroppen og strammer opp. Mer muskelmasse gjør også hvileforbrenningen høyere, så du bør virkelig jobbe for å beholde den.

Trenger egentlig ikke trene kardio for å gå ned, det eneste som teller er kaloriunderskudd.

Anonymkode: e4a65...235

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du kuttet ut brød til fordel for lomper? Begge er fulle av stivelse,  men brød metter i hvertfall mer. Mange velger å kutte ut brød, det har jeg også gjort,  men ingen vits hvis du erstatter det med lomper, knekkebrød av korn, eller lefser.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis knekkebrød!

Ellers så bør du måle med målebånd rundt f.eks midje, lår, armer + ta bilder. Da vil du se at fettet forsvinner selv om du legger på deg muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Du bør absolutt fortsette med styrketreningen. Det former kroppen og strammer opp. Mer muskelmasse gjør også hvileforbrenningen høyere, så du bør virkelig jobbe for å beholde den.

Trenger egentlig ikke trene kardio for å gå ned, det eneste som teller er kaloriunderskudd.

Anonymkode: e4a65...235

Mente ikke at hun ikke skal trene styrke, derfor jeg foreslo pole - trener hele kroppen, og fungerer også som cardio. :)  De fleste som har peiling på sånt sier jo at man ikke kommer noen vei uten å trene cardio; selvfølgelig er det kalorier spist vs forbrent som teller, men cardio hjelper jo på akkurat det - det brenner kalorier, noe vanlig styrke ikke egentlig gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, eeveelectra skrev:

Mente ikke at hun ikke skal trene styrke, derfor jeg foreslo pole - trener hele kroppen, og fungerer også som cardio. :)  De fleste som har peiling på sånt sier jo at man ikke kommer noen vei uten å trene cardio; selvfølgelig er det kalorier spist vs forbrent som teller, men cardio hjelper jo på akkurat det - det brenner kalorier, noe vanlig styrke ikke egentlig gjør.

 

 

Utsagnet ditt om at styrketrening ikke forbrenner kalorier er heeeelt feil. Se feks videoen over, hvor hun forbrenner mer på 1 time styrketrening enn 1 time kardiotrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Freia98 said:

 

 

Utsagnet ditt om at styrketrening ikke forbrenner kalorier er heeeelt feil. Se feks videoen over, hvor hun forbrenner mer på 1 time styrketrening enn 1 time kardiotrening.

Vel, så tok jeg feil der. Eller.. Det kommer jo helt an på type styrketrening tenker jeg. Det var faktisk en grunn til at jeg anbefalte pole. ;) Det er uansett ikke anbefalt å kun gjøre styrke uten å holde på med cardio også. En fin miks er det beste.

Endret av eeveelectra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Freia98 skrev:

 

 

Utsagnet ditt om at styrketrening ikke forbrenner kalorier er heeeelt feil. Se feks videoen over, hvor hun forbrenner mer på 1 time styrketrening enn 1 time kardiotrening.

Mulig, men det er vesentlige forskjeller på styrke og cardio som gjør at 1 time med styrketrening føles mye lengre og hardere enn en time med cardio selv om jeg forbrenner det samme. Jeg kan løpe i 60-90 minutter uten å bli særlig sliten, og når kommer inn i flyten så føles det ikke som hard trening. Den type styrketrening som hun gjør sliter deg ut på en annen måte enn en kardioøkt, og man orker ikke holde på like lenge. 

Anonymkode: 502bf...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet er endring i kroppssammensetning/vektnedgang, må du ha et kaloriunderskudd, over tid. Å "kutte ned på" søtt/salt (fra hvor mye til hvor mye?), eller erstatte enkelte matvarer, betyr veldig lite hvis du spiser like mange eller til og med flere kalorier enn før. Noe som er fort gjort når man begynner å trene (svært mange opplever betydelig økt appetitt, spesielt første tiden). Mange kompenserer også for at de "spiser sunt" ved å spise litt for mye, å gå i kalorioverskudd selv om du spiser "sunnere" er veldig lett.

Hvis du ikke har kontroll på antall kalorier du tar inn, betyr kalorier ut (altså det du forbrenner på trening og aktivitet, i tillegg til basalforbrenning) ikke så mye at det er noe vits i å fundere på hvilken mosjonsform som forbrenner mest, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...