Gå til innhold

Din erfaring. Ned i vekt frokost eller ikke frokost?


Gelica

Anbefalte innlegg

Nå er jeg den typen som aldri er sulten på morgenen og spiser først når klokken er rundt 11:00/11:30. Lurer på om det er lurt å spise noe til frokost for å få i gang forbrenningen. Er det noe i det eller ikke? Takker for svar og gjerne også tips til noe man kan spise/drikke til frokost når man ikke er sulten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt er det det. Hva du vil spise er jo nesten opp til deg. Protein-shake, knekkebrød, brødskive, corn flakes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis forbrenningen din har stoppet, trenger du ikke bry deg om frokost, for da er du død.

Jeg spiser rett som det er frokost rundt kl 11-12. 

Hvis du ikke er sulten til frokost, og det å ikke spise frokost ikke gjør deg ukontrollerbart sulten på et annet tidspunkt, dropp frokosten.

Hvis du spiser det siste måltidet tidligere på dagen, vil du kanskje bli frokostsulten tidligere om morgenen.

Det høres umiddelbart ut som en dum ide å tvinge i seg mat når man ikke er sulten, om man ikke er undervektig.

Du kan spise akkurat hva du vil til alle måltider, også til frokost.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvidet faste er det en del som benytter seg av. Du kan lese om det og se om det er noe for deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Men om du spiser en god frokost, blir du mindre sulten/ sugen utover ettermiddagen og kvelden. Og det fører ofte til et totalt lavere kaloriinntak.

Anonymkode: c91fc...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker aldri mat om morgenen, og spiser gjerne først i 11-12-13 tiden, alt etter hvordan det passer inn i arbeidsdagen. Tok nettopp av 5-6 kg, var ingen hinder for min del at jeg ikke spiste tidlig frokost. (Jeg står opp 8.30). 

Anonymkode: 9e72d...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var med på en medisinsk undersøkelse om periodisk faste i fjor, og der var forbrenningens rolle en del av undersøkelsen. Jeg har ikke fått vite alle detaljer, da resultatene ikke blir publisert før tredje gruppe er ferdig neste år.

I min gruppe, som fulgte 16/8-modellen, viste det seg at inntak av mat rett etter man hadde stått opp, ikke hadde noe å si for vekttap. Men vi som brøt fasten med mat med et høyt innhold av kalium/potassium, hadde større vekttap. Bare ikke spis for mye banan, da de inneholder en del sukker, og da kræsjer du like fort igjen.

Anonymkode: 9e689...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Men om du spiser en god frokost, blir du mindre sulten/ sugen utover ettermiddagen og kvelden. Og det fører ofte til et totalt lavere kaloriinntak.

Anonymkode: c91fc...0fd

Det var da en bastant påstand 🤔 

Jeg var en gang inne i en periode hvor jeg blindt hørte på alle som liksom skulle vite best og tvang meg til å spise frokost hver morgen i den perioden. Og jeg endte opp som et matvrak. Aldri vært så sulten gjennom en hel dag som da

Når jeg gikk tilbake til det med å lytte til min egen kropp så gikk det så mye bedre. Jeg spiste frokost når jeg ble sulten, om det så var kl 09 eller klokken 12. Da ga sultfølelsen seg helt mellom måltidene

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wenda skrev:

Det var da en bastant påstand 🤔 

Jeg var en gang inne i en periode hvor jeg blindt hørte på alle som liksom skulle vite best og tvang meg til å spise frokost hver morgen i den perioden. Og jeg endte opp som et matvrak. Aldri vært så sulten gjennom en hel dag som da

Når jeg gikk tilbake til det med å lytte til min egen kropp så gikk det så mye bedre. Jeg spiste frokost når jeg ble sulten, om det så var kl 09 eller klokken 12. Da ga sultfølelsen seg helt mellom måltidene

Men du er vel fortsatt overvektig?! Har sett du har skrevet det i HD tråden, så du er vel ikke den riktige til å uttale deg.

Anonymkode: 1e35b...11e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du er vel fortsatt overvektig?! Har sett du har skrevet det i HD tråden, så du er vel ikke den riktige til å uttale deg.

