Gå til innhold

Flytte til Oslo? trenger tips og råd


Larsii

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, LiseOslo skrev:

Nei, det er ikke noen som praktiserer Sharia på Grønland. Prideopptoget går hvert år gjennom Grønland uten at det har ført noen til noen form for problemer. 

Jeg passerer gjerne et par av moskeene på Grønland hver dag, og har om sommeren gjort det ganske så lettkledd uten at det har ført til noen form for ubehageligheter

Jeg tror vel egentlig grunnen til at jeg selv ikke ville bodd der er at jeg ikke synes dette stedet har så mye å tilby meg.

Hvis du ser på priser, f.eks:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=116069821

Så er jo ikke prisen så langt unna det du kan se på steder som Frogner eller Majorstua. Selv ville jeg heller brukt disse pengene på en leilighet der. Nå er vi jo i en noe ulik aldergruppe, men jeg synes heller ikke utestedene i området der og det daglige livet er så spennende. Men det er selvfølgelig individuelt.

Jeg tror uansett Grønland er et sted de fleste har et ganske bevisst forhold til. Enten elsker du Grønland, eller så hater du Grønland. For en som ikke er fra Oslo og som ikke har gjort seg opp en mening, vil utfallet enten bli at man elsker det, eller at man virkelig ikke kan fordra det og vil vekk derfra ASAP. På en måte som å foreslå analsex for en som ikke har hatt sex før. (beklager sammenligningen :) ) Grønland er nok litt "Oslo for viderekommende" vil jeg si  :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, isw said:

Jeg tror vel egentlig grunnen til at jeg selv ikke ville bodd der er at jeg ikke synes dette stedet har så mye å tilby meg.

Hvis du ser på priser, f.eks:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=116069821

Så er jo ikke prisen så langt unna det du kan se på steder som Frogner eller Majorstua. Selv ville jeg heller brukt disse pengene på en leilighet der. Nå er vi jo i en noe ulik aldergruppe, men jeg synes heller ikke utestedene i området der og det daglige livet er så spennende. Men det er selvfølgelig individuelt.

Jeg tror uansett Grønland er et sted de fleste har et ganske bevisst forhold til. Enten elsker du Grønland, eller så hater du Grønland. For en som ikke er fra Oslo og som ikke har gjort seg opp en mening, vil utfallet enten bli at man elsker det, eller at man virkelig ikke kan fordra det og vil vekk derfra ASAP. På en måte som å foreslå analsex for en som ikke har hatt sex før. (beklager sammenligningen :) ) Grønland er nok litt "Oslo for viderekommende" vil jeg si  :) 

 

Beklager, Grønland (Gamle Oslo) ligger lavt i pris i forhold til hvor sentrumsnært det er, se: 

http://www.dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligpriser1/2017/nar-snur-boligprisene-i-oslo/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er flott 😊 Jeg er født og oppvokst på Oslo vest, bodd noen år i utlandet og andre byer i Norge men er tilbake i Oslo igjen nå.

for min del så elsker jeg Oslo, jeg elsker størrelsen på byen. Den er lett å få oversikt over, samtidig så skjer det ting her fort og jeg syns Oslo har blitt flinke til å bli mer urbane og liberale. 

Om du vil bo utenfor sentrum så har du Nordstrand, Sogn, Bekkestua i Bærum, Kjelsås, Grefsen, Vinderen og opp mot Holmenkollen - som er fine områder å flytte til. 

Som nyinnflytter hit ville jeg tenkt på følgende: 

- er jeg lydvar? Klarer jeg å bo tett rundt andre mennesker og bråkete trikker og trafikk - eller er jeg en person som må ha total ro rundt meg for å sove? 

De øvrige stedene jeg ramset opp er ofte typiske rolige, trygge nokså sentrumsnære stedene. 

- hvor lett tilgjengelig vil jeg ha av offentlig kommunikasjon (buss, tog, t-bane, trikk, båt) rundt meg? Hvor lang reisevei ønsker jeg å ha til jobb? 

Trikken går rundt i byen (den går litt treigt men den er koselig) og opp mot Rikshospitalet ved Sogn, Nordstrand mot Ljabru, Kjelsås og Grefsen, Bekkestua i Bærum. Tror jeg fikk med meg linjene? Og så går den ellers rundt i Oslo. T-banenettet går bredere ut utenfor sentrum, med knutepunkt på Jernbanetorget, Nationaltheatret og Majorstuen. 

- hva er viktig for meg? Nærme byen eller naturen? 

Oslo har Oslomarka (som er veldig trivelig) rundt seg og det er veldig lett å komme seg til marka nesten uansett hvor du befinner deg. Liker du sjøen er Bærum, ved Høvik og Sandvika fine områder. 

 

Anonymkode: 74ce7...273

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ny i Oslo ville jeg ikke gått for Grønland.  

Anonymkode: 363e8...a53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

For all del hold deg unna Grønland!  Det er et helt forferdelig område som noen hipstere av en eller annen grunn insisterer på at er flott. For «vanlige» mennesker er dette det verste stedet i Oslo man kan bo, og kriminaliteten og sikkerheten der er det verste i hele Norge. Nå må folk virkelig skjerpe seg med rådene sine. 

Anonymkode: 76d23...f37

Ja, og du har sikkert bodd der? Grønland er nærmest som sentrum å regne, og det er masse mennesker i gatene, så hva gjelder sosial trygghet er Grønland blant de tryggeste stedene i Oslo. Men selvfølgelig, som i alle andre multikulturelle bydeler i store byer er selvfølgelig fremmede ting noe mennesker der reagerer på, som to homofile som kysser på åpen gate, hvor sjansen for ubehagelige kommentarer trolig er større der enn på Majorstuen. Men folk er ikke noe mer fremmedfiendtlige, eller har sterkere fordommer der, enn de du og mange andre på kg har til Grønland.

Anonymkode: f2de1...0d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg dog som flere her gått for St. Hanshaugen. Utrolig hyggelig bydel, og litt roligere enn Grunerløkka, sentrum og Grønland.

Anonymkode: f2de1...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 19.3.2018 at 8:50 PM, funginger said:

For en "nybegynner" hadde jeg gått for St.Hanshaugen, Bislett, Sagene, Bjølsen eller Torshov. Det er litt hverken østkant eller vestkant, så kan du finne ut om du vil flytte etter hvert.

Henger meg på denne, men legger til Ekeberg på listen din i tillegg. 

Anonymkode: 4de76...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født og oppvokst i Oslo (vest).

Har bodd litt her og der i de siste årene.

Vil anbefale: St. hanshaugen, bislett, grunerløkka, majorstuen, frogner, sagene og torshov. Skal sies at du kan være heldig/uheldig hvor som helst i alle bydelene. Ta for eksempel grunerløkka: det er en stor forskjell å bo i steensrups gate og trondheimsveien. 

Anonymkode: 3f486...df0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, LiseOslo said:

Nei, det er ikke noen som praktiserer Sharia på Grønland. Prideopptoget går hvert år gjennom Grønland uten at det har ført noen til noen form for problemer. 

Jeg passerer gjerne et par av moskeene på Grønland hver dag, og har om sommeren gjort det ganske så lettkledd uten at det har ført til noen form for ubehageligheter

Jeg er homofil og har selv blitt jagd vekk fra Grønland fordi jeg holdt hender med en gutt. I 2017. Jeg kjenner så utrolig mange som har blitt truet, slått og angrepet - på Grønland i Oslo. Jeg kjenner folk som har vokst opp der, og jeg kjenner folk som bor der nå. Alle sier det samme, det ER sterke problemer på Grønland. I 2018. Folk får gjøre som man vil, om folk vil flytte dit så er det opp til dem, men ikke kom til meg i ettertid og si at dere ikke har blitt advart.

Anonymkode: 76d23...f37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke komme til deg i ettertid, du gjemmer deg og tør ikke si hvem du er, herr anonym bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
På 19.3.2018 den 20.50, funginger skrev:

For en "nybegynner" hadde jeg gått for St.Hanshaugen, Bislett, Sagene, Bjølsen eller Torshov. Det er litt hverken østkant eller vestkant, så kan du finne ut om du vil flytte etter hvert.

Eller Grünerløkka. Er i sentrum, men ikke midt i suppa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Ville ikke bodd på Grønland eller nært Oslo S. Mye søppel som henger der. 

Sier ikke at det bare er dritt der, men det er ikke et koselig eller trivelig sted. Mye tiggere, rusmisbrukere og bråkete. Og iallefall ikke Tøyen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GoldenLioness skrev:

Ville ikke bodd på Grønland eller nært Oslo S. Mye søppel som henger der. 

Sier ikke at det bare er dritt der, men det er ikke et koselig eller trivelig sted. Mye tiggere, rusmisbrukere og bråkete. Og iallefall ikke Tøyen!

 

Tøyen er jo et helt greit sted å bo nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/20/2018 at 1:15 PM, LiseOslo said:

Nei, det er ikke noen som praktiserer Sharia på Grønland. Prideopptoget går hvert år gjennom Grønland uten at det har ført noen til noen form for problemer.

Nothing to see here, move along...

https://www.dagbladet.no/nyheter/homofile-bor-ikke-holde-hender-pa-gronland/65271228

https://www.aftenposten.no/osloby/i/bK5mg/Moralkontroll-i-Oslos-innvandrergater

https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/0nnLA/Moralpolitiet-var-ikke-dodt

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/komiker-drapstruet-av-moralpolitiet/a/590938/

Anonymkode: 36b50...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Når den nyeste artikkelen du linker til er fra 2013, og resten fra 2009/2010, sier det seg vel selv at denne informasjonen kan være litt utdatert :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...