Anonymkode: 1e35b...11e

Ja, men det har ingenting med frokost eller ikke å gjøre. Det har noe med at jeg spiser generelt for mye. Men jeg spiste MYE MER og var konstant sulten når jeg tvang meg til å spise frokost

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Wenda skrev:

Ja, men det har ingenting med frokost eller ikke å gjøre. Det har noe med at jeg spiser generelt for mye. Men jeg spiste MYE MER og var konstant sulten når jeg tvang meg til å spise frokost

Okei

Anonymkode: 1e35b...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mer hvis jeg har spist frokost men jeg spise også da sunnere og jeg forbrenner mere. Hvis du ikke spiser og ikke går ned i vekt ville jeg forsøk å spise litt frokost. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke spist frokost i 20 år. Så traff jeg mannen min og han vat veldig opptatt av frokost og det å gå igang forbrenningen. Jeg har gått ned 35 kilo tilsammen etter å begynt med frokost. Ikke bare det selvsagt, men jeg tror det har hjulpet meg. De dagene jeg skal opp med ungene og tilbake i seng (har vært mye syk dette året) tar jeg noen druer eller noe enkelt så magen får noe å jobbe med og forbrenningen er igang. 

Det er viktig for meg å spise frokost.

Anonymkode: 6bf5d...a46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fullstendig tull at man må spise frokost for å holde igang forbrenningen. Mange her som ikke bør uttale seg om ting de ikke har peiling på ser jeg. 

Spis frokost visst du føler for det.

Anonymkode: 5764b...6cd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del fungerer få, store måltider best. Om jeg spiser ofte små måltider føler jeg meg sulten hele tiden og har lyst å spise konstant. Når jeg spiser få måltider går jeg og venter og ser frem til maten og lager alltid noe sunt og godt, for jeg har lyst å spise noe skikkelig når jeg først spiser

Anonymkode: f661b...7e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har gått ned 30 kg og aldri spist frokost. Det er samlet antall kalorier som har noe å si.

Anonymkode: 91e39...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var med på en medisinsk undersøkelse om periodisk faste i fjor, og der var forbrenningens rolle en del av undersøkelsen. Jeg har ikke fått vite alle detaljer, da resultatene ikke blir publisert før tredje gruppe er ferdig neste år.

I min gruppe, som fulgte 16/8-modellen, viste det seg at inntak av mat rett etter man hadde stått opp, ikke hadde noe å si for vekttap. Men vi som brøt fasten med mat med et høyt innhold av kalium/potassium, hadde større vekttap. Bare ikke spis for mye banan, da de inneholder en del sukker, og da kræsjer du like fort igjen.

Anonymkode: 9e689...6b8

Hva betyr dette? Hadde dere faste og brøt denne fasten ved å spise mat med et høyt innhold av kalium/potassium?

Anonymkode: f9181...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange bias i undersøkelser som dette. Uregelmessig matinntak, søvnproblemer etc. henger ofte sammen med at man dropper frokost, og med overvekt. Uten at de to sistnevnte korrelerer. 

Selv spiser jeg første måltid i 10-11 tiden, og da ofte kun en frukt eller smoothie da jeg normalt spiser lunsj i 12 tiden. 

Det er rett og slett det kroppen min trives med. Det er først når jeg begynner å tulle med "må spise frokost", "må spise fem små måltider om gangen", "må kutte karbohydrater", "prøve faste", at vekten endrer seg (opp eller ned, og gjerne opp igjen). Så lenge jeg spiser slik kroppen min har det best, har jeg jevnt humør, jevn apetitt, alltid overskudd til trening - og kroppen holder idealvekten uten at jeg må tenke to ganger over hva jeg spiser og når. 

Anonymkode: 316eb...f28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser som deg, jeg faster 14-15 timer i døgnet og spiser resten, dvs at spiser jeg frokost 10- 11.30 så kan jeg spise til 7-9 om kvelden men ikke etter. Ved å gjøre dette produserer kroppen mer av hormonet som gir metthetsfølelse. Jeg synes det fungerer kjempebra og er fornøyd med vekten min. Spiser som regel sunt også. 

Anonymkode: 25f86...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...